Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dev/sda1 te klein voor update  (gelezen 1073 keer)

dev/sda1 te klein voor update
« Gepost op: 2015/12/28, 15:52:11 »
Best forumleden,
Sinds kort gebruik ik Ubuntu, geen zin in Win10.
Alle begin is lastig maar ik vind het prima werken met Ubuntu en de beschikbare software.
Nu tegen een probleem aangelopen, zie de printscreen.
Waarschijnlijk is bij de installatie een te kleine sda1 aangemaakt, de SSD is groot genoeg.
Hoe voorkom ik dit bij een her installatie of is er nog iets aan te doen.
Graag een oplossing en uitleg wat ik verkeerd heb gedaan.
Keep it simple please.
Al vast bedankt voor de hulp,
Herman.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: dev/sda1 te klein voor update
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/28, 16:28:35 »
Je hebt de boel nodeloos gecompliceerd door alles te versleutelen. Bij versleuteling krijg je zo'n aparte /boot, die standaard veel te klein is voor kernel-updates.

Het makkelijkste zou zijn om de boel compleet van de schijf te vegen en bij de nieuwe installatieprocedure *niet* te kiezen voor versleuteling (of alleen je /home te versleutelen, als het dan echt moet).

Offline vanadium

  • Lid
Re: dev/sda1 te klein voor update
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/28, 17:43:27 »
Dit is een vervelend aspect aan het Ubuntu installatieprogramma: het volstaat dat de argeloze gebruiker ergens een vinkje zet. Die optie had beter wat meer verborgen gezeten voor hen die weten wat de implicaties zijn.

Inderdaad, best herinstalleren, maar dit maal goed opletten dat je het vinkje om je data te encrypteren, niét aanzet. Zorg er tijdens installatie voor, dat je bestaande Ubuntu overschreven wordt. Als Ubuntu het enige besturingssysteem is, dan is het gemakkelijk: laat dan Ubuntu de ganse schijf gebruiken.

Re: dev/sda1 te klein voor update
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/28, 18:53:44 »
Pjotr en Vanadium,
Bedankt voor de reactie.
Ik zou graag weten hoe ik na een format bij een nieuwe installatie dev/sda1 een grootte geef van de halve SSD zo'n 128 gig.
Groet, Herman

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: dev/sda1 te klein voor update
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/28, 20:18:23 »
Je hebt de boel nodeloos gecompliceerd door alles te versleutelen. Bij versleuteling krijg je zo'n aparte /boot, die standaard veel te klein is voor kernel-updates.
Niet geheel nodeloos, zonder versleuteling kan iemand anders bij de bestanden op je schijf als je de computer kwijt raakt of wordt gestolen. Zeker voor een laptop kan dit een risico zijn.

De boot-partitie die het installatieprogramma bij een versleutelde installatie aanmaakt is vrij klein (236MB) wat een probleem kan geven bij kernel-updates.
Dit is op te lossen door oude kernels te verwijderen.
Bijvoorbeeld met Ubuntu Tweak (Schoonmaak → Oude kernel).

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieVersleuteldeHardeSchijf
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuTweak#Schoonmaak
« Laatst bewerkt op: 2015/12/28, 21:48:04 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: dev/sda1 te klein voor update
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/28, 23:49:43 »
Je hebt de boel nodeloos gecompliceerd door alles te versleutelen. Bij versleuteling krijg je zo'n aparte /boot, die standaard veel te klein is voor kernel-updates.
Niet geheel nodeloos, zonder versleuteling kan iemand anders bij de bestanden op je schijf als je de computer kwijt raakt of wordt gestolen. Zeker voor een laptop kan dit een risico zijn.
Als je al op mijn berichten wenst te reageren, citeer dan niet met weglating van relevante context. Hierbij alsnog het tweede deel van mijn bericht, dat je klaarblijkelijk bewust hebt weggelaten:

"Het makkelijkste zou zijn om de boel compleet van de schijf te vegen en bij de nieuwe installatieprocedure *niet* te kiezen voor versleuteling (of alleen je /home te versleutelen, als het dan echt moet)."

Het vetgedrukte deel dus. Nogal merkwaardig dat je dat niet hebt opgenomen in je reactie.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/29, 00:02:11 door Pjotr »

FrSu

  • Gast
Re: dev/sda1 te klein voor update
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/29, 09:36:25 »
Pjotr en Vanadium,
Bedankt voor de reactie.
Ik zou graag weten hoe ik na een format bij een nieuwe installatie dev/sda1 een grootte geef van de halve SSD zo'n 128 gig.
Groet, Herman

Hallo Herman,
Je kunt na de installatie, met gebruikmaking gehele schijf, eventueel de sda1 verkleinen met Gparted. Is denk ik het makkelijkst als je weinig ervaring hebt met partitioneren.
Groet,
Frits

Offline vanadium

  • Lid
Re: dev/sda1 te klein voor update
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/29, 10:13:22 »
Tijdens de installatie zelf komt het erop aan bij de opties omtrent de manier van installatie ("gebruik ganse schijf", "installeer in vrije ruimte", ...) "Iets anders" te kiezen. Dan partitioneer je zelf, bepaal je zelf hoe groot de partities moeten zijn, en wijs je zelf toe hoe ze gebruikt moeten worden. Minimaal heb je een ext4 geformatteerde partitie nodig die aangekoppeld wordt aan "/" (root, dat is de systeempartitie), en een swap partitie voor virtueel wisselgeheugen.

Re: dev/sda1 te klein voor update
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/29, 14:59:51 »
Beste reageerders,
Ik heb het voorstel van Testcees opgevolgd en Ubuntu Tweak geïnstalleerd.
Het probleem is hiermee niet principieel maar wel heel praktisch opgelost.
Allemaal hartelijk bedankt,
Groet, Herman

Offline vanadium

  • Lid
Re: dev/sda1 te klein voor update
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/29, 18:31:11 »
Het probleem is hiermee wel principieel opgelost. Je hebt een kleine boot partitie: je moet daar rekening mee houden.

Telkens als er een upgrade van de kernel komt, zal je een oude kernel moeten verwijderen. Een andere mogelijkheid is  de kernel op zijn huidige versie vast te pinnen, zodat hij nooit bijgewerkt wordt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: dev/sda1 te klein voor update
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/29, 19:11:31 »
Bedankt voor de terugkoppeling Herman. Het probleem van de kleine bootpartitie heb ik toegevoegd aan onze Ubuntu-nl wiki:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieVersleuteldeHardeSchijf#Boot_partitie
Klik links bovenin op Documentatie

Re: dev/sda1 te klein voor update
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/29, 19:24:02 »
L.S,
@ Vanadium,
Gemeld probleem is pas principieel opgelost als de boot partitie groter is of groter te maken is.
De SSD is groot genoeg.
Hier ben ik - nog - niet toe in staat.
Niemand heeft hiervoor een voor mij bruikbare oplossing aangeboden.
Groet en bedankt,  Herman

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: dev/sda1 te klein voor update
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/29, 19:56:44 »
Gemeld probleem is pas principieel opgelost als de boot partitie groter is of groter te maken is.
Dat lost het tijdelijk op maar een andere (beter) oplossing kan zijn oude kernels die niet mee in gebruik zijn automatisch te wissen. Waarom zou je vervallen kernels bewaren? Houd bugmelding #1357093 in de gaten (status nu 'In Progress').
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Nero

  • Lid
Re: dev/sda1 te klein voor update
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/01, 15:28:15 »
Gemeld probleem is pas principieel opgelost als de boot partitie groter is of groter te maken is. (...) Niemand heeft hiervoor een voor mij bruikbare oplossing aangeboden.
De oplossing is nochtans eenvoudig, mits je gebruik maakt van GParted.

- Backup je gegevens! Altijd belangrijk als je met de partities gaat werken.
- Verklein sda5 (Logische partitie)
- Verklein sda2 (Extended partitie)
- Vergroot sda1.
- Reboot.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: dev/sda1 te klein voor update
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/01, 16:30:56 »
Gemeld probleem is pas principieel opgelost als de boot partitie groter is of groter te maken is. (...) Niemand heeft hiervoor een voor mij bruikbare oplossing aangeboden.
De oplossing is nochtans eenvoudig, mits je gebruik maakt van GParted.
Dat verwacht ik niet, de versleutelde installatiemethode gebruikt LVM. GParted werkt alleen met “ouderwetse” partities.

Aanvulling: GParted ondersteund wel LVM maar GEEN LUKS (Linux Unified Key Setup) versleuteling. Zie het rode bolletje in het GParted scherm (klik op partitie sda5 → information). De oplossing met GParted (Reactie #13) zal dus niet werken.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/04, 20:41:34 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie