Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libre Office help (Writer)  (gelezen 1669 keer)

Offline Graads

  • Lid
Libre Office help (Writer)
« Gepost op: 2013/02/22, 12:02:08 »
Hallo Allemaal,

Sinds kort overgestapt op Ubuntu 12.04 LTS en dus ook op Libre Office. De help-functie blijkt (nog?) grotendeels in het engels. Ik heb al alles wat ik aan taalinstellingen kan bedenken (In Ubuntu en in Libre Office) nageplozen. Zie ik toch iets over het hoofd of is het inderdaad niet anders?

Graads.

Re: Libre Office help (Writer)
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/22, 12:44:21 »
Zoek in Synaptic-pakketbheer naar libreoffice-help-nl
Een andere optie is de de Help bestanden te downloaden, mocht dit niet aanwezig zijn.
Bene diagnoscitur, bene curatur

Offline Graads

  • Lid
Re: Libre Office help (Writer)
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/23, 17:49:27 »
Bedankt voor je reactie.
Door mijn summiere weergave van de al geprobeerde acties was niet duidelijk dat ik Synaptic  al geprobeerd heb.

De link leidde naar de pagina van Libre Office 4.0 en die is in Ubuntu volgs mij nog niet beschikbaar, dus ik wacht nog maar even tot het zich langs die weg oplost.

groeten Graads.

Re: Libre Office help (Writer)
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/23, 19:49:39 »
De link leidde naar de pagina van Libre Office 4.0 en die is in Ubuntu volgs mij nog niet beschikbaar, dus ik wacht nog maar even tot het zich langs die weg oplost.

groeten Graads.
Toch wel hoor!. Misschien overtuigt dit artikel: LibreOffice 4.0.0
Bene diagnoscitur, bene curatur

Offline daniel

  • Lid
« Laatst bewerkt op: 2013/02/23, 20:23:30 door daniel »

Re: Libre Office help (Writer)
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/23, 21:10:46 »
Volgens mij kan je hier gewoon de nederlandse versie downloaden....

http://nl.libreoffice.org/download/

of via torrent programma

http://download.documentfoundation.org/libreoffice/stable/4.0.0/deb/x86_64/LibreOffice_4.0.0_Linux_x86-64_deb.tar.gz.torrent

of rechtstreeks

http://ftp5.gwdg.de/mwg-internal/de5fs23hu73ds/progress?id=KmifYd/Ez+

 8-)
Kijk eens naar mijn eerder gegeven download; kun jij mij duidelijk maken welk verschil het maakt?
Bene diagnoscitur, bene curatur

Offline daniel

  • Lid
Re: Libre Office help (Writer)
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/24, 00:01:28 »
Kijk eens naar mijn eerder gegeven download; kun jij mij duidelijk maken welk verschil het maakt?




Ik had jou link niet aangeklikt, maar bij deze heb ik het gedaan en zie ik dat we elkaar een handje kunnen geven...
De zelfde theorie alleen een andere website

 ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/24, 00:04:31 door daniel »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Libre Office help (Writer)
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/24, 12:37:28 »
@Graads:
Je moet zelf weten of je software uit andere bronnen gebruikt, het is m.i. niet aan te bevelen.
Door software te installeren uit de normale beschikbare bronnen van Ubuntu via Synaptic of het Ubuntu Software Center heb je bij een 12.04-LTS-versie de garantie dat het getest is en betrouwbaar werkt. Verder worden deze pakketten ook meegenomen bij de upgrades wat bij de installatie van losse pakketten niet het geval is. Door losse DEB's te installeren, zakt je systeem naar een niveau van een Windows pc - daar worden namelijk de pakketten uit andere bronnen (Java, Adobe, QuickTime, Flashplayer, Virusscanner etc.) ook via eigen upgrade-procedures binnengehaald.
Ik zie het "all-in" upgraden van het systeem als het grote voordeel van Linux t.o.v. Windows, want hierdoor heb je veel minder tijd nodig voor systeembeheer en je kan gewoon werken aan de pc.

Bij mij is trouwens (met Mint 13 Debian Edition en LibO 3.5.7.2) de complete tab "Index" Engels. Onder de tab "Inhoud" heb ik NL help-informatie. Ook de zoekfunctie werkt hier alleen in 't Engels. Ik wacht gewoon af totdat het hersteld is en gebruik de zoekfunctie in de browser als ik "help" nodig heb.
Het valt mij een beetje tegen dat bij 12.04 deze fouten bij een belangrijk pakket zoals LibreOffice voorkomen. (zie edit 2)

edit 1: Met 10.04 gebruik ik een PPA (in strijd met mijn bovenstaand betoog over "andere bronnen") omdat daar LibO in de gewone bronnen niet beschikbaar is. Daar heb ik LibO 3.5.4.2 en de help-functie werkt Nederlands zoals het hoort.

edit 2: Zonet heb ik bij een volledig bijgewerkt Xubuntu 12.04 de helpfunctie van LibreOffice gebruikt. Hieronder staat de geïnstalleerde versie en de bron waarvan deze versie binnengehaald werd
~$ apt-cache policy libreoffice
libreoffice:
  Geïnstalleerd: 1:3.5.7-0ubuntu4
  Kandidaat:     1:3.5.7-0ubuntu4
  Versietabel:
 *** 1:3.5.7-0ubuntu4 0
        500 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise-updates/main amd64 Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
     1:3.5.4-0ubuntu1.1 0
        500 http://security.ubuntu.com/ubuntu/ precise-security/main amd64 Packages
     1:3.5.2-2ubuntu1 0
        500 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise/main amd64 Packages
Hier werkt alles met de help-functie Nederlands zoals het hoort.

Wat krijg je te zien als je op jouw pc in de terminal vraagt
apt-cache policy libreofficeHier heb ik bij de software gekozen voor "Server voor Nederland", er zijn in de 12.04-installatie geen PPA's of andere software van derden aanwezig, bij de Softwarebronnen->Updates zijn alleen precise-security en precise-updates "aan".
« Laatst bewerkt op: 2013/02/24, 15:17:52 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline HarzG

  • Lid
Re: Libre Office help (Writer)
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/24, 18:21:26 »
De oorzaak voor het Engels in delen van de help is een bug.
Waarom deze bug op sommige systemen wel en op andere systemen niet voorkomt, is niet duidelijk. De bug is ca. 1 jaar bekend en nog niet verholpen.
De voorlopige oplossing is het verwijderen van libreoffice-help-en-us. Dat kan je grafisch regelen met Synaptic of SoftwareCenter, maar dat is ook in de terminal te doen met
apt-get remove libreoffice-help-en-us.
In mijn Mint-installatie is daarmee het probleem verholpen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce