Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Loading Operating System ... Read Error  (gelezen 5786 keer)

Offline bmaster

  • Lid
Loading Operating System ... Read Error
« Gepost op: 2013/03/07, 12:00:02 »
Ik probeer Ubuntu 12.10 te installeren naast m'n huidige Windows 7, maar bij het booten krijg ik steeds "Loading Operating System ... Read Error".

In de pc zitten volgende disks:

/dev/sda: ssd disk met windows 7
/dev/sdb: gewone disk met data
/dev/sdc: ssd disk waar ubuntu op mag komen

Tijdens de installatie kies ik voor 2 partities in de /dev/sdc disk: eentje voor de root-mountpoint (/dev/sdc1) en eentje als swap (/dev/sdc2). Misschien niet ideaal op een ssd, maar ik wou het eerst al eens draaiende krijgen alvorens mij in te lezen in de fine tuning. De bootloader heb ik ook laten installeren op /dev/sdc. Installatie gaat verder zonder problemen. In de bios staat de eerste ssd als primary boot disk, dus moet ik via F12 zorgen dat er opgestart wordt van de 2e ssd, maar dan krijg ik dus bovenstaande error.

Kan iemand mij op weg zetten? Ik heb vroeger dikwijls met allerhande linux-distributies gespeeld en dat gaf me nooit problemen, maar nu weet ik dus niet goed waar ik moet beginnen zoeken :-/

Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/07, 12:42:41 »
Ubuntu werkt prima op een SSD, dat is het probleem niet. Het probleem is dat de bootloader in jou geval niet op /dev/sdc geïnstalleerd had moeten worden maar op /dev/sda. Tenminste, dat is wat ik me herinner van vorigen met dit probleem, misschien zit ik er naast. Maar je zou het allicht kunnen proberen want het kan verder geen kwaad om de bootloader ergens anders te zetten.

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/07, 12:44:45 »
Dan overschrijf ik wel de windows-bootloader, niet? Ik zal het straks als ik thuis ben eens proberen. Hopelijk geeft het niet hetzelfde probleem, want dan kan ik op zoek naar m'n windows cd om de windows bootloader te herstellen :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/07, 12:49:33 »
Dan overschrijf ik wel de windows-bootloader, niet? Ik zal het straks als ik thuis ben eens proberen. Hopelijk geeft het niet hetzelfde probleem, want dan kan ik op zoek naar m'n windows cd om de windows bootloader te herstellen :-)
Overschrijven van de Windows-opstartlader is niet erg, want met de opstartlader van Linux kun je zowel Windows als Linux opstarten.  :)

Offline atomos

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/07, 12:58:33 »
Je kunt het even uitproberen of alles werkt.
Als je systeem opstart en de bios bezig is ram je een paar keer op F8 en dan kun je kiezen van welke HD/SSD je wilt opstarten.
Zo had ik hier een keer een verborgen win7 HD gemaakt voor mijn zoon en moest je opstarten via F8.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline Dave

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/07, 13:42:36 »
ik zou de ssd met Linux als 1e zetten in het bios en daar dan ook de bootloader opzetten.
Gebeurd er geheel niets met je windows schijfje.

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/07, 14:45:09 »
Citaat van: Pjotr
Overschrijven van de Windows-opstartlader is niet erg, want met de opstartlader van Linux kun je zowel Windows als Linux opstarten.  :)
Klopt, als die ten minste wil laden, want dat is nu net wat hij niet wil doen vanop de linux-disk :-)

Citaat van: atomos
Als je systeem opstart en de bios bezig is ram je een paar keer op F8 en dan kun je kiezen van welke HD/SSD je wilt opstarten.
Dat was ik dus nu aan het proberen (bij mij is het F12 ipv F8), en zo krijg ik die foutmelding.

Citaat van: Dave
ik zou de ssd met Linux als 1e zetten in het bios en daar dan ook de bootloader opzetten.
Dat zou ik nog eens kunnen uitproberen. Dus gewoon in de bios die twee wisselen? Moet ik dan ubuntu daarna opnieuw installeren, of zou het lukken door enkel in de bios die wissel uit te voeren?

Offline Dave

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/07, 19:16:56 »
ligt er aan waar je bootloader nu staat en of je het MRB niet overschreven hebt inmiddels.

Anders eerst je windows ssd weer functioneel maken (gewoon de rest even afkoppelen)

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/07, 21:14:36 »
Ok, ik heb nog eens een aantal zaken geprobeerd.
- Eerst en vooral gewoon een nieuwe ubuntu installatie op /dev/sdc, met de bootloader ook op sdc. Dan via bios-bootmenu opstarten vanaf die disk: zelfde error als voordien.
- Dan nog eens een nieuwe installatie, maar deze keer de bootloader op /dev/sda laten zetten. Zelfde error. Daardoor wou Windows dus ook niet meer starten...

Dan maar de Windows cd bovengehaald en de mbr hersteld, dus nu werkt Windows wel weer.

Ik begrijp echt niet wat ik verkeerd doe :-(




Offline jan11000

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/08, 05:46:56 »
Probeer je partities eens uit te lijnen: http://lifehacker.com/5837769/make-sure-your-partitions-are-correctly-aligned-for-optimal-solid-state-drive-performance
Dat ligt hier niet aan, dit zou alleen de snelheid verminderen, en niet het werken van linux.

-Met supergrub, grub repareren. Daar vind je 2 cd's. 1 om te booten zonder grub, 1 om grub te herinstalleren.
-Of Kontroleer eens de uuid van je hd's of deze goed zijn.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/08, 14:27:32 door jan11000 »

Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/08, 06:05:03 »
Probeer je partities eens uit te lijnen: http://lifehacker.com/5837769/make-sure-your-partitions-are-correctly-aligned-for-optimal-solid-state-drive-performance
Dat ligt hier niet aan, dit zou alleen de snelheid verminderen, en niet het werken van linux.

-Met supergrub, grub repareren. Daar vind je 2 cd's. 1 om te booten zonder grub, 1 om grub te herinstalleren.
-Of Kontroleer eens de uiid van je hd's of deze goed zijn.
Toen ik mijn partities nog niet had uitgelijnd op mijn SSD, wilde Grub regelmatig Ubuntu niet laden. Ik kreeg toen een soortgelijke melding.

Offline palm

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/08, 08:38:51 »
Ik probeer Ubuntu 12.10 te installeren naast m'n huidige Windows 7, maar bij het booten krijg ik steeds "Loading Operating System ... Read Error".

In de pc zitten volgende disks:

/dev/sda: ssd disk met windows 7
/dev/sdb: gewone disk met data
/dev/sdc: ssd disk waar ubuntu op mag komen

Tijdens de installatie kies ik voor 2 partities in de /dev/sdc disk: eentje voor de root-mountpoint (/dev/sdc1) en eentje als swap (/dev/sdc2). Misschien niet ideaal op een ssd, maar ik wou het eerst al eens draaiende krijgen alvorens mij in te lezen in de fine tuning. De bootloader heb ik ook laten installeren op /dev/sdc. Installatie gaat verder zonder problemen. In de bios staat de eerste ssd als primary boot disk, dus moet ik via F12 zorgen dat er opgestart wordt van de 2e ssd, maar dan krijg ik dus bovenstaande error.

Kan iemand mij op weg zetten? Ik heb vroeger dikwijls met allerhande linux-distributies gespeeld en dat gaf me nooit problemen, maar nu weet ik dus niet goed waar ik moet beginnen zoeken :-/
Waarschijnlijk UEFI bios?

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/08, 09:58:22 »
Het uitlijnen van de partities kan ik altijd eens proberen, baat het niet dat schaadt het niet!
De "supergrub" klinkt wel leuk, en zal ik straks ook eens opzoeken :-)

-Of Kontroleer eens de uiid van je hd's of deze goed zijn.
Zou je me kunnen uitleggen hoe ik dit doe?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/08, 14:30:40 »
uuid nummer is de nummer van de hd.
Met
sudo blkid
in de terminal dan zie je de nummers.
Deze nummers moeten in de fstab staan, anders worden de hd's niet gevonden.
(met google kun je hier op zoeken, ubuntu+hard disk+uuid)

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/08, 14:52:58 »
Kan ik dat ook doen als ik met de live-cd opstart? Want dat is natuurlijk momenteel de enige manier waarop ik in linux kan geraken :-/

Offline jan11000

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/08, 15:29:39 »
Kan ik dat ook doen als ik met de live-cd opstart? Want dat is natuurlijk momenteel de enige manier waarop ik in linux kan geraken :-/
Ja.
En dan kun je de fstab, ook gelijk vergelijken met de waarde die je ziet.
Wel de goede fstab pakken, dus niet die van de livecd, maar van je gewone hd.

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/08, 16:03:36 »
Met die supergrub-cd kan ik wel opstarten in m'n ubuntu. Ik heb die uuid-check eens gedaan, en dat ziet er volgens mij goed uit:

sudo blkid:

/dev/sda1: LABEL="System Reserved" UUID="4AA6F377A6F3623D" TYPE="ntfs"
/dev/sda2: UUID="EAAD0002ACFFC75B" TYPE="ntfs"
/dev/sdb1: LABEL="New Volume" UUID="50B659CCB659B368" TYPE="ntfs"
/dev/sdb2: LABEL="VirtualMachines" UUID="CA022EB3022EA483" TYPE="ntfs"
/dev/sdc1: UUID="9b71cc46-2fde-458e-a7c4-a8412e5b79d1" TYPE="ext4"
/dev/sdc5: UUID="bd96cfc4-32b3-41c0-9bf1-baa8c32a28d5" TYPE="swap"
/dev/sr0: LABEL="ISOIMAGE" TYPE="iso9660"

cat /etc/fstab:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sdc1 during installation
UUID=9b71cc46-2fde-458e-a7c4-a8412e5b79d1 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sdc5 during installation
UUID=bd96cfc4-32b3-41c0-9bf1-baa8c32a28d5 none            swap    sw              0       0


Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/08, 16:04:49 »
Waarschijnlijk UEFI bios?
Ik heb nog getwijfeld of ik de bios zou upgraden naar uefi, en ben blij dat ik dat niet gedaan heb :-)

Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #19 Gepost op: 2013/03/08, 16:07:37 »
Werk je BIOS dan bij naar de laatste versie of flash hem opnieuw. In de draad http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1903015 wordt dit als oplossing aangedragen.

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #20 Gepost op: 2013/03/08, 16:18:05 »
Nu doe je me twijfelen, maar ik denk dat ik de recentste versie geinstalleerd heb momenteel.
Toch maar even dat topic lezen want het betreft exact dezelfde melding...

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #21 Gepost op: 2013/03/08, 17:23:26 »
Een update:

- bios is de meest recente
- ik heb het uitlijnen van de partitie geprobeerd, maar dat helpt niet. Wat er trouwens op die link uitgelegd wordt, klopt niet met wat ik zag: ze zeggen van eerst 2MB naar rechts te schuiven, daarna terug 1MB naar links, maar na de eerste stap had ik 3MB als "startpositie" en na terug 1MB naar links te schuiven zag ik terug 0 staan.
- ik heb de boot-flag opgezet voor /dev/sdc1 maar zonder resultaat


Offline palm

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #22 Gepost op: 2013/03/08, 17:35:42 »
Een update:

- bios is de meest recente
- ik heb het uitlijnen van de partitie geprobeerd, maar dat helpt niet. Wat er trouwens op die link uitgelegd wordt, klopt niet met wat ik zag: ze zeggen van eerst 2MB naar rechts te schuiven, daarna terug 1MB naar links, maar na de eerste stap had ik 3MB als "startpositie" en na terug 1MB naar links te schuiven zag ik terug 0 staan.
- ik heb de boot-flag opgezet voor /dev/sdc1 maar zonder resultaat
Die error code lijkt mij toch van een uefi bios te komen,,
Hoe heb je ubuntu geïnstalleerd?
Hoe heb je de live stick aangemaakt?

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #23 Gepost op: 2013/03/08, 17:52:19 »
Die error code lijkt mij toch van een uefi bios te komen,,
Hoe heb je ubuntu geïnstalleerd?
Hoe heb je de live stick aangemaakt?
Ik heb een usb stick gemaakt volgens deze link: http://www.ubuntu.com/download/help/create-a-usb-stick-on-windows
En hoe ik hem geïnstalleerd heb? Door te starten met die stick en te kiezen voor "install ubuntu" :-)

Het is echt geen uefi bios. Hier is de downloadpagina voor m'n moederbord: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4015#bios
Ik heb dus bios versie FD en niet de Ua5. Zonet nog eens diezelfde opnieuw geflasht voor de zekerheid, maar het heeft niet geholpen.

Even tussendoor: bedankt allemaal voor het helpen zoeken, ik apprecieer dit echt!

Offline palm

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #24 Gepost op: 2013/03/08, 18:21:49 »
Die error code lijkt mij toch van een uefi bios te komen,,
Hoe heb je ubuntu geïnstalleerd?
Hoe heb je de live stick aangemaakt?
Ik heb een usb stick gemaakt volgens deze link: http://www.ubuntu.com/download/help/create-a-usb-stick-on-windows
En hoe ik hem geïnstalleerd heb? Door te starten met die stick en te kiezen voor "install ubuntu" :-)

Het is echt geen uefi bios. Hier is de downloadpagina voor m'n moederbord: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4015#bios
Ik heb dus bios versie FD en niet de Ua5. Zonet nog eens diezelfde opnieuw geflasht voor de zekerheid, maar het heeft niet geholpen.

Even tussendoor: bedankt allemaal voor het helpen zoeken, ik apprecieer dit echt!
Ik ben dit probleem eens tegengekomen met een gygabyte mb.
Heb dit toen kunnen oplossen:
Op een ubuntu pc dowload de iso.
Plug een stick in die pc en:
in een terminal:
sudo dd if=/home/user?/Downloads/waaruwisostaat.iso of=/dev/sdX 
X de stick, kan /dev/sdb zijn of /dev/sdc

Installeer en probeer