Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Ubuntu Hardy] Verbinding maken met Ubuntu Server via RDP in Windows  (gelezen 5547 keer)

Hallo !

Ik heb al een tijdje een Windows Server 2003 staan als Terminal Server, zodat ik op openbare computers verbinding kan maken met m'n server via Remote Desktop Connection in Windows.

Ik ben echter Windows Server 2003 grondig beu, en vermits ik al een tijd Ubuntu draai op m'n Desktop (in dual boot) vroeg ik me af of ik Ubuntu niet kan opstellen zodat ik met een openbare Windows computer via RDP verbindig kan maken met de Ubuntu Terminal Server.

Op internet heb ik al behoorlijke research gedaan, en de conclusie is dat het in ieder geval mogelijk is.

Ik las, dat er xRDP voor moest worden gecompileerd, maar ik kwam met een aantal vragen:

- Naar het schijnt is xRDP moeilijk om te compileren, maar zit het ondertussen in de Hardy Repo. Klopt dit ?

- Er waren een hoop mensen die problemenn hadden met Gnome en xRDP.

Het is dus de bedoeling dat de Ubuntu Terminal Server de vervanger gaat worden van de Windows Server 2003.

Ik wil hierbij op openbare computers kunnen inloggen op de Ubuntu Server, met een op de server aangemaakte user, zodat ik in Gnome terechtkom.

Heeft er iemand een tutorial, of nuttige info, post het hier !
Het zou geweldig zijn als ik m'n Windows Server 2003 de deur uit kan gooien !!

[Ubuntu Hardy] Verbinding maken met Ubuntu Server via RDP in Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/06, 18:06:12 »
Ik denk dat je het dan beter in VNC kunt zoeken, als je grafisch wilt. Het zit in de repo's van Hardy.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
[Ubuntu Hardy] Verbinding maken met Ubuntu Server via RDP in Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/07, 00:14:05 »
Hier vind je in ieder geval al een hoop info om een terminal server op te zetten in Ubuntu: https://help.ubuntu.com/community/UbuntuLTSP

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline ruujan

  • Lid
[Ubuntu Hardy] Verbinding maken met Ubuntu Server via RDP in Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/08, 14:28:13 »
Hé, die link van crashit ziet er hoopvol uit. Dit werkt echt met RDP en dus ook vanaf elk Windows-machien. Ik ga er eens naar kijken, want ik heb bij klanten altijd wel TSClient tot m'n beschikking, maar de VNC-viewer benader ik altijd alleen over een VPN en dat is dus alleen vanaf mijn eigen laptop.

[Ubuntu Hardy] Verbinding maken met Ubuntu Server via RDP in Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/08, 20:29:22 »
Citaat van: crashit
http://www.ubuntugeek.com/share-your-ubuntu-desktop-using-remote-desktop.html
?
Je verwijst het gewoon naar de normale. Maar dat is toch zwaar moeilijk als je dat via internet zou moeten doen... Is dan toch heel erg moeilijk om het dingen te laten renderen??

[Ubuntu Hardy] Verbinding maken met Ubuntu Server via RDP in Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/11, 09:17:05 »
Citaat van: ruujan
Hé, die link van crashit ziet er hoopvol uit. Dit werkt echt met RDP en dus ook vanaf elk Windows-machien. Ik ga er eens naar kijken, want ik heb bij klanten altijd wel TSClient tot m'n beschikking, maar de VNC-viewer benader ik altijd alleen over een VPN en dat is dus alleen vanaf mijn eigen laptop.
Hmm, ik weet niet, in het artikel van crashit staat niet dat er gebruik kan worden gemaakt van het Remote Desktop Connection programma standaard in Windows XP...

Er staat dat VNC Viewer moet worden geïnstalleerd, ik wil juist niets installeren op de client PC, en gebruik maken van de standaard Windows RDP software.

Lukt dat met deze methode ?

Offline pdwOnline

  • Lid
Re: [Ubuntu Hardy] Verbinding maken met Ubuntu Server via RDP in Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/11, 19:47:36 »
VNC is in mijn beleving veeeel trager dan RDP. Daarom prefereer ik RDP.

http://xrdp.sourceforge.net/  lijkt een uitkomst.

Alleen: deze versie is slechts 32 bit. Wie weet een oplossing voor 64 bit?