Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MSI wind U270 en ubuntu  (gelezen 2364 keer)

MSI wind U270 en ubuntu
« Gepost op: 2011/04/17, 00:59:47 »
Hallo, "Op reis, en ik neem mee".... Dat was mijn andere topic.
Ik heb inmiddels een netbook gekocht, de MSI wind U270. Lekker pittig machientje, ben er tot nu toe redelijk tevreden over.
Even snel een indruk/vergelijking voor ik naar de problemen ga:
Stevige bouwkwaliteit. In elk geval een stuk steviger dan de Asus eee pc 1215N die ik hiervoor had en retour heb gestuurd.
Ook video's, muziek en enkele 3D spellen lopen soepel (doom3, penumbra vd humble bundle) Blender 2.57 loopt ook lekker soepel.

Nu de problemen:
Onder ubuntu 10.10 werkt wireless niet, doet de webcam het niet en staat rechtsonder in beeld een afbeelding met daarin de boodschap "AMD unsupported hardware".

Heb nu de beta2 van 11.04 draaien, wireless works out of the box en ook die AMD afbeelding rechtsonder is weg.
The Gimp loopt niet echt soepel. Mypaint loopt gelukkig voor dingen als schilderen wel redelijk soepel.

Mijn webcam werkt niet. Ik krijg de knoppen van mijn graphire 3 pen niet omgedraaid (button2 moet 3 zijn, en button3 2).
wacom tablet werkt wel goed als ik niets aanpas. Maar als ik deze aanwijzing volg voor 10.10:
https://help.ubuntu.com/community/Wacom
En dan via de terminal (of sudo nautilus) 50-wacom.conf open en aanpas
gksudo gedit /usr/share/X11/xorg.conf.d/50-wacom.confDan springt mijn muiscursor naar de rand van het scherm zodra ik mijn pen gebruik. het lijkt wel alsof hij "snapt" aan de rand, want als ik ver genoeg beweeg springt hij los. De pen gedraagt zich half als een muis, hij beweegt veel te snel, en de positie op het scherm komt niet overeen met de positie op het tablet. Maar als ik de pen ergens anders neerzet dan springt de cursor "willekeurig" naar een andere positie.

En dan de webcam:
ik las dat je met lsusb, lsmod, dmesg het een en ander kunt vinden:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1629538

Maar als ik die commando's probeer, krijg ik vaak kortere berichten (lees: geen gedeeltes waarin naar de camera verwezen wordt)
als ik gstreamer properties doe open ik de "Multimedia systems selector, en kan ik de video input testen. Dan krijg ik de volgende foutmelding:
Citaat
Video for Linux 2 (v4l2): Cannot identify device '/dev/video0'

En dit is wat de terminal aan output geeft:
Citaat
~$ gstreamer-properties
gstreamer-properties-Message: Skipping unavailable plugin 'artsdsink'
gstreamer-properties-Message: Skipping unavailable plugin 'esdsink'
gstreamer-properties-Message: Skipping unavailable plugin 'sunaudiosink'
gstreamer-properties-Message: Skipping unavailable plugin 'glimagesink'
gstreamer-properties-Message: Skipping unavailable plugin 'sdlvideosink'
gstreamer-properties-Message: Skipping unavailable plugin 'v4lmjpegsrc'
gstreamer-properties-Message: Skipping unavailable plugin 'qcamsrc'
gstreamer-properties-Message: Skipping unavailable plugin 'v4lsrc'
gstreamer-properties-Message: Skipping unavailable plugin 'esdmon'
gstreamer-properties-Message: Skipping unavailable plugin 'sunaudiosrc'
gstreamer-properties-Message: Error running pipeline 'Video for Linux 2 (v4l2)': Cannot identify device '/dev/video0'. [v4l2_calls.c(493): gst_v4l2_open (): /GstPipeline:pipeline0/GstV4l2Src:v4l2src1:
system error: No such file or directory]
gstreamer-properties-Message: Error running pipeline 'Video for Linux 2 (v4l2)': Cannot identify device '/dev/video0'. [v4l2_calls.c(493): gst_v4l2_open (): /GstPipeline:pipeline7/GstV4l2Src:v4l2src2:
system error: No such file or directory]

EDIT: dit is de info die lsusb geeft:
Citaat
~$ lsusb
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 003: ID 046d:c521 Logitech, Inc. Cordless Mouse Receiver
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 004: ID 0bda:0139 Realtek Semiconductor Corp.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

en dit is wat lsmod | grep video geeft:
Citaat
lsmod | grep video
video                  19438  0


Deze problemen zijn vrij irritant. Heeft iemand suggesties hoe ik dit op kan lossen?
Er komen wellicht nog wat problemen als ik meer dingen test en die zal ik ook hier posten.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/17, 01:09:45 door thelowlander »
zenergy

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: MSI wind U270 en ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/17, 01:02:21 »
Als-ie nu op de bèta van 11.04 draait: gewoon afwachten en de updates binnenhalen. Eventueel fouten melden op Launchpad, om de ontwikkelaars te helpen.

11.04 is nog steeds een ontwikkelversie; het heeft geen zin om nu veel energie te stoppen in het oplossen van fouten. Dat heeft pas zin bij de finale editie.

Re: MSI wind U270 en ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/17, 01:12:31 »
wow, dank je voor de snelle reactie. Ik denk echter nietdat de webcam iets van alleen 11.04 is, omdat ik in 10.10 hetzelfde probleem heb. Dat wacom probleem heb ik in 10.10 niet gecontroleerd, maar onder de Asus eee pc1215N werktte dat wel onder ubuntu 10.10

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: MSI wind U270 en ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/17, 01:13:44 »
Hoe dan ook: een ontwikkelversie is een ander verhaal dan een vrijgegeven stabiele versie. Dus: meld 't op Launchpad of zo, maar hier nog niet....

Re: MSI wind U270 en ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/17, 01:26:35 »
ben  momenteel op launchpad aan het zoeken. heb een paar bug reports gevonden uit 2008 en 2009. Allemaal voor Hardy Heron en Intrepid. Ik ga nog even wat lezen en verder zoeken.
Laat ik mijn vraag anders formuleren (ik wil best morgen 10.10 er voor nog een paar dagen opzetten) Als ik onder 10.10 dezelfde problemen heb (wat ik wel vermoed, heb daar ook al wat lopen zoeken, en volgens mij kwam lsusb ook al eens voorbij met ongeveer dezelfde boodschap in de terminal), wat zou ik  dan nog kunnen doen om het in 10.10 aan de slag te krijgen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: MSI wind U270 en ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/17, 01:32:57 »
Waar je het meeste aan hebt, denk ik: hou 't bij 11.04 en attendeer de ontwikkelaars op het probleem door middel van een nieuw foutrapport: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+filebug/?no-redirect

Mogelijk zorgt dit ervoor, dat de finale versie van 11.04 dit probleem niet meer heeft.

Re: MSI wind U270 en ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/17, 16:53:41 »
Ik hoop het, ik heb in elk geval een account aangemaakt en een bugreport gepost. Bijkomend probleem is ook dat de netbook niet meer wakker wordt na een "Lock Screen". Staat allemaal netjes in het bugreport.