Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Probleempje Kubuntu en KDE 4.2  (gelezen 3199 keer)

Offline dvbacc

  • Lid
[Opgelost] Probleempje Kubuntu en KDE 4.2
« Gepost op: 2009/02/10, 11:59:58 »
hallo allemaal,

Ik heb een klein (of mischien toch iets groter XD) probleem, ik draai dus sinds kort met Kubuntu 8.10 en ben nog compeet noob met linux  :rolleyes: nu ging ik updaten, nadat alles eindelijk lekker liep  :| starte ik de pc opnieuw op, en nu wil ik inloggen maar nu kom ik niet verder dan het inlog scherm...... nu heb ik eens dat failsave geprobeerd, en krijg ik het volgende bericht

[Xsession: unable to launch failsave Xsession --- x-terminal-emulator not found; aborting.]

en verder dan dit kom ik dus niet, er gebeurd verder dus ook niks enkel dat als ik mn wachtwoord intyp dat het beeld even op zwart springt, en ik weer terrug in het inlog scherm zit.....

valt dit nog op te lossen? of moet ik het hele systeem nu weer opnieuw installeren? <---- dit hoop ik niet want ik ben net 3 dagen bezig geweest om alles goed te krijgen  :P

ik hoop dat iemand mij hiermee helpen kan  ^-^

Groetjes Dennis

« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 21:47:19 door Ron »
Ubuntu 10.04Lts x86_64


DarkEra

  • Gast
Re: Probleempje
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/10, 12:10:09 »
Toevallig geupgrade naar KDE 4.2? Ditzelfde probleem had ik dus ook eergisteren. Toen de KDE 4.2 vrijgegeven werd was er niets aan de hand. Nu ruim een week later zijn er problemen mee. Waar dat nu aan ligt weet ik ook niet helaas.

Offline dvbacc

  • Lid
Re: Probleempje
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/10, 12:11:13 »
en dit betekend dus opnieuw installeren?  XD
Ubuntu 10.04Lts x86_64


DarkEra

  • Gast
Re: Probleempje
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/10, 12:14:22 »
Ja, dat is een optie maar dan niet meer upgraden naar KDE 4.2. Ik ben ermee gestopt en terug gestapt op Ubuntu 8.10 Gnome. Ik wacht wel tot April als de final release van Kubuntu 9.04 wordt vrijgegeven, dan kijk ik wel of ik overga op KDE of niet. :)

Offline dvbacc

  • Lid
Re: Probleempje
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/10, 12:16:36 »
hmm oke naja balen, zonder van mn tijd geweest  :| hoe werkt Xubuntu 8.10 trouwens? prettiger dan Kubuntu 8.10 of?   ???
Ubuntu 10.04Lts x86_64


DarkEra

  • Gast
Re: Probleempje
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/10, 12:18:51 »
Xubuntu heb ik nooit gebruikt dus ik kan niet zeggen hoe het werkt. Hoofdzakelijk gebruik ik nu sinds een jaar volop Ubuntu. Je kan altijd nog een live-cd downloaden en het uitproberen om te kijken of het je bevalt.

Offline dvbacc

  • Lid
Re: Probleempje
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/10, 12:20:46 »
oke ga ik eens even proberen, dit topic op Opgelost? of nog even laten staan zo om te kijken of er nog positiefe reacties op komen?
Ubuntu 10.04Lts x86_64


DarkEra

  • Gast
Re: Probleempje
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/10, 12:23:22 »
Laat hem maar zo staan, wie weet krijgen we misschien wel een oplossing voor de problemen omtrent Kubuntu 8.10 en KDE 4.2.  ;)

Ik pas wel even de titel wat aan als je het niet erg vind, dan is het wat duidelijker waar het over gaat. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/02/10, 12:25:52 door DarkEra »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Probleempje
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/10, 12:24:48 »
Misschien een tip, voor in de terminal:
sudo apt-get install ubuntu-desktop geeft de gnome desktop erbij, zonder alles opnieuw te moeten installeren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline dvbacc

  • Lid
Re: Probleempje Kubuntu en KDE 4.2
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/10, 12:41:39 »
dit even geprobeerd in de console, maar krijg echter een beste error, is het intressant als ik die hier vermeld?  XD this nogal een best verhaal  :evil:

om een lang verhaal dus kort te maken, hier een korte monding van de foutmelding....

allemaal aanbevelingen, maar zal echter allemaal niet geinstalleerd worden, dan het volgende;

E: er zijn niet-voldane vereisten. U kunt best 'apt-get -f install' uitvoeren zonder pakketten op te geven, (of u kunt zelf een oplossing specificeren)

als ik dus de command (sudo apt-get -f install) opgeef, wil hij kde 4.2 ophalen en installen lijkt, maar stopt dat met een melding: fouten gevonden tijdens behandelen van:
/var/cache/apt/archives/kde-window-manager_4%3a4.2.0-0ubuntu4_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

hopende voldoende info te hebben gegeven  XD

Dennis
« Laatst bewerkt op: 2009/02/10, 12:56:57 door dvbacc »
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Probleempje Kubuntu en KDE 4.2
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/10, 14:49:38 »
Dat is vervelend, dan heb je (waarschijnlijk) één of meer gebroken pakketten, die niet te repareren zijn, omdat deze afwezig zijn op de server.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline dvbacc

  • Lid
Re: Probleempje Kubuntu en KDE 4.2
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/10, 16:01:24 »
ik heb net een verse Xubuntu instalatie erover gegooit, en alles weer draaien zoals gewenst   =D
Ubuntu 10.04Lts x86_64


DarkEra

  • Gast
Re: Probleempje Kubuntu en KDE 4.2
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/12, 12:31:13 »
Beste dvbacc,

Daar ik het niet kon laten en het leuk vind om te zoeken naar oplossingen voor problemen heb ik Kubuntu 8.10 nog eens geinstalleerd.
Hierna heb ik dus, zoals men altijd moet doen, de updates binnen gehaald en een reboot gedaan.
Nadat ik dus de repo van KDE 4.2 van de Kubuntu website had toegevoegd zoals daar beschreven staat voor de upgrade van Kubuntu 8.10, kreeg ik ook die foutmeldingen weer.

Maar...... nu komt het. Niet proberen uit en in te loggen, onthou dit goed. Men moet namelijk als eerste de terminal openen en zoals beschreven staat in de foutmelding het volgende proberen:
sudo dpkg --configure -aDit blijkt dus in eerste instantie niet te helpen. Daarom wordt er ook in de foutmelding een andere mogelijkheid geboden om het desbetreffende pakket alsnog te installeren.

Men moet dus in de terminal het volgende intypen:
sudo apt-get -f installHierbij moet men akkoord gaan door de y van Yes in te typen.

Je ziet dan dat het pakket alsnog geinstalleerd wordt. Als de je ziet dat het werk in de terminal helemaal gedaan is, kan je deze weer sluiten. Daarna kan men pas weer uit en inloggen en heeft men dus een compleet werkende Kubuntu 8.10 met de KDE 4.2 desktop omgeving. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 12:33:17 door DarkEra »

vdvorst

  • Gast
Re: Probleempje Kubuntu en KDE 4.2
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/12, 21:16:06 »
Geweldig, het werkt!!! KDE 4.2 staat erop, echt een stuk mooier!!!

Super bedankt voor deze geweldig uitleg, zelfs ik snap het dus dan is het goed :P

Edit: te vroeg geweest, zodra ik ingelogd ben werkt mijn toetsenbord niet meer,...  maar en herinstallatie gedaan en blijf voorlopig maar op 4.1 (ook al is dat niet zo mooi)
« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 21:38:42 door vdvorst »

Offline Joop2

  • Lid
Re: [Opgelost] Probleempje Kubuntu en KDE 4.2
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/13, 15:11:23 »
Dat toetsenbord probleem had ik dus ook....
N keer control + alt + backspace werkte wel.

Ik had alleen geen randen rond mn vensters? (draai nu maar weer Kde 4.1)
“Dream as if you'll live forever, Live as if you'll die tomorrow.”

vdvorst

  • Gast
Re: [Opgelost] Probleempje Kubuntu en KDE 4.2
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/13, 19:45:03 »
Dat toetsenbord probleem had ik dus ook....
N keer control + alt + backspace werkte wel.

Ik had alleen geen randen rond mn vensters? (draai nu maar weer Kde 4.1)

Dat had ik er inderdaad ook bij :P wegklikken van bijvoorbeeld systeeminstellingen was daarbij ook onmogelijk...

DarkEra

  • Gast
Re: [Opgelost] Probleempje Kubuntu en KDE 4.2
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/14, 20:30:13 »
Yep, ook bij mij was het na wat updates binnengehaald te hebben bingo. Geen randen meer om de vensters, toetsenbord wat het niet meer deed etc. etc..

Terug naar ubuntu en gnome. Dat is het laatste wat ik doe. :)

vdvorst

  • Gast
Re: [Opgelost] Probleempje Kubuntu en KDE 4.2
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/15, 13:26:40 »
Ehm.. ik stond net op het punt die te installeren  :rolleyes: download was compleet zelfs al!
Toch maar niet doen dan.. erg raar dat standaard updates (welke normaal geen testversies enzo zijn) toch niet werken!

FrSu

  • Gast
Re: [Opgelost] Probleempje Kubuntu en KDE 4.2
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/15, 14:11:41 »
Ik heb onder 8.04 Kubuntu ook geinstalleerd, krijg dan bij de opstart de keuze uit 2 versies. Heb hiervoor onder een ander topic indit forum vragen gesteld en uiteraard een goed antwoord gekregen. Ook over het niet NL zijn van de 4 versie. Dat kan ik ook oplossen, maar vind het nog te ingewikkeld als newbee. :o

Als ik dit allemaal zo lees kan ik beter even van de 4 afblijven en me eerst eens verdiepen in de 3 versie.
Heb er geen behoefte aan mijn Ubuntu op een bult te helpen.