Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opnieuw installeren Ubuntu  (gelezen 5644 keer)

Offline Anna

  • Lid
Opnieuw installeren Ubuntu
« Gepost op: 2015/02/21, 12:38:55 »
Eindelijk heb ik een nieuwe laptop. Tot nu toe Ubuntu gedraaid op reserve laptop met 1GB. Na de laatste - zoveelste - installatie alweer een tijd geleden heeft de laptop met 1 GB Ubuntu  perfect laten werken en heb ik geen  of bijna geen last meer gehad van scripts running.
Nu probeer ik op mijn nieuwe laptop naast Windows Ubuntu te installeren van mijn Ubuntu ISO DVD. Helaas start de computer  niet op vanaf de DVD,  de BIOS volgorde staat goed ingesteld DVD USB bovenaan. Ook eerder een USB live stick gemaakt, ook dan start de computer gewoon Windows op.

Wie heeft raad?

Anna

PS Kan ik ook installeren vanaf de DVD naar mijn laptop naast Window of moet ik dan moeilijke schijfpartities gaan maken?
« Laatst bewerkt op: 2015/02/21, 12:43:39 door Anna »

Offline Kyl

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/21, 12:48:43 »
als ik mijn nw dvd met de laatse versie van Ubuntu gebruik, krijg ik de optie om of uit te proberen of te instaleren, maar dan is de pc/laptop al op gestart.
daarna kies ik instaleren en kan ik dan kiezen op welke wijze.

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/21, 12:53:42 »
als ik mijn nw dvd met de laatse versie van Ubuntu gebruik, krijg ik de optie om of uit te proberen of te instaleren, maar dan is de pc/laptop al op gestart.
daarna kies ik instaleren en kan ik dan kiezen op welke wijze.

Is dat ook een Live DVD?

Offline Nero

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/21, 13:01:51 »
Geef eens de specificaties van je nieuwe laptop. Merk, model, ...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/21, 13:05:10 »
Lees deze site eens door,
dan vind je over windows 8 en uefi, misschien is daar het probleem.

Op deze site staan altijd veel tips, lees eens de gehele site eens door.
Ook voor storingen staan hier veel oplossingen vermeld.

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/21, 13:30:14 »
Geef eens de specificaties van je nieuwe laptop. Merk, model, ...

Acer Aspire, Windows 8.1

Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/21, 13:33:17 »
Acer Aspire... hmm, dat is een serie van laptops. Welk model uit de serie heb je? :)

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/21, 13:42:28 »
Acer Aspire... hmm, dat is een serie van laptops. Welk model uit de serie heb je? :)

Acer Aspire E5 731 P5XT

Offline Nero

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/21, 13:47:35 »
Dat is er een met een UEFI bios, Secure Boot afzetten en eventueel CSM mode inschakelen.


Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/21, 15:23:06 »
Dat is er een met een UEFI bios, Secure Boot afzetten en eventueel CSM mode inschakelen.

F12 enabled heb ik ingesteld en Secure Boot had ik ook geprobeerd maar laat zich niet selecteren, schiet dan  door naar de keuze eronder

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/21, 15:38:50 »
... Secure Boot had ik ook geprobeerd maar laat zich niet selecteren, schiet dan  door naar de keuze eronder

Hier is mogelijk een tip: pasword instellen in bios :  http://askubuntu.com/questions/285841/disabled-secure-boot-and-enabled-uefi-for-dual-boot-on-acer
Citaat
Yes I found one answer that worked for me on my ACER. You have to set a bios password in you bios menus then you can disable the secure boot and keep uefi... Then you have to run boot repair and follow the instructions....

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/21, 15:51:01 »
... Secure Boot had ik ook geprobeerd maar laat zich niet selecteren, schiet dan  door naar de keuze eronder

Hier is mogelijk een tip: pasword instellen in bios :  http://askubuntu.com/questions/285841/disabled-secure-boot-and-enabled-uefi-for-dual-boot-on-acer
Citaat
Yes I found one answer that worked for me on my ACER. You have to set a bios password in you bios menus then you can disable the secure boot and keep uefi... Then you have to run boot repair and follow the instructions....

Ja dat had ik inmiddels ontdekt: password ingesteld en secure boot op disabled.
Weer opgestart vanaf DVD en dan krijg ik de keuze - ook al eerder voor het instellen secure boot - welk besturingssysteem en na keuze Ubuntu krijg ik de foutmelding: dat er bestanden ontbreken of er zijn fouten aangetroffen. Deze ISO dvd heb ik eerder succesvol gebruikt.

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/22, 11:53:19 »
... Secure Boot had ik ook geprobeerd maar laat zich niet selecteren, schiet dan  door naar de keuze eronder

Hier is mogelijk een tip: pasword instellen in bios :  http://askubuntu.com/questions/285841/disabled-secure-boot-and-enabled-uefi-for-dual-boot-on-acer
Citaat
Yes I found one answer that worked for me on my ACER. You have to set a bios password in you bios menus then you can disable the secure boot and keep uefi... Then you have to run boot repair and follow the instructions....

Nog bedankt voor de tip. In mijn antwoord bedoelde ik dat ik net voor je reactie had ontdekt hoe ik secure boot kan uitschakelen.
Graag zou ik nog willen weten hoe ik Ubuntu naast Windows kan installeren zonder USB of DVD. Ik kreeg  de volgende tip van Kyle:

als ik mijn nw dvd met de laatse versie van Ubuntu gebruik, krijg ik de optie om of uit te proberen of te instaleren, maar dan is de pc/laptop al op gestart.
daarna kies ik instaleren en kan ik dan kiezen op welke wijze.


dat heb ik vervolgens geprobeerd maar dan verschijnt bij mij geen keuzescherm.

Anna

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/22, 12:28:49 »
Ik heb opnieuw Ubuntu gedownload op USB stick,  Bios aangepast, opgestart en krijg weer de melding:
 
De toepassing of het besturingssysteem kan niet worden geladen omdat een vereist bestand ontbreekt of fouten bevat.

Is er iemand die dit zelfde probleem heeft gehad. Ik heb alle tips opgevolgd en aangepast wat aangepast moest worden maar kom niet verder.

Anna

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2015/02/22, 12:35:53 »
Installeren via usb2 poorten doen, via usb3 liever niet, op sommige hardware krijgt men storingen via usb3(of boot niet).

Controleer de iso via de checksum die je ook kunt downloaden.
Bij ubuntu download, dan alternatieve download kiezen, kies nederland, dan daar de iso en checksum downloaden, dan weet je zeker dat de iso goed is.

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2015/02/22, 12:42:53 »
Vraagje:
heb je CMS ingeschakeld in het eufi?

Soms is dat dat nodig namelijk zodat de EUFI een "ouderwetse" BIOS nadoet.

Probeer dat eens.

Mijn handleiding gelezen die ik je gaf middels de pdf? Daar staat besta handige tips in omdat ik het ook niet in eerste instantie voor elkaar kreeg om Ubuntu te installeren op mijn Acer.

Het gekke is dat ik je foutmelding niet in verband kan brengen met Ubuntu maar wel met Windows.
De opstartbare stick is echt goed gegaan?

Ik heb meerdere malen opnieuw gedownload op DVD en USB zover ik kon zien goed gelukt. Ik blijf dezelfde melding krijgen.

Wachtwoord ingesteld maar, CMS dat kon ik gisteren niet vinden, er werd het volgende gevraagd:
 Druk op Enter wanneer Launch CSM is gemarkeerd en selecteer Always met de pijltoets omlaag. Misschien is dit het probleem?

Anna

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2015/02/22, 12:47:33 »
Installeren via usb2 poorten doen, via usb3 liever niet, op sommige hardware krijgt men storingen via usb3(of boot niet).

Controleer de iso via de checksum die je ook kunt downloaden.
Bij ubuntu download, dan alternatieve download kiezen, kies nederland, dan daar de iso en checksum downloaden, dan weet je zeker dat de iso goed is.
Ik ben al dagen aan het zoeken wat poort 1, 2 of 3 is. De belabberde handleiding (geen) alleen een opstartbriefje  schiet ook niet op. Bij Acer (de  site) kun je kiezen voor handleiding en drivers, na keuze krijg men alleen drivers te zien dus daar kom ik ook niet verder mee. Ik heb ook een HDD poort maar waar.

Anna

Offline Henkp

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2015/02/22, 12:52:27 »
@Anna, de USB3 poort ingangen hebben een blauwe ingang, en de USB2 poort zijn helemaal wit.

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2015/02/22, 12:55:53 »
@Anna, de USB3 poort ingangen hebben een blauwe ingang, en de USB2 poort zijn helemaal wit.

Bedankt.

Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2015/02/22, 13:07:25 »
@Anna, de USB3 poort ingangen hebben een blauwe ingang, en de USB2 poort zijn helemaal wit.

Op mijn hybrid, MS Surface Pro 3, zit maar één USB-poort en die is USB3 volgens de specificaties (http://www.microsoftstore.com/store/mseea/nl_NL/pdp/productID.300223100?icid=home_triple_1_SP3_160212015 "
Poorten: USB 3.0 van normale grootte").
Echter, het is een witte ingang en geen blauwe. Weet jij dan hoe dat zit? :)
« Laatst bewerkt op: 2015/02/22, 13:13:42 door Vistaus »

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2015/02/22, 13:27:19 »
CMS zit een beetje verborgen en is ook pas instelbaar als je het volgende doet.
De CSM moet je dus inschakelen (in de bios) en daarna kan je booten vanaf een usb stick.
Compatibility Support Module = CMS

(staat dus in de handleiding, getuige citaat hieronder!)

Het was wel duidelijk dat de security iets tegenhield, getuige het
plaatje hierboven, maar wat?
Op een gegeven moment kreeg ik een link van iemand waarin hetzelfde probleem werd
beschreven en in die link stond aangegeven dat je eerst een supervisor password moet
instellen in de BIOS. Daarna kunnen de secure boot en andere opties wél aangepast
worden.
Ook al was het voor een ander model laptop bestemd, het kon wel eens gaan
werken op mijn laptop. Het was echt mijn laatste redmiddel.

Ik heb een Supervisor wachtwoord aangemaakt, daarna een User wachtwoord.
Vervolgens moest ik in de BIOS het wachtwoord on boot op enable zetten. Daarna
LEGACY op UEFI gezet en secure boot op disable. Het blijkt naderhand dat ik die
wachtwoorden nu elke keer moest invoeren wilde ik veranderingen aan kunnen brengen
in de BIOS, en dat op mijn eigen laptop!

Dat wachtwoord moet je zeker niet kwijtraken dus!

Dank je voor de heldere uitleg en het PDF bestand. Bovenstaand heb ik allemaal gedaan maar ik kan de CSM keuze niet vinden. Kan je mij laten weten onder welk tabblad in de BIOS in het moet zoeken en hoe ik het zichtbaar kan krijgen.

Anna

Offline Henkp

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2015/02/22, 13:41:13 »
@Anna, de USB3 poort ingangen hebben een blauwe ingang, en de USB2 poort zijn helemaal wit.

Op mijn hybrid, MS Surface Pro 3, zit maar één USB-poort en die is USB3 volgens de specificaties (http://www.microsoftstore.com/store/mseea/nl_NL/pdp/productID.300223100?icid=home_triple_1_SP3_160212015 "
Poorten: USB 3.0 van normale grootte").
Echter, het is een witte ingang en geen blauwe. Weet jij dan hoe dat zit? :)

Mogelijk komt dat om dat er maar 1 USB 3.0 Poort op zit, dan maakt de kleur ook niets uit.
Op mijn Laptop I5 Thoshiba Satellite zitten 3 USB Poorten, waarvan 1 met een blauwe ingang en dat is de USB 3.0 En 2 met een zwarte ingang en dat zijn de USB 2.0 Poorten. En bij mijn buurvrouw haar laptop zijn die wit. Dus het onderscheid is wel degelijk te zien.
En er zijn ook nog progjes voor om die poorten uit te lezen. Zodat je het dan helemaal zeker weet. =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2015/02/22, 13:45:01 »
@Anna, mogelijk heb je wat aan de onderstaande link wat betreft je handleiding,

https://www.gebruikershandleiding.com/Acer-Aspire-E5-731/handleiding-5-550371.html

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2015/02/22, 14:14:57 »
Ik heb nog 1 vraag over dit onderwerp en dan geef ik het op:

Weet iemand waar ik de CSM optie in BIOS Acer kan vinden, ik heb  alles op de manier veranderd zoals door mede forumleden werd voorgesteld maar ik zie nergens het woord CSM.

Anna