Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opnieuw installeren Ubuntu  (gelezen 5662 keer)

Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2015/02/22, 14:36:50 »
Zou je een foto kunnen maken van het BIOS-scherm en die hier kunnen plaatsen? :)

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2015/02/22, 15:55:18 »
Zou je een foto kunnen maken van het BIOS-scherm en die hier kunnen plaatsen? :)

Goed idee: weer een ander probleem zowel gecomprimeerd targz als JPEG geprobeerd. Zodra ik verstuur de melding: er is een probleem opgetreden. Ik blijf het proberen.

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2015/02/23, 10:57:32 »
Even via imgur.com de foto uploaden en dan hier neerzetten met de BBCode (message boards & forums)

Weel een aantal dingen bijgeleerd; wist niet wat Imgur was of BBCode maar ik denk dat het gelukt is.



Anna

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2015/02/23, 10:59:38 »
Even via imgur.com de foto uploaden en dan hier neerzetten met de BBCode (message boards & forums)

deze komt er ook nog bij:

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2015/02/23, 12:44:45 »
Je moet de "Secure boot" optie in je bios disabelen, dan je pc opnieuw opstarten en dan kan je Launch CMS wel inschakelen.
Als je dan je OS hebt geïnstalleerd, raad ik aan om "Secure boot" weer te enabelen!


(Je verandert in de sectie Boot, de Secure Boot Mode die standaard op UEFI staat, in Legacy Bios oftewel CSM (compatibility support module).)
Secure Boot staat op disable.
Ik ben blijven zoeken en kwam op Google een reactie van Pjotr tegen op een vraag van een  forumlid. Het probleem was hetzelfde.
Het woord CSM komt niet voor in Acer Bios maar UEFI moet worden veranderd in Legacy, hetzelfde wat jij zegt. Toeval.
Inmiddels geprobeerd, laptop start van de dvd op, even een beginscherm van Ubuntu met icoontje onderaan vervolgens zwart scherm met meldingen en  slash die op de puntjes danst en dan:
No DHCP or ProxyDHCP offers were received

Anna

Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2015/02/23, 12:47:39 »
Oh wacht, je probeert de 32-bit-versie van Ubuntu te booten? Ja, dan moet het BIOS inderdaad op Legacy staan; voor UEFI-modus is immers de 64-bit-versie vereist.

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2015/02/23, 13:18:31 »
Oh wacht, je probeert de 32-bit-versie van Ubuntu te booten? Ja, dan moet het BIOS inderdaad op Legacy staan; voor UEFI-modus is immers de 64-bit-versie vereist.

De USB stick is een 64-bits versie mijn DVD weet ik niet meer. Ik heb beiden steeds geprobeerd in UEFI-modus en nu ook beiden in Legacy.
Zojuist weer de USB stick geprobeerd maar ik kom niet verder. Ik kan wel kiezen welk besturingssysteem maar daarna krijg ik de melding dat er fouten in zitten of bestanden ontbreken. Dit wat betreft USB. Mijn voorgaande reactie betrof de iso DVD waarvan ik de bits niet meer weet.

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2015/02/23, 13:48:57 »
Misschien dan toch die stick niet goed gemaakt. Hoe heb deze gemaakt als ik vragen mag?
Met welk proggie heb je de versie van Ubuntu opstartbaar gemaakt op de usb stick?

http://www.ubuntu.com/download/desktop hier heb ik gedownload, de 14.04.2 desktop amd64 iso voor ik denk de 5e keer.
Ik wil het graag op een rijtje hebben. Mag ik vragen om het even simpel vanaf het begin te vertellen. Gedownload dan kopiëren naar USB stick welke handelingen moet ik vanaf hier doen ?

Offline PKing

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2015/02/23, 13:55:11 »
Hoe heb je het naar de usb stick gekopieerd?

Je moet er namelijk een opstartbare (bootable) USB stick van maken.
Daar zijn diverse programma's voor....

Deze wordt veel gebruikt: https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Henkp

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #34 Gepost op: 2015/02/23, 15:17:10 »
@femke98, je heb er een mooie handleiding van gemaakt.

Maar in de eerste afbeelding mis ik het persitent geheugen wat je ook op kan geven tot max 4GB en dat kan heel goed gebruikt worden om ook nog wat programma's op die USB-stick te installeren na dat het opgestart is. Zeer handig om het ook als vaste opstart te gebruiken in plaast van alleen maar als een Live USB-stick.

@Anna, Ik heb er hier onder een afbeelding er van geplaatst, zodat als je het wil er tegelijk gebruik van kan maken.

Het mag ook minder dan 4GB zijn, als je er maar van uit gaat dat 1GB 1024MB is dus 4*1024=4096MB maar je mag er ook 6000Mb van maken, daar het programma toch niet verder gaat dan max 4GB.


« Laatst bewerkt op: 2015/02/23, 15:20:35 door Henkp »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #35 Gepost op: 2015/02/23, 15:35:19 »
@femke98, dat het jouw mening is, staat je geheel vrij.  =D

Maar ik denk daar geheel anders over, en ik maak daar wel gebruik van. Om dat je dan wat ik al eerder schreef je er een goed werkende Linux versie op kan installeren en het overal kan gebruiken. Dus ook heel goed te gebruiken als demonstratie. En je gegevens er dan vast op blijven staan.
Dus niet zoals met enkel maar bekijken.  =D =D

Edit: en dan na het afsluiten dat je dan alles weer kwijt bent.

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #36 Gepost op: 2015/02/23, 15:41:43 »
Hoe heb je het naar de usb stick gekopieerd?

Je moet er namelijk een opstartbare (bootable) USB stick van maken.
Daar zijn diverse programma's voor....

Deze wordt veel gebruikt: https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Met Live USB creator. Krijg de melding aan het eind dat de USB stick klaar om te gebruiken is. Vanmiddag weer opnieuw gedaan.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #37 Gepost op: 2015/02/23, 15:46:37 »
Hoe heb je het naar de usb stick gekopieerd?

Je moet er namelijk een opstartbare (bootable) USB stick van maken.
Daar zijn diverse programma's voor....

Deze wordt veel gebruikt: https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Met Live USB creator. Krijg de melding aan het eind dat de USB stick klaar om te gebruiken is. Vanmiddag weer opnieuw gedaan.

En heb je de computer dan weer op nieuw op gestart en de USB-stick er in laten zitten, en de F12 ingedrukt om in het bios in te stellen dat hij als eerste van de USB-stick op moet starten?.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #38 Gepost op: 2015/02/23, 15:47:53 »
Met Live USB creator. Krijg de melding aan het eind dat de USB stick klaar om te gebruiken is. Vanmiddag weer opnieuw gedaan.
Het installatie proces is niet eenvoudig op een windows 8 machine. Misschien is het een tip om  je net gemaakte LiveUSB te testen op een pc zonder UEFI en daar op te starten (niet de installatie doen, alleen de live versie laten draaien).

Offline PKing

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #39 Gepost op: 2015/02/23, 16:15:42 »
En mocht je nog een Windowsmachine hebben dan is het Programmatje Rufus om opstartbare USB sticks te maken een aanrader.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #40 Gepost op: 2015/02/23, 16:16:24 »
Hoe heb je het naar de usb stick gekopieerd?

Je moet er namelijk een opstartbare (bootable) USB stick van maken.
Daar zijn diverse programma's voor....

Deze wordt veel gebruikt: https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Met Live USB creator. Krijg de melding aan het eind dat de USB stick klaar om te gebruiken is. Vanmiddag weer opnieuw gedaan.

En heb je de computer dan weer op nieuw op gestart en de USB-stick er in laten zitten, en de F12 ingedrukt om in het bios in te stellen dat hij als eerste van de USB-stick op moet starten?.

Zojuist weer nieuwe stick met Unetbootin gemaakt. Alles goed gegaan. Daarna de vraag: opstarten, bevestigd met stick erin. Dan kan ik weer besturingssysteem kiezen, vervolgens weer de foutmelding:
de toepassing of het besturingssysteem kan niet worden geladen omdat een vereist bestand ontbreekt of fouten bevat.

f12 niet gedaan  omdat ik de BIOS al had ingesteld.

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #41 Gepost op: 2015/02/23, 16:18:22 »
Met Live USB creator. Krijg de melding aan het eind dat de USB stick klaar om te gebruiken is. Vanmiddag weer opnieuw gedaan.
Het installatie proces is niet eenvoudig op een windows 8 machine. Misschien is het een tip om  je net gemaakte LiveUSB te testen op een pc zonder UEFI en daar op te starten (niet de installatie doen, alleen de live versie laten draaien).

ga ik proberen

Offline PKing

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #42 Gepost op: 2015/02/23, 16:19:17 »
Zoals al aangegeven, probeer de stick eens op je reserve laptop.
Alleen maar kijken of die wel opstart vanaf de stick.

Dan weet je zeker dat de stick goed is....of niet natuurlijk :evil:

Edit twee keer hetzelfde deze mag wel weg.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #43 Gepost op: 2015/02/24, 11:34:18 »
Ik dacht het opgelost te hebben. Las in een artikel van Femke dat Ubuntu download in download map geplaatst moest worden dit had ik niet gedaan. En inderdaad na opnieuw een Unetbootin stick gemaakt te hebben startte deze op en kreeg ik - nog niet eerder gehad - de keuze:
installeren of demo. De installatie ging perfect. Makkie dacht ik.  Na installatie heb ik voor het herstarten de USB eruit gehaald; had ik  dit niet moeten doen want wat betreft dual boot opstart krijg ik weer het scherm Windows of Ubuntu maar ook weer de boodschap in het Realtek scherm:
No boot filename received
PXE-MOF Exiting PXE ROM.
No bootable device insert boot disk.

ik begin langzamerhand te malen.

Opstarten geprobeerd met EUFI en Legacy

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #44 Gepost op: 2015/02/24, 11:37:48 »
Zoals al aangegeven, probeer de stick eens op je reserve laptop.
Alleen maar kijken of die wel opstart vanaf de stick.

Dan weet je zeker dat de stick goed is....of niet natuurlijk :evil:

Edit twee keer hetzelfde deze mag wel weg.

geprobeerd op reserve laptop maar deze heeft alleen Ubuntu. Ooit geprobeerd een update voor de BIOS te vinden niet gelukt, er staat niet eens USB keuze bij. De laptop startte gewoon het al aanwezige Ubuntu op. Kwam ik niet verder mee.

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #45 Gepost op: 2015/02/24, 11:53:41 »
Citaat
No bootable device insert boot disk.

Opstart volgorde wel weer op HD zetten ;)
Dus je harde schijf als eerste.

En je hebt wel Ubuntu naast Windows laten zetten, dus een dualboot of is Windows er helemaal af?

Citaat
geprobeerd op reserve laptop maar deze heeft alleen Ubuntu. Ooit geprobeerd een update voor de BIOS te vinden niet gelukt, er staat niet eens USB keuze bij. De laptop startte gewoon het al aanwezige Ubuntu op. Kwam ik niet verder mee.
Als er geen usb bij staat, moet eens kijken naar HDD USB of iets in die geest. Maar is het al een hele oude, dan heb je kans dat die niet kan booten vanaf usb.

Update voor een BIOS wordt moeilijk als je Ubuntu erop hebt staan....bios update gaat in 9 van de 10 gevallen alleen onder Windows.

Ik heb Ubuntu naast Windows geïnstalleerd, dual boot. Bovenaan in de BIOS heb ik gekozen voor, ik dacht HDD Network Realtek, moet ik straks nog even checken.

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #46 Gepost op: 2015/02/24, 11:55:06 »
Citaat
No bootable device insert boot disk.

Opstart volgorde wel weer op HD zetten ;)
Dus je harde schijf als eerste.

En je hebt wel Ubuntu naast Windows laten zetten, dus een dualboot of is Windows er helemaal af?

Citaat
geprobeerd op reserve laptop maar deze heeft alleen Ubuntu. Ooit geprobeerd een update voor de BIOS te vinden niet gelukt, er staat niet eens USB keuze bij. De laptop startte gewoon het al aanwezige Ubuntu op. Kwam ik niet verder mee.
Als er geen usb bij staat, moet eens kijken naar HDD USB of iets in die geest. Maar is het al een hele oude, dan heb je kans dat die niet kan booten vanaf usb.

Update voor een BIOS wordt moeilijk als je Ubuntu erop hebt staan....bios update gaat in 9 van de 10 gevallen alleen onder Windows.

Was de USB stick voor het herstarten verwijderen correct?

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #47 Gepost op: 2015/02/24, 12:10:55 »
Citaat
Ik heb Ubuntu naast Windows geïnstalleerd, dual boot. Bovenaan in de BIOS heb ik gekozen voor, ik dacht HDD Network Realtek, moet ik straks nog even checken.

Nee, dat is niet goed. Dat is je netwerk, zoals het al zegt.

Je moet je harde schijf als eerste zetten, zodat hij dus van je harde schijf gaat booten.


Citaat
Was de USB stick voor het herstarten verwijderen correct?
Als de installatie klaar was, dan komt er zo in mijn geheugen te graven, te staan dat je de stick moet verwijderen voor het herstarten.
Want anders start hij weer op van de stick, omdat je nog steeds de usb als opstartbare als eerste hebt staan.
Dat moet dus je harde schijf worden.

Bios gecheckt. Ik zag nu Realtek er niet meer bijstaan. USB HDD stond bovenaan dus dat lijkt me oke. Verder heb ik de keuze uit:
USB CDROM
USB FDW
HDD WDC wd 5000 etc.
of Window boot manager onderaan.

Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #48 Gepost op: 2015/02/24, 13:08:36 »
usb HDD is je stick, dus die moet NIET bovenaan staan.
Alles met usb erin moet niet bovenaan staan.
Dan is het HDD WDC. Dit is je Western Digital harde schijf.

Ik zou zeggen probeer deze eens.

Ik heb ze allemaal uitgeprobeerd en allemaal zowel met UEFI als Legacy. Ik kan iedere keer kiezen welk besturingssysteem maar daarna loopt het vast
Ik stop voorlopig hiermee, terug naar mijn oude laptop.
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken.
Anna


Offline Anna

  • Lid
Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #49 Gepost op: 2015/02/25, 11:58:24 »
Ik gaf eerder de tip om een steunpunt te zoeken. Ik geef hem toch nog maar een keertje. Alle steunpunten helpen mensen die problemen hebben met installaties of andere zaken.
Ik zou zeggen, probeer het! We hebben al een boel anderen geholpen om op een nieuwe laptop een werkende dualboot te krijgen. Dus bij jou moet het ook lukken!!
Maar jij bent toch een steunpunt?
Graag wil ik nog even kwijt dat in ieder geval er een dual boot is, installatie is volgens mij prima. Vanmorgen opgestart kan ik kiezen Windows/Ubuntu, kies ik Ubuntu krijg ik de melding dat Windows niet kan opstarten. Dus ik denk in de hoek van het niet herkennen van Ubuntu tijdens het opstarten.