Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-NL Nieuwsbrief: wie wil er schrijven?  (gelezen 4531 keer)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Ubuntu-NL Nieuwsbrief: wie wil er schrijven?
« Gepost op: 2015/10/28, 22:05:07 »
Vanuit de gemeenschapsraad willen we de Ubuntu-NL community weer wat meer leven inblazen, door nieuwe leden aan te trekken. Een van de manieren waarop dat bewerkstelligd kan worden, is het maken van een (maandelijkse) nieuwsbrief, waarin wat tips en trucs, nieuws en feitjes worden gezet (zoals elke nieuwsbrief, eigenlijk). Dit is een zeer laagdrempelige manier van 'leden' werven; mensen die geïnteresseerd zijn in Ubuntu kan je nog meer geïnteresseerd maken, maar ook aan nieuwe mensen wordt zo een manier geboden om bij te blijven. Atex, bekend van Stichting Softwareconsulent, gaf mij deze tip, hijzelf heeft er goede ervaring mee.

Ik heb met Johan gesproken, technisch is het haalbaar (met Mailman), er moeten alleen wel mensen zijn die maandelijks (of een andere interval, eens per twee maanden bijvoorbeeld) een stukje over Ubuntu (of Linux/Open source in het algemeen) willen schrijven. De bedoeling is dat het 'leekproof' is, dus geen moeilijke commando's en dergelijke. Gewoon een laagdrempelig stukje. Als je interesse hebt om te schrijven, laat het dan even in dit topic weten.

Hopelijk kunnen we genoeg vrijwilligers vinden en de Ubuntu-NL-nieuwsbrief realiteit maken (en zo de community weer meer leven inblazen)!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu-NL Nieuwsbrief: wie wil er schrijven?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/07, 20:40:18 »
Hoi Timo,

Inmiddels zijn we een dikke week verder en dit juist zo goede voorstel lijkt te floppen. Ik schrijf al een jaar maandelijks enkele artikelen voor de Helpmij nieuwsbrief. Dan kan ik dat ook doen voor deze nieuwsbrief. Alleen is je totale productie puur om praktische reden wel beperkt. Ik krijg een beetje redelijke nieuwsbrief nooit in mijn eentje volgeschreven. Qua omvang dan.

Bovendien ben ik vooral een beeld en geluid gebruiker. Voor spelletjes heb je aan mij bijvoorbeeld niets. Een groepje mensen die samen een soort redactie vormen zou erg goed zijn. Dat is ook nog eens gezellig.

Vraag 1 is natuurlijk aan de lezers: willen we wel een nieuwsbrief? En vraag 2 is net zo'n inkopper: zijn er wel mensen die wat willen schrijven.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ubuntu-NL Nieuwsbrief: wie wil er schrijven?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/07, 21:47:54 »
Op zich wil ik wel helpen met schrijven. Ik weet alleen niet of ik geschikt ben om zelf onderwerpen te verzinnen, maar als vertaler zijnde kan ik wel nuttige artikelen van Engelse Ubuntu-sites vertalen. Is dat oké? If the answer's 'yes', then count me in ;)

Natuurlijk moet wel even Just's vraag nr 1 worden beantwoord of gebruikers de nieuwsbrief wel zien zitten.

Re: Ubuntu-NL Nieuwsbrief: wie wil er schrijven?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/07, 21:55:22 »
Uit dit magazine http://fullcirclemagazine.org/issue-102 kan je wellicht artikelen halen c.q.vertalen voor de nieuwsbrief.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu-NL Nieuwsbrief: wie wil er schrijven?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/07, 22:47:21 »
Ja, inderdaad Maasnet. Als vertaler zou je een echte aanwinst zijn, Vistaus. Er wordt zoveel moois geschreven in het Engels.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu-NL Nieuwsbrief: wie wil er schrijven?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/16, 20:46:25 »
Dan hebben we al een schrijver en een vertaler, dat gaat de goede kant uit! Het is natuurlijk moeilijk te zeggen of leden de nieuwsbrief wel zien zitten. Het is echter een idee om het even op proef te laten draaien en dan te zien of het werkt. Met sociale media en dit forum hebben we een krachtig middel in handen om de nieuwsbrief onder de aandacht te brengen.

Ikzelf wil ook wel een stukje schrijven, zo eens in de zoveel tijd. Als we nog enkele schrijvers erbij kunnen vinden, hebben we een mooie basis lijkt mij zo.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu-NL Nieuwsbrief: wie wil er schrijven?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/16, 21:43:11 »
Hoi Timo,

Het begin is er. Laten we maar doorzetten.

Nou de volgende vraag :D : in welke vorm wordt die nieuwsbrief gegoten? HTML? Pdf? Hoe zetten we de teksten om naar het format van de nieuwsbrief?

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021