Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] functionaliteit Windows XP binnen Ubuntu  (gelezen 429 keer)

Offline plek

  • Lid
[OPGELOST] functionaliteit Windows XP binnen Ubuntu
« Gepost op: 2013/03/14, 22:27:29 »
Onlangs heb ik de scanner CanoScan 9000F gekocht. Hoewel de SANE-site volledige ondersteuning aangeeft - ook over het scannen van negatieven - doet de scanner het niet onder Ubuntu 12.04, dat ik nu heb. Vanaf een live-dvd met 12.10 doet de scanner het wel, in ieder geval het scannen, maar de andere functieknoppen op de scanner deden niets.
Om alle functionaliteit van de scanner te kunnen benutten, lijkt het me daarom goed om een virtuele computer te installeren en daarbinnen Windows XP te draaien. Uit zoeken op dit forum begrijp ik dat Virtual Box een goede tool is. Ik heb een paar vragen.

1. Als ik XP installeer in Virtual Box, zullen de functieknoppen op en de functies van de scanner het dan normaal gesproken allemaal  net zo doen als wanneer ik XP naast Ubuntu zou installeren?
2. Als ik het bij 12.04 hou en 12.10 dus niet installeer, dan moet ik voor elk gebruik van de scanner naar XP in Virtual Box overgaan (onder 12.04 doet de scanner immers niets). Hoe simpel of omslachtig gaat dat in z'n werk? Ergens op een knop drukken en je bent in Virtual Box?

Bedankt alvast voor jullie antwoorden. Gr, Peter
« Laatst bewerkt op: 2013/03/17, 15:34:38 door plek »

Re: functionaliteit Windows XP binnen Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/14, 22:44:30 »
Virtualbox is een prima programma om Windows in te draaien. Er verschijnt gewoon een symbool in het menu waarmee je de virtualbox opstart, binnen in virtualbox op de virtuele windows klikken, eenmalig je usb instellen en draaien, heel simpel. Neem wel de versie van de site https://www.virtualbox.org/ staat ook alle documentatie op.
Ik kwam ook nog deze link tegen, misschien kan je daar iets mee. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2072162
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline plek

  • Lid
Re: functionaliteit Windows XP binnen Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/15, 08:37:44 »
@Gijsbert. Dank voor je snelle en heldere antwoord.

Wat betreft de link naar dat draadje in je reactie: die was ik zelf al tegengekomen. Volgens mij gaat het over het installeren van de nieuwste SANE-backend. Zou dat lukken binnen mijn huidige versie 12.04 en de scanner werkt daarna volledig, dan is Virtual Box niet nodig.  Maar ik begrijp niet veel van het stuk, en bovendien wekt de topic starter wel eens de indruk van 'op hoop van zegen'. Geeft mij geen vertrouwen.  Ik zal een nieuw topic maken over het installeren van een SANE-backend als zoeken daarnaar niks oplevert.