Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: prullenmand  (gelezen 763 keer)

Offline guido

  • Lid
prullenmand
« Gepost op: 2016/02/13, 17:51:30 »
hallo,
heb volgend probleem : prullemand kan niet legen, blokkeert voortdurend
welke instructies kan ik via terminal geven om prullenmand vollendig te ledigen

met dank guido
hp 300gb hitachi ram4gb intel celeron cpu 2x26ghz

Offline sidonia

  • Lid
Re: prullenmand
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/13, 18:53:24 »
Hoi, stel dat je een usb schijf of stick in de computer hebt zitten, en je verwijderd een aantal bestanden.
Als je dan de stick verwijderd zonder eerst de prullenbak te legen, blijft de prullenbak gevuld.

Je verwijderde bestanden zitten in de prullenbak van de betreffende schijf of stick.

Als je de betreffende stick (of harde schijf) weer plaats, kun je de prullenbak alsnog legen.
In geval je dit niet doet, wordt de prullenbak geleegd na opnieuw opstarten.

Offline guido

  • Lid
Re: prullenmand
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/21, 19:51:39 »
hallo Sidonia,
met dank voor de info maar het lijkt niet zo eenvoudig
kopiëren van bestand  uit prullemand naar usb stick niet mogelijk : programma blokkeert
prullemand ledigen : programma blokkeert

dit probleem had ik al bij Ub 1404 en is ongewijzigd bij Ub1510 (upgrading)
dus ik vrees dat ik enkel via terminal instructies zal moeten geven om dit op te kunnen lossen

Wie kan hier meer info verschaffen
mvg guido

Re: prullenmand
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/21, 20:10:58 »
Staat er een slotje bij?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: prullenmand
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/22, 09:46:33 »
Jou trash staat in .local/share/Trash. Leegmaken via de terminal kan met:

rm ~/.local/share/Trash/files/*
rm ~/.local/share/Trash/info/*
Krijg je een fout omtrent permissies, plaats dan "sudo" voor elk van de commando's (let wel heel goed op om de commando's letterlijk te kopiëren! Een 'toevallige' spatie voor de * zou bestanden in je actieve folder wissen!). Wellicht hebben bestanden in de trash dan verkeerde permissies gehad: dit kan voorkomen als je een grafisch programma niet op de correcte manier als beheerder uitvoert.

Controleer meteen de permissies van je trash folders
ls -ld ~/.local/share/Trash/ ~/.local/share/Trash/*
Je moet overal eigenaar van zijn. Enkel de gebruiker heeft toegang (rwx------). Indien niet, pas dan de permissies aan (als beheerder), maar als het zover moet komen, horen we het wel.

« Laatst bewerkt op: 2016/02/22, 09:48:32 door vanadium »

Offline guido

  • Lid
Re: prullenmand
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/27, 17:00:14 »
hallo vanadium,
met dank
test dit morgen zondag even uit en meld me dan weer
tot later guido

Offline guido

  • Lid
Re: prullenmand
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/28, 20:26:04 »
hallo Jan,
 heb dit 'even gecheckt en krijg volgende melding  :
rm: normaal bestand ‘/home/guido/.local/share/Trash/files/DSC_0001-1.jpg’ (schrijfbeveiligd) verwijderen?
: kan ‘/home/guido/.local/share/Trash/files/econo’ niet verwijderen: Is een map
rm: kan ‘/home/guido/.local/share/Trash/files/foto’ niet verwijderen: Is een map
rm: kan ‘/home/guido/.local/share/Trash/files/IxeT2MfeWf’ niet verwijderen: Is een map
rm: kan ‘/home/guido/.local/share/Trash/files/rDmr_3VZAl’ niet verwijderen: Is een map
rm: kan ‘/home/guido/.local/share/Trash/files/Y6S5vduJdH’ niet verwijderen: Is een map

de eerste twee mappen zijn recentelijk bijgevoegd, econo is enkel twee bladzijden tekst, foto zijn jpeg 4stuks maar volgende drie, daar zit volgens mij het probleem ook al zijn het teksten
ooit gekopieerd op de hdd en van de hdd uitgeprint om vervolgens naar de prullemand te verwijzen
 
we zien wel alvast dank voor de moeite
mvg guido

Offline Nero

  • Lid
Re: prullenmand
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/29, 10:37:04 »
Gebruik de opdracht rm -rf ~/.local/share/Trash/*Hierdoor worden bestanden en mappen recursief verwijderd. De mappen files en info worden vanzelf weer aangemaakt zodra je een bestand naar de prullenbak stuurt.
rm zonder -r verwijdert alleen bestanden in de aangeduide map, niet in eventueel onderliggende. De -f zorgt er voor dat je niet ieder bestand afzonderlijk hoeft te bevestigen.

Offline guido

  • Lid
Re: prullenmand
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/06, 20:00:40 »
hallo Nero,

ja, inderdaad met dank prullenmand is leeg, eindelijk !

Maar, alles is ook leeg, had wel wat op usb stick gepost zodat het nog meevalt

Begrijp echter niet waarom het ledigen van een prullenmand een dergelijk impact heeft op het programma, maw prullenmand is waardeloos dus waarom niet eenvoudig verwijderen zonder local/trash aan te moeten tikken
enfin, Nero heeft me liggen.
prettige week nog
met dank guido