Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem overzetten oude harde schijf naar nieuwe pc (wachtwoord)  (gelezen 1976 keer)

Offline SLH

  • Lid
    • Sweetlikehoney's blog
Na jarenlang met mijn vriend mee te zijn gelift op zijn Gentoo-pc, heb ik -na zijn overlijden- er zelf nu voor gekozen om voor mijn nieuwe pc Kubuntu te kiezen. Gewoon gemakzucht, want eerlijk gezegd ben ik geen Gentoo-held, ik hou van iets simpelers dan het gefröbel waar hij altijd mee bezig was. ;)

Mijn broer is zo aardig geweest om Kubuntu te installeren, maar helaas werkt het nog niet geheel naar behoren. 1 van de problemen die ik niet op kan lossen, zijn de twee oude harde schijven die hij er tijdelijk heeft ingeplaatst en waarvan de inhoud moet worden overgezet naar óf een externe harde schijf of de master schijf (de oude gaan het wrs. binnenkort begeven).

Helaas kan ik niet bij beide harde schijven en kan ze niet kopiëren noch de bestanden openen. De reden is duidelijk. Er zit een ander wachtwoord op één van de harde schijven en daardoor heb ik daar geen lees- of schrijfrechten. Ik kom er echter bij mijn broer niet achter of hij nu ook een aparte root heeft ingesteld en dat ik daar via de bestanden kan overzetten. Bij Gentoo kan je gewoon netjes als root inloggen of als 'gebruiker' en dat kan ik hier nergens terugvinden. Anyway, ik wil dus bij die ene harde schijf terecht komen en deze ook overzetten naar de nieuwe harde schijf, zodat ik de oude kan verwijderen.  Wie heeft er een idee hoe ik dat kan oplossen? Via Konsole of zo, maar ik heb dan geen idee wat ik moet doen? Oude wachtwoorden intypen helpt daar in ieder geval niet.

groetjes,

Sweet

And if de-elevator tries 2 bring u down
Go crazy - punch a higher floor

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Probleem overzetten oude harde schijf naar nieuwe pc (wachtwoord)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/09, 22:13:48 »
Helaas kan ik niet bij beide harde schijven en kan ze niet kopiëren noch de bestanden openen.

Anyway, ik wil dus bij die ene harde schijf terecht komen en deze ook overzetten naar de nieuwe harde schijf, zodat ik de oude kan verwijderen.  Wie heeft er een idee hoe ik dat kan oplossen?

Heb je het al eens geprobeerd door de pc gewoon op te starten met een Live-cd?  ^-^

Offline SLH

  • Lid
    • Sweetlikehoney's blog
Re: Probleem overzetten oude harde schijf naar nieuwe pc (wachtwoord)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/09, 22:17:38 »
Yep, helaas werkt dat ook niet. Ik had liever zelf alles geïnstalleerd, maar goed, om nu helemaal opnieuw te beginnen.... Mijn broertje is een echte Windows-fan en ik weiger ooit nog terug over te gaan naar MS (overigens ga ik er straks wel via VM-ware Windows opzetten vanwege bepaalde progjes die echt niet onder Linux draaien).
And if de-elevator tries 2 bring u down
Go crazy - punch a higher floor

Offline track

  • Lid
Re: Probleem overzetten oude harde schijf naar nieuwe pc (wachtwoord)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/10, 12:23:35 »
Hoi Sweet,

het klopt niet helemaal dat er een wachtwoort op de schijf staat tenzij die is versleuteld (is ie niet in jouw geval, hé ?). Het wachtwoord is een bestanddeel van het besturingssysteem, niet van het bestandssysteem.  Op zich is het dus geen probleem om oude bestanden aan te pakken (mijn oude Red Hat lees ik zonder probleem dus).  Soms past er een instelling voor het mounten niet. Maar met root-rechten kan je toch álles. Heb je al een gksudo nautilus geprobeerd ?

Als dat niet lukt: Wat een bestanssysteem heb je op de oude schijf zitten ?

Vriendelike groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/02/10, 13:42:59 door track »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Probleem overzetten oude harde schijf naar nieuwe pc (wachtwoord)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/10, 13:32:38 »
Bij Ubuntu kan je ook als root handelen met het sudo commando. Als je probleem eenvoudig een gevolg is van permissies, dan zal je erop kunnen met een nautilus met root rechten: "gksudo nautilus". Dit moet je toelaten de gegevens te verplaatsen, waarna je ter bestemming de eigenaar of permissies kan aanpassen naar wens.

Offline SLH

  • Lid
    • Sweetlikehoney's blog
Re: Probleem overzetten oude harde schijf naar nieuwe pc (wachtwoord)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/10, 18:39:56 »
Hoi Sweet,

het klopt niet helemaal dat er een wachtwoort op de schijf staat tenzij die is versleuteld (is ie niet in jouw geval, hé ?). Het wachtwoord is een bestanddeel van het besturingssysteem, niet van het bestandssysteem.  Op zich is het dus geen probleem om oude bestanden aan te pakken (mijn oude Red Hat lees ik zonder probleem dus).  Soms past er een instelling voor het mounten niet. Maar met root-rechten kan je toch álles. Heb je al een gksudo nautilus geprobeerd ?

Als dat niet lukt: Wat een bestanssysteem heb je op de oude schijf zitten ?

Vriendelike groet,

track

Ik moet het dus nog even uitproberen, want op dit moment ben ik niet thuis (morgen weer :D). Het blijkt dat de harde schijf onder een andere groep valt en daardoor andere rechten heeft waartoe ik dus geen rechten heb.  De documenten zijn in ieder geval niet versleuteld. Zou dus op te lossen moeten zijn via root (waarvan ik dus niet weet of hij bestaat). Ik ga morgen de door jou voorgestelde commando (en dat van Vanadium) uitproberen, hopen dat het werkt.... Starting from scratch ;) (begon net een beetje iets van Gentoo te begrijpen, ik ben ook een echt meisje).
And if de-elevator tries 2 bring u down
Go crazy - punch a higher floor