Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werkplek op afstand lukt niet. Ook niet met Remmina.  (gelezen 2082 keer)

Werkplek op afstand lukt niet. Ook niet met Remmina.
« Gepost op: 2014/02/04, 18:49:42 »
Ik wist niet of het hier thuis hoort.
Ik probeer al een hele tijd verbinding te maken via werkplek op afstand tussen twee computers in een en hetzelfde netwerk.
Op de ene staat Ubuntu 13.10 en op de ander Xubuntu 13.10, beide zijn middels wifi verbonden met een Netgear router.
Via de terminal met ssh inloggen lukt wel, grafisch niet. Ik heb al heel veel documentatie door geworsteld, poorten opengezet etc. Maar werkblad op afstand lukt grafisch niet. De DHCP adressen zijn 192.168.1.13 en 192.168.1.17.
Op oudere Ubuntu versies was het geen probleem, maar nu krijg ik er een sik van. :(
Kan iemand mij uitleggen wat ik misschien verkeerd doe? Of is er meer info nodig?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Werkplek op afstand lukt niet. Ook niet met Remmina.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/04, 19:12:38 »
Helaas kan ik alleen vertellen hoe ik het hier doe, zonder enige beveiliging.......
Op de server installeer ik xrdp en op de cliënt installeer ik vinagre en grdesktop.
Welke van de 2 de beste cliënt is weet ik (nog) niet, ze lijken dezelfde lib's te gebruiken .......
Inloggen met gebruikers-naam en wachtwoord van de server.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Werkplek op afstand lukt niet. Ook niet met Remmina.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/04, 21:46:43 »
Pakket xrdp op de ‘server pc' installeren is eigenlijk alles. Xrdp werkt ook samen met de standaard Reminna ‘bureaublad-op-afstand’.

De verbinding is beveiligd met je standaard Linux gebruikersnaam/wachtwoord die versleuteld worden verzonden. Wil je de gehele verbinding met 128 bit versleutelen kan je in /etc/xrdp/xrdp.ini crypt_level=high gebruiken.

Xrdp is een vrije versie van het Microsoft eigen rdp-protocol en werkt (dus) ook vanaf een Windows 95+ pc (mstsc.exe). Ik gebruik xrdp voor grafische toegang op mijn raspberry pi.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Werkplek op afstand lukt niet. Ook niet met Remmina.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/05, 11:07:33 »
Als de voorafgaande tips niet werken kun je het ook proberen via www.logmein.com waar je ook een gratis account kunt aanmaken en ook meerdere pc's op afstand kunt bedienen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Werkplek op afstand lukt niet. Ook niet met Remmina.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/05, 11:34:39 »
waar je ook een gratis account kunt aanmaken en ook meerdere pc's op afstand kunt bedienen.
Voor een beperkte proefperiode van 7 dagen.
This product will be a paid-only offering
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Werkplek op afstand lukt niet. Ook niet met Remmina.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/05, 12:49:54 »
Nee, gewoon gratis, maar je moet het account niet upgraden, maar door laten lopen, dan blijft het gratis, je krijgt alleen niet alle extra mogelijkheden die een upgrader wel heeft. Doe het zelf al jaren ivm eigen zaak en kan wereldwijd inloggen op al mijn pc's.

Re: Werkplek op afstand lukt niet. Ook niet met Remmina.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/05, 13:19:33 »
https://secure.logmein.com/NL/products/central/
Probeer gratis aanklikken
data invullen en aanmelden
na proefperiode niet kiezen voor pro, daarna kan je gewoon doorgaan met werken met central.

Re: Werkplek op afstand lukt niet. Ook niet met Remmina.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/05, 17:57:49 »
Helaas geen verbinding met XRDP

Ik hoef geen externe verbinding op te zetten, alleen intern bij mij thuis.
Dit dus:

{Netbook} -----------------Wifi ----------> | Netgear router|------------Wifi-------------->{Desktop}
Xubuntu  IP adres 192.168.1.13           IP adres 192.168.1.1         Ubuntu IP adres 192.168.1.17

Alleen in een terminal scherm via SSH lukt het om een verbinding op te zetten. Zit het probleem nu in de WIFI? ,in de router of in een opgave van het adres? Ik heb al geprobeerd het IP adres met en zonder poortnummer 5900. Als ik de server naam opgeef wordt deze niet geaccepteerd door het programma. (Remmina of werkblad op afstand)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Werkplek op afstand lukt niet. Ook niet met Remmina.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/05, 20:50:04 »
Het RDP protocol werk (bij mij) standaard op poort 3389.
Helaas kan ik niet meer testen, de "remote PC" heeft met een afgrijselijk rammelen afscheid van mij genomen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Werkplek op afstand lukt niet. Ook niet met Remmina.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/06, 00:10:05 »
Nee, gewoon gratis, maar je moet het account niet upgraden, maar door laten lopen, dan blijft het gratis, je krijgt alleen niet alle extra mogelijkheden die een upgrader wel heeft. Doe het zelf al jaren ivm eigen zaak en kan wereldwijd inloggen op al mijn pc's.
Logmein heeft sinds kort de gratis accounts afgeschaft, zoals het linkje van testcees al zei. Het is dus niet langer meer mogelijk om er gratis gebruik van te maken.

@Gijs: heb je de firewall op de server aan staan? Zo ja, zet die dan tijdelijk eens uit om te kijken of het dan wel werkt.

Re: Werkplek op afstand lukt niet. Ook niet met Remmina.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/06, 00:45:47 »
De firewall (ufw) heb ik ook uit gezet. Af en toe met SSH tunnel ingeschakeld, zie ik het beeld (in Remmina of Vinagre) even zwart worden, dan weer grijs met de mededeling dat er geen verbinding gemaakt kan worden.
De server draait op de PC met IP adres 192.168.1.17 andersom server draaiend op het netbook met IP adres 192.168.1.13 ,is de situatie het zelfde. Ik heb geen idee waar het nu aan ligt. Zijn er nog commando's in de terminal waar ik nog info uit kan halen? Pingen en netstat heb ik al uitgevoerd, daar word ik ook niets wijzer van. Ook wat in de laatste post van deze link staat http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1110857 heeft niets uitgehaald. Als iemand nog een idee heeft?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.