Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /Home of Data onder NTFS ?  (gelezen 1965 keer)

Offline Nollie

  • Lid
/Home of Data onder NTFS ?
« Gepost op: 2009/10/10, 13:50:16 »
Ik hoop binnenkort m'n permanente switch te maken en langzamerhand Windows te vergeten. Daarom ben ik met de warming up bezig. Met betrekking to partities lees ik verschillende informatie.

Wat is jullie ervaring ? Zet je documenten, foto's, video enzo op een Home of heb je een NTFS data partitie onder Windows ? Data zou voordelen hebben bij een schone installatie (9.10 naar 10.04 of andere distro's ? ), maar ook weer nadelen; fragmentatie en toch weer binnen een Windows omgeving blijven.

Of hebben jullie een Home en maak je een backup op NTFS data of op een dvd-rw ? Als je Home hebt; wat is dan beter Ext4 of XPS (bij videomontage met bv. OpenShot) ?

Als je een Data gebruikt, kun je die bij installatie dan gelijk koppelen ? Wat is dan in mijn geval het koppelpunt voor E:\Data HD2 ?

Kunnen jullie deze beginner de weg wijzen ?
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Dave

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/10, 14:32:35 »
Ik gebruik enkel nog ext4 op m'n beide pjuters en beide een aparte Home en een 2e schijf als backup.

Echter nog een aparte USB schijf waar ik ook backups op heb die is NTFS. ten eerste was dat zo geleverd maar vooral omdat ik er ook backups van andere PC's mee doe dus anders had ik er zelf wel NTFS van gemaakt.

Offline track

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/10, 15:01:35 »
Hoi Nollie,

welkom op het forum !

Wat Win.. betreft zou ik het niet wissen, want je hebt er nu en dan nog iets aan, als lapmiddel ...  ;)
Een dubbel-boot lijkt mij toch het beste idee.

En wat aparte partities betreft heb ik het gewoon allemaal op één partitie (standaard-installatie).
Als ik later iets over wil nemen zal ik het gewoon daar uit halen.
Voor mensen die om de twee weken hun systeem opnieuw installeren en iets anders proberen
is een extra /home - partitie handig uiteraard.
En als je wat meer bestanden hebt die je soms ook ivm een ander systeem wilt gebruiken is dat een
goede reden om een extra /data - partitie aan te maken.
Maar ik hou meer van mijn werkpaard op één partitie.  En, bij mij nog steeds op ext3, die is ongeëvenaard
stabiel ook bij een stroomuitval.  ntfs heb ik alleen voor Win.. , anders vertrouw ik die niet.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/10/10, 15:05:24 door track »

Offline Tom

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/10, 15:17:31 »
En wat aparte partities betreft heb ik het gewoon allemaal op één partitie (standaard-installatie).
Als ik later iets over wil nemen zal ik het gewoon daar uit halen.
Voor mensen die om de twee weken hun systeem opnieuw installeren en iets anders proberen
is een extra /home - partitie handig uiteraard.
En als je wat meer bestanden hebt die je soms ook ivm een ander systeem wilt gebruiken is dat een
goede reden om een extra /data - partitie aan te maken.
Maar ik hou meer van mijn werkpaard op één partitie.  En, bij mij nog steeds op ext3, die is ongeëvenaard
stabiel ook bij een stroomuitval
Bij mij ook idem als Track :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dave

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/10, 16:30:47 »
Typisch dat dit nu ineens weer de trent schijnt te zijn  XD

Nee ik heb in verleden vaker gehad (met diverse sytemen) dat er ineens problemen waren of niet op willen starten en dan was een dump terugzetten de snelste manier om weer op orde te zijn of zoals met linux de cd er maar in.
Als je dan eerst nog alle data eruit moet gaan vissen?
Ruimte is ook al geen probleem meer met de huidige schijven.


Offline track

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/10, 18:21:12 »
Nee Dave, het is echt een vraag van smaak en voorkeur.  Jij hebt een goede reden voor een extra partitie,
(trouwens, ook Pjotr heeft liever een extra partitie =D ) en ik heb een goede reden om het allemaal op
één partitie te hebben.  Meer is het niet.

track

Offline Dave

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/10, 20:00:02 »
Las net van de week tot mijn verbazing dat Pjotr een enkele partitie adviseerde of zelf gebruikte.
In geval van krappe HD kan ik me er wat bij voorstellen wel maar anders?

Offline Jan E.

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/11, 09:09:18 »
Ik heb een hele tijd met een dualboot gedraaid, waarbij alle data op een NTFS schijf stond. Werkte prima. Inmiddels volledig overgestapt. Heb de schijf in twee partities opgedeeld. Eentje voor de root, met als bestandssysteem EXT4, en eentje voor de data, met als bestandssyteem EXT3. Tijdens het installeren koppel je die data partitie als /home aan het systeem (niet formatteren!!!!!).
Voor mij werkt dit het beste. Als ik een nieuwe installatie wil doen, start ik de LiveCD, haal alle verborgen directories (mappen) en bestanden weg, en beschik na de installatie over een schoon systeem, met alle data direct voorhanden.

Die nieuwe installatie is overigens ongeveer 1 x per half jaar.  XD


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Nollie

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/11, 14:14:56 »
Bedankt voor het reageren. Ik begrijp dat alles draait om voorkeur, niet om risico's. Ik kon het me ook niet voorstellen bij een upgrade. Ik hou van schoon en gescheiden en zal dus toch een Home aanmaken. Ik heb nou eenmaal die Windows ervaring.
 
Zodra 9.10 uit is zal ik Win7 opnieuw installeren wegens videomontage met Sony Vegas. Meer zal ik er hopelijk niet meer mee doen.

Jan: welke verborgen bestanden bedoel je en hoe zie ik die ? Ik heb graag volledige inzicht. Zeker als in zo'n map iets staat wat ik niet meer gebruik. Hupsakee, weg ermee !
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline track

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/11, 14:22:54 »
De verborgen bestanden maak je zichtbaar met een [ctrl]-h  in nautilus, maar dat zijn geen oude bestanden !
Niks van "hupsa", anders is jouw systeem naar de soep... 
(bij Win.. sloop je ook niet de verborgen .sys-bestanden toch ?)
Kijk gewoon wat er allemaal met een "." aan het begin van de naam in jouw thuismap staat. 
Dat zijn automatisch verborgen bestanden. (alles wat met een "." begint ..)

track

Offline Nollie

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/11, 14:39:39 »
onder Windows kun je programma eraf halen, maar dan blijft er van alles achter in de verborgen bestanden (appdata/roaming). Ik dacht even dat dit hetzelfde zou zijn.

Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline track

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/11, 14:49:44 »
Nee, daar zijn de gewoontes toch een betje anders bij Linux.  Het systeem vervuilt normaal niet,
en als je iets in synaptic "volledig verwidert" dan haalt hij ook in weze alles weg.

Dus, met dit soort dingen hoef je je niet bezig te houden.  Linux is er toch een beetje netter.  =D

track

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/11, 15:22:26 »
Jan: welke verborgen bestanden bedoel je en hoe zie ik die ?
Je kunt die ook vinden door te gaan naar: Locaties->home-map->Beeld
en dan verborgen bestanden weergeven aanklikken.
Het is misschien verstandig om je bladwijzers en e-mailadressen van mozilla te kopiëren. Als je dat nog niet had gedaan.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/11, 21:14:28 »
Klopt. Die verborgen bestanden bevatten dingen als instellingen, maildata en dat soort dingen. Maar ik gebruik Gmail en Xmarks (voor de bladwijzers), dus die hoef ik niet apart te bewaren. Vandaar dat die verborgen dingen er bij mij eens in de zoveel tijd af gaan, bij een nieuwe install. Ik pruts nog wel eens wat en dan ben ik gelijk van mijn gepruts verlost...  =D En dat ik dan van alles opnieuw moet instellen, is niet erg. Dat is juist een leuk en leerzaam onderdeel van het herinstalleren.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline track

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/11, 21:22:40 »
Vergeet niet:  ook alle opgeslagen emails zitten in die verborgen bestanden ...  !
(je zei het al, maar dat moet je toch weten)

track

Offline vanadium

  • Lid
Re: /Home of Data onder NTFS ?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/13, 18:51:07 »
/home mag nooit op ntfs, omwille van de partities. Je data (documenten enz.) kunnen op een ntfs partitie staan. Door een symbolische link ernaartoe te maken in je home directory, kun je erbij net alsof ze op dezelfde partitie stonden.

Zelf ben ik twee jaar "ubuntu only". Op mijn 80 GB laptop heb ik steeds een standaard installatie gedaan, zonder aparte /home. Voordeel is dat je de schijfruimte efficient gebruikt. Naar veiligheid van je data is er maar één oplossing: hou er goede, recente backups op na.