Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...  (gelezen 414612 keer)

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1100 Gepost op: 2018/05/14, 23:02:49 »
Xfce vond ik vroeger erg "Fisher Price" achtig aandoen, maar tegenwoordig is het een hele strakke en mooie desktopomgeving geworden. Xfce is volgens mij ook het best te finetunen qua uiterlijk. Méér in ieder geval dan MATE tegenwoordig, die steeds meer in begint te leveren qua aanpasbaarheid. Heel jammer, want ik had altijd een warm hart voor MATE. Maar dat komt vanwege Gnome 2, wat ik altijd erg fijn vond werken.  Xfce heeft die rol overgenomen wat mij betreft.

Toen Ubuntu kwam met Unity ben ik overgestapt naar XFCE, in het begin kon ik niet zoveel met Unity, en ik was geloof ik niet de enige.
Naar jaren Xubuntu als hoofdmoot te hebben gebruikt (staat overigens nog steeds op een aantal machines hier) zei mijn zoon na een upgrade 'Pap ik snap je niet, waarom niet gewoonn Ubuntu dat ziet er een stuk moderner uit'. Ik probeerde het en zowaar ik kon er mee werken. Een paar maanden later kwam het bericht dat Ubuntu zou stoppen met Unity. Inmiddels een compleet nieuwe pc gekocht, en ik had heel toevallig de laatste Mint KDE nog op een stick staan, dan die er maar op... Zag er prima uit en werkte ook naar mijn voldoening. Een paar maanden later, het bericht dat Mint zou stoppen met KDE. Om alle risico's maar uit de weg te gaan toen maar de normale Cinnamon versie erop gezet en elke dag maar duimen dat er geen raar bericht meer komt qua ondersteuning.  Ik heb hier overigens nog 2 lege sticks liggen, dus als iemand een distro weet die naar zijn grootje geholpen moet worden binnen een paar maanden, ik kan een poging wagen :)

@rico70, het zijn inderdaad 2 losse eenheden. Je kunt het ook met Lubuntu (LXDE) doen, of wanneer je zoals ik ooit eens deed met JWM als WM (in bijvoorbeeld Puppy Linux). Dat laatste is geen aanrader, het kost nogal wat tijd en is redelijk Spartaans.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1101 Gepost op: 2018/05/16, 13:35:47 »
Toen Ubuntu kwam met Unity ben ik overgestapt naar XFCE, in het begin kon ik niet zoveel met Unity, en ik was geloof ik niet de enige.

Nee, ik haakte ook af toen Unity in Ubuntu kwam. Ik ben toen meteen gewisseld van distro, namelijk Linux Mint. Alleen op mijn netboekje draait al jaren Xubuntu 14.04 LTS. Daar wilde ik eigenlijk Lubuntu op knallen, maar die deed vervelend. Gelukkig maar, want Xubuntu draait fantastisch op dat beestje. Ik heb het netbookje dan ook bijna altijd bij me. Ik doe er zelfs mijn werk op soms. :)
 
Naar jaren Xubuntu als hoofdmoot te hebben gebruikt (staat overigens nog steeds op een aantal machines hier) zei mijn zoon na een upgrade 'Pap ik snap je niet, waarom niet gewoonn Ubuntu dat ziet er een stuk moderner uit'.

Ik kijk niet door de ogen van een jongere, maar ik vind Xubuntu er helemáál niet "ouderwets" of "outdated" uitzien. Maar ik snap het wel, want GNOME 3 heeft enige raakvlakken met de GUI van een mobiele telefoon vanwege de iconenraster. En dát is wat jongeren aanspreekt. Maar GNOME 3, ik kan er niet aan wennen. Qua werking nog wel enigszins, maar het feit dat je de hele distro moet optuigen met extensies, met tweaktools en weet ik veel wat nog meer is voor mij een enorme afknapper. Om nog maar te zwijgen over de inconsistentie in het uiterlijk van GNOME 3. De basisapps hebben die typische GNOME 3 uiterlijk (wat er nog wel aardig uitziet), maar externe programma's zien er weer héél anders uit. Ik vind dat slordig en irriteer me eraan. Het oogt zo amateuristisch. En nog wat andere issues die ik heb met GNOME, maar dat is verder niet zo van belang om hier uit te wijden. :)

Ik probeerde het en zowaar ik kon er mee werken. Een paar maanden later kwam het bericht dat Ubuntu zou stoppen met Unity. Inmiddels een compleet nieuwe pc gekocht, en ik had heel toevallig de laatste Mint KDE nog op een stick staan, dan die er maar op... Zag er prima uit en werkte ook naar mijn voldoening.

KDE is prima. Ziet er mooi uit, is tenminste een stuk consistenter en uniformer dan GNOME 3 ooit is geweest én is godzijdank nog heel erg aan te passen naar je eigen wensen (hoe miniem ook). Enig nadeel (voor mij dan) is dat ik een heel arsenaal laptops en computers heb die KDE nét iets te zwaar vinden om lekker soepel op te draaien. Op één machine (een redelijk "brulijzer") heb ik ook nog Linux Mint 18.1 (KDE) staan. En die doet het prima. Tot nu toe geen issues mee gehad.

Een paar maanden later, het bericht dat Mint zou stoppen met KDE. Om alle risico's maar uit de weg te gaan toen maar de normale Cinnamon versie erop gezet en elke dag maar duimen dat er geen raar bericht meer komt qua ondersteuning.

Ik denk dat Clem van Linux Mint "zijn" Cinnamon voorlopig nog niet laat vallen. Het is zijn paradepaardje, dus ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat hij dit laat vallen. Cinnamon is best een mooie desktop, maar begint in mijn opinie op sommige onderdelen steeds meer op zijn basis, GNOME 3, te lijken. Ook onder Cinnamon komt die zogenaamde "GNOME-inconsistentie" om de hoek kijken. Maar ik denk dat GTK3 hiervan de schuldige is uiteindelijk, want volgens mij is dat stricter met de vormgeving dan GTK2, dat hierin veel flexibeler was.

Ik kwam pas in 2003 in aanraking met Linux. Alles van daarvoor is voor mij nieuw. Ik kwam er eergisteren achter dat Xfce "in-den-beginne" een kloon van CDE was. Zie deze screenshot van een desktop van iemand, genomen in mei 2000. Leuk om te zien dat Xfce zo mooi geëvolueerd is tot wat het nu is.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1102 Gepost op: 2018/05/17, 12:52:02 »
(<klik voor groter beeld)
Dit is een Debian Testing XFCE desktop die ik op vraag heb aangepast om zoveel mogelijk te lijken op een Ubuntu 17.04 met Unity desktop. Degene die het vroeg was Unity gewend, wilde een rolling release en zag het niet zitten dat Ubuntu Unity laat vallen om Gnome3 te omarmen.
Cool, ziet er erg goed en authentiek uit. Wat heb je i.p.v. de Dash gedaan?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1103 Gepost op: 2018/05/17, 12:58:56 »
Onder het Ubuntu-logo in de verticale balk bovenaan zit in feite het Whisker-plugin-menu voor XFCE en dat bevat een zoekfunctie.

Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1104 Gepost op: 2018/05/17, 16:41:30 »
Kan iemand mijn geheugen even opfrissen over hoe je ook al weer een foto importeert?  Doe ik eigenlijk nooit en ik dacht laat ik eens een screenshot van mijn desktop er in gooien.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/17, 16:43:30 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1105 Gepost op: 2018/05/17, 17:50:59 »
Kan iemand mijn geheugen even opfrissen over hoe je ook al weer een foto importeert?  Doe ik eigenlijk nooit en ik dacht laat ik eens een screenshot van mijn desktop er in gooien.

Dat doe je zo:
[URL=https://LINK-NAAR-DE-AFBEELDING-PLUS-EXTENSIE]
[img width=999 height=999]https://LINK-NAAR-DE-AFBEELDING-PLUS-EXTENSIE[/img][/URL]

Waar "999" staat stel je het formaat in van de afbeelding zoals je 'm wilt weergeven. Dus als je afbeelding 800x600 pixels is, en je wilt 'm 50% verkleinen om weer te geven, dan vul je bij de breedte "400" in en bij hoogte "300".

Ik ga uit van dat je je afbeelding eerst upload naar een website die je afbeelding in de browser weergeeft. Zelf gebruik ik er altijd DEZE website voor.

Easy does it! :D
« Laatst bewerkt op: 2018/05/17, 17:53:26 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1106 Gepost op: 2018/05/17, 17:55:16 »
Onder het Ubuntu-logo in de verticale balk bovenaan zit in feite het Whisker-plugin-menu voor XFCE en dat bevat een zoekfunctie.

En hoe heb je het menu in de balk gekregen? Het lijkt inderdaad behoorlijk op de standaard Ubuntu zo. Nice! :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1107 Gepost op: 2018/05/17, 18:22:12 »
Ik kijk niet door de ogen van een jongere, maar ik vind Xubuntu er helemáál niet "ouderwets" of "outdated" uitzien. Maar ik snap het wel, want GNOME 3 heeft enige raakvlakken met de GUI van een mobiele telefoon vanwege de iconenraster. En dát is wat jongeren aanspreekt. Maar GNOME 3, ik kan er niet aan wennen. Qua werking nog wel enigszins, maar het feit dat je de hele distro moet optuigen met extensies, met tweaktools en weet ik veel wat nog meer is voor mij een enorme afknapper. Om nog maar te zwijgen over de inconsistentie in het uiterlijk van GNOME 3. De basisapps hebben die typische GNOME 3 uiterlijk (wat er nog wel aardig uitziet), maar externe programma's zien er weer héél anders uit. Ik vind dat slordig en irriteer me eraan. Het oogt zo amateuristisch. En nog wat andere issues die ik heb met GNOME, maar dat is verder niet zo van belang om hier uit te wijden. :)

Als 60 plusser kijk ik ook niet niet door de ogen van een jongere maar ik juich het wel toe dat er veel minder gekaderd wordt en er daardoor een vlakker geheel ontstaat.
Bijgevolg worden vensters meer op elkaar afgestemd en oogt dat meer samenhangend dan bijvoorbeeld Xfce.
In die zin loopt Xfce in mijn ogen nog ver achter met Gnome 3 en zal het gedateerd blijven.

In dit topic laat ik zien wat er nodig is om het toppanel in Xubuntu 18.04 aan te passen naar wat Gnome gewoon standaard heeft (helder en prettig ogend, ook als het toppanel zwart is).
Ik vind het jammer dat het zoveel aanpassingen behoeft om het enigszins naar deze tijd te brengen.

Ik heb echt mijn best gedaan om Xfce te waarderen als lichter alternatief maar dan lever ik enorm veel comfort in.
Het lijkt erop dat de Budgie desktopomgeving daar beter op inspeelt.

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Bloom

  • Lid
Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1108 Gepost op: 2018/05/17, 21:23:47 »
Onder het Ubuntu-logo in de verticale balk bovenaan zit in feite het Whisker-plugin-menu voor XFCE en dat bevat een zoekfunctie.
En hoe heb je het menu in de balk gekregen? Het lijkt inderdaad behoorlijk op de standaard Ubuntu zo. Nice! :)
Gewoon een element toevoegen aan het XFCE-paneel en in de lijst Whisker-menu kiezen en toevoegen. Daarna het standaard Whisker-pictogram vervangen door eentje van Ubuntu.

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1109 Gepost op: 2018/05/17, 21:50:27 »
Als 60 plusser kijk ik ook niet niet door de ogen van een jongere maar ik juich het wel toe dat er veel minder gekaderd wordt en er daardoor een vlakker geheel ontstaat.
Bijgevolg worden vensters meer op elkaar afgestemd en oogt dat meer samenhangend dan bijvoorbeeld Xfce.
In die zin loopt Xfce in mijn ogen nog ver achter met Gnome 3 en zal het gedateerd blijven.

Dat Xfce gedateerd zou zijn ben ik het niet mee eens. Ik vind het er juist erg modern uitzien. Maar ja, aan zoiets als smaak of voorkeur(en) valt gewoon niet te twisten. Ieder zijn smaak en voorkeur.

In dit topic laat ik zien wat er nodig is om het toppanel in Xubuntu 18.04 aan te passen naar wat Gnome gewoon standaard heeft (helder en prettig ogend, ook als het toppanel zwart is).

Ik vind het jammer dat het zoveel aanpassingen behoeft om het enigszins naar deze tijd te brengen.[/quote]
Het mooie van Xfce is dat je het kan aanpassen naar je eigen idee, en hoe jij het het liefst gebruikt. Met GNOME 3 hoef je dat niet eens te proberen. Ook in GNOME kun je natuurlijk uiteindelijk alles aanpassen, maar dáár zul je pas een hele kluif aan hebben.

Ik heb echt mijn best gedaan om Xfce te waarderen als lichter alternatief maar dan lever ik enorm veel comfort in.

Echt? Over welk comfort spreken we dan? Ik ervaar het namelijk helemaal niet zo. Maar ook hier geldt dat smaak en voorkeur hier de bovenhand voert. Jij ervaart het zo, en dus is het voor jou zo.

Het lijkt erop dat de Budgie desktopomgeving daar beter op inspeelt.

Budgie is leuk, maar ook die heeft als basis ook GNOME 3. Daarvoor moet je dus computers hebben met stevige specs. Ik tik dit bericht op een laptop uit 2005, met Xfce én bloedsnel. Budgie, GNOME 3 KDE of Cinnamon zou deze laptop laten zuchten en steunen van ellende. Ha ha ha....

Gelukkig hebben we keuze onder Linux. Zou je vastzitten aan Windows of Mac, dan ben je in principe veroordeeld aan één werkomgeving, en daar moet je het maar mee doen. Alhoewel: KDE schijnt ook onder Windows te werken, maar ja.... als ik KDE draai, dan toch maar het liefst onder "the real deal" (Linux dus). :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1110 Gepost op: 2018/05/17, 21:53:59 »
Gewoon een element toevoegen aan het XFCE-paneel en in de lijst Whisker-menu kiezen en toevoegen. Daarna het standaard Whisker-pictogram vervangen door eentje van Ubuntu.

Nou zeg, top! Zó aanpasbaar is Xfce dus. Het is volgens mij de meest aanpasbare desktopomgeving van allemaal. Ik vind het geweldig! :)

Zodra ik weer een testbak beschikbaar heb ga ik het ook eens proberen op die manier. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1111 Gepost op: 2018/05/17, 23:11:53 »
Het mooie van Xfce is dat je het kan aanpassen naar je eigen idee, en hoe jij het het liefst gebruikt. Met GNOME 3 hoef je dat niet eens te proberen. Ook in GNOME kun je natuurlijk uiteindelijk alles aanpassen, maar dáár zul je pas een hele kluif aan hebben.

Xfce versie 4.1 bestaat al sinds 2012: ééns gaat het wringen als men niet meegaat met de tijd (denk aan thema's die nu al niet meer kunnen).
Het toppanel alleen al schiet in de basis hopeloos tekort. Met geen mogelijkheid is het fatsoenlijk symetrisch te krijgen zodat niet alles in de systemtray gepropt hoeft te worden.
Al jaren hoop ik dat het ook maar iets moderner zou worden: helaas gebeurt het niet (ook niet met Xfce goodies en plugins).
Men raakt achterop: tot er een moment komt dat het niet interessant meer is en het genegeerd wordt.
Het lijkt of men liever blijft hangen in het sentiment dan te werken aan innovatieve dingen waar de hard- en software allang de mogelijkheden voor bieden.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1112 Gepost op: 2018/05/17, 23:40:13 »

Xfce versie 4.1 bestaat al sinds 2012: ééns gaat het wringen als men niet meegaat met de tijd (denk aan thema's die nu al niet meer kunnen).en aan innovatieve dingen waar de hard- en software allang de mogelijkheden voor bieden.
Vanaf Ubuntu 16.04 is Xfce 4.12.
4.12 is op 28 feb 2015 uitgekomen
https://xfce.org

Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1113 Gepost op: 2018/05/18, 00:08:32 »
Het lijkt of men liever blijft hangen in het sentiment dan te werken aan innovatieve dingen waar de hard- en software allang de mogelijkheden voor bieden.

Dat is dus niet het geval, sommige mensen hechten meer waarde aan andere dingen zoals bijvoorbeeld functionaliteit. De eindgebruiker kiest een desktop of windowmanager die bij hem of haar past. In linux hebben we meer dan 100, en er bestaat niet 1 'de beste'.  Wat ik als prettig of innovatief ervaar, hoeft een ander niet zo te ervaren. Er zijn genoeg gebruikers die vanwege hun 'workflow' meer gebaat zijn met een tiling window manager of redelijk veel dingen (moeten) doen met de terminal. Is Gnome 3 dan de beste optie? Ik betwijfel het.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1114 Gepost op: 2018/05/18, 00:43:54 »
Workflow en een beetje hedendaags uiterlijk in Xfce kan toch ook samengaan (te beginnen met het toppanel)?
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1115 Gepost op: 2018/05/18, 02:02:21 »
Tijd weer voor een screenshot van een bureaublad. Xubuntu is inderdaad geen GNOME 3, maar kan er toch erg strak en modern uitzien. Ik heb voor diverse mensen in mijn nabije omgeving de afgelopen weken hun computer voorzien van Xubuntu. De reden voor Xubuntu is omdat het redelijk hetzelfde werkt als Windows. Ik lever de installaties eigenlijk altijd hetzelfde af, en zo ziet het er dan uit als iemand zijn computer opstart en inlogt.

Standaard Xubuntu, alleen de bovenbalk naar onder, Faenza/Obsidian/Delft-iconen, en.... (dat helpt écht om mensen over te laten stappen): MS Office iconen die verwijzen naar de online versie van MS Office en een sobere, opgeruimde systeemvak. En o ja.... de Numix vensterbeheerder gekozen in plaats van de standaard Greybird. Zo vind ik het er nét iets strakker uitzien.

Ik heb er de afgelopen twee weken al 10 computers op deze manier gedaan en ik heb nog geen enkele klacht gekregen. Een van mijn laptops heeft ook dit uiterlijk. Omdat ik het zelf ook mooi vind én natuurlijk als "showmodel", om te laten zien wat diegene krijgt als hij/zij hun Windows verwisselen voor iets anders.

Voilà:


Afbeelding 1: Standaard Xubuntu met wat kleine subtiele wijzigingen. Let op de kleine smiley links onderin. Grapje van de zaak. :-)
« Laatst bewerkt op: 2018/05/18, 02:04:38 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline MKe

  • Lid
Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1116 Gepost op: 2018/05/18, 08:00:07 »

Nou zeg, top! Zó aanpasbaar is Xfce dus. Het is volgens mij de meest aanpasbare desktopomgeving van allemaal. Ik vind het geweldig! :)

Zodra ik weer een testbak beschikbaar heb ga ik het ook eens proberen op die manier. :)
Ik denk dat die prijs naar KDE gaat. Overigens is KDE lang zo zwaar niet meer als een paar jaar geleden en zeker lichter dan Gnome3.
Trouwens, mijn vrouw draait Xubuntu 16.04 en ik vond bij haar XFCE toch nog zwaarder dan ik verwachtte. Volgens mij niet zo heel veel lichter dan KDE/Plasma5 qua geheugengebruik. Manjaro KDE heeft na een koude boot tussen de 400 en 500 mb geheugen in gebruik en Xubuntu zat in dezelfde orde van grootte.

Ikzelf gebruik een eigen omgeving met i3WM als windowmanager, daar blijf ik na een koude boot ruim onder de 100mb RAM gebruik. Veel lichter dan dat wordt het niet  O0

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1117 Gepost op: 2018/05/18, 14:29:42 »

Nou zeg, top! Zó aanpasbaar is Xfce dus. Het is volgens mij de meest aanpasbare desktopomgeving van allemaal. Ik vind het geweldig! :)

Zodra ik weer een testbak beschikbaar heb ga ik het ook eens proberen op die manier. :)
Ik denk dat die prijs naar KDE gaat. Overigens is KDE lang zo zwaar niet meer als een paar jaar geleden en zeker lichter dan Gnome3.
Trouwens, mijn vrouw draait Xubuntu 16.04 en ik vond bij haar XFCE toch nog zwaarder dan ik verwachtte. Volgens mij niet zo heel veel lichter dan KDE/Plasma5 qua geheugengebruik. Manjaro KDE heeft na een koude boot tussen de 400 en 500 mb geheugen in gebruik en Xubuntu zat in dezelfde orde van grootte.

Ikzelf gebruik een eigen omgeving met i3WM als windowmanager, daar blijf ik na een koude boot ruim onder de 100mb RAM gebruik. Veel lichter dan dat wordt het niet  O0

Nee, de enigen die dat halen zijn de ultralichte desktopomgevingen zoals Fluxbox/Openbox, IceWM en Moksha. Fluxbox op een 256MB bakkie klokt 53MB in een koude start, Moksha op een 512MB bakkie 73 bij een koude boot. Xubuntu op de machine waar ik dit bericht op tik begint koud nèt onder de 200MB (volgens Htop).
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1118 Gepost op: 2018/05/18, 16:51:06 »

Nee, de enigen die dat halen zijn de ultralichte desktopomgevingen zoals Fluxbox/Openbox, IceWM en Moksha. Fluxbox op een 256MB bakkie klokt 53MB in een koude start, Moksha op een 512MB bakkie 73 bij een koude boot. Xubuntu op de machine waar ik dit bericht op tik begint koud nèt onder de 200MB (volgens Htop).

53mb met een fluxbox blokkendoos en ubuntu is lang niet gek.
Bij debian (linuxbbq) kan het nog iets lager :)



Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1119 Gepost op: 2018/05/18, 20:09:52 »
, en.... (dat helpt écht om mensen over te laten stappen): MS Office iconen die verwijzen naar de online versie van MS Office
Ziet er fraai uit en zo blijft het toch een beetje een Microsoft computer.  :P

Niet voor niets stapt Microsoft zelf ook over van Windows naar online (cloud): Vergeet Windows, Microsoft richt zich vooral op de cloud

Online, in de cloud heb je als gebruiker nog minder vrijheid als met propriëtaire / gesloten software. Zie ook SaaSS
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1120 Gepost op: 2018/05/20, 22:18:56 »
53mb met een fluxbox blokkendoos en ubuntu is lang niet gek.
Bij debian (linuxbbq) kan het nog iets lager :)

Ha ha.... 40MB is absurd laag. Volgens mij heb ik het nog nooit lager gekregen. Ja, misschien ooit eens met Tiny Core, maar daar heb ik nooit gemeten hoeveel geheugen het trekt. Maar Tiny Core was zó minimaal, dat ik er eigenlijk niet zoveel mee kon.

Nee, had het in dit geval trouwens niet over een blokkendoos Ubuntu met Fluxbox. Die 53MB was met AntiX. Ik heb het gisteravond bij een koude opstart het nog tot 43MB weten terug te schroeven, maar dat was het absolute minimum.

Toch leuk dat het kan met Linux hè? Een leuke sport om met zo licht mogelijk toch een functioneel besturingssysteem te verkrijgen. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1121 Gepost op: 2018/05/20, 22:28:59 »
Ziet er fraai uit en zo blijft het toch een beetje een Microsoft computer.  :P

Ja, het geeft voor de overstappers enigszins houvast. Ze doen feitelijk niks meer met de machine in kwestie, maar als er dan toch iets op geïnstalleerd moet worden (Xubuntu in dit geval), dan maar iets met iets wat voor hen herkenbaar is. Die snelkoppelingen verwijzen naar de online versie van MS Office (account is verplicht), maar ik moedig ze aan om vooral toch LibreOffice te gebruiken. Gratis, geen restricties en gewoon puike software. Voor mij sowieso het allerbeste kantoorpakket die er te vinden is.

Niet voor niets stapt Microsoft zelf ook over van Windows naar online (cloud): Vergeet Windows, Microsoft richt zich vooral op de cloud

Van mij mogen ze. Ik ben er geen fan van, van online applicaties. Ik houd het het liefst bij me, gewoon lokaal geïnstalleerd. Maar als dat de "nieuwe mode" is, dan ben ik ze alvast een stapje voor. Ha ha....

Online, in de cloud heb je als gebruiker nog minder vrijheid als met propriëtaire / gesloten software. Zie ook SaaSS

Vreselijk. Ik ben weliswaar niet zo fundamentalistisch aangelegd als RMS (Richard Stallman), maar ik huiver hiervan ook wel enigszins. Ik wil met software/hardware kunnen doen wat ik wil. Al die beperkingen vind ik een slechte zaak en dient alleen de uitgever ervan, niet de gebruiker.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/20, 22:43:45 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

DarkEra

  • Gast
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1122 Gepost op: 2018/05/21, 13:15:38 »
Xubuntu 18.04 32bit minimal setup op het netbookje. Theme Greybird, window theme Numix Blue, iconen Moka:



« Laatst bewerkt op: 2018/05/21, 13:40:54 door Maik »

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1123 Gepost op: 2018/05/23, 15:22:28 »
Kennen jullie de uit Unix afkomstige CDE (Common Desktop Environment) nog? CDE was lang dé klassieke werkomgeving voor Unix-systemen en is pas sinds 2012 voor iedereen beschikbaar. Vanaf het begin tot aan 2012 was dit propriëtaire software, maar mag nu vrijelijk gebruikt worden.

Ik vond in een oude CD-map nog de distro CDEbian waarop CDE geïnstalleerd was. Ik heb 'm even opgestart en er een screenshot van gemaakt. Misschien ga ik binnenkort wel CDE installeren op een kersverse blokkendoos-Ubuntu. Zou lachen zijn, zodat het er heerlijk ouderwets uitziet. En er dan gewoon keihard mee naar het werk gaan en net doen alsof ik op een héél oud systeem aan het werk ben. Ik had dat geintje laatst al gedaan met mijn "Xubuntu XP" laptop, waarvan men dacht dat ik nog op Windows XP zat te rammelen. Nee dus. Je moest die koppen zien. Ha ha ha....

Anyway, hier is een screenshot van Debian met CDE:


Afbeelding 1: Een oude Debian met dé klassieke werkomgeving bij Unix in de jaren 90, CDE (Common Desktop Environment).

Moderne desktops zijn leuk, maar het is af en toe wel geinig om het er erg klassiek uit te laten zien. Alsof je een oude Unix op je bak hebt staan. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1124 Gepost op: 2018/05/23, 17:38:15 »
Zeker ken ik CDE. Ik heb naast verschillende blokkendozen ook nog een Linuxbbq schijfje liggen met 76 verschillende window managers :) Misschien kan het nog een stapje erger TWM, geloof het of niet zelfs vandaag de dag kom je nog mensen tegen die dit als dagelijkse driver gebruiken.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint