Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Het commando export icm Firefox icm Unity-launcher  (gelezen 1449 keer)

Offline JvH

  • Lid
Goedemorgen,

Vroegah, toen er nog geen Unity was, had ik onder de Firefox-button op de bovenste balk een eigen scriptbestandje hangen.
Dat gebruikte ik om de merkbare audio latency in Flash op mijn systeem op te lossen. Het trucje staat hier beschreven.

Nu, in 11.10, werkt het anders, maar hoe?
Wat is nu de handigste en netste manier om de Firefox-launcher (heet dat zo?) zo aan te passen dat de omgevingsvariabele PULSE_LATENCY_MSEC wordt ingesteld voordat Firefox opstart?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/13, 19:51:06 door JvH »

Offline JvH

  • Lid
Re: Het commando export icm Firefox icm Unity-launcher
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/13, 15:10:24 »
Ik ben inmiddels een stap verder.

Ik heb het bestand firefox.desktop gekopieerd van /usr/share/applications naar ~/.local/share/applications, en de versie in de laatstgenoemde map dusdanig aangepast dat hij /usr/local/bin/firefox, mijn scriptbestand dus, aanroept.
Daarna werkte de Firefox-button niet meer. Als ik in de terminal het commando firefox uitvoer, krijg ik de melding 'permission denied'.
Als ik sudo firefox uitvoer gaat het wel goed, maar ik voel er niet echt voor om telkens met administratorrechten te browsen.

De voornaamste vraag waar ik nu mee zit is dus hoe het kan dat ik hier in oudere Ubuntu-versies wel mee weg kwam, maar nu niet meer. Is er soms recent iets in de rechtenstructuur aangepast?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Het commando export icm Firefox icm Unity-launcher
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/13, 15:18:00 »
Wat zijn de rechten van ~/.local/share/applications/firefox.desktop ?
Dat kan je in de terminal zien via ls -l ~/.local/share/applications/firefox.desktop
Plaats ook eens de inhoud van dat bestand en van /usr/local/bin/firefox eens hier.

Offline JvH

  • Lid
Re: Het commando export icm Firefox icm Unity-launcher
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/13, 15:55:44 »
De inhoud van /usr/local/bin/firefox kan ik je alvast geven; die staat vermeld op de pagina waar ik in mijn eerste post naartoe linkte.

De inhoud van ~/.local/share/applications/firefox.desktop is hetzelfde als de standaardversie in /usr/share/applications, op het regeltje dat begint met 'Execute=' na; daarin heb ik 'firefox' vervangen door '/usr/local/bin/firefox'.
Ik bedenk me nu dat dat eigenlijk geen nut heeft, aangezien /usr/local/bin/firefox de standaard aanroep van Firefox al overridet.
De rechten van firefox.desktop kan ik vanavond voor je opzoeken, maar denk je dat dat ermee te maken kan hebben? Alles wat in dat bestand wordt ingesteld zijn de Firefox-button in de Launcher + bijbehorende QuickList.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Het commando export icm Firefox icm Unity-launcher
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/13, 16:38:42 »
Wat ook nog een probleem kan zijn, is dat de bestanden in je profiel van eigenaar zijn veranderd.
Dit zou je op kunnen lossen door dit commando:
sudo chown -R gebruikersnaam:gebruikersnaam ~/.mozilla
Verander gebruikersnaam 2x naar je eigen naam.

Offline JvH

  • Lid
Re: Het commando export icm Firefox icm Unity-launcher
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/13, 19:43:02 »
Citaat
Wat ook nog een probleem kan zijn, is dat de bestanden in je profiel van eigenaar zijn veranderd.
Hoe bedoel je dat? Ik zit op een schone installatie van Oneiric, en het enige wat ik heb gedaan is het volgende:
  • Kopie van firefox.desktop gemaakt en die aangepast
  • /usr/local/bin/firefox aangemaakt en script erin gezet
  • sudo chmod a+x /usr/local/bin/firefox

Verder ben ik van de overige bestanden in mijn profiel afgebleven.

ls -al geeft trouwens het volgende voor /usr/local/bin/firefox:
-rwxr-xr-x  1 root root   69 2012-01-13 19:36 firefox
En dit staat er bij ~/,local/share/applications/firefox.desktop:
-rw-r--r-- 1 jordy jordy 5555 2012-01-13 19:27 firefox.desktop

Offline JvH

  • Lid
Re: Het commando export icm Firefox icm Unity-launcher
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/13, 19:50:51 »
Nou breekt mijn klomp...

Ik had wat andere dingetjes in mijn installatie vernaggeld, dus zoals ik in mijn vorige post al zei heb ik maar even een schone installatie uitgevoerd. Gaat zo heerlijk snel dat ik snel tot die conclusie kom :)
Dus opnieuw geprobeerd die Firefox-button aan te passen, alleen heb ik nu direct het scriptbestand in gedit ingetikt.
Nu werkt het wel?! Ik snap het niet, maar goed zolang ie het doet...

Dank in ieder geval voor het meedenken!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Het commando export icm Firefox icm Unity-launcher
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/13, 21:22:48 »
Mooi dat je het hebt opgelost, alleen jammer dat we nu niet weten hoe :)

Citaat
Wat ook nog een probleem kan zijn, is dat de bestanden in je profiel van eigenaar zijn veranderd.
Hoe bedoel je dat? Ik zit op een schone installatie van Oneiric, en het enige wat ik heb gedaan is het volgende:
  • Kopie van firefox.desktop gemaakt en die aangepast
  • /usr/local/bin/firefox aangemaakt en script erin gezet
  • sudo chmod a+x /usr/local/bin/firefox

Verder ben ik van de overige bestanden in mijn profiel afgebleven.
Als je Firefox met sudo start, dan schrijft hij al zijn bestanden in je profiel ook weg met rootrechten. Bestaande bestanden houden dan wel hun rechten, maar nieuwe bestanden zijn alleen leesbaar door root.
Probeer je daarna Firefox zonder sudo te starten, dan kan je een hoop profielbestanden niet lezen, dat zorgt dus voor veel problemen.

Offline JvH

  • Lid
Re: [OPGELOST] Het commando export icm Firefox icm Unity-launcher
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/14, 15:33:23 »
Hmm... ik zat voor de herinstallatie wel met een rode balk bovenin Firefox met de melding dat hij niet bij mijn bookmarks kon, of iets in die geest.
Dat zou zomaar het probleem kunnen zijn dat jij beschrijft.

Ik heb het idee dat het feit dat ik dat scriptbestand nu zelf in gedit heb aangemaakt i.t.t. gekopieerd het verschil maakt.

Ik heb voorlopig even geen zin meer in een herinstallatie, maar zodra 12.04 uit is zal ik in ieder geval extra goed opletten bij het uitvoeren van deze work-around :)