Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken  (gelezen 8542 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Gepost op: 2011/01/17, 17:21:23 »
Het Samsung N150 Plus-netboekje werkt prima in Ubuntu 10.10. Op twee dingen na: de schermhelderheid en het verticale bladeren via de rechterrand van het aanraakveld.

Als volgt kun je dat alsnog in orde maken:
http://sites.google.com/site/computertip/samsung-n150

Succes met dit mooie machientje!  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/17, 17:59:39 door Pjotr »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/17, 17:32:13 »
met alle respect voor al je werk Pjotr, met de volgende handleiding kom je een stuk verder en completer mbt Samsung netbookjes:

http://baudrez.be/2010/09/ubuntu-10-04-1-lts-op-mijn-netbook/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/17, 17:48:09 »
De Baudrez-handleiding maakt gebruik van het Voria-gereedschap dat hij erbij installeert, vanuit een PPA. Dit gereedschap schijnt af en toe problemen te veroorzaken. Ik heb zo gauw geen snelkoppeling, maar indien nodig kan ik die probleemmeldingen wel weer vinden.

Het aardige van de oplossing die ik beschrijf, is juist dat je er niks extra's voor hoeft te installeren. Het nadeel van mijn oplossing is dan weer wel, dat de helderheid is vastgezet en niet veranderd kan worden met de Fn-toetsen. Maar dat vind ik geen groot nadeel, want de vastgezette helderheidwaarde is m.i. eigenlijk onder bijna alle omstandigheden goed.

Overigens hoef je in 10.10 die keyboard-rules- en keymap-rules-ingrepen niet te doen, dus dat onderdeel is blijkbaar 10.04-specifiek. Voor de stabiele werking van de draadloze chipset is 10.10 overigens sowieso waarschijnlijk de betere keuze.

Tot slot kan ik in de Baudrez-handleiding geen oplossing vinden voor het bladerprobleem (bladeren via de rechterrand van het aanraakveld). Misschien is het 10.10-specifiek en is het niet aanwezig in 10.04?

Dus al met al, geef ik de voorkeur aan m'n eigen handleiding.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/17, 18:06:59 door Pjotr »

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/17, 20:34:53 »
met alle respect voor al je werk Pjotr, met de volgende handleiding kom je een stuk verder en completer mbt Samsung netbookjes:

http://baudrez.be/2010/09/ubuntu-10-04-1-lts-op-mijn-netbook/

Maakt ook uit welke Samsung nootbook.
Op mijn Samsung nf310 heb ik dat van Baudrez niet nodig alles werkt dus er zitten toch veel verschillen van netbook tot netbook zelfs al zijn ze van het zelfde merk. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

FrSu

  • Gast
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/27, 21:18:03 »
Wat ouder topic, maar de relatie is er m.i. wel.

"Helemaal goed" kan bij mij pas beginnen als ik 'm zover krijg dat hij van een SD kaartje wil starten. Of moet het perse een USB stick zijn?

Bios staat m.i. wel goed.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/27, 21:25:29 »
Probeer eens een USB-staaf? Werkt bij mij wel.

FrSu

  • Gast
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/27, 21:37:48 »
Even een maken.... :D

FrSu

  • Gast
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/27, 23:45:14 »
Bingo, dat was 'm!

Echter wat vreemd dat mijn beeldscherm begint te flikkeren en dan vanzelf op een lage helderheid gaat staan. Kan het wel instellen via pijltje op en neer, maar na een poosje gebeurt het weer.

In Win geen last hiervan. Driver probleem? ???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/27, 23:49:35 »
ff wat prullen met de energiebeheer-instellingen.... Dat helpt bij mij afdoende.

FrSu

  • Gast
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/28, 15:38:52 »
Hmmm, met het door mij zo geliefde PCLOS Zen 11-11-11 werkt het niet. Scherm wil maar niet lichter worden. Zal Mint 12 eens proberen. :o

Zelfde probleem. Bij de installatie van PCLOS een knipperend scherm gehad, ik kon toen de helderheid vis Shift pijltje op-neer nog wel regelen. Later niet meer.

Bij Mint Live USB geen knipperen, maar gelijk een donkerder scherm, shift op-neer doet niets. Bij Win 7 is de helderheid wel goed.

Voor de zekerheid ook even gekeken of ik via de hardware toetsen het geluid harder en zachter kan zetten, dat werkt wel.

Vreemd...... ???
« Laatst bewerkt op: 2012/01/28, 15:56:13 door FrSu »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/28, 18:23:22 »
Vreemd: bij mij werken de schermhelderheid-toetsen van het toetsenbord, gewoon goed. Enfin, in de vorige versie van Ubuntu moest ik dit doen, bij dit netboekje:

Open een terminalvenster.

Tik in (kopieer en plak):
sudo setpci -s 00:02.0 F4.B=50

Druk op Enter en voer desgevraagd uw wachtwoord in. Dit blijft geheel onzichtbaar, u ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo. Druk weer op Enter.

Als het goed is, verhoogt dit de helderheid naar een betere stand. U kunt deze stand als volgt permanent maken, zodat die ook na herstart in stand blijft:

In de terminal (kopieer en plak):
gksudo gedit /etc/rc.local
Druk op Enter.

Nu opent kladblokje Gedit zich, met een tekstbestand. Voeg de volgende regel toe (kopiƫren en plakken werkt het beste!), vlak boven de regel exit 0:
setpci -s 00:02.0 F4.B=50

Het wordt dus (voorbeeld):
#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.
setpci -s 00:02.0 F4.B=50
exit 0


Bestand opslaan en sluiten.

Herstart uw computer.

FrSu

  • Gast
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/29, 10:54:59 »
Pjotr, welke Ubuntu versie gebruik jij dan op de N150? Kan het dan ook even testen op die van mij.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/29, 11:26:44 »
Pjotr, welke Ubuntu versie gebruik jij dan op de N150? Kan het dan ook even testen op die van mij.

Xubuntu 11.10

FrSu

  • Gast
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/29, 13:57:26 »
Ben er achter gekomen dat het met de energieinstellingen te maken heeft bij wel of geen netspanning bij het aanzetten.

Als ik geen netspanning gebruik wordt mijn scherm donker bij de opstart, met netspanning is het goed en bij lostrekken blijft het ook goed. Alleen werkt dan mijn helderheidsinstelling van pijltjes ook niet. Softwarematig wel, maar er gebeurt niets.

FrSu

  • Gast
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/30, 18:20:20 »
Nog even een check gedaan, maar ik ben er nog niet achter. Het lijkt wel of zonder netspanning gelijk voor een accu bespaar situatie gekozen wordt.

Bij Linux blijft dit dan zo en kan ik ook niet corrigeren, bij Win corrigeert de dekstop dit wel en is de lichtsterkte normaal en ook in te stellen.Begrijp er niets van.???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/30, 18:30:45 »
Draait-ie wel op 't nieuwste BIOS?

FrSu

  • Gast
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/30, 18:48:05 »
Dat is een goede vraag.

Wat is de laatste versie? En kan ik dit vanuit Win 7 een update geven? Bij mijn Asus kon dit wel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/30, 19:34:12 »
Dat is een goede vraag.

Wat is de laatste versie? En kan ik dit vanuit Win 7 een update geven? Bij mijn Asus kon dit wel.

Zie de webstek van Samsung.  :)

FrSu

  • Gast
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/31, 16:50:05 »
Wat een ramp die webstek van Samsung, traaaaaaag en uiteindelijk staat de website vast op een script die kennelijk nodig is voor dat geweldige zoeksysteem van ze. Al een paar keer geprobeerd...... >:(

Zo vind ik die Bios update nooit. Trouwens sowieso niet veel over te vinden. Is het wel noodzakelijk? Dit netbookje is van Juni 2010.

FrSu

  • Gast
Re: Tip: Samsung N150 netboekje helemaal goed laten werken
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/31, 18:32:40 »
En na wat zoeken in de BIOS het anwoord toch gevonden, kon daar auto veranderen in userdefined. Nu werkt het goed. :D

Bedankt Pjotr voor het meedenken! :)

Groet,
Frits