Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: window ergernis  (gelezen 2288 keer)

Offline peer

  • Lid
window ergernis
« Gepost op: 2020/05/01, 12:05:05 »
Mijn dochter heeft een leenlaptop gekregen omdat haar schoollaptop defect is.

Nu ben ik deze aan het configureren. Al na twee minuten had ik de neiging om deze leenlaptop  weg te gooien. Wat een ramp is dat installeren van windows. Dat ding begint tegen mij te praten (zit ik niet op te wachten) en nederlands wordt als taal niet geaccepteerd.
Grrrrrr........

Wat ben ik blij met mijn eigen debian ps's!!!!!!

Re: window ergernis
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/01, 14:31:35 »
Moet er wel win op dan? In hoeverre is het noodzakelijk of verplicht?
Want veel, zoniet alles, wat school aanbiedt is webbased.

Onze kids tele-scholieren hier ook op linux en dat gaat vooralsnog best goed.
Omdat het meeste toch wel webbased is. Wel moeten voor bepaalde zaken de scriptblockers uit om ze werkend te hebben.
Kids krijgen van school ook vaak een outlook account waar ze doorlopend in werken. Daarin is ook een volledig Office pakket in beschikbaar, waarnaast die van ons ook nog in LO werken wat ook best goed synchroniseert.
Zo heeft onze oudste de hele middelbare ook al doorlopen met linux. En dat ging nog soms nog wat met handen en voetenwerk terwijl school nu veel meer ruimte biedt (conversies en imports zijn makkelijker geworden). Zit nu aan de win (wel noodzakelijk) maar begint daar nu al de hinderlijke gevolgen van te ondervinden.

Onze jongste moet binnenkort ook aan de laptop, met schooladvies 'win 10'. Maar omdat onze middelste op dezelfde school prima uit de voeten kan met Linux zullen we daar nog wel de nodige vragen over hebben waaraan voldaan dient te worden (info avond volgt nog).
Waar het voor mij op aan komt, ik ga geen 'aanbieding' van €500 aanschaffen als met een supersnelle linuxbak van €300 of zelfs minder hetzelfde ook gewoon kan.

Geen advies. Slechts terugkoppeling van hoe wij er doorheen komen. Doe ermee wat je wilt (of niet, ook prima).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline aartje

  • Lid
Re: window ergernis
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/01, 14:58:30 »
Mijn dochter heeft een leenlaptop gekregen omdat haar schoollaptop defect is.

Nu ben ik deze aan het configureren. Al na twee minuten had ik de neiging om deze leenlaptop  weg te gooien. Wat een ramp is dat installeren van windows. Dat ding begint tegen mij te praten (zit ik niet op te wachten) en nederlands wordt als taal niet geaccepteerd.
Grrrrrr........

Wat ben ik blij met mijn eigen debian ps's!!!!!!
En wat vind je dochter er zelf van ? Als het een tiener is zou ik me het voor kunnen stellen dat  ze zich een beetje
geneert voor haar vader die haar een linux-systeem door haar strot duwt terwijl al haar schoolgenootjes met
een windows-pc werken (hoewel ik kan opmaken dat je dat gelukkig niet doet :) )
Ik vind trouwens wel dat Bill Gates zijn verantwoordelijkheid neemt door een groot gedeelte van zijn vermogen
(tientallen miljarden) in te zetten voor Corona-bestrijding en daar zelfs zelf actief in is. Nou Bezos ook nog.. (en alle andere
mulitmiljonairs/miljardairs)
« Laatst bewerkt op: 2020/05/01, 15:00:36 door aartje »

Re: window ergernis
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/01, 15:24:02 »
En wat vind je dochter er zelf van ? Als het een tiener is zou ik me het voor kunnen stellen dat  ze zich een beetje
geneert voor haar vader die haar een linux-systeem door haar strot duwt terwijl al haar schoolgenootjes met
een windows-pc werken (hoewel ik kan opmaken dat je dat gelukkig niet doet :) )

Ik wel blijkbaar? Ik heb inmiddels wat jaren terug in huis linux stand alone ingevoerd, en daar konden ze het mee doen. Is dat "door de strot duwen"? Ik zie dat meer als kennisverbreding. ;) Die ervaring van genantheid heb ik hier in elk geval niet.

Hier zijn ze al lang linux gewend (div. distries) en realiseren ze de stabiliteit inmiddels, als ze dat vergelijken met win elders (op school, bij vrienden).
Hier zijn ze gewend aan het ontbreken van virus en mallware probs wat ze elders nog wel eens zien.
Hier krijgen ze van school zelfs complimenten dat ze zo veelzijdig goed uit de voeten kunnen met Mac OS.  =D LOL

En we moeten het nog even afwachten met de laptop op school, maar als het aan ons ligt wordt dat ook linux.
Waarop win 10 "moet" zodat de leraar ondersteuning kan geven bij problemen (virussen, mallware, crashes).
Waarbij ik vermoed dat dat niet zo dringend nodig zal zijn omdat linux zelden tot nooit problemen geeft.  :evil: En mijn kinds straks een bovenmatig lekker stabielle en snelle laptop heeft. Waar de rest nog een puntje aan kan zuigen?

En nog wat. Je wordt oud Aartje. :D
Wij zijn opgegroeid met alleen en beperkt win. Sommigen denken niet eens verder aan andere opties. Omdat we lang niet anders hadden en velen daarin zijn blijven hangen uit gemak.
Die kids werken met allerhande soorten operating systems alsof het niks is. Zij zitten vooral op mobiel en tablet, en op school op chromebooks, met win-pc's in de bieb en thuis. En sommigen bij ons op visite achter linux ook alsof het niks is. :D TV's en TV-randapparatuur bij anderen met weer andere OS waar ze meteen mee uit de voeten kunnen.
Zij zijn niet anders gewend dan doorlopend wisselen tussen diverse systemen en zitten niet zo vast aan win. Dat is niet meer van deze tijd. De jeugd is daarin veel verder vooruit dan wij. ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/05/01, 15:46:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: window ergernis
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/01, 15:51:40 »
Onze jongste moet binnenkort ook aan de laptop, met schooladvies 'win 10'.
Het is dus slechts een advies, puur uit eigenbelang.
Zodra een school een laptop, of een besturingssysteem verplicht stelt, mogen ze ook de kosten ophoesten.
De enige uitzondering is ICT onderwijs, omdat dat juist om een bepaald OS draait.
Vergeet dus niet de (gedeeltelijke) kosten van de laptop bij de school te declareren en de rest van de belasting af te trekken..........

Voor jou waarschijnlijk niets nieuws, maar voor anderen mogelijk wel :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: window ergernis
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/01, 16:54:29 »
Al gaan we denk ik offtopic, ik moet toch even wat aanvullen en corrigeren om het dan voor iedereen correct en duidelijk te houden.

Vergeet dus niet de (gedeeltelijke) kosten van de laptop bij de school te declareren en de rest van de belasting af te trekken..........

De school kómt je dan ook netjes tegemoet.  =D Je krijg dankzij school korting op de aanschaf.  :evil:
(uiteindelijk ben je nog duur uit want korting op maximale aanschafprijs)

En aftrekken van belasting kun je ook vergeten. Bij (deels) gefinancierd onderwijs (leerplicht, studiebeurs e.d.) mag je niets aftrekken.
Je mag alleen onderwijskosten van belasting aftrekken als je het volledig zelf bekostigd. En zelfs dan zit je geloof ik met een drempel maar dat weet ik niet zeker zo uit mijn hoofd.

Verder zie ik het in elk geval niet als plicht. Hooguit de plicht dat mijn kind er mee uit de voeten moet kunnen zonder hindernissen. Alles webbased dan geen hindernissen.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/01, 17:10:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline aartje

  • Lid
Re: window ergernis
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/01, 17:55:19 »
@ron. Ik heb natuurlijk ook liever dat iedereen linux gebruikt, maar dat is voorlopig een illusie.
Ik ben ook niet een voorstander van windows... Maar om nu je kinderen tegen alle gewoontes
in dat op te leggen lijkt me ook niet gezond, of die kinderen moeten dat uit echt vrije wil
zelf natuurlijk willen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: window ergernis
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/01, 18:03:54 »
@Aartje, opleggen als opvoeder zijnde is verkeerd, maar opleggen als onderwijs-instelling is goed fout :lol:

@partyrabbit, bedankt voor de aanvulling......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline aartje

  • Lid
Re: window ergernis
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/01, 19:41:42 »
@Aartje, opleggen als opvoeder zijnde is verkeerd, maar opleggen als onderwijs-instelling is goed fout :lol:

We zijn het eigenlijk geheel eens. Ik heb ook liever linux als os, maar als ouder opleggen bij kinderen... en ze buiten hun
medeleerlingen plaatsen...
De onderwijsinstelling zou het mogelijk moeten maken dat alle software die daar nodig is ook onder en met opensource zou moeten draaien.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/01, 19:57:43 door aartje »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: window ergernis
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/01, 20:50:16 »
De onderwijsinstelling zou het mogelijk moeten maken dat alle software die daar nodig is ook onder en met opensource zou moeten draaien.
We dwalen aardig af ........
Onderwijs instellingen zijn al verplicht om te werken met OpenStandaarden, dat is al positief.
Maar helaas zijn er geen represailles mogelijk, zoals een boete, een voorstel ligt wel bij de 1e kamer, met dank aan Astrid Oosenbrug.
Een paar jaar geleden heb ik dat op een school waar mijn kleinzoon zat uitgelegd, nadat ze een werkstuk weigerden omdat het een .ODT file was.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: window ergernis
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/01, 21:01:10 »


Nu ben ik deze aan het configureren. Al na twee minuten had ik de neiging om deze leenlaptop  weg te gooien. Wat een ramp is dat installeren van windows. Dat ding begint tegen mij te praten (zit ik niet op te wachten) en nederlands wordt als taal niet geaccepteerd.
Grrrrrr........


Is soms dan cortana ingeschakeld? Heb toch al meermaals installatie gedaan van Win 10 en nog nooit meegemaakt dat het ding tegen mij sprak ;)
Wel eens in Linux kan verkeerd zijn maar denk dat het DeepIn is?
Waar is de ramp ? Bij configureren of installeren ?
Mvg
https://support.microsoft.com/nl-be/help/17214/cortana-what-is
« Laatst bewerkt op: 2020/05/01, 21:04:24 door rive gauche »
c'est dur la vie d'artiste

Re: window ergernis
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/01, 21:07:42 »
Dat niet alleen Ron. Als aart de moeite zou nemen genegeerde tekst te openen  ;) zou hij lezen dat kinderen daar amper mee bezig zijn. Dat win voor kids lang niet zo vanzelfsprekend is. Dat is meer iets van vroeger.
Kids staan daar erg flexibel in. Dan is er geen sprake meer van opdringen. Hier ervaren ze het zo geheel niet (zelfs tevreden met snelheid en stabiliteit), evenals visite-kids er totaal niet mee zitten.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/01, 21:09:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline aartje

  • Lid
Re: window ergernis
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/01, 23:06:02 »

Een paar jaar geleden heb ik dat op een school waar mijn kleinzoon zat uitgelegd, nadat ze een werkstuk weigerden omdat het een .ODT file was.
Dat is helemaal belachelijk, Microsoft office kan toch ook gewoon odt-bestanden inlezen ?!
Maar ik denk dat de prioriteit en aandacht van de school echt niet gaat naar de kennis van opensource.
Het beheer is vaak iets wat er door onderwijzend personeel bij wordt gedaan, heb ik het idee en het
is nu eenmaal zo dat opensource tov msoffice marginaal is (helaas!).
« Laatst bewerkt op: 2020/05/01, 23:09:40 door aartje »

JorisC

  • Gast
Re: window ergernis
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/02, 00:34:27 »
Citaat
Dat is helemaal belachelijk, Microsoft office kan toch ook gewoon odt-bestanden inlezen ?!

Klopt maar de opmaak gaat verloren .
https://support.office.com/nl-nl/article/verschillen-tussen-de-opendocument-text-indeling-odt-en-de-word-indeling-docx-d9d51a92-56d1-4794-8b68-5efb57aebfdc

Re: window ergernis
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/02, 01:17:00 »
We dwalen aardig af ........meld mod Ron toch?
Citaat
Klopt maar de opmaak gaat verloren .
https://support.office.com/nl-nl/article/verschillen-tussen-de-opendocument-text-indeling-odt-en-de-word-indeling-docx-d9d51a92-56d1-4794-8b68-5efb57aebfdc
Lees echt niks over in TS start over MS office ? Wie wel?
mvg
« Laatst bewerkt op: 2020/05/02, 09:53:22 door Ron »
c'est dur la vie d'artiste

Offline aartje

  • Lid
Re: window ergernis
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/02, 09:44:55 »
We dwalen aardig af ........meld mod Ron toch?

Nu weer JorisC aka Swake ...
Lees echt niks over in TS start over MS office ? Wie wel?
mvg
Volgens mij heeft de TS geen vraag gesteld maar is alleen verbolgen over de installatie en configuratie
van windows. Dat is wel bekend hier, dus eigenlijk is dit een kul-topic

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: window ergernis
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/02, 09:51:50 »
Volgens mij heeft de TS geen vraag gesteld maar is alleen verbolgen over de installatie en configuratie
van windows. Dat is wel bekend hier, dus eigenlijk is dit een kul-topic
Mogelijk, wanneer TS (Peer) niet meer reageert wordt mogelijk een slotje geplaatst.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline peer

  • Lid
Re: window ergernis
« Reactie #17 Gepost op: 2020/05/02, 10:18:15 »
hier ben ik dan weer om even te reageren.

Mijn dochter heeft een leenlaptop gekregen met windows 10 erop. Het niet mijn laptop. dus ik kan er geen linux opzetten. Maar ik moest  gewoon even kwijt hoe vingerkrommend het omgaan van windows wel niet is. 

Mijn dochter heeft een window 10 laptop voor school waar ze gelukkig mee is. Het is een lenovo die net in de coronatijd grote problemen kende. Eerst in de eerste week van corona is onder garantie het toetsenbord vervangen en nu is het moederbord aan de beurt, ook garantie.

Zij heeft in de tussentijd gewerkt met een linux pc. Zij heeft moeite met libreoffice maar dat zou kunnen wennen. Lastiger is dat we het niet voor elkaar kregen om beeld te krijgen als ze voor school online moest samenwerken. In firefox werkte het helemaal niet. In google was er wel geluid maar geen beeld. Op school werken ze met microsoft producten. Het meeste werkt gewoon onder linux maar dus niet alles.

nahjo

  • Gast
Re: window ergernis
« Reactie #18 Gepost op: 2020/05/02, 11:19:17 »
Even een suggestie. De meeste Office365 dingen werken prima via de browser. Voor teams kan je een linux versie downloaden (Microsoft Teams - Preview) welke het bij mij redelijk doet met een heel oude USB Logitech webcam op de oude Dell.

JorisC

  • Gast
Re: window ergernis
« Reactie #19 Gepost op: 2020/05/02, 11:36:26 »
In onze Belgische scholen worden digitale schoolborden gebruikt en zijn enkel 2 in 1 laptops voor geschikt .
https://global.techradar.com/nl-be/news/de-beste-2-in-1-laptop-hybride

Re: window ergernis
« Reactie #20 Gepost op: 2020/05/02, 16:42:51 »
Nu de grootste ergernis is uitgesproken zou je kunnen overwegen dit ook bij de school neer te leggen en te bespreken. Windows 10 is slechts een advies en je kunt melden dat je dit geen goed advies vindt en vragen: wat is een goed alternatief? Laat ze maar komen!
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jos34

  • Lid
Re: window ergernis
« Reactie #21 Gepost op: 2020/05/08, 21:40:49 »
hier ben ik dan weer om even te reageren.

Mijn dochter heeft een leenlaptop gekregen met windows 10 erop. Het niet mijn laptop. dus ik kan er geen linux opzetten. Maar ik moest  gewoon even kwijt hoe vingerkrommend het omgaan van windows wel niet is. 

Mijn dochter heeft een window 10 laptop voor school waar ze gelukkig mee is. Het is een lenovo die net in de coronatijd grote problemen kende. Eerst in de eerste week van corona is onder garantie het toetsenbord vervangen en nu is het moederbord aan de beurt, ook garantie.

Zij heeft in de tussentijd gewerkt met een linux pc. Zij heeft moeite met libreoffice maar dat zou kunnen wennen. Lastiger is dat we het niet voor elkaar kregen om beeld te krijgen als ze voor school online moest samenwerken. In firefox werkte het helemaal niet. In google was er wel geluid maar geen beeld. Op school werken ze met microsoft producten. Het meeste werkt gewoon onder linux maar dus niet alles.

Of maak er een Dualboot systeem van? Staat hun OS er ook nog op.