Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dringt Canonical snaps op in 20.04?  (gelezen 8566 keer)

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #25 Gepost op: 2020/04/29, 21:42:27 »
Ja dat klopt, ik snap de compromis ook wel. Maar de situatie is dus niet gelijk aan Firejail, dat is meer mijn punt.

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #26 Gepost op: 2020/04/30, 16:50:58 »
Ja dat klopt, ik snap de compromis ook wel. Maar de situatie is dus niet gelijk aan Firejail, dat is meer mijn punt.

Dat lijkt mij dus ook. Bij Firejail is enkel de map Downloads bereikbaar en de rest van de Home map is afgeschermd. Aangezien ik veiligheid hoog in het vaandel heb staan, heb ik er geen probleem mee wanneer ik eerst een bestand naar Downloads moet kopieren. Ok, iets meer werk, maar daar staat wel veel veiligheid tegenover!
Ik denk dat voor de meesten van ons de Home map toch een plek is die je zo goed mogelijk afgeschermd wilt hebben. Voor mij in elk geval wel.

Wanneer het een feit is dat snaps dezelfde (of meer?) veiligheid bieden dan een prog zoals Firejail, is voor mij Firejail idd niet meer nodig. Ikzelf beschik niet over de kennis om hier een uitspraak over te doen. Feit is .... eh .....dat het nog geen feit is, toch? Ik sta overigens volledig open om overtuigd te worden van de superveiligheid van snaps MITS die Firejail minstens evenaren =D.
Zolang dat niet het geval is, ben ik nog steeds benieuwd hoe ik de snap Chromium met Firejail start, want dat was mijn oorspronkelijke vraag.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/30, 17:12:23 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #27 Gepost op: 2020/04/30, 17:58:10 »
Als je het écht belangrijk vindt dat de browser geen toegang heeft tot je home folder, zet dan de permissies om in je Home te schrijven, af. Maak dan een Downloads map aan in een folder waar de Snap versie van Chrome  wel steeds permissies heeft. Dit is onder $HOME/snap/chromium.

Maak je Downloads folder aan onder  $HOME/snap/chromium/common. Dat is een folder die voor elke toekomstige snap versie ook beschikbaar blijft. Stel je Downloads folder in op die folder ( $HOME/snap/chromium/common/Downloads). Voor gemakkelijke toegang kan je in je home folder een symbolische link Downloads maken die verwijst naar de eigenlijke folder, snap/chromium/common/Downloads.

Hoe (en of) het met Firejail zou kunnen, weet ik niet, maar een sandbox in een andere sandbox laten draaien lijkt me overkill.

nahjo

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #28 Gepost op: 2020/04/30, 20:25:46 »
Je kan heel wat toegangsrechten instellen bij chromium. Ik wist het.
Zie de bijlage  ;)

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #29 Gepost op: 2020/05/02, 12:16:49 »
Je kan heel wat toegangsrechten instellen bij chromium. Ik wist het.
Zie de bijlage  ;)

Top nahjo! Misschien dat ik kippig aan het worden ben, maar ik kan die configuratiepagina niet vinden in Chromium =D

Hoe (en of) het met Firejail zou kunnen, weet ik niet, maar een sandbox in een andere sandbox laten draaien lijkt me overkill.

Ja dat lijkt me ook. Jij persoonlijk zou de snap chromium gewoon 'uit de verpakking' gebruiken zonder verder iets te wijzigen begrijp ik omdat je de beveiliging voldoende acht? Zoals Siegi ook al aangaf.
Een boek doet het altijd...

nahjo

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #30 Gepost op: 2020/05/02, 12:52:07 »
Je kan heel wat toegangsrechten instellen bij chromium. Ik wist het.
Zie de bijlage  ;)

Top nahjo! Misschien dat ik kippig aan het worden ben, maar ik kan die configuratiepagina niet vinden in Chromium =D
Dat is het mooie het zit niet in chromium maar in 'software' (in Xubuntu gnome-software)
De grafische software winkel waar je na de installatie van een snap programma naast de knop 'verwijderen' ook de knop 'Toegangsrechten' kan krijgen.

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #31 Gepost op: 2020/05/02, 12:56:12 »
Zie ook: https://www.howtogeek.com/670084/what-you-need-to-know-about-snaps-on-ubuntu-20.04/

Eerst maar eens afwachten hoe en wat het allemaal gaat worden. Het heeft denk ik niet alleen maar nadelen.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #32 Gepost op: 2020/05/02, 13:03:34 »
Ja dat lijkt me ook. Jij persoonlijk zou de snap chromium gewoon 'uit de verpakking' gebruiken zonder verder iets te wijzigen begrijp ik omdat je de beveiliging voldoende acht? Zoals Siegi ook al aangaf.
Ik draai al jaren zorgeloos Firefox zonder enige "jail". Ook Chromium zou ik zonder meer gebruiken zoals geïnstalleerd. Ik heb geen idee hoe groot het risico echt is als je moderne browser toegang heeft tot je ganse home folder. Natuurlijk vermindert elk risico, hoe klein ook, nóg als je wel alle toegang behalve tot het strikt noodzakelijke blokkeert.

Verder heb ik een wat dubbel gevoel bij snaps. Ik heb er niet echt iets tegen. Het enige nadeel tot op heden lijkt me de tragere opstarttijd. Het is vooral bij de eerste opstart dat het ruim trager gaat, ruim twee seconden op mijn "snappige" computer (Pun intended  =D). Volgende opstarts tijdens dezelfde sessie zijn sneller, onder de seconde, wat nog steeds langzamer is dan APT toepassingen (minder dan een kwart seconde voor Gedit, bijvoorbeeld)

Dat is echter mijn enige kleine bezwaar tegen Snaps.

Wat ook niet mooi is, is dat ze je home folder bevuilen met een "snaps" folder, die lelijk afsteekt tussen foldernamen als "Documenten", "Video's", enz. Maar door die te verbergen is dit omzeild.

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #33 Gepost op: 2020/05/02, 14:08:45 »
Die eerdere tip van vanadium is wel goed trouwens (toegang tot home uitschakelen). Eigenlijk krijg je zelfs een betere Sandbox want met Firejail kon ik standaard wel bij mappen in /mnt. In mijn home map staan weer symlinks naar mappen onder /mnt/data. Je kon dan welliswaar ~/Pictures niet meer zien maar nog werl naar /mnt/data/pictures toe.

Met snap lijkt het erop dat je echt nergens anders op het systeem meer bij kan buiten  ~/snap/chromium en ~/.config/chromium (die gaat via de interface personal-files). Dus dat is eigenlijk best wel netjes.

In Kubuntu zou ik zo 1,2,3 niet weten waar ik die schuifjes kan vinden maar met het volgende commando bereik je hetzelfde:
sudo snap disconnect chromium:home :home
Dus ik zou zeggen: Kom maar op met die snap voor Firefox :P Enige nadeel is wel dat je de mogelijkheid verliest om een downloads map te delen tussen verschillende snaps maar je kunt niet alles hebben.

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #34 Gepost op: 2020/05/02, 14:22:51 »
Je kan heel wat toegangsrechten instellen bij chromium. Ik wist het.
Zie de bijlage  ;)

Top nahjo! Misschien dat ik kippig aan het worden ben, maar ik kan die configuratiepagina niet vinden in Chromium =D
Dat is het mooie het zit niet in chromium maar in 'software' (in Xubuntu gnome-software)
De grafische software winkel waar je na de installatie van een snap programma naast de knop 'verwijderen' ook de knop 'Toegangsrechten' kan krijgen.
Gevonden! Thx...
Even voor de duidelijkheid : om de winkel te installeren > terminal > sudo snap install snap-store

Na alle leerzame commentaren hier heb ik besloten om snaps te gebruiken zonder Firejail. Aanvullend de permissies aanscherpen kan dus altijd nog indien gewenst.

Ook ik heb niets tegen snaps alleen staan ze nog wel behoorlijk in de kinderschoenen. Zoals Vanadium ook al aangeeft kan het qua (start)snelheid idd nog wel veel beter.
Een boek doet het altijd...

JorisC

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #35 Gepost op: 2020/05/02, 14:36:35 »
Canocical is dit al sinds 2016 aan het opdringen voor alle Linux distro's . Ook Arch, Fedora, Debian, RHEL, CentOS en Gentoo.

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #36 Gepost op: 2020/05/02, 16:28:09 »
Wacht gewoon het development af van Snap .. op zich geen slecht idee meen ik , hoewel de uitvoering ervan helaas met bulten en builen is. Maar als je nu al gaat beweren Ubuntu af te danken omwille van Snap .... ook niet erg vooruitziend vind ik.

Ergens wel heel jammer dat ook voor het commerciële aspect Snap de beloftes, nog, niet waar maakt: o.a. Spotify en betalende klanten hebben al zeer veel Topics gestart op het hulpforum van Spotify .... Ik heb op mijn beurt dan overal gaan uitleggen dat Snap en Spotify voor geen meter werken ..... en daarop is enorm veel respons gekomen op AskUbuntu waar men dat beschouwd als een 'bug' terwijl ik meen dat het een slechte werking van Snap is : niet echt een bug.
ben ook echt niet blij met snap,en dat is zacht uitgedrukt. maar ik schrijf Ubuntu 20.4 en Xubuntu 20.4 zeker niet meteen af. maar hoop wel dat ze luisteren naar ons.
van hoe de meeste mensen er over denken>
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

JorisC

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #37 Gepost op: 2020/05/02, 16:45:01 »
Snap  is alles op één plek voor ontwikkelaars , voor de linux desktop , server en IOT software zonder dat er nog bijwerkbeheer komt bij kijken voor de softwarebronnen, dan alleen nog voor het OS. En het werd uitgevonden door Canonical .


Offline Tuxjo

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #38 Gepost op: 2020/05/03, 16:52:14 »
In de kern zijn snaps een prima vinding! Uitvoering moet nog veel aan bijgeschaafd worden zoals veel sneller opstarten en veel snellere installatie via de command line. Ik gok dat mettertijd het allemaal wel goed gaat komen.
Maar 100% zekerheid bestaat nergens en zeker niet 'computerland'.

Online HWE64

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #39 Gepost op: 2020/05/03, 16:57:02 »
Het is net een snap (app) store. :evil:
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #40 Gepost op: 2020/05/03, 17:56:08 »
Zoals Manjaro 20.04 het heeft gedaan, had ik het ook graag bij Ubuntu gezien. Je krijgt de keuzemogelijkheid om snaps/flatpaks installatie in te schakelen of niet. Chique in mijn optiek :) :

vanaf 9m40s :
https://youtube.com/watch?v=duy0Cqrqa0E

Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #41 Gepost op: 2020/05/03, 17:58:42 »
Ook in Ubuntu heb je de keuze snaps te verwijderen en flatpak te installeren, of beide te installeren... Die keuze hoeft standaard niet zo zichtbaar te zijn. Bij veel gebruikers telt de software. Of die nu via snap draait, of als deb, maakt voor veel gebruikers niet uit. Ze kennen mogelijk zelfs het onderscheid niet.

Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #42 Gepost op: 2020/05/03, 18:04:12 »
Klopt, maar dit topic is wellicht iets meer gericht op de wat meer gevorderde gebruiker, die controle wil over de sofwareinstallaties.

Het is ook correct dat het wel kan in Ubuntu, maar Manjaro heeft het een stuk makkelijker gemaakt vind ik. Chiquer zoals ik al aangaf. Had mijnerzijds wat specifieker gekund. Mea culpa ;-).
« Laatst bewerkt op: 2020/05/03, 18:08:54 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #43 Gepost op: 2020/05/04, 11:46:25 »
Klopt, maar dit topic is wellicht iets meer gericht op de wat meer gevorderde gebruiker, die controle wil over de sofwareinstallaties.
De optie van Manjaro is natuurlijk wel mooi, maar je zegt het: de gevorderde gebruiker heeft daar wat aan, maar laat dat nu ook de gebruiker zijn die anders ook wel zijn weg vindt. Ubuntu kiest ervoor om de desktop eenvoudig te houden voor de brede gebruiker.

Offline marco1800

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #44 Gepost op: 2020/05/04, 19:46:00 »
Canocical is dit al sinds 2016 aan het opdringen voor alle Linux distro's . Ook Arch, Fedora, Debian, RHEL, CentOS en Gentoo.
Men wil het allemaal gemakkelijker en het onderhoud van sommige .deb pakketten zou te tijdrovend zijn als ik dat artikel lees.
Ik heb gisteren eens rond gekeken in de snapwinkel en installeerde een pakket gemaakt door een particuliere ontwikkelaar,  mijn pc blokkeerde en heb moeten afsluiten met de aan/uit knop.
Eveneens een spelletje binnengehaald, de resolutie kon je niet regelen onder opties. Ik heb hetzelfde gevoel zoals Ron elders aanhaalde in dit topic als het zo verder gaat, dan zal het misschien niet meer hoeven. Ik gebruik sinds 2006 uitsluitend Ubuntu op mijn pc als enig besturingssysteem net omwille van het veilig gesloten systeem.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/04, 19:53:12 door marco1800 »
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

JorisC

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #45 Gepost op: 2020/05/04, 20:17:44 »
Citaat van: marco1800
Men wil het allemaal gemakkelijker en het onderhoud van sommige .deb pakketten zou te tijdrovend zijn als ik dat artikel lees.

De Linux distro's die ik opsom zijn Microsoft partners geworden .
Wat zegt linus Torvalds er zelf over ?
https://webwereld.nl/nieuws/business/linus-torvalds-niet-bang-dat-microsoft-linux-overneemt-3775690/
« Laatst bewerkt op: 2020/05/04, 20:25:09 door JorisC »

nahjo

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #46 Gepost op: 2020/05/05, 12:04:54 »
Citaat van: marco1800
Men wil het allemaal gemakkelijker en het onderhoud van sommige .deb pakketten zou te tijdrovend zijn als ik dat artikel lees.

De Linux distro's die ik opsom zijn Microsoft partners geworden .
Wat zegt linus Torvalds er zelf over ?
https://webwereld.nl/nieuws/business/linus-torvalds-niet-bang-dat-microsoft-linux-overneemt-3775690/
Bij de les blijven JorisC ! Het gaat over snaps en Canonical. Zijn snaps volgens jou goed of slecht ?

Online HWE64

  • Lid
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #47 Gepost op: 2020/05/05, 12:50:16 »
Ik persoonlijk vind de snaps maar niks en Canonical werkt bewust de oude vertrouwde programma's niet bij. Neem KeepassXC in 20.04 versie 2.4 (synaptic) in snap 2.5.4 en de originele met ppa 2.5.4.
Volgens mij kun je in de snap niet s aan de instellingen doen of is dit wel zo???? B.v. Verander de muispijl van zwart naar wit??
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

JorisC

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #48 Gepost op: 2020/05/05, 14:04:39 »
Citaat van: nahjo
Bij de les blijven JorisC ! Het gaat over snaps en Canonical. Zijn snaps volgens jou goed of slecht ?

Zeker vind ik dat goed . De ontwikkelaar werkt de software bij aangepast aan elke linux distro en word automatisch op jouw systeem bijgewerkt zonder dat je nog bijwerkbeheer hoeft uit te voeren .

Even off topic
Vergelijk het met het vroegere videoband systeem
VHS - VCR2000 en Bétamax
Je had een VHS videorecorder en dan waren er videofilms enkel op VCR2000 of Betamax
Pech dus ik ga me geen tweede videorecorder kopen en zo werd VHS universeel .En Snappakketten kun je hiermee zowat vergelijken .

JorisC

  • Gast
Re: Dringt Canonical snaps op in 20.04?
« Reactie #49 Gepost op: 2020/05/05, 14:20:08 »
SNAP is identiek als Sourceforge
https://sourceforge.net/