Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardware componenten die het best aansluiten op Ubuntu Hardy Heron  (gelezen 1215 keer)

Offline Chris1971

  • Lid
    • Linkedin profiel
Ik ben sinds kort overgestapt op ubuntu. Het bevalt me uitstekend!

Ik zou graag zelf een krachtige pc samenstellen waarvan de componenten goed aansluiten op Hardy. Een lijst met hardware componenten is moeilijk te vinden. Eigenlijk mis ik een "best buy" voor ubuntu hardware zoals die in tweakers.net maandelijks voor Windows wordt samengesteld.
Eisen voor de pc:
1) Development met eclipse, quanta, gimp etc...
2) Multimedia, hdmi, eventueel myth-tv. Goede ondersteuning voor een 24 inch monitor met 1920-1200 resolutie
3) Geluidsarm, energiezuinig
4) Uptodate

Mijn vraag: Zijn er forum leden die onlangs voor Ubuntu Hardy een dergelijke pc hebben samengesteld? Ik ben geinteresseerd in de gebruikte componenten en ervaringen.
Ubuntu 11.10 64 bit
AMD Phenom II X4 955 Black Edition - Gigabyte GA-770TA-UD3 - Scythe Mugen 2 Rev. B - Sapphire Vapor-X HD5750 1GB GDDR5 PCIE - Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G - Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB - be quiet! L7 530W

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hardware componenten die het best aansluiten op Ubuntu Hardy Heron
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/24, 11:08:59 »
Beste is: neem een Ubuntu CD mee naar de winkel, en vraag of je een "proefritje" mag maken op de computer van je keuze: alles moet dan meteen goed werken in de LiveCD-sessie. Bij een echte computerwinkel, zoals Paradigit of Aragorn, is dat geen probleem. Je kunt de CD na afloop geven aan de geïmponeerde verkoper.... Weer een Linuxgebruiker erbij!   :-)

Hoofdregels hardware:
- processor: maakt niet uit.
- moederbord: vrijwel alle moederborden werken goed. Google eens op mogelijke problemen met het moederbord van je keuze.
- videokaart: Nvidia of Intel, liever geen ATI en zeker geen SIS of VIA.

Offline Chris1971

  • Lid
    • Linkedin profiel
Hardware componenten die het best aansluiten op Ubuntu Hardy Heron
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/24, 11:40:19 »
Pjotr123,

Dat klinkt als een goed idee.
Ik heb echter al redelijk uitgebreid onderzoek gedaan en zou de componenten graag zelf uitzoeken en assembleren.  De indruk bestaat dat googelen op een moederbord bijna altijd resultaten oplevert waarin problemen met Ubuntu worden beschreven. Ook heb ik nog geen goed beeld van de eisen waar een videokaart aan moet voldoen om onder Ubuntu hdmi te streamen. Welke tv-kaart is optimaal voor myth-tv?

Welke componenten zijn aan te bevelen op basis van goede ervaringen van gebruikers van dit forum? Een soort van "best buy" voor ubuntu hardware zoals die in tweakers.net maandelijks voor Windows wordt samengesteld.
Ubuntu 11.10 64 bit
AMD Phenom II X4 955 Black Edition - Gigabyte GA-770TA-UD3 - Scythe Mugen 2 Rev. B - Sapphire Vapor-X HD5750 1GB GDDR5 PCIE - Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G - Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB - be quiet! L7 530W

Offline lizardman

  • Lid
Hardware componenten die het best aansluiten op Ubuntu Hardy Heron
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/24, 13:44:26 »
Wellicht kun je hier iets wijzer worden?
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Chris1971

  • Lid
    • Linkedin profiel
Hardware componenten die het best aansluiten op Ubuntu Hardy Heron
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/26, 14:00:53 »
Klopt het dat bij het samenstellen van een goede multimedia pc met het oog op ubuntu de keuze van een videokaart de lastigste is?
Uit dit forum en andere forums concludeer ik dat NVIDEA de beste keuze is.

Zijn er goede mobo's die een NVIDEA kaart geintegreerd hebben?
Ubuntu 11.10 64 bit
AMD Phenom II X4 955 Black Edition - Gigabyte GA-770TA-UD3 - Scythe Mugen 2 Rev. B - Sapphire Vapor-X HD5750 1GB GDDR5 PCIE - Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G - Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB - be quiet! L7 530W