Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10  (gelezen 4240 keer)

Offline rico70

  • Lid
Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #25 Gepost op: 2017/10/30, 17:15:35 »
Dual boot is wat anders, maar dit is géén linux distributie en géén ubuntu, en je hebt dus nog steeds geen andere OS als windows. Dus windows georiënteerd, dus offtopic.
Het is wel degelijk Ubuntu (wel de CLI uitvoering).
Ik zou zeggen installeer windows 10 eens, dan het subsysteem voor Linux, mag jezelf kiezen welke : Ubuntu, Fedora of openSUSE..
Hint : pak Ubuntu, zal je zien dat op dit moment 16.04 geïnstalleerd wordt.

Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #26 Gepost op: 2017/10/30, 17:19:16 »
Ik zou zeggen installeer windows 10 eens

Ik wil geen virussen en mallware. :evil:

Het is wel degelijk Ubuntu (wel de CLI uitvoering).

Not. De kernel wordt niet mee geinstalleerd. De kernel is linux. De ubuntu schil zonder kernel is geen linux en geen OS.




Tjeeh wat een hoop fanatieke reclame voor win toch hier tegenwoordig. Domein wijzigen in www.win10-nl.org en forum.win10-nl.org misschien?
« Laatst bewerkt op: 2017/10/30, 17:22:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #27 Gepost op: 2017/10/30, 18:14:08 »
Tjeeh wat een hoop fanatieke reclame voor win toch hier tegenwoordig. Domein wijzigen in www.win10-nl.org en forum.win10-nl.org misschien?
Windows gebruikers die geïnteresseerd zijn in Linux zullen altijd een fase beleven waarbij men nog in Windows denkt en vergelijkt.
En dat proces kan lang duren wil het overhellen naar Linux.
Methoden als virtualisatie, dualboot, of het hier genoemde Linux subsystem in Windows zijn nu eenmaal nodig om met beiden te kunnen werken.
Het is dan aan een ieder of men later de keuze wil maken voor Linux en Windows of puur Linux.

En laat ik voorop stellen dat het cold turkey overstappen naar Linux wel sneller / beter werkt om Linux te begrijpen.
In mijn geval was het vanzelfsprekend dat Linux het hoofdbesturingssysteem (de host) zou worden met daarin ook virtualisatie.
Eventuele gasten zijn van harte welkom, die kunnen komen en gaan: met een paar muisklikjes is het weg.  :)
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #28 Gepost op: 2017/10/30, 19:04:40 »
Op de man spelen is niet de bedoeling.
2 berichten verwijderd.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Anco

  • Lid
Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #29 Gepost op: 2017/10/31, 02:22:28 »
Dus Ubuntu server is geen Ubuntu?

Ik weet niet wat er grafisch met Ubuntu server mogelijk is en in hoeverre die namen zo toegekend zijn, maar als je de geschiedenis van Linux een beetje kent zul je weten dat Ubuntu er gekomen is als grafische invulling voor de voorheen command gestuurde Linux zodat het laagdrempeliger zou worden voor minder technische desktop gebruikers en er visueel ook 'gangbaarder' uit zou zien, zodat het uiteindelijk op de markt zou kunnen concureren met win. ;)

Citaat van: ubuntu.com
Where did it all begin?

Linux was already established as an enterprise server platform in 2004, but free software was not a part of everyday life for most computer users. That’s why Mark Shuttleworth gathered a small team of developers from one of the most established Linux projects — Debian — and set out to create an easy-to-use Linux desktop: Ubuntu.

Ubuntu is dus in de basis de grafische shell voor het gebruiksgemak. Linux is de kernsoftware.

Ik denk dat voor dualbooters wel handig kan zijn, shellscripts kunnen hergebruiken. Toegang tot sommige handige tooltjes van Ubuntu/linux.

Natuurlijk is het lang niet ideaal. Maar ik ben blij met de mogelijkheid.

Handig zal het misschien zijn. Maar in mijn ogen slaat men de plank volledig mis door de veel belangrijkere veiligheidsaspecten van linux terzijde te leggen.
Daarnaast vind ik dit niet een onderwerp voor een Linux Ubuntu forum. Het is geen linux en het is geen Ubuntu. Je os is win en dat hoort op een win forum.
Dat dit hier besproken wordt interesseert me dan nog niet zo veel, maar zet het dan op zijn minst in OFFtopic.

Waar heb je bash in win voor nodig? Gimp, Firefox, Thunderbird, Audacity, Ardour, en ga nog maar even door, zijn allemaal ook al voor win beschikbaar. Waarom zou je uberhaupt onder win een bash gaan draaien om net te doen alsof je dezelfde software onder linux draait (wat uiteindelijk niet eens het geval is want gewoon win als OS).
Als je perse linux commands wilt draaien is het zooo simpel om even een oude pentium 4 op de kop te tikken en te installeren en dan kun je ook gewoon alles. Als je vanalles onder elkaar gaat draaien wat eigenlijk niet bij elkaar hoort kun je verwachten dat dat problemen gaat brengen ... zoals ook dit forum vol staat met wine en dual-boot problemen, terwijl alle stand-alones hier perfect draaien.

Sorry, maar met zo'n fake bash ben je jezelf gewoon voor de gek aan het houden zoals met dat peugeotje met die ster op de motorkap.
En dan stel je je technische vragen toch ook niet op een mercedes forum maar op een peugeot forum?


Ja ik ken de geschiedenis van linux.
nee ubuntu server heeft geen grafische schil. Ubuntu is begonnen met gebruiksgemak op desktop. Als je kijkt wat ze nu allemaal doen is het wel beetje uitgebreid.
Dit is een ubuntu forum, dus software wat gemaakt is in samenwerking met ubuntu mag hier best besproken worden lijkt mij.
In mijn ogen weet iedereen die bash gebruikt en dus op windows gaat gebruiken wel verschil in veiligheid tussen linux en windows
De programma's die je noemt zijn inderdaad nutteloos om hierin te draaien. Andere daarentegen (rsync, (eigen) shellscripts, git)...
Daarnaast zeg je al dat niet goed gaat samenwerken, maar hoe weet je dat? Tot nu toe daar nog geen klachten over gehoord, en het is wel heel wat anders dan wine of dualboot.

En over je: Waarom zou je uberhaupt onder win een bash gaan draaien om net te doen alsof je dezelfde software onder linux draait (wat uiteindelijk niet eens het geval is want gewoon win als OS).
Nou niet, maar dat is dus het punt. Je kan dus deel van de vaak minder complete bash (emulators) die er voor windows zijn, en vaak maar op 1 proggie gericht zijn weg laten en dit gebruiken. Waar je software op kan draaien die er niet voor windows is.

En nee, ik ben geen windows fanaat. Heb windows al ruim een jaar niet opgestart. (en doe het liever ook niet aangezien ik dan weer halve dag bezig ben met updates...). De meeste die er blij mee zijn, zijn denk ik juist de doorgewinterde linux mensen. Aangezien die veel eerder vertrouwd zijn met bash en dit dus gebruiken.

Om nog even terug te komen op je auto vergelijking. Je kan zien als ster op moterkap. Je kan ook zien als mercedes onderdeel als upgrade voor motor, waardoor die wat beter rijd. (en ja de deursloten worden daar niet mee verbeterd, maar hij rijdt wel beter).
Linux user #485563

Offline EvC

  • Lid
Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #30 Gepost op: 2017/10/31, 04:08:46 »
en voor mb3d ben ik overgestapt naar mandelbulber (dat is dan wel weer ff wennen).
Allemachtig, dat is een heel andere wereld:o
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #31 Gepost op: 2017/10/31, 11:36:20 »
*knip*

Zullen we afspreken dat de moderators bepalen wat wel en wat niet besproken mag worden? Als je het niet eens bent kun je een topicreport aanmaken, dat is volgens mij geen nieuwe informatie.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/31, 12:20:43 door Timo »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #32 Gepost op: 2017/10/31, 11:56:20 »
Voor jou geldt hetzelfde als voor ieder ander. Modereren doen wij wel, jij kunt de topicreport gebruiken. Joe, bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/31, 16:10:12 door Timo »

Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #33 Gepost op: 2017/10/31, 12:04:24 »
Bedankt voor je input. Volgende keer aub via topicreport.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/31, 16:10:50 door Timo »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #34 Gepost op: 2017/10/31, 12:12:01 »
Misschien kan de moderatorploeg hier even op reageren?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #35 Gepost op: 2017/10/31, 14:26:30 »
Misschien kan de moderatorploeg hier even op reageren?
Het gaat om de bash voor Ubuntu, onder Windows.
Volgens mij staat het hier goed.

Of moeten we de gebruikers van wine ook doorsturen naar een Windows forum?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Anco

  • Lid
Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #36 Gepost op: 2017/10/31, 15:54:08 »
Goed punt. Als het niet draait op een Linux-systeemkern, dan is het gewoon sowieso geen Linux, laat staan een Ubuntu Linux.

Wat mij betreft dus: naar Off Topic ermee. Of naar een Windowsforum.

Nee het is misschien geen linux, maar wel Ubuntu (aangezien er samenwerking tussen MS en Ubuntu is). Om Ubuntu alleen te zien als OS is tegenwoordig beetje kort door bocht in mijn ogen omdat ze zich om meer dingen inzetten.

Dat naar offtopic kan ben met je eens omdat focus op dit forum meer op desktop ligt. Maar naar windows forum verwijzen. Dan zouden alle posts die over windows gemaakt worden verwijdert moeten worden. Maar de posts waarin Windows slecht naar voren komt hoor ik niemand over klagen. Dus naar mijn mening moet dan alles weg of beide kunnen.

Laten we hier geen verwarring zaaien over wat Bash in Windows 10 in wezen is: een beperkte verzameling gereedschapjes die draaien op een systeemkern van Windows 10.

Zoals ik het al benoemde, een windows programmaatje wat bash imiteert. Een dos-prompt met bash maskertje (en bash commando's).

Hier moet ik toch mee oneens zijn. Ja de kernel is van MS en die zet calls om. Dat wil niet zeggen dat bash anders is. Als (en zoals ik lees) de interactie tussen bash en kernel het zelfde is, is het gewoon bash. Of is bash op freebsd ook geen bash?

Van http://www.zdnet.com/article/ubuntu-and-bash-arrive-on-windows-10/
Citaat
Dustin Kirkland, a member of Ubuntu Product and Strategy team, has added that you will be able to run pretty much the full gamut of Linux shell tools such as "apt, ssh, rsync, find, grep, awk, sed, sort, xargs, md5sum, gpg, curl, wget, apache, mysql, python, perl, ruby, php, gcc, tar, vim, emacs, diff, patch, and most of the tens of thousands binary packages available in the Ubuntu archives!"

Dit noem ik toch wat anders dan beperkte verzameling tooltjes.

Dus ja laten we geen verwarring schoppen. En gewoon eerlijk zeggen wat er mee kan en wat het is. De kernel word geïmiteerd/geëmuleerd. Bash niet.
Linux user #485563

Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #37 Gepost op: 2017/10/31, 15:56:19 »
[knip]
Zie eerder.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/31, 16:16:40 door Timo »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #38 Gepost op: 2017/10/31, 16:03:14 »
Nee het is misschien geen linux, maar wel Ubuntu (aangezien er samenwerking tussen MS en Ubuntu is). Om Ubuntu alleen te zien als OS is tegenwoordig beetje kort door bocht in mijn ogen omdat ze zich om meer dingen inzetten.

Met dat Ubuntu heb je deels een punt. En toch blijft het windows.
Android is ook ubuntu, en toch wordt dit binnen dit forum ook apart gezien en heeft het een eigen subtopic. Ook android wordt hier gezien als offtopic want niet linux ubuntu.
En aangezien er voor win geen subforum is rest dan alleen nog het subforum Offtopic.

Maar dat ubuntu stuk weerleg ik dan weer met de dat wat op de homepage staat van www.ubuntu-nl.org waar dit domein voor dient.
"Met gepaste trots presenteert de Nederlandse Ubuntu-gemeenschap het besturingssysteem Ubuntu."
En in dit topic is het besturingssysteem toch echt windows.  ^-^

Zoals ik het al benoemde, een windows programmaatje wat bash imiteert. Een dos-prompt met bash maskertje (en bash commando's).

Hier moet ik toch mee oneens zijn. Ja de kernel is van MS en die zet calls om. Dat wil niet zeggen dat bash anders is. Als (en zoals ik lees) de interactie tussen bash en kernel het zelfde is, is het gewoon bash. Of is bash op freebsd ook geen bash?

Dus ja laten we geen verwarring schoppen. En gewoon eerlijk zeggen wat er mee kan en wat het is. De kernel word geïmiteerd/geëmuleerd. Bash niet.
[/quote]

Dus ja laten we geen verwarring schoppen. En gewoon eerlijk zeggen wat er mee kan en wat het is. De kernel word geïmiteerd/geëmuleerd. Bash niet.

Laten we dan ook gewoon eerlijk blijven. Het is geen Linux zoals je zelf zegt.
Citaat
De kernel word geïmiteerd/geëmuleerd.
Dus niet de linux kernel, dus niet het linux besturingssysteem, want windows.

[knip]
« Laatst bewerkt op: 2017/10/31, 16:14:09 door Timo »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #39 Gepost op: 2017/10/31, 16:12:36 »
Sjongejonge, wat is het moeilijk om het knopje "Meld dit bericht aan de moderator" te vinden zeg. Misschien moeten we hem uitvergroten... Slotje tot nader order. Jammer dat een normaal topic zo verziekt moet worden.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #40 Gepost op: 2017/10/31, 16:16:02 »
Misschien kan de moderatorploeg hier even op reageren?
Het gaat om de bash voor Ubuntu, onder Windows.
Volgens mij staat het hier goed.

Of moeten we de gebruikers van wine ook doorsturen naar een Windows forum?
De mening van het forumteam is gegeven. Daarmee is het klaar. Het topic gaat weer open maar bij de eerste de beste opmerking over de al dan niet juiste plaatsing op of binnen het forum gaat het slot weer net zo makkelijk dicht.

Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #41 Gepost op: 2017/10/31, 16:24:10 »
Sjongejonge, wat is het moeilijk om het knopje "Meld dit bericht aan de moderator" te vinden zeg. Misschien moeten we hem uitvergroten... Slotje tot nader order. Jammer dat een normaal topic zo verziekt moet worden.

Je hebt helemaal gelijk. Het had eerder gemeld moeten worden.
Het valt ook niet altijd mee om binnen een op zich interessante discussie de draad te houden daar waar anderen niet de gangbare lijn volgen. Mijn aandeel is uiteindelijk een gevolg van de oorzaak dat hier zaken verkeerd geplaatst worden omdat ze hier niet thuis horen, terwijl er door anderen onheuse argumenten opgeworpen worden om dat recht te praten.

Mijn oprechte excusses voor mijn aandeel. Ik zeg hier niets meer. Boeit mij wat als er windows besproken wordt op een linux forum.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/31, 16:26:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #42 Gepost op: 2017/10/31, 16:30:55 »
Citaat
Mijn aandeel is uiteindelijk een gevolg van de oorzaak dat hier zaken verkeerd geplaatst worden omdat ze hier niet thuis horen, terwijl er door anderen onheuse argumenten opgeworpen worden om dat recht te praten.


Om uiteindelijk toch je zin (=lees het laatste woord) te krijgen geef je  gewoon het forumteam (vrijwilligers!) de schuld.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Anco

  • Lid
Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #43 Gepost op: 2017/10/31, 16:32:53 »

Dus ja laten we geen verwarring schoppen. En gewoon eerlijk zeggen wat er mee kan en wat het is. De kernel word geïmiteerd/geëmuleerd. Bash niet.

Laten we dan ook gewoon eerlijk blijven. Het is geen Linux zoals je zelf zegt.
Citaat
De kernel word geïmiteerd/geëmuleerd.
Dus niet de linux kernel, dus niet het linux besturingssysteem, want windows.

[knip]

Ik beweer nergens dat het linux is, dus hoezo ben ik oneerlijk?

Ik ben alleen niet mee eens dat jullie het geen bash vinden.
Linux user #485563

Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #44 Gepost op: 2017/10/31, 16:41:12 »
Ik beweer nergens dat het linux is, dus hoezo ben ik oneerlijk?

Ik ben alleen niet mee eens dat jullie het geen bash vinden.

Ik blijf ook eerlijk dus hoef ik daar ook niet op aangesproken te worden. :D Het is gewoon geen linux, en zoals deze site het zelf ook al zegt is dit gericht op het besturingssysteem Ubuntu (en dat is het niet).
Dat die bash als windows proggie geimplementeerd is maakt het ook nog geen linux-bash.
Maar daar was ik al bij herhaling duidelijk over.

Citaat
Mijn aandeel is uiteindelijk een gevolg van de oorzaak dat hier zaken verkeerd geplaatst worden omdat ze hier niet thuis horen, terwijl er door anderen onheuse argumenten opgeworpen worden om dat recht te praten.


Om uiteindelijk toch je zin (=lees het laatste woord) te krijgen geef je  gewoon het forumteam (vrijwilligers!) de schuld.

Nee dat is onjuist. Ik geef hen de schuld die meteen al een onderwerp buiten de lijn plaatsen en dat is NIET het forumteam. Dan wordt het voor anderen ook moeilijk om de juiste lijn in acht te houden.

Ga nou niet wéér komen met een poging het team uit te spelen (tegen mij in dit geval) door mensen tegenover elkaar te zetten. Ik heb respect voor het team en het was niet aan hen gericht, dus ook niet proberen daarnaar te verdraaien. Als dat gebeurd heb ik mijn laatste woord nog niet gezegd.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/31, 16:47:29 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anco

  • Lid
Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #45 Gepost op: 2017/10/31, 17:02:15 »
Ik beweer nergens dat het linux is, dus hoezo ben ik oneerlijk?

Ik ben alleen niet mee eens dat jullie het geen bash vinden.

Ik blijf ook eerlijk dus hoef ik daar ook niet op aangesproken te worden. :D Het is gewoon geen linux, en zoals deze site het zelf ook al zegt is dit gericht op het besturingssysteem Ubuntu (en dat is het niet).
Dat die bash als windows proggie geimplementeerd is maakt het ook nog geen linux-bash.
Maar daar was ik al bij herhaling duidelijk over.


Het maakt mij eerlijk gezegd geen donder uit of dit forum over besturingssysteem gaat of niet en of het topic hier thuishoort of niet.
Het gaat mij erom dat je doen alsof bash herschreven is voor windows. En dat meer op Cygwin lijkt dan bash (qua hoe het werkt). Echter ligt de emulatie een laag eronder, in de kernel. Wat in mijn ogen een groot verschil maakt. En waarom dit nieuws ook vrij groot op internet was.
Linux user #485563

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ingebouwde Ubuntu in Windows 10
« Reactie #46 Gepost op: 2017/10/31, 18:26:35 »
*zucht*...

Oké, terug naar de basisschool: dit was de laatste waarschuwing. Definitief een slotje dus.