Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eenvoudig gebruik van Double Commander  (gelezen 599 keer)

Offline rietje

  • Lid
Eenvoudig gebruik van Double Commander
« Gepost op: 2017/09/13, 15:49:39 »
Xubuntu 16.04.3 LTS
Is er iemand die een onervarene een soort uitleg kan geven hoe Double Commander te gebruiken.
Het gaat om eenvoudige handelingen zoals dokumenten, eventueel hele mappen, e.d. overplaatsen naar een andere HD en andere handelingen tussen interne en/of externe HD's. Ik heb een desktop met 2 HD's en externe HDś.
Liefst uitleg met wat voorbeelden van de volgorde van handelen. Eventueel met screenprints ervan.
Zou zoiets zeer op prijs stellen. De meeste handleidingen die er op internet te zien zijn , meestal ook nog in engels, zijn te ingewikkeld.
Bij voorbaat dank.


Offline vanadium

  • Lid
Re: Eenvoudig gebruik van Double Commander
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/13, 18:20:05 »
Double commander is een bestandsbeheerder met twee panelen, geïnspireerd op het onvolprezen Norton Commander uit de MS Dos tijd (zowat vlak voor Windows 3.1  =D ). In de terminal heb je ook een soortgelijk programma: midnight commander. Omdat dat in de terminal loopt, voelt het nog veel meer aan als Norton Commander.

Principe is dat je met twee panelen tegelijk werkt. Je navigeert links naar een bepaalde folder, je navigeert rechts naar een andere folder. Je selecteert één of meerdere bestanden, en met een druk op de knop onderaan doe je er iets mee. Zo is er de knop Copy (Kopieer). Als je die indrukt, dan krijg je een dialoog waar het rechter venster al ingevuld is. Een druk op OK en de bestanden worden gekopieerd. Het voordeel is dat je op een eenvoudige manier naar de bron en naar de bestemming kan navigeren, en dan beide in beeld hebt. Eens je beide in beeld hebt, begin je ermee te werken. Met een druk op de Tab toets vlieg je vlot van het ene paneel naar het andere.

Zelf viel ik in een leemte toen ik van DOS en Norton Commander naar Windows moest. Op het moment dat er terug alternatieven waren, was ik al danig gewend aan het "Explorer" type bestandsbeheer (het standaard bestandsbeheer), zodat ik nooit meer terug gekeerd ben.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Eenvoudig gebruik van Double Commander
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/13, 21:30:27 »
Krusader kun je ook proberen, heeft een beetje weg van commander, en veel extra mogelijkheden.

Werkt de gewone bestandsbeheer programma niet of niet goed van je linux?

Offline rietje

  • Lid
Re: Eenvoudig gebruik van Double Commander
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/14, 09:52:17 »
Vanadium
Bedankt voor je uitleg, erg leerzaam.

jan11000
Mijn bestandsbeheer programma werkt nu goed, maar ik was nieuwsgierig naar de mogelijkheden van Double Commander.
Uit jullie reactie maak ik op dat een eenvoudige computergebruiker eigenlijk wel zonder DC kan. ?

Groet,


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Eenvoudig gebruik van Double Commander
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/14, 10:47:12 »
Mijn bestandsbeheer programma werkt nu goed, maar ik was nieuwsgierig naar de mogelijkheden van Double Commander.
Uit jullie reactie maak ik op dat een eenvoudige computergebruiker eigenlijk wel zonder DC kan. ?
Natuurlijk.  :)

DC is gewoon een handig extraatje.

Overigens raad ik af om Krusader te installeren. Als je Krusader installeert, dan trekt die namelijk een hele sloot aan KDE-afhankelijkheden mee.... Krusader is voor KDE, en dat is heel andere koek dan de Gnome-verwante Xubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/14, 14:14:26 door Pjotr »