Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: traag, totale leek HELP!!  (gelezen 4556 keer)

Offline MKe

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #25 Gepost op: 2017/09/11, 08:35:28 »
Hmmm, als je 2 GB hebt en je hebt nog maar 1 GB in gebruik dan is RAM geen probleem. Ik geloof niet dat een 32 bits versie in dit geval ook maar iets uitmaakt. Aan de andere kant heb je met 2 GB RAM ook niet veel voordeel van de 64bits versie.
De traagheid kan aan allerlei dingen liggen, van grafische kaart tot een slecht werkende harde schijf. Ik zou in ieder geval voor een lichtere desktop kiezen dan de standaard Cinemon. XFCE is een goede kandidaat, al gebruikt die bij Mint ook nog best veel geheugen. Iets als Lubuntu zou volgens mij beter zijn. Niet alleen bespaar je dan op geheugen, maar ook gebruikt Lubuntu niet zoveel van je grafische kaart en CPU.

Voor zover ik zie zou jouw systeem prima Linux moeten kunnen draaien op een behoorlijk bruikbaare snelheid. Ik heb hier nog een Laptop uit 2007 (Core Duo op 1.67ghz en 2 GB RAM) en die werkt ook nog uitstekent voor de dagelijkse dingen. Hier draait echter wel Bodhi Linux op.

Offline aartje

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #26 Gepost op: 2017/09/11, 08:55:12 »
Op mijn netbook (Samsung N210plus) met 2 GB geheugen draait Mint Mate 17.3 (32bit!) uitstekend.
Maar 4 GB is natuurlijk veel ruimer. Dan kan je ook makkelijker met een 64bits installatie werken en
kan je ook bv Windows7 (32bits) onder Virtualbox (onder Ubuntu of Mint) installeren voor de enkele
keren dat je windows echt nodig hebt (2GB toewijzen aan Windows)

Toch blijf ik er bij dat je iemand in je omgeving moet zoeken die ervaring heeft met Linux (Ubuntu/Mint).
Het is toch veel makkelijker communiceren met zo iemand  als je beiden achter je computer zit.
Je zou daarvoor ook een steunpunt kunnen zoeken in jouw omgeving.
En verder zou je je toch iets moeten inlezen in Linux.

Wat ik belangrijk vind voor een installatie is de indeling van je harddisk, al voor je met de echte
installatie begint! Bedenk dat van te voren en stel dat hier ter discussie.
Je kan je disk met een Live-systeem  indelen.
 En je moet zeker niet met ge-encrypte filesystemen (of LVM) gaan werken.
Dat maakt het maar nodeloos ingewikkeld en traag.
Als je dan, als alles werkt, alles nog een keer overdoet maar dan met   bv. een 128 GB SSD  als root-disk, die ook niet meer duur zijn, dan kan je nog jaren voort.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/11, 09:35:49 door aartje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #27 Gepost op: 2017/09/11, 09:29:42 »
Moet ik hiervoor weer een nieuwe opstartusb maken met dan mint Sonia in 32bit ?
Inderdaad.

Offline jan11000

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #28 Gepost op: 2017/09/11, 09:37:09 »
En installeer een lichte versie van linux.
Xubuntu bijv.
Mate is ook licht.

Offline aartje

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #29 Gepost op: 2017/09/11, 09:43:16 »
En wat me opvalt bij je output van "inxi" is het volgende:

Sensors:   System Temperatures: cpu: 92.0C mobo: N/A
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A

92 graden is wel erg hoog (te hoog..). Is je computer soms vervuild (met stof) ? Doet je fan het wel ?

Ik zou de kast toch een keer openhalen, een temperatuur van 30 graden of zo is normaler...
« Laatst bewerkt op: 2017/09/11, 10:49:53 door aartje »

Offline jan11000

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #30 Gepost op: 2017/09/11, 10:55:32 »
Als je temp echt zo hoog zijn, dan gaat je cpu langzamer draaien, dus geen snelheid, en alles gaat defect op den duur.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #31 Gepost op: 2017/09/11, 11:59:14 »
Hoi Naadje,

Ja, dat kon wel eens het hele euvel zijn. Stofmaskertje halen bij de bouwmarkt en uitblazen die kast. Vooral het grote aluminium koelblok onder je processor. Niet de processor van je koelblok halen!! Daar zit koelpasta tussen en dan moet je dat vervangen. Kost wel niks, maar apart klusje. En niet het stof wegblazen in een DVD speler of zoiets.

De stofzuiger kan ook, maar je hebt kans op statische lading en je haalt niet alles weg. Borstel erbij en eventueel een draadje kunststof om door de sleuven van het koelblok  te prikken. Je kan ook een spuitbus lucht halen bij een bouwmarkt of Action.

Als er een lampje (LED)  brandt op je moederbord, dan is er nog spanning ook al is de stekker los. Even wachten tot hij uit is!! Anders loop je kans op een dikke optater.

92 graden is veel, maar meestal overleeft een computer dat wel. Die kunnen tot 105 graden.

Succes! Het is niet moeilijk. Beetje de hersens erbij. Jij kunt dat wel en anders vraag je het maar.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #32 Gepost op: 2017/09/11, 16:37:55 »
Stofmaskertje halen bij de bouwmarkt en uitblazen die kast. Vooral het grote aluminium koelblok onder je processor. Niet de processor van je koelblok halen!! Daar zit koelpasta tussen en dan moet je dat vervangen. Kost wel niks, maar apart klusje. En niet het stof wegblazen in een DVD speler of zoiets.

De stofzuiger kan ook, maar je hebt kans op statische lading en je haalt niet alles weg. Borstel erbij en eventueel een draadje kunststof om door de sleuven van het koelblok  te prikken. Je kan ook een spuitbus lucht halen bij een bouwmarkt of Action.


Het verstandigste is naar mijn mening om eerst (voorzichtig!!) te stofzuigen. Netstekker er uit en zo min mogelijk aanraken
en daarna na te blazen met lucht (bv met luchtspuitbus van de Action). Als je meteen begin te blazen, dan heb je kans
dat je de lucht in de lagers van de fans blaast. Als  je zuigt of blaast wel even de fan(s) tegenhouden. Ook moet je
controleren of de fans het doen en of het koellichaam (met fan) wel goed zit van de CPU, anders opnieuw vastzetten
met nieuwe koelpasta (niet teveel pasta!!). 92 celsius is wel veel te hoog (als dat klopt) en leidt
uiteindelijk onherroepelijk tot schade en wat gezegd wordt, de cpu gaat langzamer als de temp te hoog wordt. Maar nogmaals, iemand erbij met ervaring is wel verstandig.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/11, 16:41:32 door aartje »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #33 Gepost op: 2017/09/12, 19:40:40 »
Hallo Naadje,

Ik moest wat in Windows doen. Dan vervang ik de harde schijf door de oude met Windows. Tja, zwarte dag dus :D . De kast open en de stekkers overzetten maar. Eerst even wachten tot het LEDje uitging natuurlijk.

Nu bleek mijn eigen PC ook hard toe aan ontstoffen. Foei, wat zat dat koelblok vol.

Hierbij ter lering, stichting en vermaak een foto, zojuist even gemaakt:



Klik op de foto om hem te zien of te downloaden op volle grootte als je dat zou wilen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #34 Gepost op: 2017/09/12, 19:57:20 »
En zo ziet hij er uit als de boel schoongemaakt is. Ik heb overigens een goedkope membraancompressor met schone lucht, niet eentje met olie erbij.



groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Naadje

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #35 Gepost op: 2017/09/13, 02:03:19 »
Stofmaskertje halen bij de bouwmarkt en uitblazen die kast. Vooral het grote aluminium koelblok onder je processor. Niet de processor van je koelblok halen!! Daar zit koelpasta tussen en dan moet je dat vervangen. Kost wel niks, maar apart klusje. En niet het stof wegblazen in een DVD speler of zoiets.

De stofzuiger kan ook, maar je hebt kans op statische lading en je haalt niet alles weg. Borstel erbij en eventueel een draadje kunststof om door de sleuven van het koelblok  te prikken. Je kan ook een spuitbus lucht halen bij een bouwmarkt of Action.


Het verstandigste is naar mijn mening om eerst (voorzichtig!!) te stofzuigen. Netstekker er uit en zo min mogelijk aanraken
en daarna na te blazen met lucht (bv met luchtspuitbus van de Action). Als je meteen begin te blazen, dan heb je kans
dat je de lucht in de lagers van de fans blaast. Als  je zuigt of blaast wel even de fan(s) tegenhouden. Ook moet je
controleren of de fans het doen en of het koellichaam (met fan) wel goed zit van de CPU, anders opnieuw vastzetten
met nieuwe koelpasta (niet teveel pasta!!). 92 celsius is wel veel te hoog (als dat klopt) en leidt
uiteindelijk onherroepelijk tot schade en wat gezegd wordt, de cpu gaat langzamer als de temp te hoog wordt. Maar nogmaals, iemand erbij met ervaring is wel verstandig.

Dank je voor de tips! Iemand met meer ervaring erbij zou zeker erg handig zijn, helaas maar het is me met veel geluk en behulp van youtube al veel gelukt!
Hoe kan ik controleren of de fans het doen?


Offline Naadje

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #36 Gepost op: 2017/09/13, 02:04:14 »
En zo ziet hij er uit als de boel schoongemaakt is. Ik heb overigens een goedkope membraancompressor met schone lucht, niet eentje met olie erbij.



groet,

Just

Bedankt voor de foto' s en de info! Dat geeft me al een beter beeld.

Offline Naadje

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #37 Gepost op: 2017/09/13, 02:07:59 »
Op mijn netbook (Samsung N210plus) met 2 GB geheugen draait Mint Mate 17.3 (32bit!) uitstekend.
Maar 4 GB is natuurlijk veel ruimer. Dan kan je ook makkelijker met een 64bits installatie werken en
kan je ook bv Windows7 (32bits) onder Virtualbox (onder Ubuntu of Mint) installeren voor de enkele
keren dat je windows echt nodig hebt (2GB toewijzen aan Windows)

Toch blijf ik er bij dat je iemand in je omgeving moet zoeken die ervaring heeft met Linux (Ubuntu/Mint).
Het is toch veel makkelijker communiceren met zo iemand  als je beiden achter je computer zit.
Je zou daarvoor ook een steunpunt kunnen zoeken in jouw omgeving.
En verder zou je je toch iets moeten inlezen in Linux.

Wat ik belangrijk vind voor een installatie is de indeling van je harddisk, al voor je met de echte
installatie begint! Bedenk dat van te voren en stel dat hier ter discussie.
Je kan je disk met een Live-systeem  indelen.
 En je moet zeker niet met ge-encrypte filesystemen (of LVM) gaan werken.
Dat maakt het maar nodeloos ingewikkeld en traag.
Als je dan, als alles werkt, alles nog een keer overdoet maar dan met   bv. een 128 GB SSD  als root-disk, die ook niet meer duur zijn, dan kan je nog jaren voort.

Dat klinkt ook goed, enig idee waar ik dat kan halen en waar ik op moet letten? is dat voor iedere pc hetzelfde? (128 GB SSD  als root-disk)


Offline aartje

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #38 Gepost op: 2017/09/13, 08:28:04 »

Als je dan, als alles werkt, alles nog een keer overdoet maar dan met   bv. een 128 GB SSD  als root-disk, die ook niet meer duur zijn, dan kan je nog jaren voort.

Dat klinkt ook goed, enig idee waar ik dat kan halen en waar ik op moet letten? is dat voor iedere pc hetzelfde? (128 GB SSD  als root-disk)
Is het al gelukt om je temperatuur omlaag te brengen ? (Fans en  montage koelblok controleren en computer schoonmaken). Je kan met Synaptic het pakket "lm-sensors"  installeren. Daarna kan je met het commando "sensors" de temperatuur zien.

Bij mij geeft dit nu:
======
$ sensors
acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1:        +30.0°C  (crit = +110.0°C)

k10temp-pci-00c3
Adapter: PCI adapter
temp1:        +19.5°C  (high = +70.0°C)
=======
Dat zou toch je eerste prioriteit moeten zijn.  Ik zou pas nieuwe zaken aanschaffen als je een goed ge-installeerd en
(redelijk) snel systeem hebt met je oude HD. Wat SSD's betreft, Samsung (EVO) is altijd goed.  tegenwoordig is geloof
ik 256GB de minimale standaard geworden, maar 128 GB is misschien nog iets goedkoper. Ik zie dat je moederboard Sata2 (en niet 3 , 600 MB/s vs 300 MB/s) ondersteunt. Je hoeft dus niet persee de snelste
SSD aan te schaffen. Maar maak hier een ander topic
van nadat je computer goed werkt (!!!!)
« Laatst bewerkt op: 2017/09/13, 09:00:02 door aartje »

Offline Naadje

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #39 Gepost op: 2017/09/18, 00:45:32 »

Als je dan, als alles werkt, alles nog een keer overdoet maar dan met   bv. een 128 GB SSD  als root-disk, die ook niet meer duur zijn, dan kan je nog jaren voort.

Dat klinkt ook goed, enig idee waar ik dat kan halen en waar ik op moet letten? is dat voor iedere pc hetzelfde? (128 GB SSD  als root-disk)
Is het al gelukt om je temperatuur omlaag te brengen ? (Fans en  montage koelblok controleren en computer schoonmaken). Je kan met Synaptic het pakket "lm-sensors"  installeren. Daarna kan je met het commando "sensors" de temperatuur zien.

Bij mij geeft dit nu:
======
$ sensors
acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1:        +30.0°C  (crit = +110.0°C)

k10temp-pci-00c3
Adapter: PCI adapter
temp1:        +19.5°C  (high = +70.0°C)
=======
Dat zou toch je eerste prioriteit moeten zijn.  Ik zou pas nieuwe zaken aanschaffen als je een goed ge-installeerd en
(redelijk) snel systeem hebt met je oude HD. Wat SSD's betreft, Samsung (EVO) is altijd goed.  tegenwoordig is geloof
ik 256GB de minimale standaard geworden, maar 128 GB is misschien nog iets goedkoper. Ik zie dat je moederboard Sata2 (en niet 3 , 600 MB/s vs 300 MB/s) ondersteunt. Je hoeft dus niet persee de snelste
SSD aan te schaffen. Maar maak hier een ander topic
van nadat je computer goed werkt (!!!!)

Ik heb hem net open gemaakt en afgestoft(het was inderdaad erg nodig!)
Verder heb ik nog niks speciaals op mijn pc gedaan en is het getal toch al flink omlaag, ik stream films en youtube wordt hier vaak bekeken en merk dat ook mijn internet erg traag reageert en hapert of dit nu door de pc komt??
Mijn usb stick is nog op mijn werk dus kon nog geen ander systeem erop zetten.
 
System:    Host: othmaniguettari-MS-7592 Kernel: 4.4.0-53-generic x86_64 (64 bit gcc: 5.4.0)
           Desktop: Cinnamon 3.2.6 (Gtk 3.18.9-1ubuntu3.1)
           Distro: Linux Mint 18.1 Serena
Machine:   Mobo: MSI model: G41M-P25 (MS-7592) v: 6.0
           Bios: American Megatrends v: V28.0 date: 03/19/2010
CPU:       Dual core Pentium E5400 (-MCP-) cache: 2048 KB
           flags: (lm nx sse sse2 sse3 ssse3 vmx) bmips: 14400
           clock speeds: max: 2700 MHz 1: 1203 MHz 2: 1203 MHz
Graphics:  Card: Intel 4 Series Integrated Graphics Controller bus-ID: 00:02.0
           Display Server: X.org 1.18.4 drivers: intel (unloaded: fbdev,vesa)
           tty size: 80x24 Advanced Data: N/A for root
Audio:     Card Intel NM10/ICH7 Family High Definition Audio Controller
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:1b.0
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.4.0-53-generic
Network:   Card: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller
           driver: r8169 v: 2.3LK-NAPI port: e800 bus-ID: 02:00.0
           IF: enp2s0 state: up speed: 100 Mbps duplex: full mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 320.1GB (3.9% used)
           ID-1: /dev/sda model: ST3320613AS size: 320.1GB temp: 27C
Partition: ID-1: / size: 291G used: 9.7G (4%) fs: ext4 dev: /dev/dm-0
           ID-2: /boot size: 472M used: 60M (14%) fs: ext2 dev: /dev/sda1
           ID-3: swap-1 size: 2.11GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/dm-1
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 47.0C mobo: N/A
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 176 Uptime: 10 min Memory: 901.9/1965.7MB
           Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 5.4.0
           Client: Shell (sudo) inxi: 2.2.35

Offline Naadje

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #40 Gepost op: 2017/09/18, 00:55:56 »
sensors
coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0:       +42.0°C  (high = +76.0°C, crit = +100.0°C)
Core 1:       +30.0°C  (high = +76.0°C, crit = +100.0°C

Ik zal de pc nog een keer openen want ben de  Fans en  montage koelblok controleren vergeten

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #41 Gepost op: 2017/09/18, 09:51:49 »
Hallo Naadje,

Ja, dat zijn normale temperaturen! Die van 42 zou vermoedelijk nog wat richting de 30 kunnen gaan, maar helemaal gelijk zijn ze in mijn ervaring nooit.

En merk je nu wat snelheidsverbetering?

Dat slome van jouw Internet, is dat draadloos internet (WiFi)? Probeer eens zo'n site om je internetsnelheid te testen? Ik ga meestal naar http://www.speedtest.net/. Laat de waarden weten. Dan kunnen wij daar eens naar kijken.

Je bent prima bezig!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Naadje

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #42 Gepost op: 2017/09/18, 11:32:41 »
Hallo Naadje,

Ja, dat zijn normale temperaturen! Die van 42 zou vermoedelijk nog wat richting de 30 kunnen gaan, maar helemaal gelijk zijn ze in mijn ervaring nooit.

En merk je nu wat snelheidsverbetering?

Dat slome van jouw Internet, is dat draadloos internet (WiFi)? Probeer eens zo'n site om je internetsnelheid te testen? Ik ga meestal naar http://www.speedtest.net/. Laat de waarden weten. Dan kunnen wij daar eens naar kijken.

Je bent prima bezig!

groet,

Just


Offline HWE64

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #43 Gepost op: 2017/09/18, 11:46:13 »
Ik weet niet wat Just ervan vindt maar ik vind dit erg laag. Op speedtestzit ik veel hoger , vooral Up load. Ik heb het laagste contract bij KPN.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Naadje

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #44 Gepost op: 2017/09/18, 13:15:20 »
Ik heb deze formule bij scarlet

internet Loco
zorgeloos surfen

Onbeperkt1 surfen
(1. Onbeperkt internet: De internetdiensten van Scarlet zijn uitsluitend bestemd voor privé gebruik. De downloadsnelheid wordt beperkt tot 3 Mbps zodra je een surfvolume van 500 GB per maand overschrijdt. Deze snelheid is voldoende om te surfen op het internet, voor standaard e-mail gebruik en video streaming... Wanneer je 500 GB bereikt hebt, heb je de mogelijkheid om via de Comfort-optie extra surfvolume te bestellen voor € 5 per maand. Hiermee kan je tot 500 GB extra verbruiken zonder snelheidsbeperking.)
Max. downloadsnelheid 50 Mbps
35€ per maand

Ik zit zelden over de 500 gb verbruik, blijf meestal rond de 300gb

Offline Nero

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #45 Gepost op: 2017/09/18, 13:32:48 »
(...) maar ik vind dit erg laag.
Appelen <> Peren...
Scarlet is VDSL, geen kabel of fiber.
Zelf zit ik -ook Scarlet- rond de 50Mb, een vriend met Scarlet haalt zelf 70Mb. Afhankelijk van de afstand tot de verdeelkast.

Btw, ben vorige maand over de 500GB gegaan, met dank aan de 24/7 torrents - uitsluitend Linux iso's.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #46 Gepost op: 2017/09/18, 14:54:36 »
Hoi Nero,

Bedankt voor je inbreng! Nou zit je nooit op het maximum van je provider, maar Naadje zit op de helft. Dan mag je toch wel een beetje klagen, lijkt mij?

Zeg Naadje, loopt er wel naast het stroomsnoer en van je monitor ook nog een ander kabeltje naar je PC? Zo'n netwerkkabeltje ...

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Naadje

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #47 Gepost op: 2017/09/18, 15:34:52 »
Hoi Nero,

Bedankt voor je inbreng! Nou zit je nooit op het maximum van je provider, maar Naadje zit op de helft. Dan mag je toch wel een beetje klagen, lijkt mij?

Zeg Naadje, loopt er wel naast het stroomsnoer en van je monitor ook nog een ander kabeltje naar je PC? Zo'n netwerkkabeltje ...

groet,

Ja de router staat boven de pc, en is met elkaar verbonden via een netwerkkabel, ook is er wifi maar ook daar is de verbinding niet wat het moet zijn.

Just

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #48 Gepost op: 2017/09/18, 15:57:19 »
Nou Naadje,

Dan is dat Internet van jou knudde naar mijn idee. Even wachten op nero zijn reactie ...

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: traag, totale leek HELP!!
« Reactie #49 Gepost op: 2017/09/18, 16:55:12 »
Zoals gemeld: VDSL, over gewoon koperpaar. Is dus wel behoorlijk als je richting 30Mb gaat. In de praktijk is dat diskwijls sneller dan de beloofde snelheden van Telenet is mijn ervaring. Het hangt dus uitsluitend af van de afstand tot de verdeelkast. Ik zit op zo'n 100m, m'n maat op 15m van de kast.