Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu naast Ubuntu  (gelezen 1159 keer)

Michielvsb

  • Gast
Kubuntu naast Ubuntu
« Gepost op: 2007/12/28, 22:01:16 »
Hallo,

Nu ik enkele Linux-systemen uitgetest heb, denk ik dat ik toch beter af ben met KDE dan met GNOME. Hierdoor zou ik graag Kubuntu installeren, maar Ubuntu behouden. Komt dit in orde met GRUB? Moet ik ook een nieuwe swap- en home-partitie maken?

Alvast bedankt,
Michiel

Offline Martin

  • Lid
Kubuntu naast Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/28, 22:27:31 »
je kunt ook via synaptic kubuntu-desktop installeren, en dan bij het log-in scherm als standaard sessie KDE kiezen. Dan heb je de Kubuntu desktop, de KDE programma's en al je bestanden tot je beschikking, en kan je als je wilt soms weer even terug schakelen naar GNOME.


Groeten, Martin

Offline siegi

  • Lid
Kubuntu naast Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/28, 22:51:14 »
Let wel op als je via kde erbij zet via kubuntu-desktop te installeren.
qt-gtk-engine heeft een conflict met de theme manager van gnome.  
Het pakketje zorgt er trouwens voor dat gtk (gnome) programma's mooi integreren in kde.
Als je de theme manager van gnome terug wil gebruiken zal je qt-gtk-engine moeten verwijderen.

Offline Double12

  • Lid
Kubuntu naast Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/28, 23:10:05 »
Maar als je echt twee aparte distributies los van elkaar wilt installeren:
Je installeert de tweede distributie op een aparte partitie. Op deze partitie zal ook de nieuwe grub bootloader worden neergezet, maar deze neemt ook de gegevens van de eerste bootloader over. In de lijst van de nieuwe bootloader komen dan dus beide distributies te staan.

De nieuwe distributie zal ook je bestaande swap-partitie gebruiken, want die is gewoon vrij als de eerste distributie niet draait.

Van de Home-partitie weet ik niet af, ik zelf had die namelijk gewoon op de partitie erbij gezet waar ook der rest van het systeem staat.

Misschien ben ik een beetje vaag met het woord "distributie", maar daarmee bedoel ik gewoon de twee aparte installaties van Ubuntu en Kubuntu.

Michielvsb

  • Gast
Kubuntu naast Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/29, 09:00:56 »
Ok, bedankt. Ik was gisteren nog een artikel tegengekomen over het installeren de kubuntu-dekstop via het commando:

sudo apt-get install kubuntu-desktop

Gisteren ging het niet helemaal goed, dus ik ga het nu eens opnieuw proberen.

Offline Double12

  • Lid
Kubuntu naast Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/29, 10:29:33 »
Citaat van: Michielvsb
Ok, bedankt. Ik was gisteren nog een artikel tegengekomen over het installeren de kubuntu-dekstop via het commando:

sudo apt-get install kubuntu-desktop
Dat is gewoon hetzelfde maar dan via de commandline in plaats van met Synaptic.