Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) cijfers boven elkaar typen  (gelezen 4275 keer)

Offline hvb

  • Lid
(opgelost) cijfers boven elkaar typen
« Gepost op: 2013/11/04, 21:00:01 »
Hoe kan ik na een letter 2 cijfers boven elkaar typen, waarvan de ene iets onder de regel staat en de andere  er iets boven (zie bijlage).
Ik heb het geprobeerd in writer met sub- en superscript, maar dan krijg ik de cijfers niet boven elkaar. Toch moet het mogelijk zijn met LO-math, maar ik weet niet hoe.

Een ander probleem is om een streepje boven een (hoofd)letter te krijgen, onderstrepen is niet moeilijk.
Het toetsenbord heeft wel een bovenstreep, maar dat is geen dood teken. 

Hans
« Laatst bewerkt op: 2013/11/05, 21:38:03 door hvb »

Re: cijfers boven elkaar typen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/04, 21:05:31 »
P_3^3 geeft dan wat je wil.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline hvb

  • Lid
Re: cijfers boven elkaar typen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/04, 21:14:25 »
P_3^3 geeft dan wat je wil.

Als ik jouw tekst in writer plak verandert er niks. Bij handmatig intypen krijg ik P_33

Re: cijfers boven elkaar typen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/04, 21:28:06 »
M sup 1 sub 2

In de vergelijkingseditor van libreoffice werkt dit.

Offline hvb

  • Lid
Re: cijfers boven elkaar typen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/04, 21:37:01 »
M sup 1 sub 2

In de vergelijkingseditor van libreoffice werkt dit.

Wat bedoel je met vergelijkingseditor, waar vind ik die of wat is dat?

Re: cijfers boven elkaar typen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/04, 22:28:57 »
insert -> object -> formula
Onderin het scherm zie je dan een grote witte balk waar je die code kunt typen.

Je krijgt dan alleen wel de letter in cursief, hoe je die recht zet weet ik zo gauw niet. Ik gebruik eigenlijk uitsluitend LaTeX voor schrijfwerk.

Offline wowo

  • Lid
Re: cijfers boven elkaar typen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/04, 22:47:32 »
Snap er zelf nog niet veel van deze taal maar hiermee krijg je in ieder geval de letter M "gewoon":
%MU sup 1 sub 2
Wel leuk om geleerd te hebben dat je hierbij in feite alle ingewikkelde formules kan maken.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline hvb

  • Lid
Re: cijfers boven elkaar typen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/04, 22:59:06 »
Snap er zelf nog niet veel van deze taal maar hiermee krijg je in ieder geval de letter M "gewoon":
%MU sup 1 sub 2
Wel leuk om geleerd te hebben dat je hierbij in feite alle ingewikkelde formules kan maken.

Ik was ondertussen al aan het zoeken geslagen op internet en het invoegen met object-formule al gevonden, zelfs jouw hoofdletterherstel.

Het punt is dat ik waarschijnlijk iets fout doe of juist iets vergeet. Als ik deze tekst intyp in het onderste venster wordt het letterlijk weergegeven in het hoofdvenster, dus met jouw rechtopstaande letter (plakken lukt niet).
Wat kan ik nog meer doen of of laten?
 

Offline wowo

  • Lid
Re: cijfers boven elkaar typen
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/04, 23:32:45 »
?
Als je %MU sup 1 sub 2 in het onderste venster typt en vervolgens een "enter" geeft.
Dan komt er bij mij in het bovenste venster (in een apart object-venster) het juiste resultaat.
Zie bijlages.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline hvb

  • Lid
Re: cijfers boven elkaar typen
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/04, 23:41:31 »
?
Als je %MU sup 1 sub 2 in het onderste venster typt en vervolgens een "enter" geeft.
Dan komt er bij mij in het bovenste venster (in een apart object-venster) het juiste resultaat.
Zie bijlages.

Je was me net voor, ik had de spaties tussen sup en 1 en tussen sub en 2 vergeten. 
Wowo en Free the bee bedankt, ik ben bijna  tevreden.

Nu nog een liggend streepje boven een letter (het 2e punt) en ik kan rustig slapen, en anders zien we morgen wel verder.

Offline wowo

  • Lid
Re: cijfers boven elkaar typen
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/04, 23:57:17 »
Bedoel je soms dit ?
Zie bijlage.
Dit kan je krijgen door:
Klikken met rechter muisknop > Stijl > Streep boven
En vervolgens de gewenste letter.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: cijfers boven elkaar typen
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/05, 19:55:16 »
En in de vergelijkingseditor doe je dat met
overline M
Overigens werkt mijn verkorte weergave van mijn eerste antwoord ook in de vergelijkingseditor hoor
« Laatst bewerkt op: 2013/11/05, 19:58:06 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: cijfers boven elkaar typen
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/05, 20:07:37 »
Voor de rechte letters gebruik je func (van functie)
func M geeft dan gewoon de rechte letter. Wil je daar een streep boven, dan moet je dit tussen accolades zetten en "overline" ervoor zetten.
overline{func M}
Bemerk dat func voor alle letters werkt zonder dat je het Griekse alfabet moet kennen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline hvb

  • Lid
Re: cijfers boven elkaar typen
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/05, 21:35:41 »
wowo: 

Dat bovenstreepje is precies wat ik zocht, ik denk niet dat ik het zelf gevonden zou hebben. De helpfunctie is bij mij grotendeels in het engels, alleen de  tab: inhoud is nederlands.
Om de letters rechtop te krijgen geef je voor de M een voorbeeld: %MU. Dit werkt prima, maar als ik % en U bij een andere letter (I, P en C) gebruik, werkt het niet. Heb ik dan een andere letter nodig? Is hier een algemene regel voor?  (griekse alfabet van prosper?)

Prosper:

Jouw eerste antwoord werkt wel, ik had vergeten dat het dakje een dode letter is, vandaar de fout. Deze schrijfwijze is zeker handig en snel, hier ga ik mee verder.
Func is inderdaad ook een mogelijkheid, het nadeel is dat het voor elke (hoofd)letter herhaald moet worden.
Ik heb in mijn  ingescande en met ocr bewerkte "verslag" de formule toch maar schuin laten staan, vind ik wel zo mooi en duidelijk.
Het streepje boven de M had ik alleen nodig in gewone tekst, maar ik weet nu in ieder geval hoe het in een formule moet.

Jullie allebei ten zeerste bedankt, ik zal opgelost boven dit draadje zetten, maar voor elke aanvulling houd ik mij aanbevolen.

hans