Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Webserver kapot: nieuweling aan het werk  (gelezen 3717 keer)

Offline Roycoman

  • Lid
Webserver kapot: nieuweling aan het werk
« Gepost op: 2011/03/06, 21:00:13 »
Hallo allemaal, ik ben een nieuweling met Ubuntu (3 weken) en ben nu al weer 2 hele dagen bezig met het 'repareren' van mijn webserver.
Ik ben misschien erg rommelig bezig geweest, maar 3/4 van de tijd zit in zoeken van informatie, die bijna nooit echt duidelijk is beschreven voor beginners.
Het is echt try & error... tot het werkt of niet.

Wat heb ik gedaan:
Ik gebruik Ubuntu studio 10.10
direct na de installatie heb ik apache en PHP5 geinstalleerd, dit draaide direct.
Maar ik kwam erachter dat ik met Joomla allerlei rechtenproblemen had. (Ik pas o.a. nogal eens css bestanden aan van net geinstalleerde componenten.)

Vorige week dacht ik maar eens met ibapache2-mod-php5 te gaan beginnen, dat lukt aardig, maar het rechten probleem bleef.
Ik kwam een tutorial tegen over SuExec maar kreeg een probleem met de configuratie er van: ik kon het config bestand nergens vinden, en de documentatie is nogal karig, zeker als je niet veel weet van de materie.

Dus ben ik gestopt met Suexec, en kwam het ei van columbus tegen: ISP config.
Na de installatie was http://localhost nog wel te bereiken, maar ik kwam met geen mogelijkhed op de ISPconfig pagina's.

De vermoeidheid en lichte paniek sloeg toe en ik heb alles zo goed als het ging gedeinstalleerd.
Ik dacht wel even opnieuw te beginnen, maar helaas.. ik krijg geen resultaat, al 2 dagen niet.

Ik begrijp dat mijn beschrijving nogal a-technisch is, maar eigenlijk wil ik gewoon opnieuw beginnen, maar heb geen idee hoe.
daarnaast zou ik advies kunnen gebruiken over welke webserver voldoende is voor het ontwikkelen van (joomla) sites, met de mogelijkheid
om als 'gewone' gebruiker bestanden aan te passen (eventueel via ftp)

[EDIT ]Wat ik vergat te zeggen: bij het opnieuw installeren krijg ik deze foutmelding: prive@ubuntu:~$ sudo su
[sudo] password for prive:
root@ubuntu:/home/prive# aptitude install mysql-server mysql-client
No packages will be installed, upgraded, or removed.
0 packages upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 3 not upgraded.
Need to get 0B of archives. After unpacking 0B will be used.
E: Kon vergrendeling /var/lib/apt/lists/lock niet verkrijgen - open (11: Resource temporarily unavailable)
E: Couldn't lock list directory..are you root?[/EDIT]


Bedankt voor jullie aandacht!

Roy
« Laatst bewerkt op: 2011/03/06, 21:15:40 door Roycoman »

Re: Webserver kapot: nieuweling aan het werk
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/07, 00:02:54 »
Heb/had je bijv Synaptic of een andere pakketmanager nog open staan?
Zo niet, open een terminal en type sudo apt-get install mysql-server mysql-client
Lukt het dan nog niet stop dan eerst de Apache server, installeer dan je pakketten en start dan de Apache server weer.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Roycoman

  • Lid
Re: Webserver kapot: nieuweling aan het werk
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/07, 00:43:43 »
Bedankt voor je antwoord Gijsbert,

Ik heb intussen alles grondig verwijderd en opnieuw geinstalleerd,
het probleem waar ik nu nog tegen aan loop is dat localhost niet wordt gevonden door de browser.

Ik dacht het op te lossen door : echo "ServerName localhost" | sudo tee /etc/apache2/conf.d/fqdn
omdat ik dit in een forum las, maar geen resultaat.

Voor de zekerheid heb ik jouw procedure ook nog eens gevolgd, maar ik heb nog steeds geen resultaat als ik via de browser naar localhost ga..

ik had wel een probleem met het aanamaken van de info.php Als ik namelijk:
vi /var/www/info.php in de terminal toepas en <?php phpinfo() ?> er in zet, dan weet ik niet hoe het bestand op te slaan.  die heb dus ik als root handmatig gemaakt.

Ik heb zo ontzettend veel gezocht, ik krijg bijna zin om ubuntu helemaal opnieuw te installeren mdat het de eerste keer wel goed ging. Alleen kan ik dan met alles opnieuw beginnen natuurlijk.



Offline Roycoman

  • Lid
Re: Webserver kapot: nieuweling aan het werk
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/07, 01:27:29 »
Inmiddels draait Apache, php5 en Mysql weer ^-^
Ik heb de fout (uiteraard) zelf veroorzaakt, door in sites-available in 000-default gisteren een 'aanpassing' te doen.
deze is ongedaan gemaakt, en het werkt dus weer.

Nu heb ik nog een vraag natuurlijk: Is het mogelijk om met enkel Lamp geinstalleerd als gebruiker in de juiste groep, Joomla te installeren, componenten
te installeren, en bestanden aan te passen zonder de rechten problemen?

En als dat kan: hoe stel ik mijn rechten dan in?
want als ik google kom ik op steeds uitgebreidere paketten waardoor ik me zelf in de moeilijkheden breng. Ik wil eigenlijk alleen maar websites maken en niet te veel mijn eigen host zijn... (of is dat vloeken in de kerk?)

bedankt!
roy

Re: Webserver kapot: nieuweling aan het werk
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/07, 08:26:50 »
Ik heb zelf geen Joomla, hier een stukje over rechten instellen. http://www.wessels-softtechniek.nl/training-enof-workshop/van-xp-naar-linux/35-bestandsrechten-joomla-15 Misschien kan je er iets mee.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Roycoman

  • Lid
Re: Webserver kapot: nieuweling aan het werk
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/07, 09:42:01 »
Bedankt voor de tip, maar ik weet wel hoe het moet met rechten vanaf de web-ontwikkel kant, maar ik krijg het nog niet voor elkaar om die rechten zo in te stellen dat ik mezelf de juiste omgeving kan geven om lekker met Joomla kan werken.  Maar ik ga er vandaag eens mee aan de slag.

Re: Webserver kapot: nieuweling aan het werk
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/07, 19:45:09 »
wat betreft dat rechtenprobleem, je zou je rechten natuurlijk kunnen aanpassen...

sudo chown -R www-data:www-data /var/www/

Volgens mij moet je hiermee Joomla! weer de rechten gegeven hebben om dingen aan te passen. Ga je handmatig met bestanden in /var/www/ aan de slag, dan moet je die rechten zo aanpassen:

sudo chown -R gebruikersnaam:gebruikersnaam /var/www/

En als je klaar bent alles weer terugzetten naar www-data.

/var/www/ evt. veranderen als je het pad naar de webdirectory hebt aangepast. Ik heb bij mijzelf bijvoorbeeld het pad laten wijzen naar bijv. /home/gebruikernaam/website.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Roycoman

  • Lid
Re: Webserver kapot: nieuweling aan het werk
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/08, 11:24:06 »
Inderdaad, dat heb ik gedaan en ik heb inmiddels de hele boel draaiend door mezelf ook aan de www-data groep toe te voegen. Nu kan ik redelijk goed bestanden in joomla's filesysteem aanpassen & verwijderen.
Bestanden aanmaken, wijzigen en wissen doe ik wel met sudo nautilus, want als lid van www-data en eigenaar van de mappen en bestanden,
kan ik dit toch niet zonder doen. Maar dat is geen probleem, het is even wennen aan de manier van werken.

Je zou zeggen dat ik toch best de super-eigenaar van de bstanden zou kunnen worden: dat kan wel, maar dan werkt joomla weer niet zoals het hoort bij installeren/wijzigen componenten of aanpassen van configutatie.

Dus voorlopig werkt dit het beste voor me tot nu toe.

bedankt voor alle reacties!


Offline Roycoman

  • Lid
Re: Webserver kapot: nieuweling aan het werk
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/08, 14:30:32 »
haha,

Het is toch niet zoals ik dacht.
ik ben user piet in groep www-data (mijn hoofdgroep momenteel)
Als ik deze opdrachten via de terminal doe om de webfolder toe te voegen aan groep www-data en owner piet:
sudo su
sudo chown -R piet:www-data /var/www/website  (eigenaar en groep maken voor de webmap)

cd /var/www/website (cd naar de webmap)

sudo find . -type f -exec chmod 644 {} \;   (bestanden op chmod 644 zetten)
sudo find . -type d -exec chmod 755 {} \;  (mapen op 755 zetten)

De bovenstaande zijn de juiste instellingen voor Joomla  in var/www

bestanden aanpassen, plaatsen, wissen via ubuntu mapsysteem: (ik weet de exacte naam niet)
Wanneer ik met sudo nautilusbijvoorbeeld mappen of foto's in mijn images map plaats, wordt de eigenaar: root (da's dus niet goed)
dat is logisch, want ik ben op dat moment root van wege sudo nautilus

Dus, zit je in de juiste groep: www-data;
ben je als user lid van die groep;
en ben je ingelogd bij ubuntu als die user, dan kun je volgens mij met joomla doen wat je wilt, maar ook in je joomla mappen werken met ubuntu.

hopelijk heeft mijn weekendje doorklussen nut voor andere joomla gebruikers!


Offline Roycoman

  • Lid
Re: Webserver kapot: nieuweling aan het werk
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/09, 10:52:18 »
Mijn bovenstaande verhaal klopt niet helemaal blijkt vandaag.
De maprechten/bestandsrechten kun je (volgens mij) beter zo zetten:

cd var/www/joomlamapnaam:
sudo find . -type d -exec chmod 775 {} \;  
sudo find . -type f -exec chmod 664 {} \;  
Vandaag deed ik een handmatige update (joomla bestanden overschrijven) en alle mappen bestanden waren weer onschrijfbaar voor Joomla, vandaar dat de groep www-data nu ook meer schrijfrechten heeft.
Als je site live moet, of je bent klaar met installeren op Joomla wel jde juiste rechten terug zetten:
cd var/www/joomlamapnaam:
sudo find . -type d -exec chmod 755 {} \;
sudo find . -type f -exec chmod 644 {} \;


Aanvullingen en/of verbeteringen zijn meer dan welkom!

Re: Webserver kapot: nieuweling aan het werk
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/12, 22:19:35 »
Imo zul je toch altijd de joomla-bestanden op www-data:www-data moeten zetten. Jezelf in de www-data groep zetten helpt niet. Elk bestand dat je aanmaakt, zal dan ook onder je gebruikersnaam vallen en niet onder de gebruiker www-data. Volgens mij is dat een potentieel veiligheidslek.

Mijn methode die ik hierboven beschreef is natuurlijk ook niet waterdicht, maar werkt prima als je de stekker van internet eruit trekt ;) Klungelen met rechten heb ik nooit zo op prijs gesteld. Veel gedoe en er gaat altijd wel wat mis... Heb voor m'n eigen website alles maar één keer goed gezet en vervolgens altijd gewerkt met het aanpassen van de usergroup :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Roycoman

  • Lid
Re: Webserver kapot: nieuweling aan het werk
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/13, 21:01:41 »
Ik ben natuurlijk nieuw met het hele linux rechten systeem, maar zou het echt uitmaken hoe de je de gebruiker noemt?
Het gaat toch om de rechten en beperkingen van die gebruiker en niet om de naam? ik kan ook bedenken dat je met meerdere personen aan zo'n site werkt, dan zijn ook meerdere users nodig. Het is wel lastige materie..


Re: Webserver kapot: nieuweling aan het werk
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/13, 22:56:35 »
Apache maakt gebruik van de gebruiker www-data en de groep www-data. Je kunt dat wel veranderen, maar kost wel heea aan uitzoekwerk en het is volgens mij gewoon niet helemaal veilig.

Het beste is: alle mappen toewijzen aan gebruiker en groep www-data en vervolgens alle mappen onbeschrijfbaar maken, behalve dan degene die voor Joomla! wel beschrijfbaar moeten zijn. Zie ook:
https://help.ubuntu.com/community/Joomla
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline force317

  • Lid
Re: Webserver kapot: nieuweling aan het werk
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/08, 17:17:35 »
Niet direct een antwoord op jouw vragen misschien, maar ken je TurnkeyLinux ?

Joomla draaien ? Dat doe je nog het best via de volgende images die je kan installeren in een Virtualbox :

http://www.turnkeylinux.org/

De laatste nieuwe Joomla 1.6 staat op de 2e blz : http://www.turnkeylinux.org/joomla

Vind ik persoonlijk nog de makkelijkste manier.

Je hoeft niks te configureren aan het OS op je PC of Laptop zelf, alles draait netjes afzonderlijk in VirtualBox.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.