Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Open Source market voor Android  (gelezen 1282 keer)

Open Source market voor Android
« Gepost op: 2012/03/13, 01:50:29 »
Vast dat velen van jullie net als ik een Android telefoon of tablet hebben. Dus komt het ook vast vaak voor dat je urenlang op zoek bent naar een fantsoenlijke en betrouwbare app met natuurlijk het liefst een open source licentie. Dit kost dus vaak een hoop zoekwerk of je neemt genoegen met de meest bizarre voorwaarden om toch snel iets te heben waarmee je vooruit kan....

Het kan natuurlijk ook beter... Wanneer de FSF zich ermee gaat bemoeien bv ;) Die voeren namelijk een campagne genaamd Free Your Android. Vanuit dit project word uitgelegd waarom en waar Android toch niet zo perfect is als velen denken. Ik dacht tot voorkort nog dat Android op de Google Appsna helemaal open source is maar blijkbaar ontbreken er toch nog wat onderdeeltjes zoals o.a. ondersteuning voor GPS en bellen  :evil:

FSF is dus druk bezig met het aanvullen van de ontbrekende onderdelen om zo hun Replicant OS te kunnen bouwen. Ook hoort daarbij natuurlijk een vervanger voor de Android Market en die werkt al op de meeste telefoons. De market app heet F-droid en is in een woord GEWELDIG. Ik ga me zelfs niet uitlaten over de filter mogelijkheden want zoiets kan ik niet meer verwoorden voor een forum voor alle leeftijden  :P Gewoon Snel Installeren dus en zelf achter komen.

Er is maar een nadeel aan F-droid en dat is de nogal magere repo MAAR daar kunnen wij natuurlijk allemaal bij helpen door:


Als iedereen zijn favoriete en/of eigen apps aanmeld dan kunnen we de Google apps tegen volgende week geheel verwijderen (of hoeven we die niet met veel moeite installeren onder sommige roms)

Groeten, Socialdefect

[edit Johan: Alles in hoofdletters is net wat teveel van het goede ;)]
« Laatst bewerkt op: 2012/03/13, 02:47:42 door Johan van Dijk »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Open Source market voor Android
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/13, 17:01:18 »
Zeer veel dank voor je bericht. Meteen geïnstalleerd, gpsfix eropgezet en hup, welkom in Linux-land: "Dit toestel is niet ge-root. App kan niet verder." :-)

Re: Open Source market voor Android
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/13, 20:14:38 »
Citaat
[edit Johan: Alles in hoofdletters is net wat teveel van het goede ;)

Mijn excuses voor mijn geluidsloze gegil om aandacht... was nogal behoorlijk enthousiast gezien ik zelf ook al ruim een jaar lang pogingen heb ondernomen om een Open Source Market te maken. Ik ben alleen helaas geen programmeur dus kom nogal wat kennis tekort buiten de shell. Ben dus erg blij dat het idee ondertussen tastbaar is en natuurlijk ook dat de mannen van de FSF deze taak op zich hebben genomen  :)

Ik heb ondertussen mijn caps-lock toetsen vastgelijmd dus van mijn overweldigende schriftelijke geluidsniveau zal je als het goed is geen last meer hebben ;)

Zeer veel dank voor je bericht. Meteen geïnstalleerd, gpsfix eropgezet en hup, welkom in Linux-land: "Dit toestel is niet ge-root. App kan niet verder." :-)
Ik had nog helemaal niet meegekregen dat F-droid root nodig heeft  ??? Ik kan me ook echt niet bedenken waarvoor dat nodig zou zijn gezien alle functies als normale gebruiker zouden moeten kunnen draaien... (Edit: natuurlijk bedoel je ook dat GPSfix root nodig heeft wat veel lochisher overkomt :) )

Het rkan vaak behoorlijk pittig zijn om je vrije software te bevreiden van je "Gesloten" hardware die vaak ook nog eens bij elke update weer een beetje beter afgesloten word. Ben zelf gelukkig gisteren na een maand of 2 uiteindelijk geslaagd in het rooten en onveilig maken van mijn nieuwe HTC Desire Z. Deze telefoon had ik zelfs genomen omdat ik op de HTCDev site las dat er een officiele RUU van HTC zou zijn om de bootloader te unlocken.  Bricken lukte goed maar unlocken is me niet gelukt met de extreem simpele point & single-click  software recht van HTC.

Gelukkig zijn de devs van XDA vorige week tot het Eureka moment gekomen en is het ondertussen weer mogelijk om het ding te rooten en de ondertussen welgevreesde S-ON op S-OFF te krijgen. Dit hield wel in dat ik mijn ROM eerst mocht gaan downgraden naar Android 1.3.2, deze vervolgens kon gaan rooten en op S-OFF modus zetten zodat dan weer de Clockworkmod Recovery geflashed kan worden waarmee je dan uiteindelijk je custom ROM kan gaan installeren...... Heel wat werk dus en een redelijke kennis van Linux shell/opstartproces, partitionering, en de Android debugger is ook echt een minimale vereiste wil je je telefoon zeker niet permanent om zeep helpen.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/13, 20:16:39 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN