Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Subdomein installeren  (gelezen 4210 keer)

Subdomein installeren
« Gepost op: 2007/11/06, 16:36:59 »
Heb thuis een webservertje staan. Ik heb daar een domein voor (bijv.: www.mijndomein.nl) en ik wil er een subdomein aan toevoegen (bijv.: weblog.mijndomein.nl). Nu probeer ik deze handleiding te volgen:
https://help.ubuntu.com/community/LocalhostSubdomain?highlight=%28subdomain%29
Maar dit werkt om de een of andere reden niet.

Ik doe het volgende:
sudo /etc/hosts
Daaraan voeg ik toe:
127.0.0.1 weblog.localhost

Vervolgens doe ik:
sudo nano /etc/apache2/sites-available/myconfig

Daar voeg ik dit aan toe:

        DocumentRoot /home/username/mysite/
        ServerName weblog.localhost

       
                Options Indexes FollowSymLinks MultiViews +Includes
                AllowOverride None
                Order allow,deny
                allow from all
       

Opslaan e.d.

Ik enable de site:
sudo a2ensite myconfig

En herstart Apache2:
sudo /etc/init.d/apache2 restart

Als ik dan in mijn browser naar weblog.IP.NU.MM.ER ga, dan doet hij het niet.
Ga ik naar IP.NU.MM.ER dan gaat apache naar de directory die ik heb aangemaakt voor mijn subdomein. Beetje irri, want zo valt mijn normale website natuurlijk niet te bereiken.

Overigens maak ik gebruik van een andere computer in het netwerk, omdat mijn server geen grafische schil heeft. Wel zo veilig dacht ik.

Nu dus de vraag: wat doe ik verkeerd / wat moet ik nog meer instellen om mijn hoofdsite te laten bestaan en daarnaast een subdomein te zetten?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Subdomein installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/06, 22:52:08 »
Hoi

127.0.0.1 localhost  spreekt voor zichzelf
De website is alleen bereikbaar op de pc waarop de server draaid ;-)
Geen andere pc dat op eht netwerk aangesloten is zal de website via localhost kunnen bekijken of toegrijpen.

Gebruik een 10.0 of 192.168  ( private network ) om je server voor clients vrij te geven.

Een paar tips.

1. Maak gebruik van een vaste IP-nr ( 192.168.0.xxx)
2. in etc/hosts een regel invoegen
   192.168.0.xxx homeserver

3 apache2 VirtualHost aanleggen
  NameVirtualHost 192.168.0.xxx

 
  ....


Voor elke virtualhost die je aanlegd moet je de hosts file aanpassen zodat je erop kan toegrijpen.
Wil je dat meerdere pc's op verschillende sites en sub-domains op je homeserver willen toegrijpen.
Moet je op elke pc in je netwerk de hosts file aanpassen dat ziet er dan ongeveer zo uit

127.0.0.1 localhost
192.168.0.xxx homeserver blog.homeserver

Is dat teveel werk omdat je in huis meerdere pc's hebt staan
moet je gebruik maken van bind9 om in je thuisnetwerk een DNS-server te instaleren. ( zware kost )


Terwijl je bezig bent met uw server.
Is het misschien ook handig wat droge theorie te lezen. ( IP, TCP, Netwerk topologie,...)

Een IP-Nr is net zo maar een nummer :-)
Aan de hand van de eerste 2 paar nummers kan je al zien vanuit welk land,...
Een beetje theorie doet soms wonderen.

VEEEEEEEEL LEZEN !!!!

Subdomein installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/06, 23:16:55 »
Citaat
127.0.0.1 localhost  spreekt voor zichzelf
De website is alleen bereikbaar op de pc waarop de server draaid ;-)
Geen andere pc dat op eht netwerk aangesloten is zal de website via localhost kunnen bekijken of toegrijpen.
Klinkt mss vreemd, maar mijn website is gewoon vanaf de buitenwereld te benaderen. Ik kan hem ook benaderen via het interne ip-adres. Alleen lukt het mij niet om er een subdomein aan vast te knopen die naar een aparte map op de schijf gaat.

Als ik bijv. 192.160.9.99 intyp, gaat hij gewoon naar het vaste ip-adres van mijn server en laat hij mijn website zien.

Maar als ik bijv. weblog.192.160.9.99 intyp, doet hij niets maar geeft een error dat hij niet op de website kan komen.

In /etc/hosts stond al lang 127.0.0.1 localhost.
Daaronder heb ik toegevoegd 127.0.0.1 weblog.localhost.

Heb nu ook nog de
/etc/apache2/httpd.conf aangepast naar:

ServerName localhost
DocumentRoot /home/gebruikersnaam/public_html/



ServerName weblog.localhost
DocumentRoot /home/gebruikersnaam/weblog/
Maar dit helpt ook niet... :(
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Subdomein installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/07, 18:39:47 »
Maak je gebruik van DHCP ?
Indien ja gebruik een Vaste IP-Nr voor je server.

in de hosts file moet je dan de vate IP-Nr vermelden
zoals ik het al boven heb beschreven.

een 2de regel met dezelfde IP-Nr is niet nodig
je kan alles achter mekaar scrijven ;-)

192.168.xxx.xxx homeserver blog.homeserver ...

via 127.0.0.1 is het niet mogelijk de server vanuit het internet of ander netwerk te bereiken !!!!
dat gaat alleen via een vaste IP-Nr of via een IP-Nr dat door een DHCP gegeven word.

Vanaf apache2 kan je voor elke virtualhost een andere file maken in sites-available
en dan een virtuele link in de map sites-enabled aanleggen.

Voordat je verder gaat zou ik eens wat lezen over IP netwerken en TCP,...
zodat je weet hoe een IP-Nr opgebouwd word. Want dat is het belangrijkste ;-)

zodat je weet wat 127.0.0.1 is
en wat 10.0.0.1 en 192.168.0.1 netwerken zijn ,....

Vanaf dan kan je eens beginnen nadenken hoe je een server kan inrichten en de verbonden risikos die je neemd als je een server in het internet gaat brengen.

Ik kan het niet genoeg herhalen. Een homeserver is bij verschillende hosters niet toegelaten.
Het dommste wat je kan doe is vragenof het wel mag. Want dan komen de robots om de 5 minuten je IP.nr afroepen.

Voor onze Belgacom gebruikers gebeurd dat al automatisch en regelmatig voor elke gebruiker. OEPS

Nog enkele  links voor verschillende mogelijkheden
http://www.w3central.com/apache/subdomain-on-localhost/ --> subdomain
http://content.websitegear.com/article/subdomain_setup.htm --> subdomain
http://www.ubuntugeek.com/dns-server-setup-using-bind-in-ubuntu.html  --> DNS server

Subdomein installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/07, 23:45:42 »
Citaat van: sniper_david
Maak je gebruik van DHCP ?
Indien ja gebruik een Vaste IP-Nr voor je server.
Uiteraard maak ik gebruik van DHCP. Maar niet voor m'n server. Die heeft netjes een vast IP-adres buiten het bereik van de DHCP-pool. Net als de pc waar ik dit nu achter tik. Die heeft ook een vast IP-adres, zodat ik in staat ben om alleen deze pc toegang te verlenen tot mijn server (via ssh). Is trouwens ook nodig voor cups, omdat ik niet wil dat elke pc in mijn netwerk kan printen op mijn printer... ;)

Citaat
in de hosts file moet je dan de vate IP-Nr vermelden
zoals ik het al boven heb beschreven.
Ok, ik zal het eens op die manier proberen. Begrijp dan alleen niet hoe het kan dat met de huidige settings mijn website gewoon te benaderen is via m'n domeinnaam :D

Citaat
via 127.0.0.1 is het niet mogelijk de server vanuit het internet of ander netwerk te bereiken !!!!
Maar zoals het nu in de hosts-file staat, werkt het wel! Alleen het subdomein werkt dus niet...

Citaat
Vanaf apache2 kan je voor elke virtualhost een andere file maken in sites-available
en dan een virtuele link in de map sites-enabled aanleggen.
Dat probeer ik dus ook te doen, maar het werkt (nog) niet.

Citaat
Voordat je verder gaat zou ik eens wat lezen over IP netwerken en TCP,...
zodat je weet hoe een IP-Nr opgebouwd word. Want dat is het belangrijkste ;-)
Daar heb ik op zich wel een klein beetje verstand van... Heb niet voor niets m'n server draaiende gekregen (incl. mailserver ;)). Bovendien heb ik het netwerk zoals het er nu ligt grotendeels zelf aangelegd :P

Citaat
Vanaf dan kan je eens beginnen nadenken hoe je een server kan inrichten en de verbonden risikos die je neemd als je een server in het internet gaat brengen.

Ik kan het niet genoeg herhalen. Een homeserver is bij verschillende hosters niet toegelaten.
Het dommste wat je kan doe is vragenof het wel mag. Want dan komen de robots om de 5 minuten je IP.nr afroepen.
Ben niet meer bezig met het opzetten van een webserver, heb die fase allang achter de rug. Hij is up-and-running, maar nu wil ik er een subdomein aan toevoegen. Dát lukt me op dit moment nog niet... Ondanks de aanwijzingen in de Ubuntu-handleidingen... Overigens maak ik me niet zo'n zorgen over de risico's van een eigen server. Ten eerste heeft ie geen grafische schil, wat al enorm scheelt. Ten tweede heb ik praktisch alle poorten geblokkeert behalve degene die ik nodig heb voor internet en e-mail. Ten derde is het Linux, wat redelijk lastig te kraken is :D

Overigens laat Quicknet het wel toe. Je hebt er zelfs de mogelijkheid om de relayservers van Multikabel te gebruiken voor je e-mailverkeer. I.p.v. het te verbieden, leiden ze het in goede banen ;) Je kunt eventueel zelfs via Quicknet een domein aan je ip-nummer koppelen ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Subdomein installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/11, 16:48:30 »
Hoi

op de moment zit ikzelf een beetje te knoeien met mijn servers ;-)
een sub-domain onder apache zelf werkt niet. ( blog.example.com )
je kan wel gebruik maken van een Aliassing ( example.com/blog/ )

voor een subdomain te kunne gebruiken kan je gebruik maken van eens DNS-server.
en gebruik een wildcard dan kan je subs aanleggen tot morgen ;-)

cu

Subdomein installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/11, 18:53:09 »
Ah, dat wist ik niet. D8 dat het enige wat ik moest doen apache configureren was. Maar je moet je subdomein dus ook aanmelden bij de DNS-server van je website. Heb ff gegooglet en dit gevonden:

http://content.websitegear.com/article/subdomain_setup.htm

Als het goed is geld voor mijn configuratie dat ik Cname moet gebruiken... Nu alleen nog ff weten hoe ik die kan laten opzetten :D
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Subdomein installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/11, 19:03:55 »
als je je website alleen lokaal wilt hebben kun je ook je gewone router (vaak) gebruiken. Deze is te gebruiken als dns server, je kunt dit gewoon aanmelden en dan kun je je pagina vanaf alle computers in je netwerk benaderen.

Subdomein installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/11, 19:10:59 »
hmm.. denk niet dat dat werkt. M'n router is nogal karig wat betreft dat soort dingen... (zou iig niet weten hoe ik dat in m'n Sitecom routertje kan doen) Met m'n oude router had het ws. wel gekund. Maar vind het toch belangrijker dat mijn subdomein ook vanuit de buitenwereld te benaderen valt.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Subdomein installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/11, 19:32:50 »
Hoi,

bind9 is een dns-server.
Die kan je zonder problemen bijkomend instaleren.

Voor de configuratie van bind9 wel wat tijd in beslag nemen.

Subdomein installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/14, 14:12:09 »
Wat kan ik dan met zo'n dns-server?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Subdomein installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/14, 21:42:08 »
uw sub-domain aanleggen ;-)

Een dns server zet uw Ip-Nr om in een domain. En naturrlijk ook in de omgekeerde richting.
( kosrt en simpel uitgelegd )

In de wiki staat nog wat meer uitleg over dns,...

Subdomein installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/22, 23:32:25 »
Citaat
Een dns server zet uw Ip-Nr om in een domain. En naturrlijk ook in de omgekeerde richting.
( kosrt en simpel uitgelegd )
Ok, dat snap ik nog. Mijn domeintoeleverancier stuurt mijn domein door naar mijn ip-nummer. Die zal daar wel iets van dns voor nodig hebben. Maar wat is voor mij dan de toegevoegde waarde v.e. eigen dns-server?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Subdomein installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/25, 02:19:51 »
Citaat van: crashit
Citaat
Een dns server zet uw Ip-Nr om in een domain. En naturrlijk ook in de omgekeerde richting.
( kosrt en simpel uitgelegd )
Ok, dat snap ik nog. Mijn domeintoeleverancier stuurt mijn domein door naar mijn ip-nummer. Die zal daar wel iets van dns voor nodig hebben. Maar wat is voor mij dan de toegevoegde waarde v.e. eigen dns-server?
als je op je eigen website links wilt koppelen aan kortere links. Bijv. het forum hier is gekoppeld aan /forum.ubuntu-nl.org terwijl het vast en zeker ergens anders zal staan.  Of als je een eigen netwerk hebt, dan kun je korte links maken met bepaalde plaatsen op je netwerk.

Subdomein installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/26, 03:49:53 »
Je zult idd nog veel moeten lezen vrees ik :P

Voor iedere site maak je een virtual host aan.
Anders snapt apache het niet.

bijv.
##########################
Include /etc/phpmyadmin/apache.conf

NameVirtualHost *:80


DocumentRoot /var/www
ServerName 213.212.473.138
#
#allow from all
#Options +Indexes
#




ServerName www.jouwsite.nl
DocumentRoot /var/www/jouwsite



ServerName jouwsite1.nl
DocumentRoot /var/www/jouwsite1

###############################
enz enz enz

btw die 80 staat voor poort 80.
En dat ipadres is het ipadres van jouw server.

Het allerbeste zou je nog Webmin installeren om je server mee te beheren.
Dat werkt snel goed en practisch.

Zoek hier maar op het forum naar webmin met mijn naam.
Dan krijg je wel een howto ervoor.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D