Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemde opstartbeeld  (gelezen 1748 keer)

Vreemde opstartbeeld
« Gepost op: 2012/05/20, 20:46:33 »
Beste gasten/leden,

Mijn broertje die sinds vandaag is overgeschakeld naar de Kubuntu 12 heeft een vreemd opstartbeeld. Tijdens het opstarten krijgt die bij het begin rare/onleesbare tekens of/en teksten te zien.

We hebben bij extra stuur-programma¨s een andere mogelijkheid gebruikt maar ook dat zonder succes.

ps; me broertjes pc maakt gebruik van een NVIDIA.

Kan iemand ons helpen hiermee helpen? Alvast bedankt.

Groetjes,

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vreemde opstartbeeld
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/20, 20:53:14 »
Kan het zijn, dat het gewoon random data is, dat in het video geheugen staat?
Dat heb ik met een oudere PC, maar dat gaat weg, zodra het display door linux wordt aangestuurd.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Vreemde opstartbeeld
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/20, 20:53:50 »
Start Kubuntu wel gewoon op? Zo ja dan zou ik  de 'rare tekens' lekker negeren.

Re: Vreemde opstartbeeld
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/20, 21:13:12 »
Het start wel daarna normaal op. Maar dit kan toch niets goeds betekenen?

Re: Vreemde opstartbeeld
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/20, 21:14:48 »
Kan het zijn, dat het gewoon random data is, dat in het video geheugen staat?
Dat heb ik met een oudere PC, maar dat gaat weg, zodra het display door linux wordt aangestuurd.

Door linux aangestuurd worden? Wanneer gebeurt dat dan  :| ? Moet ik proberen om het beeldresolutie en dergelijke aan te passen ofzo?  ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vreemde opstartbeeld
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/20, 21:18:27 »
Door linux aangestuurd worden? Wanneer gebeurt dat dan  :| ? Moet ik proberen om het beeldresolutie en dergelijke aan te passen ofzo?  ;)
Dat gebeurt, zodra Linux gaat communiceren met je video kaart.
Wanneer het verder goed werkt, hoef je je er niets van aan te trekken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Vreemde opstartbeeld
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/20, 21:19:52 »
Het start wel daarna normaal op. Maar dit kan toch niets goeds betekenen?

Het is ook niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met rare tekens en teksten. Het kan gebeuren dat er wat tekst komt te staan ipv het splashscreen. Dat kun je niet mooi vinden maar het kan ook niet veel kwaad.

Re: Vreemde opstartbeeld
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/20, 21:29:02 »
Het start wel daarna normaal op. Maar dit kan toch niets goeds betekenen?

Het is ook niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met rare tekens en teksten. Het kan gebeuren dat er wat tekst komt te staan ipv het splashscreen. Dat kun je niet mooi vinden maar het kan ook niet veel kwaad.

Het gaat hier niet om wat mooi is of niet. Maar je ziet duidelijk hier en daar letters met overal witte strepen. Dat is denk het moment dat Kubuntu gaat laden.

Re: Vreemde opstartbeeld
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/20, 21:29:19 »
Door linux aangestuurd worden? Wanneer gebeurt dat dan  :| ? Moet ik proberen om het beeldresolutie en dergelijke aan te passen ofzo?  ;)
Dat gebeurt, zodra Linux gaat communiceren met je video kaart.
Wanneer het verder goed werkt, hoef je je er niets van aan te trekken.

Ik hoop het, ik ben benieuwd.

Re: Vreemde opstartbeeld
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/20, 21:35:46 »
Tijdens het opstarten krijg ik een automatische melding;

Out of range
set monitor to
1024 x 768   75hz

Re: Vreemde opstartbeeld
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/21, 01:03:23 »
Via Synaptic Pakketbeheer wou ik nvidia173 + updates pakket installeren aangezien die niet geinstalleerd is. Steeds als ik hem wil installeren geeft die een fout aan. Namelijk;
Kon veranderingen niet toepassen.
U dient eerst de gebroken pakketten te herstellen.


Ook al als ik klik op gebroken pakketen reparen krijg ik foutmelding, namelijk;

E: Kan problemen niet verhelpen, u houdt defecte pakketten vast.
E: Fout, pkgProblemResolver::Resolve maakte scheidingen aan, dit kan veroorzaakt worden door vastgehouden pakketten.
E: Kan afhankelijkheden niet corrigeren
E: Fout, pkgProblemResolver::Resolve maakte scheidingen aan, dit kan veroorzaakt worden door vastgehouden pakketten.
E: Fout, pkgProblemResolver::Resolve maakte scheidingen aan, dit kan veroorzaakt worden door vastgehouden pakketten.
E: Kan afhankelijkheden niet corrigeren
E: Fout, pkgProblemResolver::Resolve maakte scheidingen aan, dit kan veroorzaakt worden door vastgehouden pakketten.
E: Fout, pkgProblemResolver::Resolve maakte scheidingen aan, dit kan veroorzaakt worden door vastgehouden pakketten.
E: Kan afhankelijkheden niet corrigeren
E: Fout, pkgProblemResolver::Resolve maakte scheidingen aan, dit kan veroorzaakt worden door vastgehouden pakketten.
E: Fout, pkgProblemResolver::Resolve maakte scheidingen aan, dit kan veroorzaakt worden door vastgehouden pakketten.
E: Kan afhankelijkheden niet corrigeren
E: Fout, pkgProblemResolver::Resolve maakte scheidingen aan, dit kan veroorzaakt worden door vastgehouden pakketten.
E: Kan afhankelijkheden niet corrigeren

Offline jolo

  • Lid
Re: Vreemde opstartbeeld
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/21, 10:11:56 »
Tijdens het opstarten krijg ik een automatische melding;

Out of range
set monitor to
1024 x 768   75hz
Als het inderdaad gaat zoals Ron zei, om een oude PC met een nvidia videokaart, dan zou dat kunnen. Dat heb ik hier ook met een stokoude PC, die een nvidia videokaart heeft met een vga en dvi aansluiting.

Als je broer ook de monitor heeft aangesloten op de vga aansluiting, probeer dan de dvi aansluiting. Eventueel via een vga > dvi adapter, die doorgaans bij videokaarten worden meegeleverd.

Als hij die ook niet heeft, kun je een workaround proberen. Dat kun je doen door het /etc/default/grub aan te passen. Dat doe je zo gksudo gedit /etc/default/grub [Enter] Daarin staat een regel met #GRUB_GFXMODE= Als je het hekje verwijderd, en de default resolutie van de monitor achter het = teken aanpast, het bestand opslaat gevolgd door commando update-grub [Enter] dan zou de "Out of range" melding niet meer worden getoond. Althans bij mij bleek deze workaround te werken, op mijn stokoude PC, die een nvidia videokaart. Ik bedoel dus die AthlonXP PC uit mijn onderschrift. Ik had deze workaround uit deze Engelstalige thread Fixing plymouth screen - lucid - signal out of range.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Vreemde opstartbeeld
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/21, 12:54:33 »
Tijdens het opstarten krijg ik een automatische melding;

Out of range
set monitor to
1024 x 768   75hz
Als het inderdaad gaat zoals Ron zei, om een oude PC met een nvidia videokaart, dan zou dat kunnen. Dat heb ik hier ook met een stokoude PC, die een nvidia videokaart heeft met een vga en dvi aansluiting.

Als je broer ook de monitor heeft aangesloten op de vga aansluiting, probeer dan de dvi aansluiting. Eventueel via een vga > dvi adapter, die doorgaans bij videokaarten worden meegeleverd.

Als hij die ook niet heeft, kun je een workaround proberen. Dat kun je doen door het /etc/default/grub aan te passen. Dat doe je zo gksudo gedit /etc/default/grub [Enter] Daarin staat een regel met #GRUB_GFXMODE= Als je het hekje verwijderd, en de default resolutie van de monitor achter het = teken aanpast, het bestand opslaat gevolgd door commando update-grub [Enter] dan zou de "Out of range" melding niet meer worden getoond. Althans bij mij bleek deze workaround te werken, op mijn stokoude PC, die een nvidia videokaart. Ik bedoel dus die AthlonXP PC uit mijn onderschrift. Ik had deze workaround uit deze Engelstalige thread Fixing plymouth screen - lucid - signal out of range.
 

Ik neem aan dat dit via Terminal moet gebeuren, toch?

Dan typ ik;
gksudo gedit /etc/default/grub ENTER
GRUB_GFXMODE=1024x768 ENTER
update-grub ENTER

Dan krijg ik via Terminal een melding;
grub-mkconfig: You must run this as root














Offline DeBaas

  • Lid
Re: Vreemde opstartbeeld
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/21, 15:18:13 »
sudo update-grub ENTER
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL