Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ext4 wil niet laden  (gelezen 3541 keer)

ext4 wil niet laden
« Gepost op: 2009/08/09, 11:03:46 »
Hallo,

ik heb de  2.6.30 kernel gecompileerd met ext4 ingebakken, alleen deze wordt niet geladen wanneer ik de kernel boot.

uname -a geeft me de juiste kernel

lsmod laat alleen ext3 zien

file -s /proc/filesystem ...... laat ook alleen maar ext3 zien.

Wanneer ik een partitie met ext4 aangemaakt heb (mkfs.ext4 /dev/.....) en deze daarna wil mounten ( mount -t ext4 /dev/...... /mntpoint) dan krijg ik de melding dat ext4 niet wordt herkend.

sample kernel config

CONFIG_EXT4_FS=y (als module werkt laad hij ook niet)
CONFIG_EXT4_FS_XATTR=y
CONFIG_EXT4_FS_POSIX_ACL=y
CONFIG_EXT4_FS_SECURITY=

ideetjes ?
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline petervs

  • Lid
Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/09, 14:12:57 »
Het is niet helemaal duidelijk. Kernel 2.6.30 hoort bij Karmic 9.10 (test forum?) en wordt al standaard geïnstalleerd met ext4. Alleen via een upgrade blijft het ext3 systeem bestaan.

(edit: vanaf alfa 3 kernel 2.6.31)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/09, 14:38:53 door petervs »
Ubuntu MATE 16.04

Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/09, 16:36:47 »
Ik heb de kernel gedownload van kernel.org om zelf eens een kernel te compileren en kijken of dat goed gaat, blijkbaar niet dus :)

Dit is dus geen nieuwe installatie of upgrade.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline heir4c

  • Lid
Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/09, 16:47:13 »
Je gebruikt dus 8.04 (of 8.10) en die ondersteund geen ext4. Wil je die toch eens gebruiken zet er dan 9.04 op (default ext3, maar kan je laten formateren naar ext4. Of de alpha3 van 9.10 maar dat is dus nog een test versie. Komt pas in oktober uit.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/09, 19:09:42 »
Ok maar het is mijn bedoeling dus zelf de kernel te compileren en goed te laten werken.

Ik kan ook simpel een upgrade doen, maar ik zou dit graag zo willen laten werken door zelf de kernel te bakken en zo ext4 te laten werken. Upgraden kan altijd nog. Ik wil het graag de moeilijkere weg doen :)
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/09, 19:20:02 »
Ok maar het is mijn bedoeling dus zelf de kernel te compileren en goed te laten werken.

Ik kan ook simpel een upgrade doen, maar ik zou dit graag zo willen laten werken door zelf de kernel te bakken en zo ext4 te laten werken. Upgraden kan altijd nog. Ik wil het graag de moeilijkere weg doen :)


Verstandig, en leerzaam :).
Ik heb hier zelf een Debian testbak met 2.6.30, moest deze hercompileren om een Asterisk module mee te laden. Zal als ik tijd heb is kijken of ik ext4 mee gebakken krijg :D

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/09, 19:20:33 »
Je gebruikt dus 8.04 (of 8.10) en die ondersteund geen ext4. Wil je die toch eens gebruiken zet er dan 9.04 op (default ext3, maar kan je laten formateren naar ext4. Of de alpha3 van 9.10 maar dat is dus nog een test versie. Komt pas in oktober uit.)


Ja en dat zit dus in de kernel ;), als je deze zelf herbakt, dan kan je dit wel gewoon meenemen.

Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/09, 19:54:23 »
Ok maar het is mijn bedoeling dus zelf de kernel te compileren en goed te laten werken.

Ik kan ook simpel een upgrade doen, maar ik zou dit graag zo willen laten werken door zelf de kernel te bakken en zo ext4 te laten werken. Upgraden kan altijd nog. Ik wil het graag de moeilijkere weg doen :)


Verstandig, en leerzaam :).
Ik heb hier zelf een Debian testbak met 2.6.30, moest deze hercompileren om een Asterisk module mee te laden. Zal als ik tijd heb is kijken of ik ext4 mee gebakken krijg :D

Dat zou mooi zijn, ga ik ondertussen zelf ook nog wat rommelen. Vind het toch raar dat je hem wel meegeeft (ext4) maar hij dus niet wil laden.....

Ik heb net nog even alles voor de zekerheid nagekeken en voor zover ik kan zien zou het gewoon goed moeten gaan.

Hebben we weer wat te doen :)
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/09, 20:33:26 »
Precies, het is toch ook helemaal niet leuk als het in 1x werkt..

Offline heir4c

  • Lid
Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/09, 21:32:55 »
Je gebruikt dus 8.04 (of 8.10) en die ondersteund geen ext4. Wil je die toch eens gebruiken zet er dan 9.04 op (default ext3, maar kan je laten formateren naar ext4. Of de alpha3 van 9.10 maar dat is dus nog een test versie. Komt pas in oktober uit.)


Ja en dat zit dus in de kernel ;), als je deze zelf herbakt, dan kan je dit wel gewoon meenemen.

Ik begrijp wat je bedoeld. (Heb compleet geen verstand van compileren, wel kort iets over gelezen. Omdat ik zoveel wil lezen hou ik het voor sommige zaken die ik niet onmiddellijk kan doen het bij wat basiskennis. Zo ben ik toch een beetje op de hoogte.)

Thx voor de info en mij te corrigeren.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/09, 22:02:18 »
Kernels compilen is ook wel iets heftigst hoor, je moet het als een soort hart transplantatie zien voor je computer :D, en vaak duurt het ook lang voordat je nou echt doorhebt wat je aan het doen bent. Ik heb er wel is een weekend door op me werk gezeten in ieder geval :) :P

Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/10, 09:40:19 »
Ik heb er wel is een weekend door op me werk gezeten in ieder geval :) :P

Betaald neem ik aan :D
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/10, 10:33:59 »
Natuurlijk, maar toch :P

Offline Joshua822

  • Lid
Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/10, 10:34:34 »
Hallo marc heijerman.

Mag ik vragen, waar heb je die Linux kernel gedownload ? Als mijn vermoeden juist is en je hem van kernel.org hebt gedownload vrees ik dat het nog veel moeilijker gaat zijn om deze te laten werken. De kernels die kernel.org aanbied zijn "vanilla kernels", dit zijn kernels zonder additionele patches en configuratie. Echter, distributies als Ubuntu, Fedora en andere plaatsen veel patches en configureren de kernel veel.

Nu is dus zaak, als je zo'n "vanilla kernel" hebt gecompileerd, de patches en configuratie van de oude kernel mee te nemen.

Ik kan je jammer genoeg niet vertellen hoe dit in zijn gang gaat, maar ik wens je wel veel succes.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/10, 10:38:47 »
Inderdaad, daar had ik nog niet eens overna gedacht Joshua, het is dan inderdaad ook beter dit op de Ubuntu manier te doen. Misschien heb je hier wat aan:

https://help.ubuntu.com/community/Kernel/Compile

Als je de ubuntu manier volgt, en je neemt ext4 mee zou het wel moeten werken, je pakt dan namelijk automatisch alle ubuntu patches mee.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/10, 13:47:29 »
Ben je er al helemaal als je alleen een nieuwe kernel hebt?
Kunnen de andere programma's die nodig zijn om met je bestandssysteem te werken al omgaan met ext4? Denk aan mount, fsck, mkfs, enzovoort.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/10, 14:34:49 »
De nieuwe kernel zou genoeg moeten zijn als het goed is Johan, ik heb wel gewoon me systeem goed geupdate na de ondersteuning mee te bakken met de kernel :).

Het is een leuk avontuur :D, linux kernels

Re: ext4 wil niet laden
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/10, 14:50:30 »
Voor de configuratie heb ik de config van mijn oude kernel gebruikt en deze geladen in make-menuconfig. Ik heb alleen de ext4 opties toegevoegd.

Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)