Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe grub error 22 te verhelpen na plaatsen extra hardeschijf  (gelezen 1220 keer)

azerty1234

  • Gast
Hoe grub error 22 te verhelpen na plaatsen extra hardeschijf
« Gepost op: 2008/01/01, 02:08:00 »
Ben aan het stoeien met een harddisk die uit een harddisk recorder kwam. Heb de hardeschijf al met de hitachi tool leeggegooid en tevens de mbr van die schijf weggegooid. Hardeschijf staat in de bios als 3e geboot. Staat als Secundair slave. Toch blijf ik de volgende melding krijgen:

Grub Loading  stage1.5

Grub loading please wait...
Error 22

Ik werk et een tripleboot. Maar volgens mij moet dat niets uitmaken dus blijf ik echt steken bij grub.

Gebruikte Linux distributie = Ubuntu 7.10 geinstalleerd via de live cd
Voor de duidelijkheid: Grub start normaal op zonder de extra hardeschijf. Plaats ik de hardeschijf dan krijg ik de error. Ooh ja zonder een partitie en zonder dat deze harddisk is geinnitialiseerd door windows xp krijg ik in grub error 5

Wie kan me helpen.

Hoe grub error 22 te verhelpen na plaatsen extra hardeschijf
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/01, 03:29:28 »
Check eerst ff of je master slave goed hebt op de HDtjes ??

Master zit aan het eind van de kabel en de slave in het midden van de kabel van een IDE aansluiting.
Zorg dat je eerst in de bios ff laat scannen op HDtjes zodat die hem goed heeft staan.

Mocht eventueel Ubuntu nu nog zeuren, zou ik eerst booten met de G-parted live cd en de nieuwe HD eerst normaal formateren.

Nu word de MBR opnieuw geschreven zoals het hoort en dan zal Grub niet meer zeuren.

BTW vind het vreemd dat Grub meteen zeurt bij het booten.
Alhoewel ik denk dat dit komt omdat je met die tool deze HD te lijf bent gegaan.

Je loopt kans dat hij nu identiek is met de oude HD en dat snapt Grub niet helemaal.

Denk ik......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hoe grub error 22 te verhelpen na plaatsen extra hardeschijf
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/01, 09:43:15 »
zet live-cd op en open terminal

ok=0
for x in `sudo fdisk -l | grep Linux | grep -v swap | grep -v wisselgeheugen | awk '{ print $1 }'`; do
  sudo mount $x /mnt
  if [ -f /mnt/boot/grub/menu.lst ]; then
    sudo grub-install --recheck --root-directory=/mnt `( ( sudo fdisk -l | grep Schijf ) || ( sudo fdisk -l | grep Disk ) ) | head -n1 | awk '{ print $2 }'`
    sudo umount /mnt
    ok=1
  else
    sudo umount /mnt
  fi
done
if [ $ok == 0 ]; then
  echo 'Cannot Locate drive. Run grub-install yourself'; exit 1
else
  exit 0
fi

EDIT: er zat een fout in het script, geupdate...
- SeySayux

EDIT: even een syntaxisfout mbt foreach verbeterd
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

azerty1234

  • Gast
Hoe grub error 22 te verhelpen na plaatsen extra hardeschijf
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/01, 13:14:43 »
Citaat van: Gandyman
Check eerst ff of je master slave goed hebt op de HDtjes ??

Master zit aan het eind van de kabel en de slave in het midden van de kabel van een IDE aansluiting.
Zorg dat je eerst in de bios ff laat scannen op HDtjes zodat die hem goed heeft staan.

Mocht eventueel Ubuntu nu nog zeuren, zou ik eerst booten met de G-parted live cd en de nieuwe HD eerst normaal formateren.

Nu word de MBR opnieuw geschreven zoals het hoort en dan zal Grub niet meer zeuren.

BTW vind het vreemd dat Grub meteen zeurt bij het booten.
Alhoewel ik denk dat dit komt omdat je met die tool deze HD te lijf bent gegaan.

Je loopt kans dat hij nu identiek is met de oude HD en dat snapt Grub niet helemaal.

Denk ik......
Ik heb de hitachi tool gebruikt terwijl ik de overige schijven losgekoppeld had. Master slave staat goed. Bios herkent ze goed. Op welke schijf word de MBR dan geschreven want de net toegevoegde schijf moet ik er weer uit kunnen halen zonder dat grub gaat zeuren.

@SeySayux

Ziet er ingewikkeld uit maar waar word grub dan geinstalleerd?

Hoe grub error 22 te verhelpen na plaatsen extra hardeschijf
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/01, 16:47:26 »
@azerty1234: natuurlijk ziet het er ingewikkeld uit, anders zou het toch onmogelijk van mij kunnen komen ;)? en er staat grub-install, dus dat installeert grub. Het zoekt naar je root-partitie en installeert grub...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Hoe grub error 22 te verhelpen na plaatsen extra hardeschijf
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/01, 18:50:33 »
@azerty1234: let even op, ik heb het script ge-update, omdat er een fout in de vorige versie zat (dit is dus versie 1.1)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

azerty1234

  • Gast
Hoe grub error 22 te verhelpen na plaatsen extra hardeschijf
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/01, 18:58:03 »
Het lukt niet. Heb de complete code in terminal geplakt en op enter gedrukt maar er gebeurde niks. Heb oook nog steeds de error.

Hoe grub error 22 te verhelpen na plaatsen extra hardeschijf
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/02, 09:15:23 »
Ik zal het script hier eens debuggen...
Wat zegt ie precies?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline jan11000

  • Lid
Hoe grub error 22 te verhelpen na plaatsen extra hardeschijf
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/02, 11:07:26 »
Moet je niet grub opnieuw installeren met supergrub (boorable cd).

Dan als grub weer fout aangeeft na het enter duwen, dan de menu.lst file aanpassen, dwz de hd's nr die aangegeven staan zijn verwisseld.
Grub en de live cd kunnen de hd's nr's door elkaar gooien dan krijg je vaak fout van grub.

Dan heb je het probleem welke nr hoort bij welke hd, dat weet ik ook nooit (ik hen 7 hd's), en vaak klopte dit niet meer.

Dan doe ik de menu.lst aanpassen.
De eerste opstart keuze, daar ga ik kopieen van maken, dus bijv. 7x in de menu.lst zetten, maar dan de hd nr steeds anders.
Als je dan een keuze hebt die werkt dan pas je alle mogelijkeheden aan met de goede hd nr.
voorbeeld

title      Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic
root      (hd0,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=UUID=677d311a-d8e2-44c6-8cd9-928fd76406ab ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic
quiet
savedefault

Kopie maken van bovenstaande en de hd0,0 naar hd0,1 etc

title      Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic
root      (hd0,1)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=UUID=677d311a-d8e2-44c6-8cd9-928fd76406ab ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic
quiet
savedefault


Eerste getal is de eerste hd, hd0 dan hd 1 hd 3 etc
Tweede getal is welke partitie op de hd.

Hopelijk is het dit probleem.

Computer start zo op:

Bootable hd kiezen(bios)(dit kan ook wijzigen door hardware wijzigen)
Dan start grub, zolang je kan kiezen dan is deze goed.
Dan start menu.lst (bij veel errors id hd nr niet goed)

Met supergrub kun je grub opnieuw installeren.
Met live cd kun je menu.lst wijzigen(wel de goede pakken en niet van de live cd)

Hoe grub error 22 te verhelpen na plaatsen extra hardeschijf
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/02, 12:34:02 »
@jan11000: geef mij de kans een scriptje te schrijven dat dit automatisch doet!

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Hoe grub error 22 te verhelpen na plaatsen extra hardeschijf
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/02, 13:06:58 »
Citaat
Ik heb de hitachi tool gebruikt terwijl ik de overige schijven losgekoppeld had. Master slave staat goed. Bios herkent ze goed. Op welke schijf word de MBR dan geschreven want de net toegevoegde schijf moet ik er weer uit kunnen halen zonder dat grub gaat zeuren.
Ter info:
Iedere HD heeft zijn eigen MBR. = Master Boot Record.
Dit is de index van de HD waar hij alles bijhoud wat er op de HD gebeurt en waar alles staat wat jij erop zet.

Stel je gebruikt "G-Parted" en je formateerd die HD ( snel) dan word alleen alles uit de MBR gehaald, en erin vermeld dat deze HD helemaal leeg is.
Daarnaast staat er genoteerd in welk fromaat die schijf geformateerd is.

Ondertussen staat gewoon nog alle dingen die je ooit erop gezet hebt er nog steeds.

Dit haal je weer weg ( als je dit echt nodig vind) met lanzaam formateren.
Nu worden alle bitjes op 0 gezet en is de HD werkelijk schoon.  (echter niet onherstelbaar maar dat is een ander verhaal)
Wederom staat hetzelfde in de MBR, dat de schijf leeg is natuurlijk.

Staat er een bootable OS op die HD zoals Ubuntu, word dit ook vermeld in de MBR.
Jij bepaald nu met de boot volgorde in de bios vanaf welke HD als eerste geboot word.
>> Stel je hebt meerdere HDtjes met verschillende OSen.<<<

Nu het knappe van het Grub proggie.

Jij hebt diverse HDtjes in je computer met diverse soorten OS, Windows - Ubuntu - mandriva - Suze enz enz
Nu zal Grub proberen uit te vogelen welke HD als eerste in de bios staat om van geboot te worden.
Vervolgens gaat hij alles op je pc checken en kijken wat --waar staat.

Dan het belangrijkste.
Hij zet in de MBR van de HD die volgens de bios moeten booten de info, waar alles staat.

nu kan je in het menu van Grub kiezen wie-wat-waar.

BTW ik leg dit ff simpel en in beeldspraak uit.
In werkelijkheid ligt het nog gecompliceerder en gebeuren er nog veel meer dingen.

Probeer dus allereerst ( wat jan11000 al zij) de boel te repareren met Supergrub.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D