Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?  (gelezen 7697 keer)

Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Gepost op: 2010/06/28, 10:55:52 »
Hallo allen,

Is het mogelijk om een herstel punt te maken in Linux Umbuntu 10.04 zoals dat ook mogelijk is in Windows 7,Vista etc ?. Als er dan een keer iets niet goed gegaan is dat je het naar een eerder stadium kunt herstellen?

Alvast bedankt..

Turbo-Eric   
Turbo-Eric

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/28, 11:13:10 »
Helaas niet, voorzover ik weet. Dat is beslist een functie die eigenlijk standaard in Ubuntu zou moeten zitten, want zoiets kan erg handig zijn. Zeker als je pas begint met Ubuntu.

Voorlopig kun je hetzelfde effect bereiken door gebruik te maken van images. Zelf gebruik ik daarvoor de "reddings-CD" (LiveCD) van Acronis True Image. Maar er zijn ook andere gereedschappen voor. Bijkomend voordeel: een image is echt 100 % schoon, terwijl een herstelpunt dat maar gedeeltelijk is.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/28, 11:15:37 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/28, 11:16:15 »
Synaptic pakketbeheer of Ubuntu software center gebruiken en geen verdachte software installeren. Dan kan er niets onherroepelijk misgaan.

In tegenstelling tot windows zijn in linux configuratiegegevens van verschillende programmas onafhankelijk van elkaar. Eéń programma kan dus niet de ganse configuratie onderuit halen.

dll hell zoals die onder Windows bestaat, bestaat ook onder Linux (het zijn geen dll's maar evenzeer dependencies waarbij versieconflicten kunnen optreden. Door enkel binnen Synaptic pakketbeheer of Ubuntu software center te blijven en te werken met betrouwbare repositories, zal je op dat vlak geen problemen krijgen.

m.a.w., bij een normaal functionerend en gebruikt Ubuntu systeem is een "herstelpuntensysteem" overbodig.

Ben je avontuurlijk aangelegd, hou er dan een aparte 10 BG systeempartitie op na. Een "herstelpunt" is dan een image van die systeempartitie (beperkt in grootte, dus relatief vlug aan te maken) samen met een kopie van de home directory op dat moment.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/28, 11:29:40 »
Ik ben het helemaal met Pjotr eens: er gaat niets boven een image op een andere schijf. (Met vanadium verschil ik dus over de opslagplaats van het image)
Ik maak de image overigens met Clonezilla (een live-CD)( http://clonezilla.org/ ) en niet met Acronis True image: Clonezilla is Open Source én gratis.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/28, 13:31:48 »
(Met vanadium verschil ik dus over de opslagplaats van het image)
Over de opslagplaats heb ik niets gezegd. Natuurlijk is dit het veiligst op een andere schijf.

Alleen een image maken van een (kleine) systeempartitie heeft als voordeel dat dit wat sneller gaat. Nadeel: je moet je eigen instellingen (de /home) afzonderlijk backuppen, maar dat kan dan weer snel met rsync (incrementele backup).

Zelf doe ik dit nooit. Voor mij is een goede, dagelijkse backup van mijn onvervangbare gegevens het enige wat telt. Mocht ik mijn systeem in de prak rijden (hoe zou ik dat kunnen doen?), dan is een herinstallatie van de laatste versie van de distributie zo weer uitgevoerd.

Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/28, 15:34:51 »
Citaat
Mocht ik mijn systeem in de prak rijden (hoe zou ik dat kunnen doen?), dan is een herinstallatie van de laatste versie van de distributie zo weer uitgevoerd.

Waarom zou je dat doen? Zelf maak ik images in stadia, waardoor ik terug kan binnen enkele minuten, zonder alles weer opnieuw te installeren. Dat scheelt een hoop tijd (en moeite). Deze images zet ik op een speciaal daarvoor aangemaakte EXT4-partitie (10 tot 15GB groot), die alleen te mounten is als root (voor alle veiligheid).

Met mijn opmerking "images aanmaken in stadia" bedoel ik overigens dat ik drie tot vier images aanmaak (afhankelijk van de situatie) op verschillende momenten ná installatie van Ubuntu. Ik begin altijd met het aanmaken van mijn eerste image zodra ik Ubuntu heb geïnstalleerd, alle updates die op dat moment beschikbaar waren heb doorgevoerd en Pjotr's site helemaal heb doorgelopen.

Bij de volgende stap installeer ik alle benodigde extra software die ik nodig heb (The Gimp, OpenOffice Base, Audacity etc.), stel vervolgens alles in (zoals de mailaccounts, bladwijzers, IM-protocollen en alles wat van belang is zodat je dat allemaal later niet meer hoeft te doen), en maak vervolgens een tweede image aan.

Eigenlijk ben je dan al een heel eind, maar je zou ervoor kunnen kiezen om daarna nog één of twee "image-momenten" in te bouwen. Ik doe dat zodra ik het idee heb dat Ubuntu "af" is, en ik het gevoel heb dat alles werkt als een speer. Mocht er later iets mis gaan, dan knal ik binnen 10 minuten één van de eerder aangemaakte images erop (meestal de laatste!)

Met deze methode is het overigens niet nodig om je homemap te backuppen, want ik ga ervan uit dat alle belangrijke documenten standaard weggeschreven worden naar een andere partitie of een externe opslagschijf. Zo doe ik het tenminste. Dit is (vind ik) ook écht de beste methode, omdat je - als je homemap heel groot wordt - ook je image (onnodig) groot wordt. En dat is zonde van je beschikbare ruimte op je backup partitie.

En o ja... ik maak ook een kopie van alle images op een externe HD, zodat ik zeker weet dat ik ook een backup heb van de backup. Veiligheid voor alles, hè?

Maar anyway, iedereen doet het op de manier zoals het het voor hem/haar het beste werkt. Misschien dat mijn tip handig is voor anderen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/28, 15:36:32 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/28, 16:34:12 »
Citaat
Zelf maak ik images in stadia, waardoor ik terug kan binnen enkele minuten, zonder alles weer opnieuw te installeren. Dat scheelt een hoop tijd (en moeite).
In de vier jaar dat ik Ubuntu heb gebruikt, zou elke image die ik had gemaakt, tijdverspilling geweest zijn. Maar dat is voor mij. Bevalt jou systeem je prima, dan uitstekend: de flexibiliteit om te werken zoals *jij* wil, is juist het mooie van linux.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/28, 17:05:52 »
In het begin van mijn Linuxavontuur (ook ongeveer vier jaar geleden), maakte ik heel vaak images. En die had ik nodig ook, want om de haverklap had ik de boel verpest, met wilde experimenten....

Ik had nog nauwelijks ervaring met Linux, dus het makkelijkste was dan, om een recent image terug te zetten. Makkelijker dan repareren, en sneller dan herinstalleren. :P

Maar tegenwoordig doe ik dat eigenlijk zowat nooit meer. Alleen een doodenkele keer, voor een Windowspartitie.

Wat natuurlijk wel belangrijk blijft, ook voor ervaren Linuxgebruikers, is een goede beheerpolitiek voor je documenten (inclusief foto's, muziek en dat soort zaken). Daar wil je regelmatig kopieën van opslaan op een extern medium (externe harde schijf is prima; wolkdienst is nog beter). Harde schijven kunnen altijd ineens mechanisch falen....

Zoals vanadium doet is het 't beste: dagelijkse reservekopie van de documenten! Daar ben ik zelf te lui voor, maar het is wel het beste.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/28, 17:09:20 door Pjotr »

Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/29, 10:01:02 »
Hallo allen,

Is het mogelijk om een herstel punt te maken in Linux Umbuntu 10.04 zoals dat ook mogelijk is in Windows 7,Vista etc ?. Als er dan een keer iets niet goed gegaan is dat je het naar een eerder stadium kunt herstellen?

Alvast bedankt..

Turbo-Eric   


Ja dit is mogelijk met het programma "Back in Time"  oftewel " Terug in de Tijd"

Je vind dat programma hier: http://www.le-web.org/back-in-time/
Handleiding vind je hier : http://www.howtoforge.com/creating-backups-with-back-in-time-on-an-ubuntu-9.04-desktop

Heel eenvoudig in te stellen en om mee te werken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/29, 15:59:47 »
Uitstekende tip, Gandyman! Dank.  :)

Voor de volledigheid heb ik even in Synaptic gekeken, en... Back In Time zit tegenwoordig zowaar in de pakketbronnen! Dus simpelweg even installeren via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer. De naam van het pakket is backintime-gnome (voor KDE: backintime-kde).

Na installatie kun je Back In Time starten via Toepassingen - Systeemgereedschap. Voor kopieën maken van de thuismap (documenten en instellingen) hoef je hem niet als root te starten. Dat laatste natuurlijk wel, wanneer je je hele systeem wil kopiëren.

Dit lijkt me overigens een prima kandidaat voor toevoeging aan de standaardinstallatie van Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/29, 16:06:16 door Pjotr »

Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/30, 10:18:47 »
Lijkt me handig, dat programma! Maar op mijn manier heb ik het nog niet echt nodig gehad... Ik heb gewoon de /home map op een andere partitie gezet. Elke keer dat mijn systeem volledig crasht, installeer ik het gewoon volledig opnieuw, mét behoud van mijn /home partitie en alles wat daarop staat. Maar eerlijk gezegd, als ik nergens mee zit te kloten werkt Linux gewoon crasht het niet... Dit itt een zeker ander systeem bij ons op school...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline vanadium

  • Lid
Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/30, 11:34:02 »
Citaat
mét behoud van mijn /home partitie en alles wat daarop staat.
Ik onderstel dat je ook een aparte bijgewerkte reservekopie hebt van (je gebruikersgegevens op) die home. Want het signaal geven dat je gegevens veilig staan op een aparte home vind ik geen goed signaal.

Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/30, 13:47:35 »
Bedankt Gandyman: handig en verstandig hulpmiddeltje voor me.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/02, 13:24:06 »
Ik heb het gelijk maar even opgenomen in de Veelgestelde vragen:
http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Hoe-kan-ik-regelmatig-een-automatis
(nummer 42)

Wat mij betreft komt BIT in de standaardinstallatie... Ik zal er binnenkort eens een balletje over opgooien in Brainstorm.

Offline ivo

  • Lid
Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/02, 21:23:13 »
Ik heb BIT zonet geïnstalleerd, maar wanneer ik als schedule bijvoorbeeld every week selecteer, hoe gaat dat dan verder?
Op welke dag, tijdstip? Want dat kun je niet instellen. Althans, ik zie niet hoe.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/02, 21:42:18 »
Wat dachten jullie van dit ? Mint backup in Ubuntu. Met een herstel optie. Iets dat ik met BackinTime niet gevonden heb. Zou er gewoon standaard op moeten zitten, vindt ik.

http://www.webupd8.org/2010/07/install-mintbackup-linux-mint-backup.html
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Tom

  • Lid
Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/02, 21:52:56 »
Ik heb BIT zonet geïnstalleerd, maar wanneer ik als schedule bijvoorbeeld every week selecteer, hoe gaat dat dan verder?
Op welke dag, tijdstip? Want dat kun je niet instellen. Althans, ik zie niet hoe.
Als U die nu instelt geld de datum plus uur vanaf nu.
Bij mij staat hij op een week bewaren ,dus hij verwijderd die oude en zet een nieuwe erop.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Tom

  • Lid
Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/02, 21:54:25 »
Wat dachten jullie van dit ? Mint backup in Ubuntu. Met een herstel optie. Iets dat ik met BackinTime niet gevonden heb. Zou er gewoon standaard op moeten zitten, vindt ik.

http://www.webupd8.org/2010/07/install-mintbackup-linux-mint-backup.html

Mint Backup is mij tegen gevallen en dus verwijderd van de schijf ,daarvoor Back In Time ervoor in de plaats gezet. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ivo

  • Lid
Re: Herstelpunt maken in Linux Umbuntu 10.04 ?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/02, 22:14:58 »
Ik heb BIT zonet geïnstalleerd, maar wanneer ik als schedule bijvoorbeeld every week selecteer, hoe gaat dat dan verder?
Op welke dag, tijdstip? Want dat kun je niet instellen. Althans, ik zie niet hoe.
Als U die nu instelt geld de datum plus uur vanaf nu.
Bij mij staat hij op een week bewaren ,dus hij verwijderd die oude en zet een nieuwe erop.

Ik weet altijd graag wáár dat dan is vastgelegd.
Ik verwacht dat dan in de /etc/cron.weekly, maar daar zie ik niks wat ermee te maken heeft.

EDIT:

Magic!!!

Het staat in mijn eigen crontab;


inaninck@LT9:~$ crontab -l
# m h  dom mon dow   command

@weekly nice -n 19 /usr/bin/backintime --backup-job >/dev/null 2>&1
inaninck@LT9:~$

Maar dan nóg, hoe weet ie de dag en tijdstip?


« Laatst bewerkt op: 2010/07/02, 22:38:37 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.