Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAM-geheugen uitbreiden  (gelezen 7904 keer)

Offline VandeBas

  • Lid
RAM-geheugen uitbreiden
« Gepost op: 2009/03/14, 11:23:49 »
Hallo allemaal,

Omdat mijn ouwe computertje nog heel lekker loopt op Ubuntu Intrepid, wil ik in plaats van een nieuwe computer aanschaffen mijn RAM-geheugen uitbreiden. Er zit nu 512 MB in, en ik wil daar het dubbele van maken. Hoe kom ik er achter wat voor soort geheugen ik moet kopen? Is dat een kwestie van kast openschroeven en kijken wat er op het huidige blokje staat? Of zijn er handige tooltjes beschikbaar waarmee ik het gewoon aan het systeem kan vragen? Nog een andere vraag: is het geheugen van een videokaart ook uitbreidbaar door er iets bij te prikken, of betekent dat altijd een andere  videokaart installeren?

Dank en groeten,

Van De Bas

Offline mrGee

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/14, 11:54:51 »
Hallo

Kan allebei; kast openmaken en even kijken, maar je kunt
ook tijdens het booten even memtest laten draaien, die
geeft volgens mij die info ook.
Misschien als je via synaptic hardinfo installeert kun je daar kijken
in hoeverre dat nuttige info oplevert, ik dacht daar geen timings te zien.

En meestal moet je de grafische kaart vervangen en kun je daar geen geheugen
bijplaatsen.

Groeten Gerrit


-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/14, 12:02:34 »
Ik kijk altijd in de manual van het moederbord. Al die geheugentypes kan ik niet goed onderscheiden :P Het stickertje op het RAM-reepje wil ook wel eens wat zeggen.

het VRAM is niet te vervangen, daarvoor moet je een nieuwe grafische kaart kopen.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/14, 12:49:32 »
het VRAM is niet te vervangen, daarvoor moet je een nieuwe grafische kaart kopen.
Als het een losse kaart is wel ja. Maar als het een onboard is ligt het eraan wat voor limiet eraan zit, of hij nog wat extra RAM als VRAM kan reserveren.

Offline track

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/14, 13:02:35 »
Hoi VandeBas,

wil je even een sudo lshw -html > ijzerwaren.html  in de terminal doen en het resultaat in de Extra Opties..   Bijlage: zetten ?

Dan kunnen wij makkelijk zien welke hardware je hebt.

track

Offline Rik

  • Lid
    • http://www.den-haag.nu
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/14, 14:25:36 »
ik denk dat het makkelijkste is om gewoon even je kast open te maken, hoef je geen software voor te draaien, klik het geheugen er uit schrijf de gegevens zoals : mhz, ddr/ddr2/sdram, pc2100 pc 2700 pc 3200.
en met die gegevens kan je gewoon nieuw geheugen aanschaffen.
system: Intel core 2 quad 6600 Oc'ed [ 3,6ghz ]
Watercooled by thermaltake
G.E.I.L 4096 mb 4-4-4-12 1066mhz
Western digital 74Gb Raptor
Gigabyte 2x 8800GTX SLI 768mb

Offline joop905

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/14, 15:32:25 »
Hoi VandeBas,

wil je even een sudo lshw -html > ijzerwaren.html  in de terminal doen en het resultaat in de Extra Opties..   Bijlage: zetten ?

Dan kunnen wij makkelijk zien welke hardware je hebt.

track

1+

GrJ.

Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/14, 17:18:55 »
Afaik vind je daar niet je RAM-type.

Offline track

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/14, 18:33:04 »
Heb je het getest ?
 In ieder geval heb je het type mobo en bij niewere ook vaak het type geheugen.

track

Offline VandeBas

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/14, 19:31:19 »
Okee,

Voor wie het leuk vindt om er eens in te spitten, bijgaand mijn ijzerwaren. heb intussen op basis van info in het manual van mijn moederbord een DIMMetje gekocht van 512 MB, dat ik er vanavond eens bij zal prikken,
Zal jullie laten weten hoe het afgelopen is, het lijkt erop alsof mijn winkelier me iets verkeerds verkocht heeft, er staat PC133 op de sticker op het dimmetje, terwijl er in het manual gerept wordt van PC3200 tot PC1600, lager niet. Kan het kwaad als ik dit erbij prik, of gaat er dan iets heel erg mis? Is het de moeite waard om dit te proberen, of kan ik beter onverrichter zake terug naar de winkel?

groeten,

Van De Bas


Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/14, 19:35:22 »
Heb je het getest ?
 In ieder geval heb je het type mobo en bij niewere ook vaak het type geheugen.

track
Ik kan niet vinden in lshw of ik nu DDR of DDR2-geheugen heb.

Offline track

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/14, 19:58:57 »
Nee, in de "ijzerwaren" staat alleen dat je  512MB  in slotje 1 hebt zitten (ik hoop dat dat klopt).

En er staat dat je een mobo "MS-6712" hebt.  Even googelen op "MS-6712 manual" levert dit op:  http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servicesupport/techsupport/boards/Motherboards/MicroStar/ms6712/ms6712_uk.pdf
en daar hebben wij wél iets aan. 
Volgens deze zitten er t/m 3 DDR- reepjes (184 pin) in die met maximaal  333 MHz aangesproken worden.
(zie  http://nl.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM )  Je moet dus best DDR-333 (=PC2700) of beter hebben.  Minder is nauwelijks meer te koop.

Als je een trager reepje erbij prikt dan je nu hebt zal het BIOS de snelheid van het gehele geheugen aan het langzaamste reepje aanpassen.
Verder kan eigenlijk niets mis gaan want noch DDR2-geheugen noch SDRAM-geheugen passen mechanisch in het geheugenslotje.

track

Offline track

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/14, 20:16:14 »
Cumulus:

bij andere "ijzerwaren" staat er wél iets over het mechanische layout van de reepjes:  http://www.myfisto.com/Carharttguy/Memory.png
(heb ik dus net gisteren gehad)  Uiteraard moet je het mobo-type erbij hebben om de goede te pakken.

track

Offline VandeBas

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/14, 20:17:40 »
Juist, ja.

Het papieren manual dat ik van mijn mobo heb, zegt inderdaad dat het een MS-6712 is, maar er staat ook in dat er DDR SDRAM DIMM in moet. Wat de winkel me verkocht heeft is volgens het stickertje dat erop zit PC 133 en dus waarschijnlijk wel te traag. Ik ga eerst maar eens proberen of ik dat nog kan omruilen, het was erg duur (bijna 60 euro) 'omdat het bijna niet meer gemaakt wordt'. Maar zó ouderwets had ik dus helemaal niet nodig :-(
IK zal de kast eerst maar eens openschroeven en kijken of ik de snelheid van het reepje dat er al in zit kan bepalen, ik begrijp dat het weinig zin heeft om het reepje dat ik gekocht heb erbij te prikken als het trager is dan het bestaande reepje, dus dat zal ik dan maar achterwege laten.
Als SDRAM mechanisch niet in het slot zou passen, is er kennelijk toch iets mis met het manual dat juist SDRAM voorschrijft?

Dank voor het meedenken en groeten,

Bas

Offline track

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/14, 21:10:13 »
Even een hint:  Volgens  http://www.vergelijken.nl/cat/53/  zijn de prijzen niet zo erg hoog.

Misschien bel je eerst bij verschillende winkels wat hun prijzen zijn.

track


p.s.:  SDRAM is het algemenere begrip en omvat blijkbaar ook DDR ... DDR3 (zie wiki-link boven)
« Laatst bewerkt op: 2009/03/14, 21:13:09 door track »

Offline VandeBas

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/14, 21:40:05 »
Tuurlijk, Track,

Je hebt helemaal gelijk. Had al online rondgekeken en gezien dat de meeste DIMMetjes maar ongeveer de helft zouden moeten kosten. Maar ja, je bent verknocht aan je eigen kleine middenstander om de hoek die je nog nooit in de kou heeft laten staan en je dit PCtje zeven jaar geleden verkocht heeft. Als de jongste bediende dan met dit museumstukje uit het magazijn komt opduiken op een drukke zaterdagmiddag waarop je nog wel veel meer te doen hebt, dan wil je wel eens wat onvoorzichtig worden.
Inmiddels heb ik de kast open gehad en ben ik erachter dat het reepje domweg niet past (nokjes op de verkeerde plekken), dus ik ga vol vertrouwen in de goodwill van mijn leverancier volgende week naar ze terug om te kijken of we de schade nog wat kunnen beperken. Dan neem ik gewoon de manual van mijn mobo mee, plus de wetenschap dat er op het stickertje van de DIMM die er nu al in zit ergens 266 staat (helaas zonder PC ervoor, dus helemaal zeker van mijn zaak ben ik nog niet). Als ik het goed begrepen heb is het dus niet erg als ik een sneller DIMMetje bijplaats, omdat de algehele snelheid dan door de originele DIMM bepaald wordt. Misschien is het dan zelfs slimmer om de bestaande PC266 DIMM van 512 MB helemaal te vervangen door één PC 3200/DDR400 DIMM van 1 GB, (wat er volgens de manual maximaal in mag, maar dan zonder extra DIMMs) in plaats van er een 512 MB bij te zetten van een gelijke of hogere snelheid? Of levert dat verder niks aan verbetering op? Ik heb geen idee wat de parameters zijn die verder nog van invloed zijn op de prestaties, maar het lijkt me kort en goed geredeneerd toch wel gunstiger dat meer én sneller geheugen iets aan winst moet opleveren.
Of blijf ik beperkt worden door mijn wat oudere videokaart die misschien de bottleneck blijkt te zijn waardoor er toch niks te winnen valt? Het gaat feitelijk om pure luxe op een bakkie wat gewoon toch al lekker draait, beetje ouderwets brommertje opvoeren, zeg maar...

Groeten en dank voor de behulpzaamheid,

VanDeBas


 

Offline track

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/14, 22:18:57 »
Volgens mij scheelt dat niet zo gek veel.  Het verschil tussen 266 MHz en 333 MHz zal per rendement misschien 10 % opleveren.
Sneller wordt de RAM toch niet aangestuurd. (wél is 400MHz tegenwoordig goedkoper dan 333MHz)

Dat is dus de vraag of je die 10 % moet hebben voor de prijs van een extra 10 €.

track

Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/14, 22:44:36 »
Soms moet je je ook afvragen of een hardware upgrade nog wel zin heeft.

Soms kun je beter even sparen voor iets nieuws  =D
Zo maar wat willekeurig artwork:
http://www.chaukar.deviantart.com

Ecchi Anime, Manga and Otakuism:
http://www.animeonsen.com

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/16, 14:38:34 »
Juist, ja.

Het papieren manual dat ik van mijn mobo heb, zegt inderdaad dat het een MS-6712 is, maar er staat ook in dat er DDR SDRAM DIMM in moet. Wat de winkel me verkocht heeft is volgens het stickertje dat erop zit PC 133 en dus waarschijnlijk wel te traag. Ik ga eerst maar eens proberen of ik dat nog kan omruilen, het was erg duur (bijna 60 euro) 'omdat het bijna niet meer gemaakt wordt'. Maar zó ouderwets had ik dus helemaal niet nodig :-(
IK zal de kast eerst maar eens openschroeven en kijken of ik de snelheid van het reepje dat er al in zit kan bepalen, ik begrijp dat het weinig zin heeft om het reepje dat ik gekocht heb erbij te prikken als het trager is dan het bestaande reepje, dus dat zal ik dan maar achterwege laten.
Als SDRAM mechanisch niet in het slot zou passen, is er kennelijk toch iets mis met het manual dat juist SDRAM voorschrijft?

Dank voor het meedenken en groeten,

Bas

DDR staat voor double data rate, maar dat haal je neit eruit als je maar 1 lat van een GB erin zet. Optimale prestaties (en dus waar voor je geld) haal je alleen als je een even aantal modules plaatst met elk dezelfde chips. Kijk eens welk merk er nu in zit en met welk serienummer, plaats je daarvan vervolgens 1 bij.

@track: SDRAM is zeg maar de standaardlengte, je hebt (bijv. voor laptops) ook SODIMM versies van DDR1 t/m3, wat verkorte versies zijn.

Offline track

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/16, 17:17:23 »
Hoi Peter,

wat dat betreft moet ik je even corrigeren.  DDR ("Double Data Rate") heeft niets te maken met en tweekanaalse geheugenaansturing (zoals die b.v. bij de AMD X2 is:  zo'n mobo heb ik zelf)
Een tweekanaalse aansturing is een ander verhaal. In dat geval zou je inderdaad altijd twee evengrote reepje moeten hebben om het beste rendement te krijgen.  Maar dat heb je in ieder geval hier niet.

Lees het aub zelf nog een keer op  http://nl.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM :  DDR betekent enkel dat per klokperiode 2 datawoorden overdragen worden (dus zowel op de stijgende flank als op de vallende flank van de klok).

In ons geval zijn er dus geen beperkingen.

track

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/17, 16:22:40 »
Hoi Peter,

wat dat betreft moet ik je even corrigeren.
Dat mag. Ook voor mij leerzaam. =D
Waar zie je trouwens aan dat dit systeem niet in dual channel kan draaien?

Offline track

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/17, 16:33:59 »
Meestal is er een opmerking in het handboek van het  mobo. 
Bij mij dus:  http://download.biostar.com.tw/upload/Manual/N78SA-M2S_080411_B.zip   
op blz. 4 in de spec's:   "Dual Channel Mode DDR2 memory module"  en expres op  blz. 11 .

En er zijn ook alleen bepaalde CPU's / MMU's überhaupt in staat om tweekanaals aan te sturen.
(de AMD X2 is een ervan, de Intels niet zover ik weet. Het trefwoord is Dual Channel Mode.)

track

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/17, 16:42:01 »
Meestal is er een opmerking in het handboek van het  mobo. 
Bij mij dus:  http://download.biostar.com.tw/upload/Manual/N78SA-M2S_080411_B.zip   
op blz. 4 in de spec's:   "Dual Channel Mode DDR2 memory module"  en expres op  blz. 11 .

En er zijn ook alleen bepaalde CPU's / MMU's überhaupt in staat om tweekanaals aan te sturen.
(de AMD X2 is een ervan, de Intels niet zover ik weet. Het trefwoord is Dual Channel Mode.)

track
Ok, bedankt. En Intel ondersteunt het ook, althans ik zit nu achter een intel waarvan het moederbord dual channel ondersteunt(Asus P5K SE/EPU met een Core 2 Duo E8400). Dat nieuwe spul van Intel (Core I7) ondersteunt er drie.

Offline track

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #23 Gepost op: 2009/03/17, 16:46:08 »
Juist - ik herinner mij weer.  Bij AMD X2 zit het in de processor (tweekanaalse MMU, Memory Mannagement Unit)  en bij Intel niet.
Daar vind je de MMU in het chipset (mèt tweekanaal of dus niet).  Dat was het verschil ..

track

Offline kasper2

  • Lid
Re: RAM-geheugen uitbreiden
« Reactie #24 Gepost op: 2009/03/17, 16:56:29 »
Meestal is er een opmerking in het handboek van het  mobo. 
Bij mij dus:  http://download.biostar.com.tw/upload/Manual/N78SA-M2S_080411_B.zip   
op blz. 4 in de spec's:   "Dual Channel Mode DDR2 memory module"  en expres op  blz. 11 .

En er zijn ook alleen bepaalde CPU's / MMU's überhaupt in staat om tweekanaals aan te sturen.
(de AMD X2 is een ervan, de Intels niet zover ik weet. Het trefwoord is Dual Channel Mode.)

track
...
Dat nieuwe spul van Intel (Core I7) ondersteunt er drie.

Wat (om verwarring te voorkomen) weer niets te maken heeft met het DDR3 geheugentype, omdat AMD voor processors met DDR3 nog steeds bij dual cahnnel is gebleven.
Alles is relatief