Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Linux op HP  (gelezen 1462 keer)

Installatie Linux op HP
« Gepost op: 2014/11/09, 11:42:02 »
Op een HP laptop van 3 jaar oud wil ik graag als tweede OS Linux Mint installeren. Nu kunnen er niet meer dan 4 partities geïnstalleerd worden.
Er staan al 4 partities op. Een Windows opstartdeel van 2 Gb, Windows 7, opstartpartitie voor Win7 en HP Tools. Hoe los dit op?
Is de enige weg de Partitie waar Win7 op staat, terwijl dan Win7 verwijdert zal worden? Of is er nog een andere optie?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/09, 12:00:36 »
Dat soort schijfindeling met vier primaire partities op een MS-DOS-partitietabel fnuikt inderdaad elke poging er nog een ander OS bij te installeren. Het is mogelijk de bestaande schijfindeling aan te passen om te werken met één of twee primaire parities en de rest in logische drives binnenin een "uitgebreide partitie". Daarin kunnen dan ook extra logische drives aangemaakt worden voor Linux. Dat is echter een hoop werk en als je niet precies weet wat je doet ivm Windows 7 partitioneringen, werkt het achteraf niet meer.

Een nog andere keuze is niet voor een MS-DOS-partitietabel te kiezen maar voor een GPT-type.  Die ondersteunt alleen maar primaire parties en je kunt er zoveel hebben als je maar wenst. De hamvraag is of de momenteel bestaande vier partities van HP en Win7 kunnen leven in een GPT-partitietabel. Win7 wel, maar de noodpartitie van HP is een vraagteken.

Als je genoeg geheugen in de notebook hebt, zou je eventueel kunnen overwegen alles eraf te vegen en alleen Linux Mint te installeren, waarna je met je bestaande Win7 licentie een Win7 installeert in een virtuele machine (VirtualBox of zo). Dat werkt prima in mijn ervaring en het heeft het enorme voordeel dat je zo'n virtuele machine ook zonder herinstallatie of wijziging kunt overhevelen naar een nieuwe computer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/09, 12:29:39 »
Kortste klap: vernietig de HP-TOOLS-partitie met GParted vanuit de uitprobeersessie van de Ubuntu-DVD. Die beperkte verzameling HP-gereedschapjes heb je in de praktijk toch niet nodig.

Het gaat daarbij niet om de vrijkomende ruimte, want die partitie is slechts klein. Maar het gaat erom, dat je nu nog maar drie primaire partities hebt: je loopt niet meer aan tegen de BIOS-beperking van maximaal vier primaire partities. Daardoor zal Ubuntu zich vlekkeloos naast Windows kunnen installeren.

Ik heb dit verschillende malen meegemaakt op HP-bakken, waaronder eentje van mezelf, en ik heb het telkens zo prima kunnen oplossen.  :)

Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/09, 12:34:35 »
@Bloom en @Pjotr bedankt voor jullie reacties.

De partitie-indeling is volgens Gparted nu :
SDA1 NTFS system 199 mib Used 66,59 mib
SDA2 NTFS 284,75 GiB Used 134,63 GiB
SDA3 NTFS Recovery 13,05 GiB Used 10,87 GiB
SDA4 fat32 HP Tools 103,34 Used 8,09 MiB
unallocated 1,00 MiB

@Pjotr zal ik dan de SDA4 fat32 HP Tools van 103,34 MiB pakken voor Mint 17 , hoeveel ruimte zal ik daar dan aanbesteden en ten koste van welke van de andere 3 partities? Ik denk zelf aan SDA2 NTFS en daar dan 100 GiB van af te snoepen voor de nieuwe SDA4 fat32 Mint. Start na afloop van de Mint-installatie de laptop eerst op met het opstartmenu, waaruit te kiezen valt tussen Win7 en Linux Mint 17?

Draait Win7 daarna zoals nu het geval is? Welke HP gereedschapjes zijn dat en zijn die ook te backupen naar een andere schijf?
Ook ben ik in Ubuntu zelf gewoon om een aparte Home-partitie aan te maken en is dat in Mint niet nodig? Zoja, hoe ga ik daar dan mee om? Start na afloop van de Mint-installatie de laptop eerst op met het Linux bootmenu om te kunnen kiezen voor Win7 of Mint17?
« Laatst bewerkt op: 2014/11/09, 12:45:08 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/09, 12:45:51 »
- De ruimteverdeling hoef je niet vooraf te doen; gewoon de installatie starten en je krijgt vanzelf een redelijk voorstel voor ogen. Veel beter.

- Aparte /home is in mijn ogen een nodeloze complicatie, maar daar wordt verschillend over gedacht:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-9#TOC-Heeft-het-zin-om-een-aparte-home-partitie-te-hebben-
Punt 2(32), linkerkolom.

- Die HP-gereedschapjes ben je definitief kwijt, maar die mis je echt niet.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/09, 14:25:54 »
Pjotr, absoluut waar een aparte home op dezelfde schijf is niet zo zinnig, gaat die kapot ben je toch alles kwijt.
/home op een aparte schijf (anders dan waarop de Root) is echter dan wel nuttig.

 

Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/09, 14:53:39 »
@Pjotr : Inmiddels heb ik je advies geprobeerd op te volgen. Nu start de laptop gewoon weer op met Win7, zonder eerst een opstartmenu te krijgen met de beide besturingssystemen.  De SDA3 had ik nu ingesteld als een Ext4 en heet nu Linux Mint Debian Edition met een size van 13359 en een free space van 8549. Is de keuze van Ext4 wel juist geweest? SDA3 is wel een ´/´.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/09, 14:59:12 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/09, 19:11:18 »
Dat is correct, waarschijnlijk heb je dan ook nog ergens een sda4 die een swappartitie is.
Je moet van een live usb-stick of cd-rom starten en de grub terug in orde maken.

Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/09, 19:34:56 »
Dat is correct, waarschijnlijk heb je dan ook nog ergens een sda4 die een swappartitie is.
Je moet van een live usb-stick of cd-rom starten en de grub terug in orde maken.
Bedankt voor je reactie. Ik heb nu gezien dat ik de oude recoverypartitie SDA3 heb gebruikt. De SDA4 was die van HP-tools (fat32).
Moet ik daar nu een SWAP-partitie van maken? Eventueel van de SDA4 een /Home-partitie maken?
« Laatst bewerkt op: 2014/11/09, 20:03:22 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/09, 20:43:34 »
Linux heeft normaal echt wel een swappartitie nodig, tenzij je tientallen gigabytes aan RAM zou hebben. Daar zul je inderdaad best die sda4 voor gebruiken. Eventueel kun je eerst een extended partitie aanmaken en daarin dan een logische drive voor die swappartitie, dan kun je desgewenst nog partities bijmaken. Want zoals het nu gaat zou je weer aan je limiet van partities zitten.
Een aparte home zou ik niet gebruiken, dat is nergens voor nodig.

Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/09, 21:02:21 »
@ Bedankt voor je reactie. Dan ga ik de SDA4 omzetten naar een SWAP, slechts het wijzigen van 1 van de 4 partities. De /Home vergeet ik, dan blijf ik op 4 partities. Dan zou het opstartmenu moeten gaan werken. De installatie zal ik wel opnieuw moeten doorlopen...
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/09, 21:44:37 »
Nee, een nieuwe installatie is niet nodig. Je moet alleen die grub heractiveren en dat kun je doen met behulp van de weblink die ik in een hoger bericht gaf.

Offline MKe

  • Lid
Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/09, 22:18:42 »

- Aparte /home is in mijn ogen een nodeloze complicatie, maar daar wordt verschillend over gedacht:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-9#TOC-Heeft-het-zin-om-een-aparte-home-partitie-te-hebben-
Punt 2(32), linkerkolom.

Een aparte home is interessant als je systeemschijf een SSD is. SSD is snel, heel handig voor vaak gelezen bestanden als je systeemtools en programma's, maar schrijfacties verkorten het leven drastisch. In zo'n geval kiezen sommigen ervoor om de belangrijke data op een langzame, maar betrouwbaardere magneetplaat te zetten.

@Bloom, maakt Ubuntu niet zoiets als een swapfile aan als je geen swap partitie hebt? Ik dacht dat ik zoiets een keer gelezen had. In dat geval is een aparte partitie niet nodig. Zelf geen ervaring mee.
Citaat
Swap is generally associated with a swap partition, perhaps because the user is prompted to create a swap partition at the time of installation. In fact, any file can be used as a swapping device, be it a partition or a conventional file. Swap can be added by increasing the size of the swap partition or by adding a swap file.
https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq

Er wordt hier wel bij gezegd dat swapfiles geen continue blokken gebruikt in tegenstelling tot een partitie, waardoor het langzamer zal zijn.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/09, 22:23:26 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/11, 11:29:46 »
Bij mijn weten maakt Ubuntu niet standaard een swapfile aan. Als je hem geen swappartitie geeft, installeert hij en start hij gewoon zonder swap. En als dan het geheugen volraakt, is het over & out.
Je kunt echter op zo'n systeem zonder veel moeite een swapfile of swappartitie toevoegen, dat vereist zeker geen herinstallatie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/11, 11:35:11 »
Bij mijn weten maakt Ubuntu niet standaard een swapfile aan. Als je hem geen swappartitie geeft, installeert hij en start hij gewoon zonder swap.
Nee hoor: als je in Ubuntu en Mint "op de automatische piloot" het installatieprogramma volgt, dan maakt-ie standaard een root en een swap. :)

Om geen problemen te krijgen met het maximum van vier primaire partities, maakt-ie daarvoor automatisch een uitgebreide (extended) primaire partitie aan, waarop hij twee logische partities maakt: root en swap.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/11, 11:36:47 door Pjotr »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/11, 11:47:42 »
Ja, dat klopt maar ik heb ook niet beweerd dat er geen swap aangemaakt zou worden als je het standaard installatieprogramma volgt.
Ik schreef wel dat als je daarin afwijkt van de standaard en aangeeft dat je géén swap wil, dat hij het dan ook doet zonder swap en dus niet stiekem een swapfile aanmaakt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Linux op HP
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/11, 12:19:43 »
Ja, dat klopt maar ik heb ook niet beweerd dat er geen swap aangemaakt zou worden als je het standaard installatieprogramma volgt.
Ik schreef wel dat als je daarin afwijkt van de standaard en aangeeft dat je géén swap wil, dat hij het dan ook doet zonder swap en dus niet stiekem een swapfile aanmaakt.
OK... Misverstand.  :)