Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Graphical User Interface opeens heel groot (door installatie Windowsprogramma?)  (gelezen 5283 keer)

Offline Cme

  • Lid
Hallo,

Onlangs heb ik een oude Type Cursus gevonden en wilde dit weer eens proberen. Installeren via Windows lukte niet want het is een aloude Davilex die geschikt is voor ' Windows 95'. Wine in Ubuntu installeerde wel. Diverse lessen gevolgd maar nu zit ik met het probleem dat de Interface (GUI als dat zo heet) is veranderd. Ik bedoel alles in Ubuntu o.a. het bureaublad. Alles is even groot zoals in de cursus, zo lijkt het. Bij instellingen stond alles op 'normaal',  de keuze knop.
Hoe kom ik weer terug in de normale stand?

Dit bericht verstuur ik vanuit Xubuntu.
Bvd,
Cme
Ik heb de installatie foutief op het bureaublad gezet, maar heeft dat invloed?
« Laatst bewerkt op: 2016/11/09, 17:16:29 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Gamer

  • Lid
Onlangs heb ik mijn vraag alhier gepost maar geen enkele reactie is binnen gekomen. Is daar een reden voor?

Het probleem is dat Ubuntu 14.04 niet meer normaal  functioneert. Een echt groot probleem dat ik liever niet oplos door een geheel nieuwe installatie uit te voeren. Is het misschien eenvoudig te herstellen? Het scherm is verkleint maar alles daar binnen is super groot: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98149.msg991608#msg991608

mvg
Cme

Heb je al eens naar de instellingen gekeken van je buroblad (appearance) en Displays.
Mogelijk zijn deze aangepast toen je de type cursus opende. En niet meer terug gezet toen je het afsloot.

Frederik

  • Gast
In Xubuntu kun je met rechtermuisklik op het Bureaublad de Bureaublad instellingen > tabblad Pictogrammen., de grootte instellen, dus een stuk kleiner maken.
Mogelijk dat dit in Ubuntu ook zo werkt?

Offline jan11000

  • Lid
Terminal openen,
unity --reset
en enter drukken.
Misschien helpt dit.

Offline DeBaas

  • Lid
De schermresolutie is blijven staan op die van de laatst gebruikte Wine aplicatie.
Type in de Dash cq start het progje Schermen
Vul daar de juiste resolutie in, al of niet met behulp van Schermen detecteren.

« Laatst bewerkt op: 2016/11/18, 23:11:29 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Cme

  • Lid
Helaas geen scroll of muis om te bewegen op de pagina's. In instellingen ' schermen' kan ik een andere grootte selecteren, maar er verandert niets na 'schermen/instellingen' te hebben verlaten.
Terminal unity -- reset geeft een herstart van Ubuntu, net als Ctrl Alt Backspace doet, maar er veranderd niets.
Citaat
@Pjotr https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98208.msg992229#msg992229
[Tja, je gebruikersinstellingen zijn blijkbaar behoorlijk verpest door inferieur spul van Davilex....
Je kunt alle verborgen bestanden en mappen zichtbaar maken in je persoonlijke map en die allemaal verwijderen.  Het beste gaat dat vanuit de uitprobeersessie van de Ubuntu-DVD.

Dan heb je weer een schone lei, want daarin staan de gebruikersinstellingen. Je kunt desgewenst een uitzondering maken voor de instellingsmappen van je webverkenner en van je e-mailprogramma.

En daarna natuurlijk nooit meer die Davilex-rotzooi gebruiken in Linux, hè....  ;)[/b]
Hoe kom ik bij die persoonlijke map waar je het over hebt? Ik ben nu op de uitprobeerversie van de DVD maar via 'bureaublad' kan ik niets weghalen.
Hoe kan ik Instellingenmap van de webverkenner en van mijn e-mailprogramma veilig stellen?
Cme
Bv
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)