Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd  (gelezen 5127 keer)

Offline alex35

  • Lid
Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Gepost op: 2010/03/06, 12:15:39 »
Ik probeer de belastingaangifte 2009 te installeren, maar krijg hem niet werkend. Het probleem is als volgt :

Ik gebruik de engelstalige ubuntu 9.10, 64-bit.

Ik heb de tarball gedownload en ge-extract naar mijn user-home. Daar staat nu dus een subdirectory ib2009, met daarin een bin directory en een share directory. In de bin directory staat een file ib2009ux. Als ik de properties daarvan vraag ie ik dat hij netjes 'executable' is.

ECHTER: als ik erop dubbelklik, doet hij niets. Er gebeurt echt helemaal niets. Ook niet na enkele minuten wachten. Als ik het vervolgens via een terminal probeer, werkt dat ook niet. Als ik naar de bin directory ga en vervolgens './ib2009ux' uitvoer, krijg ik de foutmelding ' bash: ./ib2009ux: No such file or directory '. De file is er wel. 'ls' toont hem ook (in het groen).

Ik krijg de indruk dat ik misschien een vereist software component mis, of dat de linux-versie van de belastingaangifte die bij de belastingdienst te downloaden is, een bug bevat ?

Iemand een idee ? Mis ik iets heel simpels wellicht ?

Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/06, 12:23:28 »
Als het goed is staat op de site van de belastingdienst aangegeven welke pakketten je moet hebben om het geheel te laten werken.

Ze gaan daarbij uit van 8.04 (LTS) wat wel begrijpelijk is gezien de grote hoeveelheid distributies. Het IB programma heb ik nog niet geprobeerd. Het aangifte programma voor Loonheffingen (voor een BV) doet het prima. Eerste keer opstarten duurde wel erg lang (bijna een kwartier) maar daarna vlekkeloos.

Heb nu even geen tijd maar ik zal proberen of het IB programma het bij mij wel doet (heb 9.10 NL 64-bit) misschien levert dat nog wat nuttige info op.

Offline alex35

  • Lid
Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/06, 13:04:26 »
Ik heb nu de autopackage geprobeerd. Installeren gaat en ik krijg een item in mijn office-menu. Als ik die start, krijg ik echter de foutmelding :

Could not launch 'Aangifte inkomstenbelasting 2009'

Failed to execute child process "/usr/bin/ib2009ux" (no such file or directory)


De file staat wel op de bewuste locatie en is ook in dit geval executable. Kan het zijn dat er een ANDERE file of directory niet bestaat, die het programma wel verwacht ?

Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/06, 13:15:16 »
@Alex,

Heb net de autopackage gedownload en geïnstalleerd. Werkt als een zonnetje. Heb ook 9.10 64 bits, alleen dan de nederlandstalige versie, misschien dat het daar in zit.

Offline alex35

  • Lid
Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/06, 13:31:58 »
@DirkJan,

Bedankt voor de poging, stel ik op prijs. Ik heb zojuist mijn op nederlands gezet. Daarna nogmaals geprobeerd eea te starten, maar tevergeefs...

Ik overweeg nu om ubuntu opnieuw te installeren, in het nederlands. Maar of dat nou zal helpen ? Dit is toch vreemd ?

Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/06, 13:36:51 »
Het is inderdaad vreemd. Wellicht verwijst het IB programma naar standaardmappen die in het NL een andere naam hebben dan in de Engelse versie. Dat los je wellicht niet op met het toevoegen van taalpakketten, op dat punt schiet mijn kennis te kort.

Aanvulling:

in je home/gebruikersnaam map wordt een map belastingdienst.nl/ib2009 aangemaakt, staat die er bij jou ook?

/home/dirkjan/belastingdienst.nl/ib2009 in mijn geval

anders moet je die eens handmatig aanmaken en kijken of dat effect heeft.

Als je verborgen mappen zichtbaar maakt dan moet er ook /home/gebruikersnaam/.belastingdienst.nl zichtbaar zijn. In die map moet een bestand ib2009.dat staan.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/06, 13:44:15 door DirkJan »

Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/06, 15:00:55 »
@DirkJan,

Bedankt voor de poging, stel ik op prijs. Ik heb zojuist mijn op nederlands gezet. Daarna nogmaals geprobeerd eea te starten, maar tevergeefs...

Ik overweeg nu om ubuntu opnieuw te installeren, in het nederlands. Maar of dat nou zal helpen ? Dit is toch vreemd ?

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar in de map "share" zit ook nog een ingepakt bestand. Ik heb die wel uitgepakt en bij  mij werkt het.

Gr Ruud

Offline HarzG

  • Lid
Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/06, 15:57:36 »
Ik probeer de belastingaangifte 2009 te installeren, maar krijg hem niet werkend. Het probleem is als volgt :

Ik gebruik de engelstalige ubuntu 9.10, 64-bit.
Bij mij werkt het wel, maar als ik vanuit de terminal start, dan zie ik dat
Gdk-WARNING **: Missing charsets in FontSet creation
Gdk-WARNING **:     ISO8859-1
Gdk-WARNING **:     ISO8859-1
Gdk-WARNING **:     ISO8859-2
Gdk-WARNING **:     ISO8859-3
Gdk-WARNING **:     ISO8859-4
Gdk-WARNING **:     ISO8859-5
Gdk-WARNING **:     KOI8-R
Gdk-WARNING **:     ISO8859-7
Gdk-WARNING **:     ISO8859-9
Gdk-WARNING **:     ISO8859-13
Gdk-WARNING **:     ISO8859-14
Gdk-WARNING **:     ISO8859-15
Gdk-WARNING **:     JISX0208.1983-0
Gdk-WARNING **:     KSC5601.1987-0
Gdk-WARNING **:     GB2312.1980-0
Gdk-WARNING **:     JISX0201.1976-0
Gdk-WARNING **:     ISO10646-1
Ik heb ooit heel veel charsets opgeruimd en alleen nog NL/EN/DE laten staan.

Een herinstallatie van Ubuntu brengt je niet verder volgens mij.
Maar je moet zoals DirkJan zegt deze map hebben of aanmaken "/home/alex/belastingdienst.nl/ib2009".
Je ziet bij de 1e start (dubbelklik op /usr/bin/ib2009ux) een heel klein groen schermpje middenin, klik daarop en kijk of er iets gebeurt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline keestux

  • Lid
Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/06, 18:46:09 »
Ik heb nu de autopackage geprobeerd. Installeren gaat en ik krijg een item in mijn office-menu. Als ik die start, krijg ik echter de foutmelding :

Could not launch 'Aangifte inkomstenbelasting 2009'

Failed to execute child process "/usr/bin/ib2009ux" (no such file or directory)


De file staat wel op de bewuste locatie en is ook in dit geval executable. Kan het zijn dat er een ANDERE file of directory niet bestaat, die het programma wel verwacht ?

Die foutmelding wordt vast veroorzaakt doordat het menu-item naar /usr/bin wijst terwijl het programma ergens anders terecht is gekomen.

Offline keestux

  • Lid
Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/06, 19:50:54 »
Ik probeer de belastingaangifte 2009 te installeren, maar krijg hem niet werkend. Het probleem is als volgt :

Ik gebruik de engelstalige ubuntu 9.10, 64-bit.

Ik heb de tarball gedownload en ge-extract naar mijn user-home. Daar staat nu dus een subdirectory ib2009, met daarin een bin directory en een share directory. In de bin directory staat een file ib2009ux. Als ik de properties daarvan vraag ie ik dat hij netjes 'executable' is.

... Als ik naar de bin directory ga en vervolgens './ib2009ux' uitvoer, krijg ik de foutmelding ' bash: ./ib2009ux: No such file or directory '. De file is er wel. 'ls' toont hem ook (in het groen).
...

Dit zou gewoon moeten werken. Het is wel zo dat het aangifte programma een zogenaamd 32-bits executable is, en jij hebt een 64-bit Ubuntu, maar dat wordt normaal gesproken ondersteund.

Het programma ib2009ux heeft nog wel een paar libraries nodig zoals bijvoorbeeld libc.so.6. Je kunt zien welke dat zijn als je het volgende commando uitvoert:
ldd ib2009ux
In de uitvoer mag geen "not found" voorkomen.

Ik snap nog niet waarom je "./ib2009ux: No such file or directory" krijgt. Misschien kun je de uitvoer van "ls -l" laten zien. Dus:
ls -l ~/ib2009/bin

Misschien geeft dat me nog een hint.
-- Kees

Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/06, 20:13:18 »
Belastingaangifte-programma van dit jaar nog niet geprobeerd, vorig jaar werkte ie (op de niet anti-aliasde lettertypen na) prima :) Zelfde geldt voor het aanvragen van de Zorgtoeslag-programma :)

Offline langstr

  • Lid
Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/06, 20:20:27 »
I had ditzelfde probleem. Komt omdat je 64-bit Linux draait.

Oplossing: installeer de 32-bit compatibility package:

sudo apt-get install ia32-libs

Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/06, 20:37:05 »
I had ditzelfde probleem. Komt omdat je 64-bit Linux draait.

Oplossing: installeer de 32-bit compatibility package:

sudo apt-get install ia32-libs


Die waren toch standaard geïnstalleerd?

Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/06, 23:58:27 »
Ik probeer de belastingaangifte 2009 te installeren, maar krijg hem niet werkend. Het probleem is als volgt :

Ik gebruik de engelstalige ubuntu 9.10, 64-bit.

Ik heb de tarball gedownload en ge-extract naar mijn user-home. Daar staat nu dus een subdirectory ib2009, met daarin een bin directory en een share directory. In de bin directory staat een file ib2009ux. Als ik de properties daarvan vraag ie ik dat hij netjes 'executable' is.

ECHTER: als ik erop dubbelklik, doet hij niets. Er gebeurt echt helemaal niets. Ook niet na enkele minuten wachten. Als ik het vervolgens via een terminal probeer, werkt dat ook niet. Als ik naar de bin directory ga en vervolgens './ib2009ux' uitvoer, krijg ik de foutmelding ' bash: ./ib2009ux: No such file or directory '. De file is er wel. 'ls' toont hem ook (in het groen).

Ik krijg de indruk dat ik misschien een vereist software component mis, of dat de linux-versie van de belastingaangifte die bij de belastingdienst te downloaden is, een bug bevat ?

Iemand een idee ? Mis ik iets heel simpels wellicht ?
Ik gebruik Kubuntu 9.10 64-bits en daar werkt ie wel. Misschien is er bij het downloaden de user veranderd? Type in een terminal eens het volgende:
sudo chown -R username:username /plek van de map van de belastingdienst
Staat er ook een map in je homedirectory genaamd Belastingdienst.nl? Misschien moet je die ook nog ff verwijderen... (raak je wel je gegevens van eerdere belastingaangiftes kwijt...)

Oh, er is nog een derde mogelijkheid. Probeer via de terminal het programma op te starten. Dus hup cd'en naar de plek waar je hem uitgepakt hebt en dan ./ib2009ux (zo voer je hem uit). Als het goed is moet ie dan wat gaan doen, in ieder geval een of meer errors geven. Als je die hier neerzet, kunnen anderen je weer verder helpen ;)

« Laatst bewerkt op: 2010/03/07, 00:06:06 door crashit »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/07, 15:01:55 »
I had ditzelfde probleem. Komt omdat je 64-bit Linux draait.

Oplossing: installeer de 32-bit compatibility package:

sudo apt-get install ia32-libs


Bij mij werkt het op de 64-bit versie vlekkeloos.

Offline langstr

  • Lid
Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/08, 15:33:35 »
Paard, water.

Als je de 'ia32-libs' diagnose betwijfelt, kan je die in 1 minuutje checken door die package even te verwijderen.

Hé presto, exact de zeer aparte foutmelding die alex35 en ik zagen.

Wellicht horen we nog van alex35.

Offline bs012

  • Lid
    • Linux bronnen
Re: Belastingaangifte werkt niet, van alles geprobeerd
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/30, 21:03:41 »
Even ter bevestiging. installeren van ia32-libs werkte voor mij ook.

sudo apt-get install ia32-libs

Dank je

Had ik al gezegd: Ubuntu 10.04 bèta 64 bits?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/30, 22:20:39 door bs012 »