Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lost+Found  (gelezen 549 keer)

gratje

  • Gast
Lost+Found
« Gepost op: 2007/11/05, 16:15:50 »
Ik heb zo'n 7 maanden geleden een fileserver ingericht met Ubuntu. Na enkele kleine installatieproblemen heeft deze fileserver zo'n 7 maanden feilloos gedraaid.
(Enig nadeel van dit feilloos draaien is dat je als niet intensieve gebruiker vrij snel vergeet hoe je e.e.a. ook al weer gedaan had. Daarom zie ik mezelf dan ook nog als een beginner).

Nu ik deze server niet meer zakelijk nodig heb, ben ik hem voor persoonlijke doeleinden aan het inrichten. Omdat ik veel met grote bestanden werk (lees imagefiles)
heb ik de server opnieuw geinstalleerd en de aanwezige schijven als ext 3 ingericht.

Alles werkt nu perfect; alleen is er op iedere schijf een vrij groot lost+found bestand aangemaakt. Daar de server over in totaal 6 schijven beschikt; verlies ik hiermee nogal wat opslagcapaciteit. 1 schijf is alleen toegankelijk vanuit Linux. De andere 5 worden met samba geshared op mijn netwerk.

Nu weet ik dat wanneer ik de 5 schijven als één partitie had aangemaakt ik maar 1x een lost+found bestand gekregen zou hebben. Ik vind het zelf een voordeel met aparte schijven te werken zodat ik gemakkelijk de individuele windows/mac pc's een aparte schijf kan toekennen.

Mijn vraag is daarom of er een andere mogelijkheid is om op tenminste 4 van die 5 schijven het lost+found bestand te verwijderen/overschijven?

Alvast bedankt.