Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista  (gelezen 18486 keer)

Offline track

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #50 Gepost op: 2009/03/03, 20:02:50 »
Goed.  Het tweede menu (hetgene onder nr.3) behoord bij Vista. 
Het is eigenlijk niet de bedoeling om dit te hebben, laat staan om Linux vanuit dit op te starten.

Het is best voldoende als je langs dit menu Vista kunt opstarten.
Om Linux op te starten zal je gewoon het eerste menu gebruiken (en dat behoort bij de Linux-starter grub).

Dus voor alle volgende pogingen: altijd via het eerste menu Ubuntu opstarten aub !
En als je dat doet, lukt het dan ?  Of loopt hij nog ergens vast ?

track

Offline marius sr

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #51 Gepost op: 2009/03/03, 20:54:23 »
Ik heb via het eerste Ubuntumenu opgestart en ik kreeg de keus om Demo or Full Installation, Wubi of alleen kijken. Ik heb de eerste mogelijkheid genomen en kreeg het icoontje van de disk op mijn scherm. Als ik daarop klikte werd er een verzameling mappen geopend met o.a. wubi.exe en umenu.exe Ik heb op umenu geklikt en daarna gebeurde er niets meer. Had ik langer moeten wachten?

Marius

Offline track

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #52 Gepost op: 2009/03/03, 21:04:05 »
Hebben wij het nu over een start vanaf de live-CD of vanaf de harde schijf ?
Of ben je al een stap verder ?

Als je nu op het punt bent om Ubuntu opnieuw te installeren zal je vanaf de live-CD moeten starten
en dan volgens de handleiding   http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopHardy  de "Install Ubuntu" doen (stap-voor-stap). 

Bij "Schijfruimte voorbereiden" moet je even goed opletten dat de installatie ook netjes op "sda5" (in jouw geval) komt te staan.

track

Offline marius sr

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #53 Gepost op: 2009/03/03, 21:33:08 »
Ik heb nu de CD gebruikt uit het boek van Stedehouder Probleemloos overstappen op Linux. Ik heb ook nog een CD die ik zelf gedownload heb vanuit Ubuntu met het programma. De CD heb ik in de disk driver gestopt. De computer vervolgens opgestart. Ubuntu gekozen en daarna komt het scherm met de vraag om mijn naam en wachtwoord. Ik heb daarom niet het idee dat hij vanuit de CD opstart.

Wat nu?

Marius

Offline track

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #54 Gepost op: 2009/03/03, 21:51:10 »
Je moet in de BIOS de opstartvolgorde aanpassen.

1. In de Bios komen
2. opstartvolgorde op "eerst CD" zetten
3. opslagen

Nu zou de installatie lukken.

track

Offline marius sr

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #55 Gepost op: 2009/03/03, 22:08:51 »
Hoe kom ik in de BIOS?

Marius

Offline track

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #56 Gepost op: 2009/03/03, 22:38:29 »
Normaal moet je meteen als het eerste scherm verschijnt [F2] of [del] duwen.  Meestal wordt het ook op het scherm aangeduid.

Bij sommige computers kun je ook met [F8] rechtstreeks de opstartschijf kiezen.  Zal je best het eerst proberen.

Als het te snel doorloopt kun je hem ook even met de [break]-toets stoppen. (met iedere andere toets loopt hij verder)

track

Offline marius sr

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #57 Gepost op: 2009/03/04, 00:08:42 »
Het installeren is gelukt, ik heb alleen gedeeltelijk een Engelse tekst, waarschijnlijk iets vergeten op de late avond. Wat minder leuk is, is dat internet nog niet werkt. Ik heb een keer een noodstop gemaakt door de stekker uit de computer te trekken. Daarna deed het internet het even. Zou het iets te maken kunnen hebben met statische electriciteit? Zou het toch geen zin hebben om een netwerkkaart te kopen?

Marius

Offline marius sr

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #58 Gepost op: 2009/03/04, 00:22:53 »
Ik heb nog maar eens een test uitgevoerd, de stekker uit het stopcontact getrokken, daarna deed internet het, ik werk nu vanuit Ubuntu. Er lijkt dus een verband te bestaan. Heeft dit iets te maken met het soort internetkaart?

Marius


Offline track

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #59 Gepost op: 2009/03/04, 01:27:04 »
Nee, dat denk ik niet.  Geen statische electriciteit, er is geen onweer door je computer getrokken toch ?
En wat de netwerkkaart betreft denk ik het ook niet, want de ping is gisteren vlekkeloos gegaan.
En dat kan helemaal niet als hij de netwerkaart niet herkent. 
Dat je nu toch vanuit Ubuntu in het internet bent zegt in dit verband meer dan alle woorden !

Als hij erop reageert dat je de stekker eruit trekt heeft meer te maken dat misschien iets in het BIOS niet goed wordt opgeslagen.
Er zit nl. een batterijtje in en dat kan zwak worden.  Moest je in dit verband de klok in de computer soms een keer nieuw zetten ?

Met de engelse text hoef je je niet druk te maken. Dat zullen wij straks wel zien.  Heb je nu Ubuntu 8.04 geïnstalleert of welke versie is het ?

Hoe is het trouwens gelukt om in het BIOS terecht te komen ?  Of heb je het via [F8] gedaan ?  Wan ergens in het BIOS kun je meestal de spanning van dat batterijtje zien.  Het wordt vertoont als  Vbat.  Zou je dat kunnen vinden ?

track

Offline marius sr

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #60 Gepost op: 2009/03/04, 09:21:55 »
Er is een duidelijk verband tussen het werken van internet op Ubuntu (niet op Windows) en het uittrekken en insteken van de stekker. Zojuist werkte internet weer half, ik heb de stekker uitgetrokken en ingestoken en het werkt weer. Wat net ook niet lukte was om Ubuntu vanuit de hibernation te activeren. Ook toen ging het weer met de stekker uit en in. Als dit aan een batterijtje ligt, waarom dan geen problemen op Windows?
Al met al heb ik het gevoel dat ik een heel eind verder gekomen ben, bedankt voor jullie hulp en meedenken.
Ik ben in de Bios gekomen door een aantal keren op delete te drukken terwijl het scherm zwart was. Dit was trouwens een heel programma.

Bedankt
Marius

Offline track

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #61 Gepost op: 2009/03/04, 10:31:08 »
Goeiemorgen marius.

Daar heb je gelijk. Als Win.. vlekkeloos draait zal dat batterijtje de boosdoener niet zijn.  En dat er problemen met "hibernation" zijn wijst ook in een andere richting.  Het BIOS stuurt ook nog een interne lijst van gegevens aan gegevens door aan het besturingssysteem via "ACPI"
(-> http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power_Interface ).  En daar zijn er vaaker problemen mee.  Windows is er niet  krenterig mee,  Linux wél een beetje.

Dus blijkt dat ook bij jou het knelpunt te zijn.  En dan moeten wij ook liefst nog een keer het BIOS bekijken.

Want de opstartparameters van de Linux-kernel moeten ook bij de instellingen in het BIOS passen.  Ik weet niet of ik de goede handleiding bij jouw bios in het internet gevonden heb.  Is het qua gezicht misschien deze ?  : http://www.acerpanam.com/synapse/data/7117/documents/Acer%20eSettings%20Management%20for%20DT.pdf

Heeft jouw computer een zekere "eRecovery"-functie ?  Want dat zou de eerste partitie op jouw harde schijf verklaren dan.
(die bevat dan de data voor het herstel van de oorsponkelijke Windows-installatie)

Dat blijkt een speciale aanpak van de ACER te zijn.
Als wij dat op een rij hebben hoven wij "alleen maar" de goede opstartparameters voor de Linux-kernel vinden...

track

Offline marius sr

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #62 Gepost op: 2009/03/04, 13:00:06 »
Qua gezicht herken ik niets in de handleiding. Toen ik in de BIOS kwam zag ik een scherm met 2 rijen blauwe vlakjes waar je vanalles uit kon kiezen.
Wat betreft de slaapstand geeft hij als hij afsluit een nummer met activation failed. Bij het weer opstarten komt het normale scherm, soms blijft hij daarna ergens hangen maar het is verschillend waar. Als dat nummer belangrijk is zal ik het proberen te vangen.
Ik heb inderdaad acer recovery.
Verder blijk ik nu 2 Ubuntu's op mijn computer te hebben, een op de oorspronkelijke plaats in het Nederlands en een Engelstalige versie keurig in een mapje verpakt op een dataschijf. In het mapje zit ook een deinstallatieprogramma. Twee Ubuntu's lijkt mij wat veel van het goede en ik neem aan dat ik het tweede programma zonder schade aan het eerste kan deinstalleren. Beide werken even goed.

Bedankt

Marius

Offline track

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #63 Gepost op: 2009/03/04, 13:47:25 »
Dat is inderdaad een beetje raar.  Wat het BIOS betreft is dat toch een traditionele dan. (ik was al bang dat Acer daar een eigene gebruikt)
Weet je toevallig of het een "AMIBIOS"  of een "Phoenix" is ?

Wat de slaapstand betreft zal je dat hoofdstuk aljeblieft achteruit zetten.  Want dat is echt het moeilijkste gedeelte van het verhaal.

Als je nu twee installaties hebt vraag ik mij af wat er gebeurt is.
Wil je mij even de bestanden  /etc/fstab  en  /boot/grub/menu.lst  via "Extra opties .." Bijlage:   (beneden)
in twee bijlagen ("meer bijlagen")  opsturen ?    (hij slaat bij deze kopieën in het forum op)

track

Offline marius sr

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #64 Gepost op: 2009/03/04, 14:35:51 »
# menu.lst - See: grub(8), info grub, update-grub(8)
#            grub-install(8), grub-floppy(8),
#            grub-md5-crypt, /usr/share/doc/grub
#            and /usr/share/doc/grub-doc/.

## default num
# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and
# the entry number 0 is the default if the command is not used.
#
# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry
# is the entry saved with the command 'savedefault'.
# WARNING: If you are using dmraid do not use 'savedefault' or your
# array will desync and will not let you boot your system.
default      0

## timeout sec
# Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default entry
# (normally the first entry defined).
timeout      10

## hiddenmenu
# Hides the menu by default (press ESC to see the menu)
#hiddenmenu

# Pretty colours
#color cyan/blue white/blue

## password ['--md5'] passwd
# If used in the first section of a menu file, disable all interactive editing
# control (menu entry editor and command-line)  and entries protected by the
# command 'lock'
# e.g. password topsecret
#      password --md5 $1$gLhU0/$aW78kHK1QfV3P2b2znUoe/
# password topsecret

#
# examples
#
# title      Windows 95/98/NT/2000
# root      (hd0,0)
# makeactive
# chainloader   +1
#
# title      Linux
# root      (hd0,1)
# kernel   /vmlinuz root=/dev/hda2 ro
#

#
# Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST

### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST
## lines between the AUTOMAGIC KERNELS LIST markers will be modified
## by the debian update-grub script except for the default options below

## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs

## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
##      kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
##      kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=UUID=b2c79bdd-a7ed-42d0-b678-e6a7fca7e290 ro

## Setup crashdump menu entries
## e.g. crashdump=1
# crashdump=0

## default grub root device
## e.g. groot=(hd0,0)
# groot=(hd0,4)

## should update-grub create alternative automagic boot options
## e.g. alternative=true
##      alternative=false
# alternative=true

## should update-grub lock alternative automagic boot options
## e.g. lockalternative=true
##      lockalternative=false
# lockalternative=false

## additional options to use with the default boot option, but not with the
## alternatives
## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5
# defoptions=quiet splash

## should update-grub lock old automagic boot options
## e.g. lockold=false
##      lockold=true
# lockold=false

## Xen hypervisor options to use with the default Xen boot option
# xenhopt=

## Xen Linux kernel options to use with the default Xen boot option
# xenkopt=console=tty0

## altoption boot targets option
## multiple altoptions lines are allowed
## e.g. altoptions=(extra menu suffix) extra boot options
##      altoptions=(recovery) single
# altoptions=(recovery mode) single

## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
##      howmany=7
# howmany=all

## should update-grub create memtest86 boot option
## e.g. memtest86=true
##      memtest86=false
# memtest86=true

## should update-grub adjust the value of the default booted system
## can be true or false
# updatedefaultentry=false

## should update-grub add savedefault to the default options
## can be true or false
# savedefault=false

## ## End Default Options ##

title      Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-19-generic
root      (hd0,4)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=b2c79bdd-a7ed-42d0-b678-e6a7fca7e290 ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.24-19-generic
quiet

title      Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-19-generic (recovery mode)
root      (hd0,4)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=b2c79bdd-a7ed-42d0-b678-e6a7fca7e290 ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.24-19-generic

title      Ubuntu 8.04.1, memtest86+
root      (hd0,4)
kernel      /boot/memtest86+.bin
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title      Other operating systems:
root


# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title      Windows Vista/Longhorn (loader)
root      (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader   +1


# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda2
title      Windows Vista/Longhorn (loader)
root      (hd0,1)
savedefault
makeactive
chainloader   +1

Hierbij menu st. Onder etc kon ik nog geen fstab vinden, ik zoek verder. Wat betreft het tweede programma, wat nu boven in het lijstje staat denk ik dat het volgende is gebeurd. Ik ben een keer in Vista begonnen, daar is nu ook zo'n bootprogramma ontstaan. Mogelijk heeft hij daarop parallel vanuit de CD geinstalleerd.

Marius

Offline track

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #65 Gepost op: 2009/03/04, 14:44:29 »
Waarom moet je het resultaat weer in de tekst plakken  !  Dat is moeilijk lezen, hoor.

Ik had het echt graag in de bijlage, dan kan ik ook nog meer zien (want het komt in het origineel formaat dan).

Wat ik nu vanuit jouw  /boot/grub/menu.lst  lees is dat het eigenlijk alles goed staat.
Dus eerst  2x Ubuntu 8.04  (normaal + recovery) , 1x memtest ,  2x Vista   - geen feil te vinden.

Waar schuilt de tweede Ubuntu dan ?

track

Offline marius sr

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #66 Gepost op: 2009/03/04, 15:00:31 »
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda7
UUID=10379dcc-37b2-4f7d-add5-71afb185a6f4 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda8
UUID=0c11e008-f79c-4a51-8142-1443da16df40 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0

Sorry voor het plakken maar ik ben nog niet zo thuis op Ubuntu dat ik de extra opties kan vinden. De tweede Ubuntu staat op een schijf die 154.7 GB Media heet, netjes in een mapje. Toen ik de vorige keer Ubuntu geinstalleerd had heette het de dataschijf. Tot deze schijf heb ik zowel vanuit Windows als vanuit Ubuntu toegang. Het lijkt mij dat dit programma zo kan worden verwijderd, ik ben benieuwd of het voorkeuzeprogramma dan ook weer kleiner wordt.
Dat het slaapmodus niet goed werkt maakt mij op dit moment niet uit, ik dacht dat het mogelijk wat informatie zou geven.
Om in de BIOS te komen is lastig, ik weet niet of dit vanmiddag nog lukt. Je moet er rustig voor kunnen gaan zitten.

Groeten en bedankt voor de steun

Marius

Offline track

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #67 Gepost op: 2009/03/04, 15:35:56 »
Het verhaal met de "bijlage" is niets met Ubuntu. Het zit gewoon links beneden op dit scherm (van het forum dus).

Links aan de onderkant van het schrijfvenster even op Extra opties... klikken dus, het bestand opzoeken via [Zoek], 
nog eentje:  via een klik op "(meer bijlagen)"  rechts daarnaast.

Wat mij nu bij jouw fstab verbaast is dat er twee andere partities in staan.  Dus niet degene die bij jouw  menu.lst  behoren.
Die staan er gewoon niet bij.  Het blijkt toch op het ogenblijk een mengelmoesje te zijn.

track

Offline marius sr

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #68 Gepost op: 2009/03/05, 10:52:03 »
Het is inderdaad een zootje geworden. Ik heb geprobeerd de BIOS te pakken te krijgen, dit lukte echter niet, daarvoor moet je toch een bepaald ritme in de vingers hebben. Ik heb nog bij de helpdesk van Acer gevraagd en men dacht dat als er iets met de batterij van de BIOS was je eerst problemen moest krijgen met de datum en de tijdaanduiding, daar zijn in het geheel geen problemen mee. Verder ben ik gaan opstarten:
- opstarten -> direct naar Ubuntu -> geen internet
- afsluiten met noodstop
- opstarten -> direct naar Ubuntu -> goede verbinding met internet
- herstart -> direct naar Ubuntu -> goede verbinding met internet
dit enige keren herhaald, geen problemen
- herstart -> naar Windows Vista
- herstart -> naar Ubuntu -> geen goede internetverbinding
- herstart -> Windows
- commando ipconfig/release
- herstart -> Ubuntu -> geen goede internetverbinding
- herstart -> Windows
- afsluiten met noodstop
- herstart -> Ubuntu -> goede verbinding met internet
- herstart -> Windows -> geeft weer dat er een noodstop is geweest.
De conclusie moet zijn dat vanuit Windows iets bij het afsluiten gebeurt wat maakt dat er onder Ubuntu geen fatsoenlijk internet mogelijk is. Bij het afsluiten vanuit Ubuntu gebeurt dit niet.
Dit kan hersteld worden door een noodstop te maken, dus het afsluitprogramma niet goed af te werken. Het gekke is dat dit waarschijnlijk buiten Windows omgaat. De voorwaarden om een internetverbinding onder Ubuntu te krijgen zijn zowel te herstellen door vanuit Windows een noodstop te maken of vanuit Ubuntu. De conclusie is dacht ik dat er iets in het afwerkingsprogramma van Acer moet zitten dat zorgt dat er na afsluiting geen internetverbinding meer mogelijk is onder Ubuntu, Windows wordt hier blijkbaar niet door getroffen. Maak ik hier een denkfout of niet? Een volgend punt is dat als deze conclusie juist is of dit alleen aan mijn computer ligt of dat dit bij dit model hoort. Als het bij dit model hoort zou dit dacht ik toch bij jullie bekend moeten zijn. Als het alleen aan mijn computer ligt kan het aan de hardware of aan de software liggen. Ik zou dan de hele computer leeg moeten maken en alles opnieuw moeten installeren. Als het dan nog niet goed functioneert zou ik naar de dealer moeten om de computer na te laten kijken. Geen blij vooruitzicht, het zal bovendien moeilijk uit te leggen zijn dat het voor mij een probleem is dat internet niet onder Ubuntu functioneert terwijl het wel onder Windows werkt.
Is dit een reele gedachtengang, zit ik fout of zijn er nog andere mogelijkheden?

Bedankt
Marius


Offline track

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #69 Gepost op: 2009/03/05, 11:18:40 »
Hoi  Marius,

dat lijkt inderdaad op een probleem ivm de "noodstop".  Normaal moet je zoiets niet doen - eigenlijk.  Maar bij jou heeft net dat geholpen.

Wat na een noodstop gebeurt is een grondige "reset" van de gehele hardware.  (want "je weet het nooit").
Dus wordt iets in het chipset van de netwerkkaart opgeslagen dat dan fout blijft staan. 
En dit wordt blijkbaar verholpen door een volledige reset. (Precies dit gebeurt trouwens ook als je de 220V-stekker eruit trekt !)

In dit verband zou mij de instelling hiervoor in het BIOS interesseren.  Want hier wordt vastgelegd of de netwerkkaart continu gevoed wordt
(om een "Wake-on-LAN" te kunnen doen) of niet.  En als je hier de "voeding van netwerkinterface" (of zo) op "5V" in plaats van "5V standby" kunt wijzigen zou dat de oplossing zijn. (Misschien heet dat ook "disable WOL" of zo)   Om dat te vinden zal je gewoon de verschillende menu's een voor een bekijken.

En om in een hardnekkig BIOS te komen tik ik ook soms net als een specht op de [del]-toets.  Dan lukt het meestal... 

Nou, succes !

track

Offline marius sr

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #70 Gepost op: 2009/03/05, 11:37:28 »
Wat ik noodstop noemde was het trekken van de stekker uit het stopcontact.

Marius

Offline track

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #71 Gepost op: 2009/03/05, 11:52:49 »
Maakt niet uit.  Probeer om in het BIOS te komen en de instelling van het netwerk te wijzigen: geen "standby", geen "Wake on LAN" !
Als je dat hebt kan hier niets meer mis gaan.

track

Offline marius sr

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #72 Gepost op: 2009/03/05, 13:03:31 »
Hallo Track

Ik heb me als een specht gedragen:
De BIOS is Phoenix-Award Bio CMOS set up utitlity

Product Information
STandard CMOS Features
Advanced BIOS Features
Advanced Chipset Features
Integrated Peripherals
Power Management set up
PNP/PCI configuration
Frequency Voltage control
Load optimised defaults
Set supervisor password
set user password
save and exit setup
exit wthout saving

De Power Management heb ik bekeken na afsluiting van Windows en na afsluiting van Ubuntu (dus in een toestand dat internet werkte en ook na opstarten weer zou gaan werken. Er was geen verschil in instellingen. Ik kan de hele rij opnoemen maar belangrijk lijkt mij een rijtje instellingen die disabled waren

power on by ring
wake up by LAN PME
LAN remote wake up
wake up by PME
wake up by USB KB/MS
wake up by PS2 KB/MS
resume by alarm

Als deze zaken waren disabled, wat moet ik veranderen wake up by LAN PME of LAN remote wake up?

Bedankt

Marius

Offline track

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #73 Gepost op: 2009/03/05, 13:29:34 »
Dat is prima.  Nu weet je hoe je ook daar komt.

Dat in het BIOS iets vanzelf verandert zou ik trouwens niet denken.  ( Mag ook niet, hetzij dat de boel helemaal overhoop gaat )
Dus dat is gewoon goed en behoord ook zo.  Want dat zijn hier de grondinstellingen voor de gehele computer.

De instellingen die het chipset blijkbaar onthoudt zal je ook niet hier terugvinden (dat zijn meer interne registers).

Ik zou de instellingen voor de netwerkkaart (voeding) trouwens vermoeden onder "Integrated Peripherals".
Moet misschien zoiets zijn als "network always on" of zo ? 

track

Offline marius sr

  • Lid
Re: geen internetverbinding onder Ubuntu wel onder Windows Vista
« Reactie #74 Gepost op: 2009/03/05, 14:12:23 »
Hallo Track,

Het is en blijft adacadabra voor mij. Ik heb nergens iets over een netwerk of internet zien staan. Onder integrated peripherals stonden:

outboard IDE device
outboard PCI device
outboard super IO device

Onder outboard PCI device stond LAN controller enabled en LAN boot disabled.

Wat nu?

Marius