Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu + server  (gelezen 2504 keer)

Offline Rick.H

  • Lid
Ubuntu + server
« Gepost op: 2009/09/14, 17:37:02 »
Beste mensen,

Nu heb ik al een tijdje Ubuntu op mijn computer draaien, alleen nu is mijn vraag kan ik nu ook server ubuntu erbij installeren zonder dat de bestanden van de gewone Ubuntu verloren gaan?

Mocht dit werken, moet je dan ook steeds over switche tussen ubuntu en ubuntu server of kan ik gewoon in ubuntu blijven om bijvoorbeeld instellingen te wijzigen voor mijn server?

Alvast bedankt  :)

Re: Ubuntu + server
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/14, 17:59:53 »
Je kunt ook gewoon het hele LAMP-pakket installeren. Bewerken -> Pakketten markeren via taken. Selecteer dan "Basic Ubuntu Server". Je draait dan een grafische Ubuntu en een serverversie inéén.

Re: Ubuntu + server
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/14, 19:05:39 »
Dit kan idd , het is wel zo ongeveer het stomste wat je kan doen, mja een mens moet nu eenmaal van zijn fouten leren he ?
 XD

Als je dit perse wilt kan je beter Virtual Box installeren en hierin een schone Ubuntu server installatie doen.
Nu kan je die starten wanneer je wilt zonder je eigen systeem te vervuilen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu + server
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/14, 22:49:43 »
In synaptic Pakketten markeren via taken == tasksel. Als de Basic Ubuntu Server wordt geselecteerd wordt feitelijk de opdracht 'sudo apt-get -s install server^' uitgevoerd. Op mijn desktop geeft dat:
De volgende extra pakketten zullen geïnstalleerd worden:
  apport byobu landscape-common libpython2.6 libreadline6 python-apport
  python-oauth python-pexpect python-pkg-resources python-problem-report
  python-smartpm python-zope.interface python2.6 python2.6-minimal
  ubuntu-serverguide update-notifier update-notifier-common vim vim-runtime
De basissoftware voor een servertje maar mogelijk niet wat je vraagt. Wellicht bedoelt Cumulus007 de taak LAMP server?

Eventueel kan je met de Terminalopdracht 'tasksel --task-packages lamp-server' zien welke pakketten door deze taak worden geselecteerd.

Let op: het is en blijft een desktop. Met server functionaliteit. Wellicht geschikt als server voor je eigen (thuis)netwerk. Voor een veilige internet server is een aparte server beter, eventueel virtueel of op een eigen partitie. Ik neem aan dat Gandyman dat wil zeggen maar die is erg kort in zijn motivatie.

Geef eens kort aan waarom je de server versie wil installeren. Dan kan er wat gerichter antwoord gegeven worden.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Rick.H

  • Lid
Re: Ubuntu + server
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/15, 08:16:58 »
Voor nu wil ik voornamelijk gewoon eerst een server hebben waar ik bijvoorbeeld mijn eigen printer op kan aansluiten enz, maar in de toekomst wil ik misschien een eigen webserver gaan starten waar ik eventueel websites van klanten tijdelijk kan hosten zodat ze even kunnen wat voor website ik gemaakt heb.

Nu moet ik namelijk steeds de websites hosten naar mijn eigen host.

Misschien dat jullie nu wat meer tips hebben over wat ik kan of moet installeren.

Ik hoor het wel weer van jullie  8)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu + server
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/15, 09:08:31 »
Voor nu wil ik voornamelijk gewoon eerst een server hebben waar ik bijvoorbeeld mijn eigen printer op kan aansluiten enz,
Daar is de server versie niet voor nodig.  :)  Ook een werkstation kan de printer delen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrinterDelen

Klik links bovenin op Documentatie

Offline Rick.H

  • Lid
Re: Ubuntu + server
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/15, 10:07:01 »
Ja oke, maar dan heb ik in de toekomst als nog de server versie nodig voor een webserver of niet?

Is hier trouwens ook een handleiding van te vinden?  XD

Re: Ubuntu + server
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/15, 10:46:50 »
Ik blijf er dus bij dat je in jouw geval het beste eerst virtualbox installeerd zodat je het eigen systeem schoon houd.
Daarin installeer je Ubuntu-LAMPP server waarmee je gaat experimenteren.

Citaat
Is hier trouwens ook een handleiding van te vinden?

Dit is een kwestie van de sticky bekijken op dit forum gedeelte, en jezelf te pletter lezen.
 =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu + server
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/15, 21:21:24 »
Ja oke, maar dan heb ik in de toekomst als nog de server versie nodig voor een webserver of niet?
Niet perse: de serverversie gebruikt dezelfde pakketbronnen als de desktop en de server-software kan ook op een desktop geïnstalleerd worden. De serverversie is geoptimaliseerd voor gebruik als server (o.a. een speciaal afgestelde kernel) maar voor gebruik binnen je eigen netwerk is dat niet relevant. Maar een desktop op internet ontsluiten (het woordje "web" doet dat vermoeden ;)) is niet aan te bevelen en is niet zonder risico (het "boze internet" kijkt mee :evil:).

Het idee van Gandyman is best goed: gebruik virtual box als een aparte server. De eisen een Ubuntu server versie zijn laag: in 128MB kan alles makkelijk draaien.

Dan heb je ook een (belangrijke!) scheiding met je persoonlijke gegevens op de desktop!


Is hier trouwens ook een handleiding van te vinden?  XD
Er is een installatiebeschrijving:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieServerJaunty

Een uitgebreide (Engelstalige) Server Guide wordt meegeleverd op de server-cd. Deze is ook online beschikbaar:
http://doc.ubuntu.com/ubuntu/serverguide/C/
Klik links bovenin op Documentatie