Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Home/gebgruiker traag benaderbaar  (gelezen 684 keer)

Offline ejfrolich

  • Lid
Home/gebgruiker traag benaderbaar
« Gepost op: 2012/06/30, 08:02:35 »
Hallo allemaal,

Tja, weer een leuke nieuwe uitdaging... Ik heb op mijn Dell Core 2 duo 3gig met 2gig geheugen Ubuntu 12.04 en daarna XUbuntu 12.04 geïnstalleerd. Op deze machine hebben al vele versies gedraaid zonder enig probleem.

Bij deze 2 echter ontstaat een vrij hardnekkig probleem. Het openen van de map Home/gebruiker verloopt soms heel erg traag. Ik bedoel dat het soms letterlijk meer dan een minuut duurt voor er weer leven in het systeem zit. De onderliggende mappen openen vaak wel normaal meteen.

Het openen van de server neemt soms ook erg veel tijd.

Meestal gaat het direct na opstarten nog wel goed maar na een tijdje wil het niet meer. Ook de bestandsbrouwser wil dan niet zomaar afsluiten. Deze geeft vaak de melding dat het scherm niet reageerd en of het geforceerd afgesloten moet worden.

Wat kan hier de oorzaak zijn?

Hiervoor draaide Lubuntu 11.10 probleemloos.
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Home/gebgruiker traag benaderbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/30, 09:23:35 »
Smart van je hd controleren.
Zit in schijfbeheer, misschien slechte sectoren.

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: Home/gebgruiker traag benaderbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/30, 11:50:27 »
Ok, kan dat de schijf niet ok is ineens maar het lijkt me toch onwaarschijnlijk. Schijfbeheer in XUbuntu kan ik overigens niet vinden gek genoeg...

Ik heb voor de grap XUbuntu 11.10 geïnstalleerd met exact de zelfde configuratie... Dat werkt dan wel naar behoren en zoals ik het verwacht.

Mijn laptop met mint 11 werkt prima. Mijn laptop met xubuntu 12.04 is duidelijk trager soms met het openen van de home/gebruikermap. De laptop van mijn dochter op 10.04 werkt snel en zonder wachten.

Ik vermoed een ander probleem ergens en verdenk de nieuwe 12.04 dirstros
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Home/gebgruiker traag benaderbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/30, 12:01:19 »
Preview van files uitzetten in thunar.
Probeer eens krusader voor de files.

Schijfbeheer installeren dus, is toch handig voor als je hem nodig hebt, en je kan je hd controleren.

Met google zoeken op:
optimaliseren van ubuntu xubuntu
speedup ubuntu xubuntu
optimize ubuntu xubuntu

« Laatst bewerkt op: 2012/06/30, 12:03:56 door jan11000 »

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: Home/gebgruiker traag benaderbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/30, 14:31:45 »
Dag Jan,

Schijfbeheer doet niets hierin, ik neem aan dat je Schijfgereedschap bedoelt. Dit programma laat een gezonde en goed functionerende schijf zijn zonder problemen.

Krusader is een aardig inderdaat, dat zal ik proberen.

Toch raar dat er tussen 11.10 en 12.04 zoveel verschil zit... Ik ben benieuwd hoe dat dan komt!

Ernst-Jan
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Home/gebgruiker traag benaderbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/30, 14:54:21 »
Ik gebruik xubuntu.
Heb je je videokaart driver geinstalleerd?
Preview van iconen uitzetten helpt veel, zelf heb ik alles in listing staan, dus ik gebruik geen iconen.
In fstab heb ik noatime toegevoegd(ik heb een ssd) dan wordt niet bij elke file acces niet de datum gewijzigd.
Werkt je swap file?
Zoek met google om te optimaliseren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Home/gebgruiker traag benaderbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/30, 18:33:27 »
Kijk eens wat het commando "top" doet terwijl je die map home/gebruiker opent. Dat kan een aanduiding geven of er een proces is dat de vertraging veroorzaakt, en dus in de richting wijzen van het probleem.

"top" open je in een terminal met het commando "top". Dit blijft iedere seconde aanduiden hoeveel processortijd bepaalde processen gebruiken. Standaard komt het proces met de meeste processortijd bovenaan te staan.

Re: Home/gebgruiker traag benaderbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/30, 20:30:46 »
Ja, installeer vooral Krusader, daar wordt het alleen maar sneller van door die KDE-bibliotheken...
Zie ook: https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Vermeng-geen-werkomgevingen:-kies-of-Ubuntu-Gnome-of-Kubuntu-KDE-
(wat ook op Xubuntu toepasbaar is)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Home/gebgruiker traag benaderbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/01, 11:49:34 »
Voor alle zekerheid: de post van Vistaus is wel degelijk ironisch bedoeld en de boodschap is: doe dat zeker niet.

Het feit dat je het probleem zowel met Ubuntu als Xubuntu hebt, wijst al in de richting dat het niet aan de bestandsbeheerder ligt.