Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?  (gelezen 35275 keer)

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #50 Gepost op: 2012/11/01, 17:42:16 »
Ik ben wel van mening dat Windows 8 de groei van Ubuntu in de weg zit, al is het domweg maar omdat het net zoals voorgaande Windows versies standaard op zowat iedere computer die je kan kopen geïnstalleerd staat, en daarmee de klant een vrije keus ontneemt.

Idealiter zou er wanneer je een computer koopt bij het opstarten een keuzescherm moeten komen waarbij je zelf kan kiezen welk besturingssysteem je wenst te installeren. Voor niet gratis besturingssystemen zal je dan los een licentiecode moeten aanschaffen om deze te activeren.

Zolang er niet een dergelijke vrije keuze is, zit Windows 8 de groei van Ubuntu naar mijn mening flink in de weg.

Goede klus voor Neelie (als ze er nog zit)
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline emiel1976

  • Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #51 Gepost op: 2012/11/01, 17:52:13 »
Denk beide, nu ik er zo over denk ken ik die mensen ook.
Letten nergens op en doen wat ze zelf willen ondanks waarschuwingen van anderen en zijn pc zelf.

Het lijkt ze vaak niets te schelen hoe hun pc draait.
Ik zou er gek van worden en er al lang iets aan gedaan hebben,niet dat het bij mij zo ver zou komen.


Neelie is een tijdje ingedut geweest want de browser keus is weg uit Windows en dat is al een paar jaar zo en onlangs is zeer weer mee begonnen.
Verder gebeurd er niets o het gebied voor keuze wat je wilt draaien, Windows of Linux.

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #52 Gepost op: 2012/11/01, 18:09:22 »
De browserkeuze in Ubuntu is er in feite ook niet eh ;) maar lang geleden hadden we daar al een topic over.

Ik denk dat Canonical meer werk moet maken van deals in de Linuxgemeenschappen (OpenSuse, Debian, zelfs Fedora, enz) om collectief naar hardwarereuzen te stappen als Dell, Toshiba, HP, enz .

Al is het maar dat je een of twee dergelijke, liefst goedkope, apparaten fysiek ziet liggen tussen de rest van het aanbod (gekoppeld aan Microsoft).

Of een betere Europese regeling uitdokteren om besturingssysteemloze computers op de markt te brengen, of Microsoft te verplichten een installatiemedium mee te geven met de verkochte computers.
Nu is het echt een slagveld van willekeur dat allemaal in het voordeel is van een softwarebakker, eentje die denkt de maatschappelijke regels te kunnen schrijven.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #53 Gepost op: 2012/11/01, 19:06:09 »
Wat nu gebeurd met Steam is alleen maar goed.
Dat Cononical hun desktop beter wil maken voor gamen maakt dat het straks voor die ontwikkelaars aantrekkelijker word om er games voor te maken.
Als dat aantrekt komen hardware fabrikanten vanzelf mee en volgen er ook meer software fabrikanten.
Nu is Ati nog niet happig om ondersteuning te geven in Wayland maar als het gamen in Linux groeit dan draaien ze vanzelf bij.

Ze moeten zeker bij elkaar gaan zitten maar ook om er voor te zorgen dat je maar 1 installatie pakket nodig hebt en niet allemaal verschillende.
Is voor software ontwikkelaars ook prettiger.
Verder zouden ze op meer punten samen moeten werken en kunnen ze inderdaad naar fabrikanten stappen om ondersteuning af te dwingen.
Samen zijn ze sterker al denk ik dat als het zo door gaat, dat straks Ubuntu de rest weg drukt en dat Ubuntu zal groeien en de rest klein blijft.
Je ziet nu al dat Stem ondanks dat het ook naar de andere platformen komt het eerst naar Ubuntu komt en dat hardware fabrikanten eigenlijk voornamelijk Ubuntu systemen maken.
Op zich niet slecht als alles op 1 distro word gericht aangezien het dan voor mensen wel overzichtelijker word. Misschien moeten een aantal distro's samen gaan tot 1 grote distro.

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #54 Gepost op: 2012/11/01, 20:43:36 »
@emiel: En het feit dat veel derivatieven makkelijk aan de slag kunnen zo. Immers, het wordt dan dus een .deb en die kun je ook op die derivatieven installeren. Krijg je dus meteen vele distro's erbij al moet je dan niet op support van Valve rekenen maar hee :)

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #55 Gepost op: 2012/11/01, 20:46:58 »
Dat ik bijv. niet naar uitzending gemist kan kijken, of sommige cdroms niet kan gebruiken neem ik op de koop toe, en wijt ik niet aan ubuntu, maar aan de macht van de grote corporaties. Ik zal nooit meer van ubuntu afstappen.

Uitzending gemist kan je hier bekijken : http://rtl.ksya.net/

Nu ben ik wel nog benieuwd wat voor cd-roms je niet kan gebruiken ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #56 Gepost op: 2012/11/01, 20:49:10 »
Dat ik bijv. niet naar uitzending gemist kan kijken, of sommige cdroms niet kan gebruiken neem ik op de koop toe, en wijt ik niet aan ubuntu, maar aan de macht van de grote corporaties. Ik zal nooit meer van ubuntu afstappen.

Uitzending gemist kan je hier bekijken : http://rtl.ksya.net/

Nu ben ik wel nog benieuwd wat voor cd-roms je niet kan gebruiken ?


Ehm, en de publieke omroep dan? Een deel van hun filmpjes kun je niet meer via Flash bekijken omdat ze dat in puur Silverlight hebben gedaan.

Offline yogiman

  • Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #57 Gepost op: 2012/11/01, 23:21:03 »
Dat ik bijv. niet naar uitzending gemist kan kijken, of sommige cdroms niet kan gebruiken neem ik op de koop toe, en wijt ik niet aan ubuntu, maar aan de macht van de grote corporaties. Ik zal nooit meer van ubuntu afstappen.

Uitzending gemist kan je hier bekijken : http://rtl.ksya.net/

Nu ben ik wel nog benieuwd wat voor cd-roms je niet kan gebruiken ?

Ik heb een poker cdrom via marktplaats: wilson turbo poker. Op WineHQ krijgt ie een zilver waardering. Hij stopt echter na een rondje van dealen.

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #58 Gepost op: 2012/11/02, 09:27:23 »

Nu ben ik wel nog benieuwd wat voor cd-roms je niet kan gebruiken ?

Ik heb een poker cdrom via marktplaats: wilson turbo poker. Op WineHQ krijgt ie een zilver waardering. Hij stopt echter na een rondje van dealen.
[/quote]
Hmz, en je kan er niet achter komen waarom ?
Je kan nog heel veel instellen in Wine waarmee de boel toch wat soepeler loopt.
En heb je crossover ook gedownload en het daarin al geprobeerd ?

Sja in het ergste geval werkt het gewoon niet, en in dat geval een alternatief zoeken in Linux software of toch in VB windows installeren.
Voor sommige soorten software is het gewoon noodzakelijk omdat die echt voor windows gemaakt zijn....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #59 Gepost op: 2012/11/02, 17:18:08 »
Dat ik bijv. niet naar uitzending gemist kan kijken, of sommige cdroms niet kan gebruiken neem ik op de koop toe, en wijt ik niet aan ubuntu, maar aan de macht van de grote corporaties. Ik zal nooit meer van ubuntu afstappen.

Uitzending gemist kan je hier bekijken : http://rtl.ksya.net/

Nu ben ik wel nog benieuwd wat voor cd-roms je niet kan gebruiken ?


Ehm, en de publieke omroep dan? Een deel van hun filmpjes kun je niet meer via Flash bekijken omdat ze dat in puur Silverlight hebben gedaan.
De Publieke Omroep werkt met Moonlight.

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #60 Gepost op: 2012/11/02, 17:22:25 »
Ik bekijk op de publieke omroep nog steeds gewoon filmpjes met flash hoor.

Wanneer je op een filmpje kijken klikt, dan staat er onder de plek waar de film getoond wordt een link instellingen. Daar kan je gewoon voor flash kiezen.

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #61 Gepost op: 2012/11/02, 20:15:07 »
@Timo: En dat project is dood.
@Thomas: Ja maar bij sommige nieuwe filmpjes gaat dat niet.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #62 Gepost op: 2012/11/02, 23:26:18 »
@Timo: En dat project is dood.
@Thomas: Ja maar bij sommige nieuwe filmpjes gaat dat niet.
Dus? Datm Moonlight dood is zegt nog niet dathet niet werkt?

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #63 Gepost op: 2012/11/03, 09:29:53 »
Die keuze kan ik ook niet vinden....

Echter bij de http://www.publiekeomroep.nl/tv/   werkt mijn moonlight wel gewoon dus ik kan daar alle filmpjes bekijken.......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #64 Gepost op: 2012/11/03, 09:44:52 »
Misschien dat ik de verkeerde site heb, ik kijk altijd op uitzendinggemist.nl.

Zie bijvoorbeeld bij deze link: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1300691



Klik je op de link instellingen, dan krijg je dit scherm waar je flash kan kiezen:


Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #65 Gepost op: 2012/11/03, 09:58:53 »
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1300691
Werkt bij mij ook, staat idd wel in flash  =D

RTL is echter een grote spelbreker daar werkt nix bij mij...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #66 Gepost op: 2012/11/03, 10:19:20 »
Wie wil er dan ook naar RTL kijken :rolleyes:

Nee, maar de Publieke Omroep werkt bij mij prima met Flash, hoewel het wel jammer is dat de schermbeveiliging actief blijft en je dus elke 10 minuten op de spatiebalk moet rammen :(

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #67 Gepost op: 2012/11/03, 10:30:48 »
@Thomas: Ja maar bij sommige nieuwe filmpjes gaat dat niet.

Op de site staat dat alle uitzendingen vanaf 6 januari 2009 in flash beschikbaar zijn. Maar wellicht komen de flash versies iets later beschikbaar dan de Microsoft versies.

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #68 Gepost op: 2012/11/03, 12:39:45 »
Nog ven terug komend op de ts titel: windows 8 groei van ubuntu in de weg?

Nu was het bij mij niet w8 maar w-xp die in de weg zat.
Ubuntu mopperde over schijfruimte dus ik heb de laatste resten van w-xp vanuit de dualboot periode maar helemaal verwijdert  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #69 Gepost op: 2012/11/03, 12:41:34 »
@Timo: Nee, maar ik ga niet een dood project installeren voor iets wat naast dood zijn maar half werkt en ik niet dagelijks nodig heb.

@Thomas: Dat zou het inderdaad best eens kunnen zijn, dat het langer duurt voordat de Flash-versie online komt.

Offline jolo

  • Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #70 Gepost op: 2012/11/03, 14:23:10 »
De nieuwe windows 8 wordt met al z'n toeters en bellen verkocht voor 30 euro. Zal dit nadelig zijn voor ubuntu?
Het gaat om een upgrade versie, die bedoelt is voor Windows XP/Vista/7 gebruikers. Het zou dus geen invloed moeten hebben op het Linux marktaandeel. Wat wel invloed zou kunnen hebben, dat er erg veel aandacht besteed wordt aan Windows 8 in computerbladen. Bovendien wordt Windows 8 ook regelmatig genoemd op de radio. Ten minste in ieder geval op Radio 538.

Verder zou van invloed kunnen zijn, welke Windows programma's men draait. Iemand die onlangs Adobe Dreamweaver heeft aangeschaft, zal denk ik niet zo snel overschakelen op Kompozer in Ubuntu. Ook het niet "out of the box" kunnen installeren van een Linux distributie kan de groei van het Linux marktaandeel in de weg zitten.

Het sterkste punt van Ubuntu Linux is overigens open bron software. Om de multimedia support grotendeels compleet te krijgen, is echter gesloten bron software vereist. Waarschijnlijk is de multimedia support via commerciële software in Windows, completer.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #71 Gepost op: 2012/11/03, 20:05:12 »
@jolo: Waarom overstappen naar Kompozer (dat overigens dood is)? Dreamweaver werkt perfect onder Wine.

Offline jolo

  • Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #72 Gepost op: 2012/11/03, 21:29:58 »
@jolo: Waarom overstappen naar Kompozer (dat overigens dood is)? Dreamweaver werkt perfect onder Wine.
Omdat Kompozer in Ubuntu' Softwarecentrum beschreven wordt als Wysiwyg, en positieve beoordelingen heeft. Verder noemde ik Adobe Dreamweaver alleen als voorbeeld. Ik verwacht in het algemeen dat gebruikers van duur betaalde Windows applicaties, niet zo snel op Linux zullen overstappen. Ook niet via applicatie Wine.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #73 Gepost op: 2012/11/03, 22:04:18 »
Aptana Studio en GIMP.... ^-^
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline barth

  • Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #74 Gepost op: 2012/11/03, 22:47:16 »
« Laatst bewerkt op: 2012/11/03, 22:49:13 door barth »