Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 't Blijft modderen met Linux  (gelezen 7357 keer)

Offline barendh

  • Lid
't Blijft modderen met Linux
« Gepost op: 2010/06/13, 22:14:20 »
Elke keer als ik vol goede moed weer eens Linux installeer is er wel iets dat niet werkt.
Nou weer de Ubuntu Netbook Remix op mijn Asus eee PC 1005P:  bijna niet zichtbaar omdat  Fn+* slechts ten dele werkt, uiteindelijk een scherm waarop de Windows-Linux schuif ontbreekt- de enige keuzes zijn handmatig en alles overschrijven.
Handmatig laat de beschikbare partities zien, geen idee wat te doen.
Dus W7 maar weer gestart, partitie verkleind met 20Gb loze ruimte.
Maar weer naar Ubuntu, keuze handmatig, achter de 20Gb staat onbruikbaar.
Dus ik heb 't weer een poosje gehad met die Linuxtroep.
Kennelijk toch alleen voor fanboys, niet voor de persoon die simpelweg toepassingen wil draaien.
O ja, een bootable usb stick (gemaakt met Universal USB Installer) weigerde na enkele voorbijschietende fooutmeldingen ook al te starten.

Jammer van de zondag  >:(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/13, 22:17:03 »
Dus ik heb 't weer een poosje gehad met die Linuxtroep.
Kennelijk toch alleen voor fanboys, niet voor de persoon die simpelweg toepassingen wil draaien.

Jammer van de zondag  >:(

Kwam je hier alleen maar even onbeschoft uitrazen, of wil je hulp bij het oplossen van je Ubuntuproblemen?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/13, 22:22:44 door Pjotr »

Offline Tom

  • Lid
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/13, 22:38:13 »
Nou ja Pjotr als je de hele zondag aan het klooie bent en het lukt maar niet ,ben je wel gefrustreerd.
Denk dat de topic starter direct of morgen wel terug komt met duidelijke aangaven van wat er juist mis ging. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/13, 22:46:25 »
Nou ja Pjotr als je de hele zondag aan het klooie bent en het lukt maar niet ,ben je wel gefrustreerd.

Kan ik me voorstellen, zou ik in zijn plaats ook zijn... Maar ik vind het onbeschoft om dan hier brullend en tierend binnen te vallen. Dan geeft hij zijn auto maar een schop of zo...

We zijn hier geen boksbal voor opgekropte frustraties, maar om anderen te helpen met Ubuntuproblemen. We zijn allemaal onbetaalde vrijwilligers, die dit doen omdat we andere mensen graag een handje helpen. Je kunt hier terecht met een beleefde vraag om technische hulp, niet om even flink los te gaan. Zo zie ik het tenminste.  :)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/13, 23:07:25 »
Beste Barendh,

Ik snap je irritaties best wel, want, het zal je verbazen, ook ik heb menig uur grommend geprobeerd iets te laten werken.

Trouwens, je hebt een Asus Eee zie ik, dat is een prachtig apparaat wat hier zeer populair is in huis. Zie mijn handtekening voor details, trouwens. Daar heeft Ubuntu 10.04 al maandenlang vanaf de testfase als een zonnetje op gedraaid, en snort vanaf gisteren lustig op LinuxMint9.
Als je gekalmeerd bent, ben ik hogelijk benieuwd aan wat je nu precies wilt installeren, en wat je gedaan hebt, en waar je tegenaan loopt. Vertel dat eens, en het zou zomaar kunnen, dat we e.e.a aan de praat kunnen krijgen. Soms in het een kwestie van 'the devil is in the details'.

Simpelweg posten dat 'het allemaal shit is' daar kan ik niet zoveel mee. Probeer ons maar eens uit met relevante info, en dan gaan we eens zoeken. Capiche?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/13, 23:13:22 »
En misschien ook hier eens je licht opsteken voor het installeren:

http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline barendh

  • Lid
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/14, 10:56:33 »
Wat een opwinding!
Het enige woord dat ik misschien op dit forum beter niet had kunnen bezigen was linuxtroep.
Verder was het een gewoon verslagje.
Als een installatieroutine faalt is dat wel de doodssteek voor een besturingssysteem.
Het moet niet nodig zijn dat je je daarvoor uitvoerig moet gaan inlezen.
Overigens heb ik wel degelijk de doc op de site erbij gepakt, dat ging toch echt minder soepel in mijn geval.
Heb toch maar wat gegoogled, blijkt dat Ubuntu toch wel veel problemen geeft op netbooks: vlakje niet volledig ondersteund, helderheidkeuze "at random" etc.
Het valt op dat de posters niet op de ondervonden problemen (die toch heel specifiek waren) ingaan, maar ofwel kwaad worden ofwel verwijzen naar documentatie.
Heb al jarenlang geprobeerd Linux goed aan de praat te krijgen, vanaf de eerste Suse, maar steeds was er een soft- of hardwareprobleem waardoor je als simpele user genoodzaakt was je met een kapmes door het unix-oerwoud te hakken of allerlei kunstgrepen te zoeken.
Ach, met een jaartje probeer ik het nog weleens, misschien is de situatie dan verbeterd.  :rolleyes:

Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/14, 11:31:49 »
Citaat
Heb al jarenlang geprobeerd Linux goed aan de praat te krijgen, vanaf de eerste Suse, maar steeds was er een soft- of hardwareprobleem waardoor je als simpele user genoodzaakt was je met een kapmes door het unix-oerwoud te hakken of allerlei kunstgrepen te zoeken.

Was vroeger een echte DOS liefhebber, ik hoefde geen Windows 3.11 met alle problemen die dat met zich mee bracht.
Maar uiteindelijk is het ook MS gelukt om >97% van de wereld aan hun O$ te krijgen.

Grootste probleem waar Ubuntu tegen oploopt om alles 'out of the box' te laten draaien is het groot aantal gesloten drivers dat voor de vele chipsets en de vele combinaties geschreven is en vooral  ... wordt!

Het is dus niet Linux / Ubuntu die dit doet, maar de boze wereld aan de andere kant!
Heb je wel eens een datasheet doorgenomen van bijvoorbeeld een eenvoudige microcontroller met 200 pagina's aan register info en alle commando's om iets op de juiste plaats te krijgen .... en dan ook nog eens zorgen dat het probleemloos werkt?
Daar staat Linux / Ubuntu ... lezen  lezen ... schrijven schrijven ... proberen testen ... en dat voor bijvoorbeeld 1 chipset ... en dan zijn er nog 101 combinaties door te spitten.

Ben zelf van mening dat Ubuntu en ook andere grote distributies steeds dichterbij komen.
Maar het is nog een grote sprong om het al een echte 'click and go' OS te noemen.

Ikzelf ben een tevreden gebruiker, maar dat komt denk ik ook meer door de DOS tijd.
Ben zelf ook hobby programeur, wat natuurlijk ook helpt om soms je frustratie anders te uiten ;-) ik zie het meestal als een nieuwe uitdaging ... en daar gaat je frustratie dan wel in op.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/14, 11:35:47 »
Ik heb een "dual boot" systeem Ubuntu/Mint.

Het viel mij op dat Mint meer "out of the box" werkt dan Ubuntu. Misschien Mint eens proberen?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/14, 11:40:19 »
Heb toch maar wat gegoogled, blijkt dat Ubuntu toch wel veel problemen geeft op netbooks: vlakje niet volledig ondersteund, helderheidkeuze "at random" etc.
Het valt op dat de posters niet op de ondervonden problemen (die toch heel specifiek waren) ingaan, maar ofwel kwaad worden ofwel verwijzen naar documentatie.

Beste barendh,

Ik ben helemaal niet kwaad, en ik vind het oprecht vervelend voor je dat het niet werkt. Zodanig zelfs, dat ik wat vrije tijd opoffer om je te kunnen helpen. Nou, is dat een aanbod of niet?  ;)
Allereerst, ik heb een vrijwel soortgelijk netbookje als jij, Ubuntu en Mint draaien daar als een zonnetje op. Dus ik zie niet zo 1-2-3 in, waarom dat bij jou niet zou kunnen.
Je bent alleen nog niet zo specifiek: wat bedoel je met 'vlakje niet volledig ondersteund' en 'helderheidskeuze at random'?
Daarnaast kan je met Ubuntu zelf ook een opstartstick maken.
Kan je hier al wat mee?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/14, 11:44:07 »
@Barendh: nog steeds lees ik geen enkele vraag, maar alleen een gefrustreerd verslag. Dat laatste hoort hier niet thuis. Althans niet in dit forumonderdeel.

Enfin, ik ben de beroerdste niet: vermoedelijk heb je al het maximum van vier primaire partities op je harde schijf staan. Als je er eentje van opoffert, dan kun je waarschijnlijk moeiteloos een tweevoudige opstart realiseren.

http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren
« Laatst bewerkt op: 2010/06/14, 11:47:58 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/14, 11:44:16 »
Als er maar iets fout gaat tijdens de installatie, dan kan het voor de minder ervaren gebruiker inderdaad zeer moeilijk te overkomen zijn. Ik heb al steeds veel geluk gehad, maar de laatste keer, met een Asus, heb ik toch enkele keer moeten opnieuw proberen.
* Opstarten van USB tot desktop ging, maar installatie liep steeds vast
* Opstarten van installatieCD: toetsenbord bleek het niet te doen
* Gewoon herproberen: hij deed het opeens wel goed en het resultaat is een mooie, stabiele installatie.

Was toch even schrik hebben, want wat doe je met een gloednieuw PC-tje als het niet lukt ...

Omwille van de alarmtekenen in het begin heb ik de recoverypartitie laten staan, wat ik normaal niet zou doen.

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/14, 12:00:42 »
@Barendh: nog steeds lees ik geen enkele vraag, maar alleen een gefrustreerd verslag. Dat laatste hoort hier niet thuis. Althans niet in dit forumonderdeel.

Enfin, ik ben de beroerdste niet: vermoedelijk heb je al het maximum van vier primaire partities op je harde schijf staan. Als je er eentje van opoffert, dan kun je waarschijnlijk moeiteloos een tweevoudige opstart realiseren.

http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren
Ik heb ook een Asus netbook. Je hoeft je partitie niet direct helemaal op te offeren, althans ik heb het niet hoeven doen. Op de netbook was naast een C ook een D partitie aangemaakt. Naast 2 restore partities heb je er dan inderdaad 4.
Ik heb van de D partitie tijdelijk op een externe schijf een backup gemaakt. Daarna heb ik deze verwijderd en een nieuwe Uitgebreide partitie met dezelfde grootte aangemaakt. Hierbinnnen heb ik weer een nieuwe D partitie aangemaakt en ruimte leeg gelaten om linux in te installeren. Daarna opnieuw linux opnieuw laten installeren en die gaat dan keurig in de uitgebreide partitie zijn eigen partities neerzetten.
Op deze manier blijft de restore van Asus ook nog intact.

Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/14, 12:35:02 »
Het probleem met de helderheid is inderdaad lastig. Linux Mint heeft het overigens niet.

Als het om experimenteren gaat dan is het misschien handiger om eerst te werken met een bootable USB, dan wel het installeren met behulp van Wubi (ik weet dan niet iedereen daar kapot van is, maar voor een test best te doen).

Qua gebruiksgemak en snelheid kom ik uit bij Jolicloud. Daar kom ik de problemen met Ubuntu niet tegen. Het is wel gebaseerd op Ubuntu (niet de meest recente versie overigens) en alle applicaties zijn te installeren. Zelf bieden ze een beperkte collectie webapplicaties aan.

Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/14, 16:12:53 »
Dit is een typische "omdat ik een probleem heb met mijn laptop, hebben alle andere Ubuntu-gebruikers dat ook"-illusie.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/14, 16:34:47 »
Dit is een typische "omdat ik een probleem heb met mijn laptop, hebben alle andere Ubuntu-gebruikers dat ook"-illusie.

Hmm, ben ik niet helemaal met je eens. TS heeft wel degelijk doc's doorzocht en gegoogled. Er wordt ook beaamd dat netbookjes wel vaker problemen kunnen geven.
Echter, ik zou de problemen zelf wel eens concreet geformuleerd willen hebben. Anders kunnen we niet zoveel, en wordt dit een zouteloos mopperdraadje zonder veel zin, imho.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/14, 16:42:05 »
Dit is een typische "omdat ik een probleem heb met mijn laptop, hebben alle andere Ubuntu-gebruikers dat ook"-illusie.

Hmm, ben ik niet helemaal met je eens. TS heeft wel degelijk doc's doorzocht en gegoogled. Er wordt ook beaamd dat netbookjes wel vaker problemen kunnen geven.
Echter, ik zou de problemen zelf wel eens concreet geformuleerd willen hebben. Anders kunnen we niet zoveel, en wordt dit een zouteloos mopperdraadje zonder veel zin, imho.

De uitspraak "Kennelijk toch alleen voor fanboys, niet voor de persoon die simpelweg toepassingen wil draaien." doet mij toch anders vermoeden.

Offline Dave

  • Lid
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/14, 17:38:02 »
dergelijke hardware zal altijd wat meer werk opleveren dan bij een willekeurige desktop.
Heb in verleden tientallen laptopjes met Vista mogen omzetten naar XP maar een deel vereiste wel heel veel kunst en vliegwerk.
Of je koopt zo'n ding met Linux voorgeinstalleerd of je accepteert dat er wat werk aan zit.


Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/15, 21:38:44 »
@ Dave

vandaag weer een prachtige W7 moeten downgraden naar XP!
Sommigen willen niks anders..


Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2010/06/15, 22:29:35 »
Niet echt leuk om met termen als 'fanboys' en 'linuxtroep' te komen.
Ik snap best dat je het in de hitte van het moment even zat bent. Maar om dit zo te ventileren, het is geen commerciele instelling die je geld uit je zak geklopt heeft.

Leg even rustig uit wat nu precies het probleem is, dan zitten hier tientallen personen die je graag helpen. En mocht het dan nog niet willen werken kun je altijd nog laten weten dat je ondanks veel pogingen het houdt bij je Windows systeem. Ik geloof niet dat iemand op heel dit forum je dan scheef zou aankijken.

Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/27, 08:37:13 »
Ik kan me de frustratie best voorstellen. In de 10 jaar dat ik met Linux ben bezig geweest heb ik me soms best veel geĆ«rgerd! Ook met Ubuntu, mijn favoriet. Best vaak bij een nieuwe Ubuntu werkte iets ineens niet meer. De ergste ergernissen waren dat mijn wireless netwerkkaart ineens niet meer werkte in alle twee mijn computers. De oplossing was twee nieuwe stickies kopen. 

Het meest vervelende vond ik dat de muis van mijn speciaal aangekochte MSI minicomputer het niet deed sinds 9.10. Op die computer zit alleen maar de mogelijkheid voor een usb muis. Ik heb het met mijn 10 jaar Linux ervaring niet kunnen oplossen en heb Linux totaal de rug toe gekeerd.

De 'nieuwe' MSI staat nu in de huiskamer met een oude Win xp en doet dienst als fotolijst.
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Offline heir4c

  • Lid
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/27, 10:07:31 »
Wie zegt dat dat de fout is van Linux? Dat ligt voornamelijk aan de hardware fabrikanten. Windows betaalt of heeft meestal een overeenkomst om te maken dat het werkt.
Als jij geen chinees kunt en je krijgt bijvoorbeeld een handleiding van een product, in het chinees, dan zijn er twee mogelijkheden: ofwel geven ze een handleiding in het nederlands (of een taal die jij machtig bent) ofwel leer jij chinees. Het enige probleem daarbij is dat als de chinezen de kennis en betekenis van deze taal niet uitleggen/vrij geven, dan kan jij nooit chinees lezen/schrijven/spreken, tenzij je jaren en jaren studies en onderzoeken doet naar die taal en zelf ontdekt hoe die taal ineen zit en wat die betekent, enz... en dan nog zal je niet alles erover te weten komen om die handleiding te kunnen gebruiken.
Wat prefereer jij? Dat de chinezen je zeggen hoe het zit of dat je het allemaal zelf zal moeten uitzoeken?

Ik zou het wel weten.
Dus, wat doe je dan? Jawel, je koopt dat product niet, zo simpel is dat.
Wat jij doet is je eigen kennis van het nederlands (of elke taal die jij kent) wegsmijten, stopt met lezen/schrijven/spreken van die taal en het product kopen waar je maar een deel tot niets kan mee doen.
Logisch toch? ???
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/27, 10:13:59 »
Als Ubuntu 9.04 goed werkt op de MSI en 9.10 en 10.04 niet meer ligt dat aan de hardware van de computer?
Wat een onzin kun jij uitspugen zeg!

Heb jij dit al gelezen? http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1478787&highlight=mouse+freezes&page=77
« Laatst bewerkt op: 2010/07/27, 10:15:48 door CorneliusCook »
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Offline heir4c

  • Lid
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2010/07/27, 10:42:23 »
Ik zeg niet dat dat in alle gevallen zo is. Hier altijd wat problemen met de oudere versies van ubuntu en nu met Lucid out of the box.
Ben hier bezig met een Canon printer aan het aansluiten en dat werkt nog niet. Is mijn eerste keer dat ik een printer aansluit op ubuntu dus is het nog wat zoeken en kijken hoe alles in zijn werk gaat. Maar met windows en mac zou het ook niet werken moesten er geen drivers meegeleverd worden. En dat is nu net wat windows voor heeft op linux. Er word eerst voor een driver gezorgd die dan kan meegeleverd worden. Als dat niet zou zijn zou je niet eens die printer werkbaar krijgen. Linux loopt achter omdat het een driver nadien pas kan uitbrengen/maken.
Ben geen computer deskundige maar ik denk dat ik met deze bewering toch juist zit, en als dat niet zo is, dan moet men dat maar zeggen.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: 't Blijft modderen met Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2010/07/27, 12:46:02 »
Ik dacht aanvankelijk dat dit een hulpdraadje was, maar het is al vrij snel een soort offtopic-mopperdraadje aan het worden. Kan dit naar offtopic of anders een slotje erop?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]