Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eos 550D Raw bewerken (opgelost)  (gelezen 1627 keer)

Bazzertje

  • Gast
Eos 550D Raw bewerken (opgelost)
« Gepost op: 2010/11/01, 15:53:39 »
Hallo,

Sinds een maand ben ik in het bezit van een nieuwe Eos 550D, geweldige camera maar nu kan ik de raw fotoś niet meer openen.
Wie weet welk Linux programma wel met de 550D rawfotoś overweg kan. Met de 1000D had ik nooit problemen, komt dit misschien
door de nieuwere censor van Canon ?

Groetjes Bazzertje
« Laatst bewerkt op: 2010/11/19, 21:43:47 door Bazzertje »

Offline midas

  • Lid
Re: Eos 550D Raw bewerken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/01, 17:59:14 »
Ik neem aan dat je Ubuntu (met Gnome) draait? Probeer eens UfRaw. Dit kun je als plug-in in Gimp installeren of als zelfstandige applicatie. Beiden zitten gewoon standaard in de repo (Synaptic). Ik heb beiden geïnstalleerd en het bevalt mij goed. Een ander (uitzonderlijk) goed programma is Rawtherapee...deze moet je echter als deb-bestand binnenhalen en vervolgens installeren. Succes!
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Bazzertje

  • Gast
Re: Eos 550D Raw bewerken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/01, 19:38:35 »
Dag Midas,

Ufraw, Dark room, Digikam, FLphoto, alle bekende heb ik geprobeerd. Met de oudere Eossen werkten deze programmaś goed maar het gaat puur om de Eos 550D en waarschijnlijk ook de 60D die dezelfde censor en processor heeft.

Ik werk idd met Gnome Ubuntu.

Bedankt Bazzertje.

Offline midas

  • Lid
Re: Eos 550D Raw bewerken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/01, 20:14:50 »
Ja...Raw is een heel mooi formaat. Maar per merk verschilt het Raw-formaat. En als dan ook nog onder hetzelfde merk bij verschijnen van het nieuwste type camera het Raw-formaat weer eens gaat wijzigen....

Maar dat zelfs digikam het niet doet, dat had ik niet verwacht. Hopelijk komt er dus in het Raw-formaat eindelijk wat standaardisatie. Of het moet het Adobe-DNG-formaat worden (pffft, weer Adobe).

Ik vrees dat het 'even' wachten is op nieuwere versies van softwarepakketten Bazzertje. Jouw camera is gewoon nog te nieuw. Of iemand anders moet nog iets weten?
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Bazzertje

  • Gast
Re: Eos 550D Raw bewerken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/01, 20:32:50 »
Ja Midas, en dan ben je blij dat je een nieuwe camera hebt......
Zelfs Windows programma's kunnen het lang niet allemaal openen.

Gr, Bazzertje

Bazzertje

  • Gast
Re: Eos 550D Raw bewerken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/19, 21:42:35 »
Eindelijk gevonden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fotoxx, zit in synaptic 10.10