Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Domein koppelen aan server  (gelezen 7420 keer)

Pazzie

  • Gast
Domein koppelen aan server
« Gepost op: 2009/09/19, 22:11:04 »
Hallo,
Ik heb Ubuntu 9.04 Server en ISPConfig 2 (voor het eerst) op een oude computer geinstalleerd middels deze tutorial:
http://www.howtoforge.com/perfect-server-ubuntu-9.04-ispconfig-2

Als ik nu naar http://192.168.1.10/ navigeer, krijg ik "It works!" te zien. Dit krijg ik ook te zien als ik mijn WAN IP buiten ons netwerk bekijk (bijvoorbeeld via mijn telefoon). Ook kan ik inloggen op ISPConfig via http://192.168.1.10:81.

Nou zou ik graag een domein aan de desbetreffende server willen koppelen. Ook zou ik graag eigen nameservers willen krijgen/gebruiken (b.v. ns1.domein.tld en ns2.domein.tld).
Weet iemand misschien hoe (en waar) ik de DNS daarvoor in moet stellen en heb ik daar meerdere externe ip adressen voor nodig?

Met vriendelijke groet,
Pascal

Re: Domein koppelen aan server
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/20, 11:04:56 »
Hallo Pascal, domeinnaam koppelen aan je Apache installatie gaat mbv Virtual Hosts. Die maak je aan in /etc/apache2/sites-available en activeer je door een symlink aan te maken in /etc/apache2/sites-enabled naar het desbetreffende bestand in /etc/apache2/sites-available
Als je andere nameservers wilt gebruiken kun je dat aangeven in het /etc/resolv.conf bestand.

Offline track

  • Lid
Re: Domein koppelen aan server
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/20, 20:01:19 »
Hoi Pascal,

er was onlangs hier nog een andere draad:  http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/mijn-server-online/

Misschien kun je die gewoon een beetje aantappen ?

Vriendelijke groet,

track

Offline jeroensum

  • Lid
Re: Domein koppelen aan server
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/20, 21:33:19 »
Doelt de Pazzie niet gewoon op het reggen van een domein, bijvoorbeeld als je naar www.pazzie.nl gaat dat je dan op zijn server uitkomt?
“Vide ne humanitatem cum animi debilitate confundas”

Re: Domein koppelen aan server
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/20, 23:06:01 »
Weet iemand misschien hoe (en waar) ik de DNS daarvoor in moet stellen en heb ik daar meerdere externe ip adressen voor nodig?
Na het lezen van jeroensum's post heb ik je post ook nog even goed gelezen.
DNS stel je in bij je domain registrar en daar heb je geen meerdere externe IP adressen voor nodig, daar heb je Virtual Hosts in Apache voor.

Re: Domein koppelen aan server
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/20, 23:51:50 »
Je gebruikt dus alleen je externe IP adres die je van je provider gekregen hebt.

Gezien je vraagstelling adviseer ik je eerst jezelf te verdiepen in deze materie voor je verder gaat.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Pazzie

  • Gast
Re: Domein koppelen aan server
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/20, 23:56:24 »
Bedankt voor jullie reacties  :).

Ik zal proberen iets duidelijker te zijn.
De server heb ik geinstalleerd om wat meer ervaring met servers te krijgen en hier wat van te leren en mee te experimenteren. Hij hoeft niet 24/7 online te zijn.

Momenteel heb ik al een aantal domeinen die ik hiervoor kan gebruiken.
Inmiddels heb ik bij de registrar de DNS gewijzigd en de nameservers van de registrar gebruikt. De website kan ik nu bereiken als ik een proxy gebruik in FF, of niet via onze eigen internetverbinding thuis gebruik maak. Anders kom ik op de router configuratie pagina terecht.

Zelf heb ik ook een reseller account bij een hosting bedrijf. Daar kan ik een pakket voor een domein aanmaken en hoef ik bij de registrar alleen de nameservers in te stellen (ns1.domein.tld en ns2.domein.tld). ns1.domein.tld maakt dan volgens mij gebruik van een ander ip adres dan ns2.domein.tld. Is zoiets misschien ook voor mijn thuisserver mogelijk?

Ik zal eens wat informatie over Virtual Hosts opzoeken en het andere draadje bekijken.

Nogmaals bedankt.

Met vriendelijke groet,
Pascal



Re: Domein koppelen aan server
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/21, 10:09:36 »
Hoi Pascal, ik begrijp eerlijk gezegd helemaal niks van je verhaal ;) Heb je zelf ook BIND draaien? Ik heb die ISPConfig handleiding snel doorgekeken en sluit me aan bij Gandyman. Er wordt totaal geen achtergrondinformatie gegeven, alleen commando's. En het resultaat is een onveilige server, geen firewall, niks.

Pazzie

  • Gast
Re: Domein koppelen aan server
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/21, 12:51:12 »
Hoi AutoStatic,

Oké, sorry  :-[.

BIND draait inderdaad.
ISPConfig heeft standaard zelf een firewall, maar die moest wel enabled worden.

Verder kan ik me ook bij jullie aansluiten en ga ik me eerst meer verdiepen.

Bedankt voor jullie antwoorden/adviezen en sorry voor de onduidelijke vraagstelling.

Met vriendelijke groet,
Pascal


Re: Domein koppelen aan server
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/21, 20:17:45 »
Jij hoeft je niet te verontschuldigen, maar degene die die handleiding heeft geschreven en zo een bijdrage levert aan dit soort fenomenen. Ok, draaf een beetje door misschien, maar dat is het eerste wat me te binnen schiet als ik zo'n handleiding lees.
Verder no offense, maar ik zou gewoon met een service beginnen (bijv. Apache) en van daaruit verder uitbouwen. Zelf draai ik bijv. geen mail of DNS services, heb daar de ballen verstand van ;)

Re: Domein koppelen aan server
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/22, 00:15:38 »
idd excuses hoeft helemaal niet.
En onthoud we zitten hier niet om mensen de les te lezen, maar om met raad en daad bij te staan.

En misschien om je behoeden voor vele uren zinloos werk.

Misschien kan je ook eens kijken naar Webmin als server beheer tool en Virtuamin als plugin voor webhosting.
Zeer goede combinatie die zeer veilig is.

Voorwaarden is wel dat je eerst Ubuntu server kaal installeert en dan pas Webmin/Virtualmin.
Omdat deze zelf Apache en de rest installeerd voor je en op de juiste plek zet.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Pazzie

  • Gast
Re: Domein koppelen aan server
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/22, 16:06:36 »
Oké. Ik denk inderdaad ook dat het nu verstandiger is om me eerst te verdiepen in een bepaald onderdeel, dat vervolgens te installeren en dan eventueel stapje voor stapje uitbreiden en om me wat meer in te lezen over servers algemeen en veiligheid. Het heeft verder geen haast, dus ik kan daar mooi rustig de tijd voor nemen.

Dan begrijp ik waarschijnlijk ook meer van de werking van de desbetreffende onderdelen. Van klakkeloos commando's overnemen word je inderdaad ook niet veel wijzer  :-[ :).

Ik zal ook eens een kijkje nemen bij Webmin/Virtualmin en even kijken welk (gratis) control panel het beste bij me past.

Bedankt voor de wijze les in ieder geval allemaal  :).

Met vriendelijke groet,
Pascal