Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Wat te doen met 'unallocated space' ?  (gelezen 11059 keer)

[Opgelost]Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Gepost op: 2011/08/12, 11:24:59 »
Ik heb een Windows 7 pc waar ik Ubuntu 11.10 op wil installeren (testen)
Op de schijf staat een gedeelte dat 'unallocated' is. Dit gedeelte hoorde eerste bij sda2. Die heb ik verkleind.
Ik wou daar een nieuwe partitie van maken. Dat gaat echter niet, omdat er al 4 primairy partities zijn. (dacht daar op dat moment niet aan).
Nu wil ik sda2 weer vergroten naar rechts, maar dat lukt echter ook niet. (zie afbeelding)

Wat is nu 'the way forward' ?

Gr.
Henk
« Laatst bewerkt op: 2011/08/13, 21:29:49 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/12, 11:46:17 »
Kan je misschien beter met een andere versie van GParted werken?
De versie 0.8.1-1 die Oneiric gebruikt komt uit sid
Citaat
oneiric (gnome): GNOME-partitiebewerker
0.8.1-1ubuntu2: amd64 i386
sid (unstable) (gnome): GNOME partition editor
0.8.1-1: amd64 armel armhf hurd-i386 i386 ia64 kfreebsd-amd64 kfreebsd-i386 mips mipsel powerpc s390 sh4 sparc sparc64

Het zou kunnen dat de GParted-versie van Natty de partitie voor je weer kan vergroten.

edit:
Je kan ook de stable-live-CD gebruiken van GParted (versie 0.9.0-7, die staat hier als download.

btw: Om een installatie te kunnen uitvoeren op de getoonde HD, moet de "recovery" verwijderd of verplaatst worden naar een logische partitie. Of deze sda3->sda5 en sda4->sda6 nog (correct) werken, is maar de vraag.
Als ik deze schijfindeling zo zie, kan/moet men iemand met Windows 7 eigenlijk alleen adviseren om een 2e harde schijf in te bouwen voor Linux. Hierdoor is er geen probleem/risico voor het gebruik van de Windows 7 recovery partitie.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/12, 11:54:40 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/12, 15:08:53 »
Heb een cd aangemaakt van Gparted, zoals eerder aanbevolen.
Ook hiermee lukt het vergroten van sda2 niet.

De reden is (samengevat):
    ERROR: This software has detected that the disk has at least 50 bad sectors.
    ****************************************************************************
    * WARNING: The disk has bad sector. This means physical damage on the disk *
    * surface caused by deterioration, manufacturing faults or other reason. *
    * The reliability of the disk may stay stable or degrade fast. We suggest *
    * making a full backup urgently by running 'ntfsclone --rescue ...' then *
    * run 'chkdsk /f /r' on Windows and rebooot it TWICE! Then you can resize *
    * NTFS safely by additionally using the --bad-sectors option of ntfsresize.*
    ****************************************************************************

Als ik nu run:chkdsk /f /r doe,(in Windows) krijg ik:
    C:\Users\Henk Oegema>chkdsk /f/r
    Toegang geweigerd omdat u niet gemachtigd bent.
    U dient dit hulpprogramma met benodigde bevoegdheden uit te voeren.

Hoe kan ik de benodigde bevoegdheden verkrijgen in Windows? (hopelijk hoort het topic nu plotseling nier onder Windows thuis.   XD )
(p.s. Ik ben Administrator   ???  )
« Laatst bewerkt op: 2011/08/12, 15:30:32 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/12, 15:22:42 »
Volgens mij kan je met de rechter muisknop via "eigenschappen van C:\" een optie in beeld krijgen om een "scandisk" uit te voeren en automatisch defecten te repareren. Als je deze optie kiest, komt de melding dat dat niet "realtime" maar bij de volgende reboot wordt uitgevoerd.
Deze scandisk-actie is tenminste bij XP zo geregeld, hoe dat met Windows 7 zit, weet ik niet.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/12, 16:12:25 »
Volgens mij kan je met de rechter muisknop via "eigenschappen van C:\" een optie in beeld krijgen om een "scandisk" uit te voeren en automatisch defecten te repareren. Als je deze optie kiest, komt de melding dat dat niet "realtime" maar bij de volgende reboot wordt uitgevoerd.
Deze scandisk-actie is tenminste bij XP zo geregeld, hoe dat met Windows 7 zit, weet ik niet.

Bij Windows 7 is dat ook, zoals jij hierboven beschrijft.
Scandisk C:  betekent dit alleen partitie C (/dev/sda2) of de hele harddisk (inclusief het 'unallocated') gedeelte?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/12, 18:13:01 »
Er wordt volgens mij dan alleen C:\ gecontroleerd.
Of Windows 7 bij de scan meteen een integriteitscontrole van de complete HD uitvoert, weet ik niet.

De laatste van de 4 partitie bevat een "diag" als label. Het zou kunnen dat ergens in het menu van W7 een controle-programma gestart kan worden.

Maar volgens mij kan je een Windows-partitie pas veranderen als de data daarvan door bijv. GParted als "betrouwbaar" worden gezien. Anders wordt de verandering (vergroten/verkleinen) geweigerd totdat de reparatie van het bestandssysteem succesvol is uitgevoerd.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/12, 19:12:26 »
Ten eerste zorg dat je van je Windows 7 een recovery DVD maakt. Let op dit kunnen best 3 DVD's zijn afhankelijk van welke pc je hebt.

In Windows 7 zelf kun je het gedeelte toevoegen aan een ander NTFS partitie die er naast zit.

Alleen als ik het zo zie dan wil ik wel eens weten hoe het ingedeeld is.
Want als er nu alleen nog Windows 7 op staat, dan zou ik alle data die op de andere partities staan op de Windows 7 partitie zetten en de rest verwijderen en opnieuw de partities indelen.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/12, 21:32:45 »
Wat ik bij alle reacties mis: omdat de schijf slechte sectoren heeft - "al" minstens 50 - EERST een backup van al je data maken. Volgens mij staat de HD op overlijden. Dit wordt ook duidelijk gezegd in Engelse tekst van de waarschuwing!

Wil een controle met SMART nog wel lopen, en zo ja, wat is het resultaat?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/12, 22:15:55 »
Henkoegema,

Tja, tegenwoordig doen zij (de pc/laptop fabrikanten) het erom... Om vier primaire partitie's aan te maken.
Verkleiner en dergelijk heeft geen zin, een extra partitie erbij dan gaat niet.

Volgens mij is er al iets fout gegaan met het verkleinen van partitie /dev/sda2, dat terzijde.
Nu weet ik niet wat /dev/sda4 van 1 Gig daar tussen doet.
En staat hierop belangrijke die nodig is om de pc/laptop te laten functioneren/herstellen.

Maar mocht het zo zijn dat je de partitie's weer 'recht' krijg, en /dev/sda4 niet echt belangrijk is....
Verschuif /dev/sda3 naar /dev/sda2, verwijderd /dev/sda4 zodat je een grote 'unallocated' gedeelte heb.
Deze dan als extenden (logische) partitie aanmaken.
Hierin kan je dan wel weer extra partitie aan maken voor Ubuntu.
Maak dan er gelijk drie van:
- eentje van 15 - 20 Gig -> de root-partitie, is meer dan genoeg (De mijne bezet maar 11 van de 20 Gig, en er bij vertellen dat ik progje op zit van 4 Gig die niet tussen de software bronnen zit)
- eentje van 1.5 a 2 maal je fysiek geheugen -> swap-partitie
- de rest -> home-partitie.


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/12, 23:17:01 »
Wat ik bij alle reacties mis: omdat de schijf slechte sectoren heeft - "al" minstens 50 - EERST een backup van al je data maken. Volgens mij staat de HD op overlijden. Dit wordt ook duidelijk gezegd in Engelse tekst van de waarschuwing!

Wil een controle met SMART nog wel lopen, en zo ja, wat is het resultaat?

Wat is SMART ? (kon het niet vinden in Google)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/12, 23:20:40 »
Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology is een monitoringsysteem voor harde schijven. Het houdt indicatoren voor betrouwbaarheid in de gaten in de hoop defecten aan de schijven te anticiperen. (van wikipedia)

Hier staat hoe je het moet doen in Ubuntu, is wel in het Engels. https://help.ubuntu.com/community/Smartmontools
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/13, 00:47:30 »
Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology is een monitoringsysteem voor harde schijven. Het houdt indicatoren voor betrouwbaarheid in de gaten in de hoop defecten aan de schijven te anticiperen. (van wikipedia)

Hier staat hoe je het moet doen in Ubuntu, is wel in het Engels. https://help.ubuntu.com/community/Smartmontools

Kan ik het ook doen met een Live-CD (Gparted Live-CD ?).
Reden: er staat nu Windows 7 op.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/13, 02:16:04 »
Had niet echt opgelet maar meer het geen als partitie probleem gezien.
Zoals koos4401 al zij kun je beter beginnen met een backup te maken.
Maak tevens een recovery DVD van je Windows 7 zodat mocht het fout gaan en je schijf gaat er aan of er gaat iets anders fout, dan kun je alles terug zetten.

Zet de backup wel op een externe hardware en controleer of de backup goed is gegaan.


Offline koos4401

  • Lid
Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/13, 10:13:55 »
De fabrikant van je HD levert een "smartcontrol"-tooltje. Zoek even op zijn website. Dat kun je ook in WIN7 downloaden en gebruiken. Maar..... eerst backuppen van je data voor je naar je schijf schrijft!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/13, 10:50:10 »
Even een samenvatting va de situatie nu:
    1. Heb een Windows 7 pc met een 'unallocated' partitie,waar ik Linux op wil zetten. (zie eerste draadje)
    2. Kan m'n /dev/sda2 niet naar rechts vergroten, omdat er volgens Gparted te veel bad clusters zijn in het 'unallocated' gedeelte.
    3. Heb geprobeerd om de C schijf met de behulp van 'Opties voor schijfcontrole' te herstellen. (Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren en Beschadigde sectoren zoeken en repareren).  Echter het resultaat bleef hetzelfde. Kon nog steeds sda2 niet vergroten.
    3. Heb ook geprobeerd met het terminal commando 'chkdsk /f /r' te repareren (zoals door Gparted aanbevolen). Als ik dit probeer, krijg ik echter: Toegang geweigerd omdat u niet gemachtigd bent.  U dient dit hulpprogramma met benodigde bevoegdheden uit te voeren. (Hoewel ik Administrator rechten heb)
    4. Over data op de pc hoef ik me geen zorgen te maken, want alles staat al op een externe harde schijf.
    5. Heb ook een originele Windows 7 CD om alles eventueel weer terug te zetten.

De makkelijkste manier is denk ik om de hele schijf te formatteren en opnieuw te beginnen.
Ik kan echter de uitdaging niet loslaten om het toch op te lossen (zonder opnieuw te beginnen)   ^-^

Gr. Henk

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/13, 11:33:19 »
Als je een back-up en een Windows 7 CD hebt ...
Ik kan echter de uitdaging niet loslaten om het toch op te lossen (zonder opnieuw te beginnen)   ^-^

Dan kan je ook dit proberen (een waarschijnlijk succesvolle strategie/indeling):
  • partities sda3 en sda4 kopieren naar een externe HD
  • sda1 - zo laten, dat is een verborgen bootpartitie die Windows 7 blijkbaar standaard heeft
  • sda2 - verkleinen naar bijv. 100GB
  • de partities sda3 en sda4 wissen, er ontstaat een grote lege ruimte achter sda2
  • sda3 "extended" aanmaken en daarin als logische partities de "recovery" en de "diag" partities terugplaatsen als sda 5 en sda6
  • achter de sda6 kan je nu doen en laten wat je wilt
« Laatst bewerkt op: 2011/08/13, 11:35:19 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/13, 11:38:25 »
Citaat van: femke98
........................, want het onoverzichtelijk en onduidelijk wat je allemaal met die partities doet.

Schijf C (BOOT) is waar Windows op staat. (sda2)
Schijf D (Recover) is om Windows te herstellen d.m.v. F11. (sda3)
Schijf F (Lokale schijf; 96,8 MB van 99,9 MB beschikbaar) is ??? (sda ?)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/13, 11:45:02 »
Schijf F (Lokale schijf; 96,8 MB van 99,9 MB beschikbaar) is ??? (sda ?)
dat is sda4. zo te zien (met je 1e afbeelding), toont Windows sda1 als F:, daaronder staat volgens mij nog een partitie blijkens de schuifbalk rechts van je afbeelding.

Volgens mij blijven de driveletters ook in de nieuwe situatie (zie Antwoord #17) zo met D: en F: ook als dat geen primaire meer zijn maar logische partities worden.

De eerder genoemde grootte van C: (sda2) moet meer dan 100GB worden, dus bijv. 150GB. Ik zag nu pas hoeveel data erop staan.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/13, 11:49:28 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/13, 12:05:39 »
De 'fabrieks' installatie van W7 hebben tegenwoordig een 100MB partitie (/dev/sda1).
Vraag me niet waarom... Ik verdiep me niet in W7.
Misschien zit hierop wel het mechanisme van recoveren (F11) naar fabrieks toestand.

Daarbij als je de 'recovery' (dev/sda3) verhuis van primaire naar een extended...
Ikke niet weet of dat nog gaat werken.

Mijn eerdere post lijkt mij de beste.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/13, 12:14:49 »
sda4 is een partitie van 1 gb.  ???

Verder vind ik je plaatje er vreemd uit zien (in je eerste post) omdat VOOR de boot nog een partitie staat waar ook wat op staat. Na de boot krijg je de recovery.

Bij mij op mijn netbookje met Windows + recovery partitie ziet het er toch wat anders uit. Beter georganiseerd zeg maar.
Vraagje: heb je zelf Windows 7 plus de recovery hier opgezet?

Alles is zo ingesteld toen de pc werd aangeschaft.
Het enige wat ik zelf gedaan heb is sda2 verkleinen, waardoor de vrije ruimte onstond.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/13, 15:14:24 »
......... waar is dan dat stuk wat je er afgehaald heb?
..................

Dat is het 'unallocated' gedeelte geworden.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/13, 15:35:10 »
Uiteindelijk heb ik het als volgt gedaan (grotendeels zoals @HarzG beschreef):
a. sda3 en sda4 verwijderd.
b. de ontstane lege ruimte als extended partitie aangemaakt.
c. deze partitie als ext4 geformatteerd.

Met mijn hartelijke dank aan een ieder voor het meedenken.

Mvgr.
Henk
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/13, 19:44:48 »
Als op sda1 windows 7 staat, waarom verwijder je dan niet gewoon de andere partities en pas je de grote van sda1 aan in Windows 7 en deel je de rest van de schijf opnieuw in?
Scheelt een hoop tijd en als Windows 7 goed draait dan is het onzin om dat eraf te halen.


Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/08/13, 20:50:57 »
En is het zo okee en opgelost?
Dat is dan mooi!  Blijft de vraag of sda2 nog steeds de rode vraagteken geeft en wat je daar nog wat aan gaat doen?
Indien je het zo houdt en is het voor jou okee, dan mag je dit nog even doen.
http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/

sda2 heeft nu de rode vraagteken niet meer, maar een driehoek met een geel vlak en een uitroepsteken (Waarschuwing)
ERROR: this software has detected that the disk has at least 51 bad sectors.
Ik heb al geprobeerd dit te herstellen, maar het blijft zo. Ik laat het ook maar zo, want W7 dat op sda2 staat werkt prima.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Wat te doen met 'unallocated space' ?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/08/13, 20:52:26 »
Als op sda1 windows 7 staat, waarom verwijder je dan niet gewoon de andere partities en pas je de grote van sda1 aan in Windows 7 en deel je de rest van de schijf opnieuw in?
Scheelt een hoop tijd en als Windows 7 goed draait dan is het onzin om dat eraf te halen.

Maar W7 staat niet op sda1.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)