Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sidux  (gelezen 5699 keer)

Offline peter40

  • Lid
Sidux
« Gepost op: 2009/12/21, 07:48:02 »
Iemand ervaring met Sidux?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Sidux
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/21, 13:08:49 »
Ik heb ca. 2 jaar meegewerkt aan de NL-handleiding voor sidux. Wat wil je weten?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline peter40

  • Lid
Re: Sidux
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/21, 13:45:36 »
Ik denk dat Sidux een betere KDE is dan Kubuntu.Maar is er ook een mogelijkheid om programma,s te installeren zoals bij Ubuntu gebruikelijk is?

Offline HarzG

  • Lid
Re: sidux, programma's installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/21, 14:44:40 »
Alles gaat in principe via apt-get.
Hier staat de betreffende pagina van de handleiding.

Sommigen zeiden/zeggen dat sidux de beste KDE-distributie is. Maar door KDE4 waren daar ook wat start-problemen.

Er is ook een snel werkende (druk bezochte) chat die je direct helpt bij problemen. Maar die is grotendeels Engels of Duits. De NL-afdeling was altijd vrij zwak vertegenwoordigd.
sidux is veel sneller dan Ubuntu met actualiseren. Gaat het een keer fout (broken packages/dependencies), dan wordt dat ook direct in het forum gemeld en er worden passende reparaties aangeboden.
De 64bits versie heb ik nooit getest, maar 32bits was volgens mij sneller in de reacties dan 8.10 (zelf getest). De huidige stand van zaken weet ik niet in de vergelijking van de snelheid.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline peter40

  • Lid
Re: Sidux
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/21, 15:10:56 »
Ik ga m vlg week installeren als dubbel boot met Ubuntu Studio, en eens uitproberen.Met grub is dit geen probleem.

MVG

Offline HarzG

  • Lid
Re: sidux en Ubuntu met Grub
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/21, 15:20:31 »
Bedoel je Grub1 (dat zou ik bevestigen) of Grub2 (daar heb ik nog weinig ervaringen mee)?

Als je de cd gaat branden, let echt op de snelheid van maximaal 8. Dat adviseer ik ook voor Ubuntu vaker (helaas, achteraf) omdat bij een grote (maximale) snelheid de kans op fouten zeer groot wordt. Dat is met grote letters ook aan het begin gezet.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline peter40

  • Lid
Re: Sidux
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/22, 08:07:14 »
Ik heb KDE full gedownload en gebrand, verder heb een geheugentest uitgevoerd, er zijn geen fouten ontdekt.
Ik neem aan dat als je grub installeerd , dat hij vorige versies ook herkent, zodat je bij opstarten kunt kiezen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: aanvullende info over sidux
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/22, 11:51:50 »
Grub ziet de geïnstalleerde kernels en toont die dan in een overzicht om te booten.

De memtest86+ voert een test van je werkgeheugen RAM uit.
Er worden geen testen uitgevoerd die te maken hebben met de kwaliteit van de gebrande CD/DVD.

Misschien is het onderstaande over de md5sum overbodig, maar ik laat het toch even zien.
md5sum
Citaat
SEHR WICHTIGE INFORMATION: sidux, als Linux-LIVE-DVD/CD, ist sehr stark komprimiert. Aus diesem Grund muss besonders auf die Brennmethode des ISO-Abbilds geachtet werden. Wir empfehlen hochwertige CD-Medien (oder DVD+R), das Brennen im DAO-Modus (disk-at-once) und nicht schneller als achtfach (8x). Bitte immer die obige MD5 Prüfsumme vergleichen.
Het is zinvol om na het branden van de DVD een test met md5sum uit te voeren.
Als je de DVD gaat branden, dan toont het programma k3b een md5sum in de laatste regel van het venster. Deze md5sum moet overeen komen met de md5sum die op de downloadsite staat:
cf706e7aed3bfa21e1f3948d0bce2afd.

Klopt deze code niet, dan kan je het gebruikte ISO-bestand controleren. Hiervoor moet je met een terminal in de map staan waar het ISO-bestand staat en dan testen met:
md5sum sidux-2009-03-momos-kde-full-i386-amd64-200911110039.iso
(Het is genoeg als je achter md5sum "sidux" invult en dan met een TAB laat completeren.)
Als dat getal van het ISO-bestand juist is, dan heb je ws. een te hoge snelheid gekozen bij het branden waardoor de DVD mislukte. Het opnieuw downloaden is dan niet nodig maar het opnieuw branden is strikt noodzakelijk ook schijnt de DVD te werken.
In het forum staat het simpel met het woordje "unsupported" omschreven, dan wil je ook niemand helpen als je fouten hebt omdat je een defecte DVD gebruikt hebt.

apt, installeren en systeemonderhoud
sidux is snel met het bijwerken van pakketten en er wordt geadviseerd om vaker
apt-get update && apt-get dist-upgrade uit te voeren (2x per maand is m.i. genoeg).
Dat heeft te maken met een zogenaamde rolling release. 1 keer geïnstalleerd, kan je jaren verder zonder een nieuwe versie te moeten installeren. Alle veranderingen worden door de dist-upgrade geregeld.

Installeren van programma's doe je met apt-get install. Gebruik geen software die je zomaar van een internetsite plukt, neem altijd de software die via apt van de sources van Debian wordt gedownload.
Er zijn uitzonderingen die hieronder staan.

belastingaangifte
De software kan je van de site van de fiscus plukken. De installatie kan op 2 manieren en dat staat op de site van de fiscus uitgelegd. Bij vragen is e.e.a. op diverse plekken te vinden, tante Google helpt.

firmware
Lees goed wat hier staat over firmware. Het zou kunnen dat je firmware voor een onderdeel in je pc nodig hebt. Die moet je soms direct van de site van de producent halen.

Firefox/Thunderbird
In de Debian- en sidux-wereld heb je Iceweasel i.p.v. Firefox en Icedove i.p.v. Thunderbird. Dat schijnt te maken te hebben met een ruzie om het logo en de daaraan gekoppelde licentie.
Ook voor deze 2 programma's moet je wachten totdat Debian een nieuwe versie getest heeft en die dan met apt installeren.

Virtualbox OSE
Virtualbox OSE is niet aan boord maar kan nadien nog geïnstalleerd worden met apt-get install.

KDE3-programma's
Er zijn alle KDE3-programma's verwijderd. Een programma als quanta+ (html/webdesign) is dus niet langer beschikbaar omdat daar bij Debian sid de versie 3.5.9-3 staat. Dus geen KDE4-versie.
Er zijn alternatieven voor vrijwel elk KDE3-programma, maar ik heb geen idee of je die gebruikt.
NB: met Ubuntu kan je nog steeds KDE3-programma's installeren.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/22, 11:53:24 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline peter40

  • Lid
Re: Sidux
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/22, 12:32:29 »
Ik kan Sidux evt ook in amerika aanschaffen voor 5 dollar. Ik begin het trouwens steeds leuker te vinden, zoals ik zei Kubuntu viel altijd tegen met Sidux heb je toegang tot deb.. Het installeren verwijderen pakket zoals je hebt bij Ubuntu is waarschijnlijk niet aan te sturen.Wel heb ik een programma gezien waarin je pakketten kunt downloaden.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Sidux
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/22, 15:11:36 »
Ik kan Sidux evt ook in amerika aanschaffen voor 5 dollar.
Je kan het gratis downloaden van site.

Het installeren verwijderen pakket zoals je hebt bij Ubuntu is waarschijnlijk niet aan te sturen.Wel heb ik een programma gezien waarin je pakketten kunt downloaden.
Nogmaals: gebruik alleen apt om programma's/pakketten te installeren en te verwijderen, de "rest" wordt niet ondersteund.
Als je brokken maakt door andere pakketbeheerders te gebruiken, kan+wil je niemand verder helpen. Dan moet je het ook zelf oplossen.

En voor iemand die K/X/Ubuntu gewend is: root is in Debian en dus ook in sidux geen "user", maar de "beheerder" met een sterk wachtwoord. Het is niet verstandig om hetzelfde wachtwoord te gebruiken voor de 1e of een andere user. Er wordt dus su (of login als root) en geen sudo in sidux gebruikt voor beheersdoeleinden. Als je een grafisch programma als root wilt uitvoeren, dan gebruik je sux (superuser met x-omgeving).

Maar goed, het gaat te ver om hier de handleiding van sidux te herschrijven. Ik ben sinds juli 2009 niet meer actief bij sidux en er zijn dus ook stukken tekst die nog Engels zijn in de NL-handleiding.
Er is trouwens ook een korte handleiding. Maar het zou niet verstandig zijn om alleen deze pagina te lezen.
Lees de handleiding en let op de upgrade-waarschuwingen in het forum.
Voorbeeld: No KDM login possible with hal 0.5.14-1
Bij een dist-upgrade waarbij hal geactualiseerd wordt, kan je nadien helemaal niet meer inloggen in met KDM. Dat betekent dat je moet wachten totdat het probleem verholpen is.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline peter40

  • Lid
Re: Sidux
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/22, 15:23:15 »
Hartelijk dank voor de informatie.Ik denk hier mijn voordeel mee te kunnen doen.

MVG

Offline peter40

  • Lid
Re: Sidux
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/27, 13:54:33 »
Ik heb m geprobeert te installeren maar gelijk knalde mijn grub eruit.Misschien moet ik m weer opniew branden...

Re: Sidux
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/27, 14:35:26 »
Hier geen problemen mee gehad , werkt goed, fijne distro.
Viva La Revolución

Offline peter40

  • Lid
Re: Sidux
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/28, 11:40:23 »
Ik heb amd64 geinstalleerd. Misschien is m dat fataal geworden.

Offline peter40

  • Lid
Re: Sidux
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/19, 09:40:08 »
Ik heb nu de nieuwste versie gedownload en geinstalleerd en dat is goed gegaan. Alleen mijn wachtwoord herkende hij niet.Ik heb begrepen dat je via terminal je wachtwoord kunt wijzigen.Bovendien heb ik nog geen drivers (nvidea) kunnen installeren.

Offline peter40

  • Lid
Re: Sidux
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/24, 14:34:40 »
Ik heb nog flink wat problemen zoals het installeren van mijn printer en drivers. Ik heb nog steeds dat gekke kleine scherm, bovendien zegt hij dat mijn administrator geen toestemming wil geven ect. Wat te doen? Met Konsole kan ik ook weinig.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Sidux
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/06, 15:53:11 »
Ik heb sinds 22-12-2009 geen (gemailde) berichten meer gezien vanuit het forum. De optie om mij een bericht te sturen, staat wel aan.

Ik lees nu dat je nog steeds problemen met sidux hebt. Over de belangrijkste verschillen tussen sidux en K/X/Ubuntu heb ik al een keer iets geschreven.
De meeste problemen kunnen verholpen worden als je de handleiding leest over het onderwerp waar je in vast loopt.
De NL-handleiding loopt wat achter bij de laatste ontwikkelingen. Je ziet bijv. voor Grub2 en ook bij de firmware nog veel Engelse informatie.
Omdat ik sidux niet gebruik en dus geen vakman kan zijn voor je problemen, adviseer ik het EN- of DE-forum te gebruiken.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce