Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitie aanpassen  (gelezen 1787 keer)

Offline vinum

  • Lid
partitie aanpassen
« Gepost op: 2023/04/20, 20:35:42 »
mijn bestandssysteem staat op een SSD-schijf van 64 GB, maar gebruikt daar maar een heel klein deeltje van.
is het mogelijk de partitie aan te passen zonder Ubuntu te herinstalleren?

Re: partitie aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2023/04/20, 22:38:37 »
Met het programma 'schijven' wat in je ubuntu versie zit kun je een ssd schijf aanpassen en blijft je installatie intact. Maar 64 GB is eigenlijk al vrij weinig. Ik zou adviseren er een externe schijf bij aan te sluiten
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vinum

  • Lid
Re: partitie aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2023/04/21, 08:42:50 »
Met het programma 'schijven' wat in je ubuntu versie zit kun je een ssd schijf aanpassen en blijft je installatie intact. Maar 64 GB is eigenlijk al vrij weinig. Ik zou adviseren er een externe schijf bij aan te sluiten

ik heb (natuurlijk) al geprobeerd de partitie aan te passen via vernoemd programma, maar het werkt niet.
trouwens, uit bijgevoegde screenshot maak ik op dat er maar zeer weinig van mijn 64-GB-SSD wordt gebruikt


Offline Oesje

  • Lid
Re: partitie aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2023/04/21, 09:10:35 »
Een systeemschijf/partitie  die in gebruik is kun je niet vergroten of verkleinen .
PC starten met Ubuntu live stick en Gparted gebruiken voor de bewerking .
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: partitie aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2023/04/21, 21:32:39 »
Een systeemschijf/partitie  die in gebruik is kun je niet vergroten of verkleinen .
PC starten met Ubuntu live stick en Gparted gebruiken voor de bewerking .

Dat is correct bovendien moet een te bewerken partitie eerst ontkoppeld worden.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen