Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toegang tot Linux bestanden vanaf Windows 10  (gelezen 1042 keer)

Offline loti

  • Lid
Toegang tot Linux bestanden vanaf Windows 10
« Gepost op: 2020/09/11, 15:44:22 »
In Tweakers staat een artikel dat men straks vanuit Windows 10 toegang kan krijgen tot Linux-bestandssystemen.  Moeten we dit als een vooruitgang zien of wordt straks het draaien van een dualboot-systeem Windows 10 en Linux een riskante zaak?

https://tweakers.net/nieuws/172026/testversie-windows-10-biedt-toegang-tot-linux-bestandssystemen.html

nahjo

  • Gast
Re: Toegang tot Linux bestanden vanaf Windows 10
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/11, 17:52:51 »
Persoonlijk zie ik dit niet als een riskante zaak in mijn privĂ© netwerk. Ik kan mij wel voorstellen dat in een bedrijfsomgeving (persoonlijke ervaring) er vertrouwen is/was dat malware geen vat kan krijgen op de bestanden die op de Linux server(s) aanwezig zijn.  Acties van de virusscanners onder Windows zouden dan ook wel eens ongewenste resultaten kunnen geven ;)
Samengevat: bij mij geen hoera stemming dat het straks mogelijk gaat worden.

Offline MKe

  • Lid
Re: Toegang tot Linux bestanden vanaf Windows 10
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/11, 18:08:32 »
Tja, als je bij dualboot overwegend Linux draait voelt het altijd wat vreemd om je data op een Ntfs partitie te zetten voor die enkele keer dat je Windows gebruikt en je dan bij dezelfde data wilt kunnen. Dan is dit wel fijn. Ben wel nieuwsgierig hoe ze dat met eigendom van de files gaan regelen.

JorisC

  • Gast
Re: Toegang tot Linux bestanden vanaf Windows 10
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/11, 18:47:07 »
Citaat van: nahjo
Samengevat: bij mij geen hoera stemming dat het straks mogelijk gaat worden.
Windows zelf  kan het Linux bestandsformaat niet lezen , maar er bestaat al jaren een programma voor Windows , genaamd Linux Reader waarmee dat wel kan met de gratis versie en met de betalende PRO versie zelfs schrijven .

nahjo

  • Gast
Re: Toegang tot Linux bestanden vanaf Windows 10
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/11, 18:54:59 »
Citaat van: nahjo
Samengevat: bij mij geen hoera stemming dat het straks mogelijk gaat worden.
Windows zelf  kan het Linux bestandsformaat niet lezen , maar er bestaat al jaren een programma voor Windows , genaamd Linux Reader waarmee dat wel kan met de gratis versie en met de betalende PRO versie zelfs schrijven .
Het moeten installeren van een util om ext schijven te kunnen lezen/schrijven is niet iets wat virusscanners en malware dingen doen. Wanneer het standaard in Windows is opgenomen is dan wel een geheel ander koekje geworden.

Edit:
even verder gekeken en het gaat in eerste instantie om een toevoeging aan WSL volgens mij. Dan valt het nog mee :)
« Laatst bewerkt op: 2020/09/12, 08:21:11 door nahjo »