Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Photoshop draaien onder Ubuntu  (gelezen 1851 keer)

Photoshop draaien onder Ubuntu
« Gepost op: 2011/04/25, 21:32:36 »
Hallo, ik draai Ubuntu 10.04 en Windows XP in een dualboot. XP heb ik voor Windows software (o.a. photoshop).

Maar ik ben geen liefhebber van XP  en ik werk het liefst in 1 (vertrouwde) omgeving. Vooral als ik een beetje creatief moet zijn. Daarom toch nog maar weer eens gekeken naar de mogelijkheden om photoshop (CS8) te draaien onder Ubuntu: Wine en Virtualbox.

Bij Wine kwam ik dit tegen:
Citaat
# Before installing Photoshop, install the Times32 font by downloading and running one of the corefont installers, e.g. http://heanet.dl.sourceforge.net/sourceforge/corefonts/times32.exe , else Photoshop will abort with a "hardware error" [see bug 9623]

Bron: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=1815

Dat ´Sourceforge-verhaal´ is dan weer een DOS uitvoerbaar bestand: kortom ik vermoed toestanden, zeker als ik de recensies lees.

Wie heeft een advies; wat te doen als je photoshop wilt draaien onder Ubuntu zonder al teveel gedoe, verlies van prestaties, etc.

Bij voorbaat dank! Groet Tomatito.

PS. Gimp is een meer dan uitstekend programma waar ik redelijk mee uit de voeten kan.

Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline ivo

  • Lid
Re: Photoshop draaien onder Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/25, 21:57:13 »
" PS. Gimp is een meer dan uitstekend programma waar ik redelijk mee uit de voeten kan.  "

Waarom wil je dan tóch fotoshop?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Photoshop draaien onder Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/25, 22:08:05 »
1. Community achter Photoshop is vele malen groter dan bij Gimp
2. Op forums is het niveau van de forumleden ontzettend hoog (bijna niet te vergelijken met dat van Gimp-gebruikers, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)
3. Veel en veel meer oefenmateriaal voor Photoshop

Verder vind ik Gimp een heel sympathiek en goed programma... maar zie bovenstaande.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline liawim

  • Lid
Re: Photoshop draaien onder Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/26, 06:46:58 »
Draai photoshop elements in vbox onder windows 7. op een pentium 4 2gb. draait prima. :)

Re: Photoshop draaien onder Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/26, 09:05:52 »
Je kunt Times32.exe gewoon uitvoeren, waarom zou je je tegenhouden dor de aanduiding "DOS uitvoerbaar bestand"?

Re: Photoshop draaien onder Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/26, 14:39:39 »
Zat het zelf ook net te overwegen: VirtualBox, misschien maar eens proberen.

Als ik het met Wine probeer: open met Wine Window programma lader (rechtermuis klik op EXE-bestand), krijg ik de onderstaande melding:

Citaat
he file '/media/STRATO DVD3A WIN/STRATO_DVD_START.EXE' is not marked as executable.  If this was downloaded or copied form an untrusted source, it may be dangerous to run.  For more details, read about the executable bit.

( = Blocked : wine start unix)

Wanneer ik de snelkoppeling open kom ik hier: https://wiki.ubuntu.com/Security/ExecutableBit en dan hier https://help.ubuntu.com/community/FilePermissions

En dan wordt het mij iets te moeilijk om te begrijpen wat ik mijn terminal moet intypen  ???

Tips welkom!

Groeten Tomatito.

Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Photoshop draaien onder Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/26, 14:43:40 »
Citaat
e kunt Times32.exe gewoon uitvoeren, waarom zou je je tegenhouden dor de aanduiding "DOS uitvoerbaar bestand"?

Als ik het goed begrepen is heb is dat DOS-bestand een lettertype wat niet werkt/laad onder Photoshop met Wine. Zo zijn er nog wat meer merkwaardige dingen over andere toetsencombinaties die anders zijn onder Wine  ??? Vreemd, je zou verwachten dat een programma dan helemaal niet zou werken en niet zijn gewijzigd op zulke details.

Groet Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Photoshop draaien onder Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/26, 22:58:13 »

Als ik het met Wine probeer: open met Wine Window programma lader (rechtermuis klik op EXE-bestand), krijg ik de onderstaande melding:

Citaat
he file '/media/STRATO DVD3A WIN/STRATO_DVD_START.EXE' is not marked as executable.  If this was downloaded or copied form an untrusted source, it may be dangerous to run.  For more details, read about the executable bit.

( = Blocked : wine start unix)


Dit betekend dat het bestand STRATO_DVD_START.EXE niet als uitvoerbaar is gemarkeerd.
Dit kun je oplossen door met de rechtermuisknop op dit bestand te klikken en dan eigenschappen te kiezen
in het boxje wat daar in het tabje rechten een vinkje te zetten bij "uitvoeren van bestand toestaan"

Als je het programma op een cd hebt staan kun je hem het beste naar een mem.stick of harde schijf copieëren en van daaruit installeren, omdat je de markering anders niet kunt toepassen (cd is alleen lezen).

- Roc

Re: Photoshop draaien onder Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/26, 23:25:55 »

Als ik het met Wine probeer: open met Wine Window programma lader (rechtermuis klik op EXE-bestand), krijg ik de onderstaande melding:

Citaat
he file '/media/STRATO DVD3A WIN/STRATO_DVD_START.EXE' is not marked as executable.  If this was downloaded or copied form an untrusted source, it may be dangerous to run.  For more details, read about the executable bit.

( = Blocked : wine start unix)


Dit betekend dat het bestand STRATO_DVD_START.EXE niet als uitvoerbaar is gemarkeerd.
Dit kun je oplossen door met de rechtermuisknop op dit bestand te klikken en dan eigenschappen te kiezen
in het boxje wat daar in het tabje rechten een vinkje te zetten bij "uitvoeren van bestand toestaan"

Als je het programma op een cd hebt staan kun je hem het beste naar een mem.stick of harde schijf copieëren en van daaruit installeren, omdat je de markering anders niet kunt toepassen (cd is alleen lezen).

- Roc
Hetgeen niet lukt vanaf een cd, omdat een cd alleen-lezen is. Je zult het volgende moeten doen:

 * Alt+F2
 * Voer in: wine '/media/STRATO DVD3A WIN/STRATO_DVD_START.EXE'
 * Druk op enter

Re: Photoshop draaien onder Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/27, 18:38:24 »
Bedankt voor jullie reacties. Rechten veranderen kan inderdaad niet omdat het bestand alleen lezen is.

Citaat
* Alt+F2
 * Voer in: wine '/media/STRATO DVD3A WIN/STRATO_DVD_START.EXE'
 * Druk op enter

Dit werkt perfect. Bleef tijdens het installatie proces wel hangen in ´Install Shield´. Maar bij de 2e poging werkte het.

Kan in Photoshop alleen geen tekst (lagen) aanmaken want dan loopt ´ie´ vast.

Citaat
Als ik het goed begrepen is heb is dat DOS-bestand een lettertype wat niet werkt/laad onder Photoshop met Wine.

Ga ik nog even uitzoeken. Bedankt voor alle hulp!

Groet Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Photoshop draaien onder Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/27, 19:42:04 »
Lukt niet!

Ik heb geen flauw idee wat ik met dit bestandje moet:

Citaat
# Before installing Photoshop, install the Times32 font by downloading and running one of the corefont installers, e.g. http://heanet.dl.sourceforge.net/sourceforge/corefonts/times32.exe , else Photoshop will abort with a "hardware error" [see bug 9623]

Bron: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=1815

Verder... ik heb Photoshop al geïnstalleerd, volgens bovenstaande de omgekeerde weg. Wie helpt mij even op weg? Bij voorbaat dank!

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)