Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] verplaatsen apache2 root  (gelezen 1872 keer)

Offline ivo

  • Lid
[OPGELOST] verplaatsen apache2 root
« Gepost op: 2010/08/26, 10:28:43 »
Hallo Ubuntuers,

Ik heb een LAMP server geïnstalleerd, met Gallery2 en ik heb daar al een heleboel fotoalbums in gemaakt.
Die web site staat nu onder /var/lib/gallery2/g2data_bladiebla/...... maar ik zou hem graag verplaatsen
naar een aparte partitie waar meer ruimte is, bijvoorbeeld naar mijn /diskb waar ik 46G vrij heb.
Zodat het dus wordt /diskb/gallery2/g2data_bladiebla/......

Ik heb al gevonden dat ik in /etc/apache2//sites-available/default de
DocumentRoot /var/www
<Directory /var/www/>

moet wijzigen.

Maar moet ik ook nog in de php5 configuratie ergens wat aanpassen?
Misschien nog meer waar ik aan moet denken?

Uiteraard moet ik de content ook verplaatsen, dat is duidelijk. Het gaat me vooral om de configuratie her en der.

Alvast bedankt voor jullie aandacht.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/26, 22:30:48 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: verplaatsen apache2 root
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/26, 10:45:35 »
Je moet inderdaad die DocumentRoot aanpassen, dat was het. Verder moet je ervoor zorgen dat de rechten op de bestanden hetzelfde blijven. Of in ieder geval dat apache er nog mee om kan gaan. Hetzelfde laten is het makkelijkst.
Waarschijnlijk apache ff herstarten voordat de wijzigingen worden doorgevoerd.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: verplaatsen apache2 root
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/26, 10:57:57 »
eh....als de site staat onder /var/lib....en je document root is /var/www dat staat het blijkbaar ergens anders geconfigureerd.
Oei goeie, daar had ik overheen gelezen. Welk adres typ je in je browser om die gallery te bekijken? Kijk eens wat er nog meer staat in /etc/apache2/sites-available/
Het is een beetje het protocool om daar per website een configuratiebestand te hebben. Dus in principe zou gallery daar een eingen config neerzetten. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, dus het kan ook best dat het op een andere manier staat ingesteld.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline vanadium

  • Lid
Re: verplaatsen apache2 root
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/26, 11:02:11 »
Veel simpeler is je huidige locatie vervangen door een symbolische link die wijst naar de eigenlijk data op de andere partitie.

vb (fictieve bestandsnamen):

sudo mv /var/www /mnt/volume
sudo ln -s /mnt/volume/www /var/www

Offline ivo

  • Lid
Re: verplaatsen apache2 root
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/26, 17:11:50 »
eh....als de site staat onder /var/lib....en je document root is /var/www dat staat het blijkbaar ergens anders geconfigureerd.
Oei goeie, daar had ik overheen gelezen. Welk adres typ je in je browser om die gallery te bekijken? Kijk eens wat er nog meer staat in /etc/apache2/sites-available/
Het is een beetje het protocool om daar per website een configuratiebestand te hebben. Dus in principe zou gallery daar een eingen config neerzetten. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, dus het kan ook best dat het op een andere manier staat ingesteld.

In de browser ga ik naar http://192.168.1.100/gallery2/main.php

Daar staan 2 bestanden;
inaninck@renault:/etc/apache2/sites-available$ ls -l
total 12
-rw-r--r-- 1 root root  950 2010-07-28 10:55 default
-rw-r--r-- 1 root root 7469 2010-07-28 10:55 default-ssl
inaninck@renault:/etc/apache2/sites-available$

EDIT: ik snap niet dat in dat file /var/www staat, terwijl mijn documenten staan onder

inaninck@renault:/var/lib/gallery2/g2data_d73f1d4f62/albums/Vakanties$ ls
Frankrijk Spanje 2007    Opendag Luchtmacht 2010  Turkye 2008
Gran Canaria 2004        Slagharen 2005           Zoo Amersfoort 2004
Januari 2008             Spanje 2004              Zoo Antwerpen 2004
Oostenrijk juli 2006     Spanje 2005
Opendag Luchtmacht 2005  Spanje augustus 2009
inaninck@renault:/var/lib/gallery2/g2data_d73f1d4f62/albums/Vakanties$

In /var/www staat slechts
inaninck@renault:/$ ls /var/www
index.html  test.php

Met in de index.html;

inaninck@renault:/var/www$ cat index.html
<html><body><h1>It works!</h1>
<p>This is the default web page for this server.</p>
<p>The web server software is running but no content has been added, yet.</p>
</body></html>
inaninck@renault:/var/www$



« Laatst bewerkt op: 2010/08/26, 17:20:32 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: verplaatsen apache2 root
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/26, 18:29:38 »
Het kan zoals ik al zei op veel plekken ingesteld staan, en ik zou het niet zo weten. Misschien als je de manual of documentatie van gallery erop naslaat dat je het vindt. Zelf zou ik gaan zoeken in de map /etc/  middels
grep -iIr "/var/lib/gallery2/" /etc/*
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ivo

  • Lid
Re: verplaatsen apache2 root
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/26, 21:33:06 »
Ik vermoed nu dat ik weet hoe het zit. De apache root is niet de root van mijn installatie, want daar staat alleen maar een index.html van apache.
Het is de root van gallary waar het om gaat, want die staat in /var/lib/gallery2/........
Dat vind ik ook terug in /etc/gallery2/config.php

     setConfig('data.gallery.base', '/var/lib/gallery2/g2data_d73f1d4f62/');

Wanneer ik nu het volgende doe zou ik er moeten zijn, toch?
cd /var/lib
sudo mv gallery2/ /diskb/
sudo ln -s /diskb/gallery2 gallery2

Neemt "mv" alle permissies mee? Ik dacht dat mv een -p argument daarvoor kent, maar zo te zien niet op Linux.


 
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: verplaatsen apache2 root
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/26, 22:30:16 »
Yep, dit
cd /var/lib
sudo mv gallery2/ /diskb/
sudo ln -s /diskb/gallery2 gallery2

werkt!

Bdankt voor jullie meedenken.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.


Offline ivo

  • Lid
Re: [OPGELOST] verplaatsen apache2 root
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/27, 14:40:37 »
Zo heb je het ook gezien.

http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/verplaatsen-apache2-root/msg643181/#msg643181

Bijna, want toen was nog niet geheel duidelijk of het /var/www was of /var/lib.
Maar "syntactisch" had je gelijk.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.